بازدید 8703

برخی امتیازاتی به نمایندگان می دهند تا راحت تر کارهای غیر قانونی خود را عملی کنند/ سفر به تایلند برای واردات برنج ضرورتی نداشت

برنج‌های تولید داخل، از استانداردهای خوبی برخوردار است؛ اما به دلیل مصرف بالای سه میلیون تن در سال، نیاز به واردات برنج است، واردات برنج از کشور هند و پاکستان صورت می‌گیرد، ولی بنا به دلایلی، واردات برنج برای چندین سال از تایلند قطع شده که قرار شد با پیگیری‌های صورت گرفته، دوباره واردات انجام گیرد.
کد خبر: ۶۲۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱ 13 September 2016
 حدود سه سال پیش بود که با بالا گرفتن بحث واردات برنج های آلوده از کشور هند و کشیده شدن دامنه بحث ها به مجلس، برخی نمایندگان تصمیم گرفتند، با حضور در این کشور، از نزدیک در جریان تولید و صادرات این محصول به کشور ایران قرار گیرند.

به گزارش «تابناک»، در آن زمان، هیأت متشکل از 18 نفر که شامل برخی نمایندگان کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، نماینده بخش آزمایشگاهی و کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و مجمع واردکنندگان برنج می شد، عازم هند شدند.

نتیجه این سفر، نمونه های برنج از خط تولید ٩ کارخانه فرآوری برنج هندی که به عنوان نمونه برای آزمایش و بررسی به آزمایشگاه وزارت بهداشت آمد، اما تناقض در اعلام نتایج اولیه آزمایش نمونه های برنج هندی، همچنین تأیید و تکذیب آلوده بودن برنج های وارد شده از هند همچنان در هاله ای از ابهام مانده و با وجود گذشت بیش از سه سال از این موضوع، همچنان بحث واردات از هند برای مردم روشن نشده است.

البته یکی از مسائلی که در آن زمان، سفر نمایندگان مجلس به هند را تحت الشعاع خود قرار داد، هزینه های این سفر بود که گویا به گفته یک نماینده و همچنین برخی اعضای اتاق بازرگانی، به وسیله وارد کننده ها صورت گرفته بود و یکی از دلایلی که هرگز گزارش آلوده بودن برنج های آلوده منتشر نشد، همین موضوع عنوان شده است.

اکنون پس از گذشت این سال ها، بار دیگر نماینده ها عزم سفر کردند؛ اما این بار به جای هند، مقصد خود را تایلند برگزیدند. اخبار رسیده حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس در سکوت خبری و با استفاده از فرصت تعطیلات مجلس، سفری به ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺭﻧﮓ ﻫﺎ ﻭ ﻟﺒﺨﻨﺪﻫﺎ داشته اند، تا جهت واردات برنج تایلندی رایزنی کنند.

روز گذشته، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از سفر هیأت پارلمانی ایران و کارشناسان سازمان غذا و دارو به تایلند برای بررسی صحت و سلامت برنج‌های تولیدی این کشور جهت واردات به ایران خبر داد.

رسول خضری در تشریح سفر تعدادی از نمایندگان مجلس به همراه کارشناسان سازمان غذا و دارو به کشور تایلند، گفت: برنج‌های تولید داخل، از استانداردهای خوبی برخوردار است؛ اما به دلیل مصرف بالای سه میلیون تن در سال، نیاز به واردات برنج است، واردات برنج از کشور هند و پاکستان صورت می‌گیرد، ولی بنا به دلایلی، واردات برنج برای چندین سال از تایلند قطع شده که قرار شد با پیگیری‌های صورت گرفته، دوباره واردات انجام گیرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری پیگیری‌های مجلس نهم و سازمان غذا و دارو در مورد برنج‌های آلوده و غیراستاندارد وارداتی، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع تأیید صلاحیت برنج‌های وارداتی میزان سموم در برنج، فلزات سنگین از جمله سرب و تازه یا کهنه بودن برنج‌ها را بررسی می‌کند؛ بنابراین، با چهار تن از نمایندگان مجلس به همراه گروه کارشناسی چهار نفره از سازمان غذا و دارو به تایلند سفر کردیم تا از نزدیک در جریان صحت و سلامت برنج ها برای واردات قرار گیریم.

وی با بیان اینکه این گروه کارشناسی در سفر خود به تایلند در جریان نحوه تولید برنج این کشور قرار گرفتند، افرود: تایلند بزرگترین تولید‌ و صادرکننده برنج در سطح جهان است و سالانه بیش از 22 میلیون تن برنج در تایلند تولید می‌شود که 10میلیون تن آن صادرات است؛ بنابراین، این گروه ایرانی از مزرعه برنج، آزمایشگاه‌‌ها و بزرگترین کمپانی تولیدکننده و صادرکننده برنج تایلند بازدید کردند.

این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان مجلس، انجام این گونه سفرها را غیر ضروری و تنها به بهانه گشت و گذار عنوان می کنند و اعتقاد دارند که برخی از سازمانها، تنها برای اینکه بتوانند اقدامات غیر قانونی خود را به راحتی ادامه دهند امتیازاتی را نیز برای نمایندگان در نظر می گیرند.

مهرداد لاهوتی بائوج در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون ایران حدود 3 میلیون تن برنج نیاز دارد. بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی نیز حدود دو میلیون چهار صد هزار تن از این میزان در کشور تولید می شود و مابقی آن باید از طریق واردات تأمین شود.

این نماینده در ادامه گفت: میزان واردات برنج به کشور نیز در سال های گذشته و امسال نیز از طریق هند و پاکستان انجام شده و در حال حاضر ما در مورد برنج مازاد نیز داریم؛ اما آقایان هر سال در فصل برداشت برنج، برنامه هایی مانند این را اجرا می کنند تا بتوانند تولید کننده های داخلی را ناامید کنند.

این نماینده گفت: اگر تنها یک سال به کشاورزان داخلی رسیدگی شود، کشور در تولید برنج خودکفا خواهد شد، ولی معلوم نیست، چه برنامه ای است که ایران به خودکفایی برنج نرسد!

وی در واکنش به سفر نمایندگان به تایلند نیز گفت: نمی خواهیم به نماینده ها تهمت بزنیم؛ اما واقعا وجود چنین سفرهایی برای مجلس ضرورتی ندارد. اگر هزینه ای که دولت، مجلس یا هر کس دیگری که در سال های گذشته، نماینده ها را به تایلند فرستاد، صرف تولید برنج شده بود، امروز ایران نیاز به واردات برنج نداشت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۲
کشاورز های شمال رو بیچاره کردند امیدوارم کمر کسانی که دارن به مردم خودمون اجحاف میکنن مثل شالی کارا خم بشه البته کمر شالی کار از روی غیرت خم شده ولی کمر این نا مروت ها باید از بدبختی وفلاکت خم بشه
چهارسال مثل موشک از عمر ما در فقر گذشت و باز دوره مهر در شناسنامه رسید دلسوزان هویدا شدن!!
الهي ! پاتايا و پوكت هم رفتين ؟ برنج هاي اونجا حرف نداره!!
سلام بنده پژوهشگر و تحصیلکرده دکتری اقتصاد کشاورزی هستم . نمی دانم این چه سیاستی است ؟. کشاورز با فقر و بدبختی تولید می کند . مسئولین با شعار اقتصاد مقاومتی بجای حمایت کشاورز برنج خارجی تایلندی درجه 3 وارد می کنند. با این تفکر چه باید کرد ؟ با چه روشی جلوی مهاجرت روستائیان به شهرها را بگیریم ؟ چگونه کشاورز را از فقر نجات بدهیم ؟ مجموعه همه درآمدهای کشاورزان جمع کنیم به اندازه خرید یک شهر فرش ( هایپر استار ) نمی شود.بنده دیگر تحقیق و یا انگیزه ای برای تلاش افزایش درآمد خانوارهای روستایی ندارم .
مگه نماینده کارش قانونگذاری نیست
مگه ما قوه مجریه نداریم.
مگه .....
اگر دولت برنجوارد نکند کشاورزان پدر مردم را در میارند وقیمت برنج سرسام اور بالا میکشه همانطور که الان برنج تازه 9500 است که پارسال همین موقع 7500 تومان بود
ای آقا بذار خوش باشند. گیر ندید !!!!!!!!
بنام خدا
برنج تایلندی زمان جنگ و تا چند سال قبل از جمله برنج های وارداتی و بدترین نوع برنج بود مشخصا آن سالهایی که هر ماه سهمیه برنج می دادند و اغلب مردم بی آنکه ان را مصرف کنند در بازار می فروختند و بجای آن برنج بهتری می خریدند
حالا مطمن هستین فقط رفتن برنج سفارش بدن تو تایلند
خداییش دلت میاد تایلند رو نرن این دوستان؟
اقای تابناک با بنده های خدا چه کار داری بگذار عشق وحالشان را کنند .
انتظار داری تعطیلات برند سیستان بلوچستان یا روستاهای دور افتاده شمال که تولید برنج دارن .
از همان جا بفکر کشاورزان هستند و مشکلات را را حل می کنند .
مثل نماینده های عزیزی که رفتند برزیل
راستی آمار بقیه نماینده ها را ندارید بندگان خدا نتوانستن هواپیما برای سفرشان بخرن از فرانسه و آمریکا با این هواپیماها هم نمی شه راه دور رفت.
اگر سازمان تایید کننده کیفیت برنج سازمان غذا و دارو است چه نیازی به سفر نمایندگان هست که در این خصوص هیچ اطلاعاتی ندارند و اگر به سازمان غذا و دارو اطمینانی نیست چرا سازمان دیگری را متولی این کار نمی کنید. نمایندگان فقط می روند که تفریحی کرده باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر