بازدید 9665
۱
مروری بر روزنامه های پنجشنبه 25 شهریور؛

ادعای ملاقات اضطراری احمدی نژاد و مرتضوی/ انهد‌‌‌ام ١٤ ميليارد‌‌‌ تومان كالاي قاچاق

روزنامه های آخر هفته، موضوع مرتضوی و حواشی عذرخواهی وی و همچنین سفر روحانی به نیویورک را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع اف ای تی اف و انهدام کالاهای قاچاق، از دیگر مضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۲۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 15 September 2016

روزنامه های آخر هفته، موضوع مرتضوی و حواشی عذرخواهی وی و همچنین سفر روحانی به نیویورک را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع اف ای تی اف و انهدام کالاهای قاچاق، از دیگر مضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه وقایع اتفاقیه امروز در خبری با تیتر «ملاقات اضطراری در ولنجک» با اشاره به حضور اینکه سعید مرتضوی در دفتر محمود احمدی‌نژاد حضور یافته، مدعی شده است که سعید مرتضوی، دادستان برکنار‌شده تهران، که این روزها‌ یک پای ثابت دادگاه‌های کهریزک و تأمین اجتماعی است، بعد از انتشار نامه اعلام شرمندگی و تأسف از رخداد جنایت کهریزک که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته، دیروز، (چهارشنبه) در خیابان مقدس‌اردبیلی‌شادآور به دفتر محمود احمدی‌نژاد واقع در ولنجک سر زده و چند ساعتی را آنجا گذرانده است. به گزارش خبرنگار روزنامه «وقایع‌اتفاقیه»، حضور سعید مرتضوی از صبح روز چهارشنبه تا حدود ساعت سه بعد‌از‌ظهر در دفتر محمود احمدی‌نژاد، سؤالات بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند. اگرچه حضور مرتضوی در دفتر رئیس دولت سابق با پیشینه حمایت احمدی‌نژاد و اعطای مدیریت تأمین اجتماعی در روزهای بحران بعد از برکناری و ماجرای کهریزک، دور از انتظار نیست اما بعد از انتشار نامه‌ وی به دادگاه قربانیان کهریزک کمی سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

ادعای ملاقات اضطراری احمدی نژاد و مرتضوی/ انهد‌‌‌ام ١٤ ميليارد‌‌‌ تومان كالاي قاچاق

 با این‌ حال عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد، در پاسخ به پرسش «وقایع‌اتفاقیه» در مورد دلایل حضور سعید مرتضوی در دفتر محمود احمدی‌نژاد در ولنجک، این حضور را رد کرد و افزود: محمود احمدی‌نژاد درحال‌حاضر در استان گلستان و شهر گرگان به سر می‌برد. او بااین‌حال طرح حضور مرتضوی در دفتر محمود احمدی‌نژاد بعد از ماجرای نامه‌ عذرخواهی او از قربانیان کهریزک را شیطنت و دروغ رسانه‌ای عنوان کرد و تصاویر واضح و مستند حضور دادستان سابق در دفتر محمود احمدی‌نژاد را فاقد ارزش دانست. این درحالی است که تصاویر روزنامه‌ «وقایع‌اتفاقیه» نشان‌ می‌دهد سعید مرتضوی با خودروی «سفید‌رنگ» «هیوندای- سوناتا» با «شماره رند» و مشخص آن که در تصاویر دیگری مالکیت آن به آقای مرتضوی مسلم شده است، به دفتر محمود احمدی‌نژاد رفته و چند ساعتی نیز در آنجا توقف داشته است. نامه عذرخواهی و شرمندگی سعید مرتضوی اگرچه تلاشی برای فرار رو به جلو از احتمال رأی سنگین صادره، ارزیابی شده و خانواده قربانیان حادثه غم‌انگیز کهریزک صراحتا از نبخشیدن خود حرف زده و خواهان برخورد قضائی هستند، اما این نامه بخشش با استقبال برخی از چهره‌های سیاسی نیز مواجه شده است و برخی ضمن استقبال از این اعتراف، از دادستان برکنار‌شده تهران ‌خواسته‌اند درباره ماجرای قتل زهرا کاظمی و همین‌طور سعید پوراندرزجانی و دیگرانی که طی سال‌های قضاوت مرتضوی در مسند دادستانی تهران، آسیب دیده‌اند نیز اظهار‌نظر کند.

سفر روحانی به نیویورک

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «سفر متفاوت روحانی به <نیویورک>» نوشت: «روحانی سه سال پیش و در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل، پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را پیش روی رهبران جهان قرار داد. پیشنهادی که اجماع کم‌سابقه 190 کشور را با خود همراه کرد و در حالی که رژیم صهیونیستی تنها مخالف آن بود، به تصویب قطعنامه‌ای تحت همین عنوان انجامید. در این قطعنامه از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی خواسته شد تا سیاست‌های جدیدی را با هدف مبارزه با خشونت و افراطی‌گری تدوین و راه‌های عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال کردن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی کنند. هرچند ناهمراهی برخی کشورها با این هدفگذاری در سه سال گذشته سبب شد که افراطی‌گری خشونت‌آمیز و عوارض مرتبط با آن در این مدت افزایش یابد و زبانه‌های آتشی که طی سال‌های اخیر در سوریه و عراق ریشه دوانده است، با فرا رفتن از مرزهای جغرافیایی، آرامش و امنیت مردمان همه کشورها در پنج قاره جهان را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال نفس پیشنهاد تصویب شده ایران و نشست‌های بین‌المللی که به میزبانی تهران برای رایزنی و هم‌اندیشی پیرامون راهکارهای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران را در صف نخست جبهه نظری مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم قرار داد و بر ماهیت اعتدالگرای اندیشه‌های حاکم بر نظام سیاسی ایران مهر تأیید زد. کما اینکه مبارزه عملی ایران با تروریسم نیز از مسیر حضور مستشاری در عراق و سوریه به خواست دولت‌های قانونی این دو کشور انجام شد و این هر دو واقعیت‌هایی بودند که نقش‌آفرینی ایران در حل بحران‌های موجود منطقه از جمله بحران سوریه را به امری ضروری و غیر قابل انکار تبدیل کردند. حضور مؤثر ایران در مذاکرات بین المللی موسوم به گروه بین‌المللی حمایت از سوریه که در بسیاری از موارد به جهت دهی‌های معنادار در روند مذاکرات و بر مبنای حفظ اصولی همچون حفظ حاکمیت ملی سوریه و نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور انجامید و مختصات کلی آن در طرح چهار ماده‌ای پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه ترسیم شد.

به این ترتیب مسلم آن است که پیگیری آنچه طی سه سال گذشته با پیشنهاد ایران حول موضوع «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» مطرح شد و طرح این خواست که کشورهای سازمان ملل در اقدامی هماهنگ به مقابله با منابع اقتصادی تقویت کننده ایدئولوژی‌های مبتنی بر افراط‌گرایی و خشونت بپردازند، از جمله یکی از محور‌های مهمی است که از سوی رئیس جمهوری ایران در این حضور جهانی دنبال می‌شود. با این حال روحانی در شرایطی عازم نیویورک می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به دوره گذشته حضور خود درمجمع عمومی سازمان ملل، موقعیت متفاوتی دارد. او حالا پرونده هسته‌ای را به فرجام رسانده، تیزی حربه ایران هراسی را تا حد قابل توجهی کند کرده، آرامش را به بازارهای داخلی آورده و نقش تأثیرگذار ایران در حل و فصل برخی بحران‌های منطقه‌ای را به اثبات رسانده است.»

سرانجام FATF

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «FATF فقط با امضا و تأييد رهبري» نوشت: «یک روز پس از آنکه سخنگوی دولت بحث FATF را تخصصی و تریبون نمازجمعه را محل تبلیغ اخلاق، تقوا، دین و سیاست دانسته بود، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درصدد پاسخ‌گویی به او برآمد. گلایه نوبخت به اظهارات امامان جمعه در روز نوزدهم شهریور بود که این توافق‌نامه را با کاپیتولاسیون مقایسه کرده بودند. تعدادی از خطیبان جمعه پیوستن به FATF یا سازمان نظارت بر پول‌‌شویی جهانی را غلط دانسته بودند و عده‌ای دیگر از نمایندگان مجلس خواسته بودند با پیگیری‌های جدی خود به مبحث FATF بپردازند تا اینکه به کشور آسیبی وارد نشود و از این وضعیت خسارت‌بار خارج شویم.

اوج این انتقادات نیز از سوی آيت‌الله جنتي، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران بیان شد. او گفته بود: «این هم چیز عجیب و غریبی است که نمی‌دانم با چه جرئتی این سند محرمانه را امضا کردند. من این سند و متن انگلیسی آن را دیده‌ام، می‌خواهند به عنوان مبارزه با پول‌شویی، اطلاعات مالی و بانکی ما را به دشمن بدهند. می‌خواهند خودمان، خودمان را تحریم کنیم. می‌خواهند افراد و نهادهایی که دشمن نمی‌پسندد را تحریم کنیم. می‌خواهند سپاه، نهادهای انقلابی و کسانی که خون و جان دادند و نظام را در هشت سال حفظ کردند و قرارگاه خاتم را با خدمات زیادی که اکثریت از آن اطلاع ندارند، تحریم کنیم. شما به چه جرئتی این کار را می‌کنید؟». آیت‌الله جنتی از اجرای FATF ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «اگر این اتفاق بیفتد، باید فاتحه خیلی چیزها را بخوانیم و در مقابل دشمن تسلیم شویم. برای اینکه آمریکا راضی شود، خودمان، خودمان را تحریم کنیم تا به ما احسنت و آفرین بگویند. ان‌شاء‌الله نمی‌توانند این کار را بکنند بلکه جلویشان به خواست خدا گرفته شده و امضایشان را پس می‌گیرند».به گزارش ایسنا، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه روز گذشته در جوابیه‌ای به سخنگوی دولت نوشت:«این‌گونه که جناب آقای نوبخت گفته‌‌اند موضوع FATF بسیار تخصصی است و تریبون نماز جمعه اختصاص به اخلاق، تقوا، دین و سیاست دارد، اگر از این منظر بخواهیم به مسائل بنگریم، هیچ موضوع تخصصی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نمی‌توان در نماز جمعه مطرح کرد زیرا هر کدام از این موضوعات یک حوزه تخصصی دارند که بنا به نظر ایشان ائمه محترم جمعه فقط باید توصیه به تقوا نمایند و دیگر وارد هیچ موضوعی نشوند چرا که آن موضوع جنبه تخصصی دارد و باید فقط در حوزه تخصصی موردتوجه قرار بگیرند».»

موضوع قاچاق

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر « انهد‌‌‌ام ١٤ ميليارد‌‌‌ تومان كالاي قاچاق» نوشت: «ظاهرا د‌‌ولت عزم خود‌‌ را جزم كرد‌‌ه است تا از اين پس برخورد‌‌ي خاص‌تر با قاچاقچيان د‌‌اشته باشد‌‌. طي ماه گذشته اخبار زياد‌‌ي د‌‌ر خصوص ورود‌‌ كالاهاي قاچاق منتشر شد‌‌؛ اخباري كه توانستند‌‌ حتي برخي مد‌‌يران د‌‌ولتي را نيز به پاي ميز پاسخ بكشاند‌‌. هرچند‌‌ بارها برخي مد‌‌يران خبر د‌‌ستگيري مد‌‌يران زيرد‌‌ستي خود‌‌ را رد‌‌ كرد‌‌ه و معتقد‌‌ بود‌‌ند‌‌ كه مد‌‌يران مرزي د‌‌ستي بر آتش قاچاق ند‌‌ارند‌‌ اما اخبار هر روزه نشان مي‌د‌‌هد‌‌ كه د‌‌ولت قصد‌‌ ند‌‌ارد‌‌ روال قبلي را با قاچاقچيان د‌‌ر پيش بگيرد‌‌ و از اين پس روال مبارزه با قاچاق شد‌‌ت خواهد‌‌ گرفت.

البته اين روال قرار بود‌‌ از همان روز نخستي كه مراسم تود‌‌يع و معارفه رييس ستاد‌‌ مبارزه با قاچاق كالا و ارز د‌‌ر سالن وزارت كشور برگزار شد‌‌ اجرايي شود‌‌؛ همان روزي كه رحماني فضلي د‌‌ر جريان معارفه حقيقي رييس جد‌‌يد‌‌ ستاد‌‌ مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد‌‌ كه اين ستاد‌‌ بايد‌‌ د‌‌ر بازه ٥ ساله جمع شود‌‌ و بساط قاچاق د‌‌ر كشور به طور كامل د‌‌ر اين ٥ سال برچيد‌‌ه شود‌‌. وي د‌‌ر آن روز خطاب به رييس جد‌‌يد‌‌ رسما اعلام كرد‌‌ كه شاكله اصلي وجود‌‌ ستاد‌‌ مبارزه با قاچاق كالا و ارز مبارزه است و قرار نيست اين ستاد‌‌ هميشگي باشد‌‌. وزير كشور د‌‌ر آن زمان هرچند‌‌ اولتيماتوم رسمي را اعلام نكرد‌‌ اما خطا به رييس و مد‌‌يران جد‌‌يد‌‌ ستاد‌‌ گفت: بايد‌‌ بساط قاچاق را برچينند‌‌ و به فكر مبارزه با قاچاق كالا باشند‌‌ نه مسامحه با قاچاقچيان.

هرچند‌‌ از آن روز سه سال مي‌گذرد‌‌ و صحبت‌هاي رحماني فضلي به خوبي به فراموشي سپرد‌‌ه شد‌‌ه است اما بعد‌‌ از سخنان رهبري د‌‌ر خصوص امحاي كالاهاي قاچاق گويا د‌‌وباره عزم د‌‌ولت براي مبارزه بيشتر با قاچاقچيان و حمايت از توليد‌‌ د‌‌اخل جزم شد‌‌ه و اين‌بار د‌‌ولت مي‌خواهد‌‌ به هر روي و تلاشي بساط قاچاقچيان را جمع كند‌‌ ولو به قيمت انهد‌‌ام هر روزه و هفتگي كالاهايي كه همچنان از گمركات كشور وارد‌‌ مي‌شود‌‌.

بر همين اساس هم بود‌‌ كه د‌‌ر هفته‌هاي گذشته بارها محموله بزرگ قاچاق د‌‌ر استان‌هاي مختلف امحا شد‌‌ه است و فقط محموله پورشه‌هاي چند‌‌ ميليارد‌‌ي از اين قافله حذف شد‌‌ند‌‌. بر همين اساس روز گذشته باز هم مراسم امحاي كالاهاي قاچاق د‌‌ر ٨ استان برگزارشد‌‌ و د‌‌ر كل كشور ٣٠٠ تن كالا به ارزش ١٢ ميليارد‌‌ تومان امحا شد‌‌ند‌‌ تا د‌‌ولت با اين روش به مبارزه با قاچاقچيان بپرد‌‌ازد‌‌.»


روزنامه جوان در گزارشی با تیتر « گمرک شاهراه ورود قاچاق به کشور است » نوشت: « نماينده سازمان اموال تمليكي كه در ابتداي شهريور ماه سال 95 در دومين نشست دادستاني تهران در‌باره مبارزه با قاچاق كالا شركت كرده بود، با اعتراف به اينكه « گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند» گفت: اكثر كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شوند.

نماينده‌ سازمان اموال تمليكي به لزوم شناسايي انبارهاي نگهداري كالاهاي قاچاق اشاره كرد و گفت: بخش اعظم اين انبارها، فاقد شناسنامه هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آنها نظارتي ندارد.

اعتراف عجیب یک مدیر در گمرک

از سوی دیگر خانم زبيدي مدير كل جرايم سازمان‌يافته گمرك ايران، در ارتباط با ورود كالاهاي قاچاق به كشور اعلام كرده است كه گمرك نمي‌تواند تمامي كانتينرهاي ورودي به كشور را كنترل كند.

وي همچنين از كشف 536 كيلوگرم هروئين از چند كانتينر كه به طور اتفاقي انتخاب شده بودند، خبر داد بدين ترتيب مشخص است كه از ده‌ها هزار كانتنر كالايي كه از گمرك وارد كشور مي‌شوند اطلاع دقيقي وجود ندارد و امكان دارد هر كالايي در اين كانتينرها باشد كه اشتباه اظهار شده است.

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز پيش از اين عنوان داشته بود كه «‌برآوردهاي قديمي نشان مي‌دهد كه 50 تا 60درصد كالاي قاچاق از گمرك وارد مي‌شود و اين امر هم اكنون كمي بهبود پيدا كرده است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱
آقای سعید مرضوی همچون غریقی شده است که برای نجات خود بلانسبت آقای احمدی نژاد به هر خس وخاشاکی !!؟چنگ می اندازد وبه مثابه کوری میباشد که برای عصاکشی به کوری دیگر متوسل میگردد ایشان متاسفانه چوب افراطگریها وغره شدن وسرمستی از قدرت موقت کاذب خودرا خورده وبعد از اخراج از قوه قضائیه از اعتماد آقای احمدی نژاد بخود سوئاستفاده نمود وآن رسوائیهای مالی واقتصادی را در سازمان مبارزه با قاچاق ارز وکالا وبخصوص تامین اجتماعی به بار آورد وآقای احمدی نژاد راهم دچار دردسر نموده بطوریکه ایشان در آینده نزدیک باید پاسخگوی انگونه انتصابات نابجای خود باشند بهتر است آقای مرتضوی بجای اینگونه تشبثات به پیشگاه خداوند توبه نماید وامن ترین مکان برای ایشان زندان انفرادی میباشد زیرا حساسیت شدید والتهاب ویرانگری در جامعه بر علیه ایشان ومدافعین شان بر انگیخته شده است ونظام را در شرایط بحرانی قرار داده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار