بازدید 5083
۲

داخلی‌سازی پره‌های بلند توربین‌های بخار با یک چهارم قیمت نمونه خارجی

کد خبر: ۶۲۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 19 September 2016
متخصصان نیروگاه رامین اهواز با همکاری شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران موفق شدند با داخلی‌سازی پره‌های بلند توربین بخار واحدهای نیروگاهی، نیاز کشور را در این زمینه تأمین کنند و شرایط تأمین داخلی این کالا را برای دیگر نیروگاه‌های بخاری فراهم کنند.

یه گزارش تسنیم، ساخت پره های توربین واحدهای بخار با قدرت 150 مگاوات در سالهای گذشته در ایران آغاز شده اما نیروگاههای بخار کشور که از واحدهای بزرگی چون 300 مگاواتی برای تولید برق استفاده می کنند، همواره در طی سالهای گذشته برای تأمین و تجهیز پره های بلند توربین های خود به تولیدات خارجی وابسته بودند.

برای نخستین بار در کشور در جنوب ایران، متخصصان داخلی در یکی از قدیمی ترین نیروگاههای کشور اقدام به تحقیق و مطالعه برای ساخت پره های بلند توربین های بخار و طراحی و ساخت این تجهیز استراتژیک نیروگاهی کردند و موفق شدند نسبت به تعویض پره های توربین های قدیمی خارجی با پره های توربین ساخت داخل اقدام کنند.

داخلی‌سازی پره‌های بلند توربین‌های بخار با یک چهارم قیمت نمونه خارجی

«غلامرضا چرخاب زاده» معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین اهواز در این خصوص به تسنیم گفت: پره های توربین در واقع در دو بخش فشار قوی و فشار ضعیف مطرح هستند. پره های فشار قوی پره های کوتاهی هستند که تکنولوژی آن از گذشته در داخل کشور بوده اما پره های بلند مخصوصا پره های LP‌و IP پره هایی هستند که تکنولوژی آنها را در دست نداشته ایم؛ علاوه بر این ریسک پذیری ساخت این نوع پره ها نیز در داخل کشور انجام نپذیرفته بود.

وی افزود: پره های بلند توربین های بخار نیروگاه رامین اهواز ساخت شرکت Power Machine کشور روسیه هستند و چند پره نیز در سالهای گذشته به منظور شکستن انحصار این شرکت روسی از شرکت Stork کشور هلند وارد شد؛ اما در داخل کشور هیچ تجربه ای در خصوص طراحی و ساخت این نوع پره ها نداشتیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم ها شرایطی ایجاد شد که امکان بازکردن اعتبارات اسنادی وجود نداشت و هزینه های ارسال پول بسیار زیاد شده بود؛ همچنین علاوه بر صرف هزینه فراوان، کالا بسیار دیر به دست ما می رسید، به طوری که در مواردی شرکت های طرف قرارداد با بدقولی به جای تحویل 6 ماهه پره های بلند توربین بخاری، 10 ماه و یک مورد هم 2 سال تأخیر در تحویل این کالا داشتند که موجب شد واحدی که نیازمند این تجهیز بود به مدت طولانی از مدار خارج بماند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی در سال 92 موضوع ورود به ساخت داخلی این تجهیز استراتژیک نیروگاهی را کلید زدیم و در 93 برای ساخت داخلی پره های بلند توربین قرارداد امضا شد.

چرخاب زاده با بیان اینکه قرارداد ساخت پره های بلند توربین با شرکت تعمیرات نیروگاههای ایران به امضا رسید، گفت: شرکت مپنا نیز شرکت دیگری است که برای ساخت پره های توربین K300 و K315 توربین واحدهای بخار اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: شرکت مپنا در حال حاضر توربین های 150 مگاواتی بخار را تولید می کند اما توربین های 300 و 315 مگاوات، توربین هایی با پره های بسیار بلند تر از توربین های 150 مگاواتی هستند که ریسک تکنولوژی آنرا کسی نمی پذیرفت، تا اینکه ما تصمیم گرفتیم با پذیرفتن ریسک طراحی و ساخت پره های این نوع توربین ها به این مقوله ورود کنیم و با موفقیت نخستین توربین بخار با پره های بلند ساخت داخل در نیروگاه رامین اهواز در سال گذشته شروع به کار کرد.

معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه رامین اهواز با بیان اینکه اکنون پره های بلند توربین های بخار ساخت داخل یک سال بدون مشکل در ردیف 15 واحد 3 این نیروگاه در مدار بهره بهره برداری هستند، گفت: همچنین این پره های ساخت داخل را در اوایل خردادماه سال جاری در واحد 2 نیروگاه نصب کردیم و تاکنون بیش از دو ماه است که بدون هیچ مشکلی در مدار بهره برداری است.

چرخاب زاده در خصوص قیمت تمام شده تولید این پره ها در داخل کشور گفت: در نمونه های نخست با توجه به هزینه های طراحی و ساخت قالب ها، هزینه تمام شده برابر با هزینه خرید از خارج بود اما با تولید انبوه این پره ها در داخل کشور، هزینه تمام شده تولید آن یک چهارم نمونه خارجی خواهد بود.

به گزارش تسنیم، در طی سالهای اخیر همواره در واردات این کالای استراتژیک واحدهای بزرگ بخاری تولید برق مشکلاتی وجود داشته، اما متخصصان نیروگاه رامین اهواز با همکاری شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران موفق شدند با داخلی سازی این نوع پره ها، نیاز کشور را در این زمینه تأمین کنند و شرایط تأمین داخلی این کالا را برای دیگر نیروگاههای بخاری فراهم کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدا به خیر کنه !
37 ساله این حرفها را میشنویم. "یک چهارم قیمت مشابه خارجی با شش برابر کارآیی". اگر این واقعیت داره چرا هیچکس توربین ایرانی نمیخره و همه دنیا میروند چهار برابر میدهند جنش آشغال آلمانی و آمریکایی می خرند؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار