بازدید 9945
یک نماینده مجلس در گفت وگو با «تابناک»

اگر لایحه دولت علیه کارگران باشد، مجلس آن را رد خواهد کرد

تیر ماه سال جاری، دولت روحانی در سکوت خبری کامل، لایحه ایجاد تغییرات در قانون کار را تحویل مجلس شورای اسلامی داد. این لایحه قرار است، با 86 بند، 84 ماده از مجموع 203 ماده موجود در قانون کار را به صورت کلی و جزئی بازنگری کرده و تغییر دهد.
کد خبر: ۶۲۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 17 September 2016
سال هاست حقوق کار در ایران به رغم رسمیت یافتن آن در قوانین اساسی، به درستی رعایت نمی شود؛ جالب آنکه در سال های اخیر، وزارت کار تلاش کرده است تا به بهانه هایی چون توجه به تولید و اشتغال و همچنین سرمایه گذاری های جدید، در برخی مواد این قانون، اصلاحاتی به سود آزادی های یکجانبه در روابط کار برای کارفرمایان صورت دهد.

به گزارش «تابناک»، تاریخچه این طرح در دوران احمدی نژاد به سال 85 برمی گردد؛ هر چند در آن زمان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس به دلیل آنکه لایحه حاضر منافع کارگران را تأمین نمی کرد، از دستور خارج شد؛ اما بار دیگر دولت روحانی نیز پای جای پای دولت های نهم و دهم گذاشته و با تهیه پیش نویس اصلاحیه قانون کار، بار دیگر لایحه را روانه مجلس کرده است.

لایحه قانون کار در برگیرنده تغییراتی در مواد (7)، (21)، (24)، (27)، (30)، (96) و (119) کار و فصل ششم قانون به استثنای مواد (133)، (134) و (138) این فصل است؛ اما از آنجا که این تغییرات بیشتر به نفع کارفرماست تا کارگر، بحث های زیادی از سوی فعالان کارگری در بر داشته است.

تیر ماه سال جاری، دولت روحانی در سکوت خبری کامل، لایحه ایجاد تغییرات در قانون کار را تحویل مجلس شورای اسلامی داد. این لایحه قرار است، با 86 بند، 84 ماده از مجموع 203 ماده موجود در قانون کار را به صورت کلی و جزئی بازنگری کرده و تغییر دهد.

اساس این طرح که به خاطر رفع موانع عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و برخورداری از وام ها و اعتبارات ناشی از این عضویت از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است، مشروط بر استانداردسازی در قوانین از جمله قانون کار استوار است، با اعتراضات شدید فعالان کارگری روبه رو شده است.

نکته قابل توجه اینکه لایحه اصلاح قانون کار، در حالی در جلسه علنی مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد که در فرایند تهیه و تدوین آن، هیچ نظر خواهی از تشکل های کارگری نشده و همین امر، این روزها منجر به ایجاد واکنش هایی از سوی تشکل های کارگری و نمایندگان مجلس شده است.

در همین ارتباط، عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: این قانون اوایل تیر ماه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ اما هنوز این لایحه بررسی نشده و قرار است کمیسیون اجتماعی پس از پایان تعطیلات، این موضوع را بررسی کند.

این نماینده مجلس گفت: این لایحه در مجلس نهم هم به مجلس ارسال شده بود؛ اما در آن زمان به دلیل اینکه منافع کارگران در آن دیده نشده و بیشتر به نفع کارفرمایان تنظیم شده بود، مورد موافقت نمایندگان واقع نشد و مجلس آن را به دولت بازگرداند و از دستور کار خارج کرد.

عزیزی در ادامه افزود: قانون باید به گونه ای تنظیم شود که منافع همه را تأمین کند. به عبارت دیگر، در این موضوع خاص باید منافع همه طرف ها که عبارتند از دولت، کارفرما و کارگر هر سه با هم در نظر گرفته شود، در این لایحه چون فقط منافع کارفرما در نظر گرفته شده و توجهی به کارگر نشده است، قطعا در مجلس با مشکل برخورد خواهد کرد.

وی گفت: در مجلس نهم نیز این اتفاق افتاد و دقیقا به دلیل اینکه منافع کارگران در آن تأمین نشده بود، به کمیته تخصصی ارسال شد؛ اما متأسفانه بررسی آن به مجلس نهم نرسید و مجلس آن را عودت داد؛ اما در این مجلس هم دولت دوباره لایحه را به مجلس فرستاد، ولی هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته است.

وی همچنین افزود: لایحه قانون کار دولت به نفع کارفرماها بود و طوری تنظیم شده بود که کارفرما ها تنها از آن سود می برند؛ بنابراین، اگر لایحه ای که به مجلس فرستاده شده باشد، همان لایحه قبلی باشد و یا تأمین کننده منافع کارگران نباشد، کمیسیون با آن مخالفت خواهد کرد و اگر تغییرات در آن ایجاد نشود به سرنوشت مجلس نهم گرفتار خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۸
بنده دست کارگر را میبوسم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
شعار ندید خواهشا کارگرا از این حرفا زیاد شنیدند ولی هیچ کدوم از اینا واسشون نون و آب و امنیت نمی یاره . حقشون رو بدید نمی خواد دستشون ببوسید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
بنده دست کارگر را میبوسم
خدا بیامرزه گوینده رو
شکی نیست این قانون هم در ادامه تغیراتی است که در دولت آقای هاشمی ایجاد شد و نتیجه اش درامد کم کارگران و نبودن ثبات شغلی و هزاران مشکل دیگه که همه ما شاهدش هستیم این ها دنبال این هستن کارگر همیشه زیر دست باشه و طبقه مرفح جامع هیچ کس حق مخالفت باهاشون رو نداشته باشه نمونه واضح این هم شلاق خوردن کارگران در آذربایجان و سکوت کامل خبری بود که این در یه کشور خارجی اتفاق می افتاد هنوز صدا و سیما و دیگر رسانه ها میگفتن
جالبه برای بعضی چیزا همچین آب و تاب میدن و توی بوق و کرنا میکنن که انگار یک قدم تا مدینه فاضله، فاصله داریم، آخرش هم هیچی توش نیست ولی اینطور موارد که فقط به نفع خودشون هست چراغ خاموش جلو میرن
این دولت در همین دور اول سعی در کوچک کردن سفره کارگر کرد. اثراتش رو در زندگیمون داریم میبینیم. با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه. بجای گشایش دارن تنگ تر میکنن.
با دستور دولت چه شرکتهای دولتی و چه پیمانکارها و شرکتهای خصوصی خدمات مجبور به تعدیل حقوق های کارگری شده اند. در حالی که رانتهای مدیران و هیئت مدیره این شرکتها از راههای دیگه درحال تامین شدن هست. فقط فشار این همسویی با سیاستهای دولت شامل کارگر شده.
شرکت خدمات انفورماتیک با درآمد 500 میلیاردی و پاداش 500 میلیونی هیئت مدیره با دستور از بالا تصمیم به همسویی با دولت گرفته و فشار از پایین شروع کرده و درحال تقلیل حقوقها از مجموعه کارگری شرکت کرده. طبق برنامه ششم هم با تقلیل دریافتهای بیمه ای و بازنشستگی فشار را بیشتر میکنند.
بالای بیست خط خبر زدید آخرش ننوشتید خب خود قانون چی بوده؟ چرا میگن به نفع کارفرماست؟ اگر قانون میشد چه ضرری برای کارگران داشت؟ و ...
دولت محترم لطفا" بین حقوق مدیران و کارگران تناسبی برقرار کند . نه اینکه حقوق یک سال یک کارگر برابر حقوق یک روز یک مدیر باشد .
.......
اللهم عجل لولیک الفرج
تصمیمات در مورد کارگران تصمیم استراتژیک هست و اگر دولت لایحه داده باشه مطمئن باشید مجلس تصویب میکنه. دولت قبلی خودش نداده بود چون بیشتر کارگر دوست بود
با سلام. نمی دانم منتشر می کنید یا نه؟ ولی این را عرض می کنم که بعنوان یک کارفرما قانون فعلی را ضدکار و ضد کارگر می دانم زیرا اساسا برای حمایتهای غیرموجه از کارگران طراحی شده و کارفرما سعی در فرار از آن دارد.
اگر کارگر خوب کار کند، طبعا کارفرما او را عزیز خواهد داشت و اگر بد کار کند باید او را مجازات یا اخراج کند؛ در قانون فعلی هیچ راه حلی برای این امر وجود ندارد. و راه حلها به شورای کارگری و ... که اساسا در کارگاههای کوچک وجود ندارند و در کارگاههای بزرگ هم آراء آنها از سوی دادگاه لغو می شود.
شنیده ها حکایت از ان د ارد که این قانون هیچ توجهی به خواستهد کارگران ننموده است
تغییر در مشاغل سخت و زیان آور هم تو همین لایحه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
خداکنه نباشه
كارگراني كه در استانه بازنشستگي هستند و 30 سال حق بيمه پرداخته اند به هيچ عنوان زير بار تغييرات دلبخواه يك دولت كه دريافتي انها را كم كند نخواهند رفت
نان خود را به خون و عرق کارگر آغشته نکنید. معده خود در از دست رنج این بیچاره گان پر نکنید.
همین قانون فعلی بسیار ظالمانه،یکطرفه و فقط به نفع کارفرمایان است. به تنها چیزی که شبیه نیست قانون است و اصولا منشوری کاملا برده داری است. حال اگر دوباره هم بخواهد به نفع کارفرمایان تغییر کند که البته هدف تدبیر و امید هم همین است واقعا آدم حیران می ماند که چه اسمی برای آن انتخاب کند. خط فقر 3 ملیون-حقوق 812 هزار تومن
اولین منفعت کارگر این است که کاری باشد تا کارگر کار کند. درست است که حق و حقوق کارگر باید حفظ شود وجلوی اجحاف و ظلم باید گرفته شود. اما از طرفی با این قوانین عجیب و غریب وقتی کارفرما اصلا نمی تواند از پس هزینه های روزمره درآید و رکور همه جا هست چطور می تواند مثلا برای کار نیمه وقت روزانه مزد و حق بیمه کامل سی روزه بدهد؟ بعد هم اگر کارگر یا کارمند خواست بازی در آورد و درست کار نکند با تهدید به شکایت و جریمه نشود کاری کرد؟
پارسال هم ادعا میکردید مدافع حقوق کارگران هستید.همیشه همینو میگین.طرف کارفرما چربتره
خیلی جالبه
تمام کارهای ناقص و مورد دار توسط این دولت انجام میشه، ولی مقصرش دولت قبلی اعلام میشه
حقوق نجومی را این دولت پرداخت کرده ولی میگید تقصیر دولت قبلیه
دولت قبلی چرا خودش حقوق نجومی پرداخت نکرد؟
دولت قبلی چرا خودش این لایحه را ارائه نکرد؟
مرگ مرگ مرگ .دیگه هیچی فرقی نمی کنه.هر کاری میخوان بزارید بکنند.کار من تمومه لااقل.تو فکرم طوری خودکشی کنم که تو اخبار کل دنیا یه نو آوری محسوب بشه .که شاید یه اتفاقی بیوفته که شاید با مرگم بتونم کاری برا بیکارها و کسایی که شرمنده ی زن و بچه هاشون هستند بکنم.
عزیزان کارگر نگران نباشید تغییر در قانون کار لازم است ونهایتا موجب رونق اشتغال شده بنفع کارگران میشود . قانون فعلی به ضرر کارگران وکار فرمایان ( کار آفرینان ) وکلا جامعه کار وتولید است گول غوغا سالاران را نخورید
همش کلی گویی بلدی تابناک!
اگه به ضرر کارگره کدام بند و کدام ماده اینطور هست؟
بیشترین ساعت کاری در ایران.امریکا که مهد سرمایه داریه 40 ساعت. فرانسه 35 و المان37 . در ایران قانون کار را باید گفت قانون کارفرما.برای همینم کیفیت در کار ایران نیست.کارگرم فقط به فکر پر کردن ساعت کاره. به جز شرق اسیا نگاهی کنید به ساعات کار بیشترین ساعات کار برای کشورهای جهان سوم و.....
سازمان تامین اجتماعی به بهانه بیکار بودن کارگران ساختمانی بیمه انها را قطع میکنه تو این اوضاع که ساخت وساز نیست کارگر ساختمانی چه کند ازیک طرف بیکاری واز طرف دیگر قطع بیمه کسی هم پاسخگو نیست
تحریم انتخابات 96 توسط کارگران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار