بازدید 32754

چرا افغانستان حاضر نیست با ایران بر سر حقابه تالاب هامون مذاکره کند؟

در روزگاری که ما ایرانی‌ها از توجه کافی به تالاب هامون و خسارات متوجه آن غافل هستیم، این مسئولین و کارشناسان آمریکایی هستند که به این منطقه توجه نشان داده و برای آن نشست تخصصی برگزار می‌کنند./ شهروند سیستان و بلوچستانی: در سال‌های گذشته، از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کردم اما پس از خشک شدن تالاب منبع درآمدی ما قطع شد و حالا مجبورم برای تأمین معاش خانواده در کنار همسرم در خانه کار کنم.
کد خبر: ۶۲۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 12 September 2016
هفته گذشته، اندیشکده شورای آتلانتیک واشنگتن در رابطه با بحران زیست محیطی دریاچه هامون ایران یک نشست تخصصی برگزار و در آن اقدام به بررسی همه جانبه مشکلات این منطقه از کشور ایران کرد. از جمله حواشی قابل ذکر این نشست، حضور «محمد احسانی» مستندساز ایرانی و نمایش مستند «هامون تنها» در این برنامه بود؛ مستندی که گویا مشاهده‌اش دل همه جهانیان از جمله آمریکایی‌ها را هم به درد آورده و فقط ما ایرانی‌ها نسبت به آن واکنش قابل ذکری نداشته‌ایم.

به گزارش «تابناک» روز چهارشنبه اندیشکده آتلانتیک در واشنگتن، پایتخت آمریکا، برنامه‌ای را با نام مسائل زیست‌محیطی هامون برگزار کرد. در این نشست، ضمن نمایش مستند «هامون تنها» که در آن به ابعاد مختلف بحران زیست‌محیطی تالاب هامون پرداخته شده، کارشناسان به بررسی خسارات‌ زیست‌محیطی خشک شدن تالاب هامون اشاره و در مورد راهکارهای خروج از بحران اعلام نظر می‌کنند.

تالاب هامون که پیشتر نیز از سوی سازمان یونسکو یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره معرفی شد، اکنون و تحت تأثیر عواملی نظیر قطع حقابه آن از سوی دولت افغانستان ـ که با احداث سد کجکی به این موضوع دامن زده است و نیز مدیریت ناصحیح منابع آب ـ گرفتار بحرانی است که ضمن آسیب زدن به محیط زیست و نابود کردن حیات جانوری و گیاهی، همچنین حیات انسان‌های منطقه را در خطر انداخته و در کنار همه این فجایع، یک تمدن چند هزار ساله را به کام مرگ کشانده است.

در ابتدای این نشست مستند «هامون تنها» ساخته محمد احسانی مستندساز ایرانی در حضور خود او به نمایش درآمد؛ مستندی که با یک رویکرد زیست محیطی و به درستی حقایقی از خسارات‌ سنگین محیط زیستی منطقه را به نمایش می‌گذارد. در مستند «هامون تنها» ابتدا به پیشینه فضای جغرافیایی رود هیرمند و تالاب هامون اشاره و سپس سرگذشت پربار این منطقه به تصویر کشیده و گفته می‌شود که در تاریخ ایران باستان و ادبیات ایرانی از جمله شاهنامه فردوسی، دریاچه هامون، یکی از بخش‌های آباد و تأثیرگذار ایران بوده است.
 
چرا افغانستان حاضر نیست با ایران بر سر حقابه تالاب هامون مذاکره کند؟ 
در ادامه مستند «هامون تنها» با چند تن از اهالی منطقه گفت‌وگو انجام می‌شود که در این بین و در یکی از تکان دهنده ترین بخش‌ها، پدر یک خانواده بر روی خشکی و با نمایش حالت قایق‌رانی در تالاب می‌گوید ما در سال‌های گذشته از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کردیم و در زمان پرآبی از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار بودیم اما پس از خشک شدن تالاب، منبع درآمدی ما قطع شد و حالا مجبورم برای تأمین معاش خانواده در کنار همسرم به کار در خانه بپردازم.

در بخش دیگری از مستند «هامون تنها» یک پیرمرد 120 ساله با ذکر خاطراتی از زندگی پر نشاط خود در گذشته اضافه می‌کند، من در پنجاه سالگی حداقل پنجاه نیروی کار داشتم که همگی با هم در دریاچه به صید ماهی می‌پرداختیم و آنقدر شرایط خوب بود که دلیلی برای مهاجرت از منطقه وجود نداشت. اکنون و در شرایطی که تالاب خشک شده است، امکان زندگی در منطقه وجود ندارد.

جدا از نمایش مستند مذکور در نشست اندیشکده آتلانتیک، دیگر کارشناسان میهمان نیز به ذکر مطالعات و نظرات در رابطه با بحران آب و مسائل زیست‌محیطی تالاب هامون پرداختند.

هرچند در نشست، « David Laylin » یکی از متخصصان مسائل محیط زیست آمریکا، راهکار حل مشکل منطقه را متعهد شدن افغانستان به اجرای قرارداد سال 1351 خود دانست، «شیرجان احمد زی» یکی از کارشناسان افغانستانی حوزه آب در مورد چرایی استمرار مشکل و امتناع افغانستان از پرداخت حقابه ایران و یا حداقل حاضر شدن بر سر میز مذاکره برای بحث در مورد این مشکل گفت: حکومت افغانستان نگران است که اگر با ایران بر سر مسأله حقابه هامون مذاکره کند، به دلیل نداشتن کارشناسان توانمند در مذاکرات شکست بخورد و ایران شرایط را به نفع خود مدیریت و نهایی کند.
 
جدا از حقایق تلخ پرداخته شده در نشست مذکور، شاید تلخ‌ترین مطلب قابل ذکر این نشست آن باشد که در روزگاری که مسئولین و کارشناسان ایرانی از توجه کافی و شایسته به تالاب هامون و خسارت‌های متوجه آن غافل هستند، این مسئولین و کارشناسان آمریکایی هستند که به این منطقه توجه و برای آن نشست تخصصی برگزار می‌کنند.

دیگر آنکه مستند «هامون تنها» ساخته یک هنرمند ایرانی، در حالی که در کشور و فضای مجازی فارسی با اقبال خوب مشاهده نمی‌شود و آنچنان که باید و شاید احساسات داخلی را مکدر نمی‌کند، این دلسوزان خارجی محیط زیست ایران هستند که برای تمدن 5 هزار ساله جنوب شرق ایران (شهر سوخته) باید دل بسوزانند و راهکار خروج از بحران پیدا کنند.

نکته دیگری که در پایان می‌توان گفت، اینکه اگر صحبت کارشناس افغانستانی حاضر در نشست آتلانتیک صحیح باشد و افغانستانی‌ها به دلیل نداشتن کارشناسان توانمند از مذاکره با ایران به خاطر ترس از ضرر سر باز می‌زنند، باید به مسئولین ایرانی این موضوع را یادآور شد که آنها باید با حسن نیت و شفافیت قابل اثبات تلاش کنند ضمن جلب اعتماد افغانستانی‌ها فضایی را فراهم کنند که در قالب آن هم شرایط مذاکره فراهم باشد و هم اینکه نتیجه مذاکره احتمالی به یک نتیجه عادلانه تبدیل شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴۷
ایران می تونه با فشار برای اخراج مهاجران افغان راه اب رو به اندازه باز کنه.
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
این دو چه ربطی به هم دارن. اول اینکه افغان ها در ایران یک فرصت برای کشور هستن اگر درست مدیریت بشه دوم اینکه بحران کم آبی باید با مذاکره حل بشه نه نابود کردن زندگی بقیه آدما و سوم اینکه مسئولای خودمون به تنها چیزی که فکر نمی کنن محیط زیسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
حامد کرزای گفته بودا ما زیر بار حرف هیچ زورمندی نمی رویم مگر اینکه پر زور باشد همین بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
مسائل سیاسی و بین المللی بسیار پیچیده تر از آن است که به گفتن جملات ساده انگارانه بتوانیم راه حل نشان دهیم!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
اگه شیعه نبودیم منم موافق بودم ولی من شیعه امام علی هستم و گرو کشی نمیکنم سر زندگی میلیون ها آدم و میدونم میشه از طریق مذاکره این مشکل رو حل کرد بدون اینکه کسی ضرری ببینه
اللهم عجل لولیک الفرج
hariva
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
مطمئن باش ما که هیچی شما هم نا چند سال دیگه باید از ایران مهاجرت کنید پس بیخودی رگ غیرتت ورم نکنه خواه ناخواه همه مجبوریم تا چند سال دیگه از اینجا مهاجرت کنیم نیاز به فشار دولت ایران نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
اینقدر دیپلماسی جواب داده که نه تنها عربستان و مالدیو و جیبوتی و ....برامون شاخ شدن بلکه افغانستان هم ...ههههههههههههه روحانی مچکریم
درود بر سایت تابناک که حقایق را شیوا و دور از تعصب بیان میکند
واقعا متاسفم افغانستان قرارداد را اجرا نمی کنه؟با موشک سد را بزنید با خاک یکی کنید اقتدار ما فقط برای آمریکا است؟الان افغانستان که بیشتر از آمریکا به محیط زیست ایران ضرر زده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
بلاخره مسئولین یه اتوی دست افغانستانی ها دارن که این مدلی شدن
بیژن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
بیاد دارم رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی تی یک سخنرانی مشکل آب را به تحریمها نسبت داده بودند.ظاهرا افقانستان هم بی تقصیر نیست.!!.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
متاسفم برای شما و اون اکثریتی که به شما رای مثبت دادن . عزیز من الان میخوای سدهای ترکیه رو هم با موشک بزنیم چون باعث شدن عراق خشک بشه وگردو خاکش جان میلیون ها ایرانی رو به خطر انداخته؟ اصلا چطوره سدهای خودمون رو هم باموشک بزنیم که محیط زیست رو خیلی جاها به خطر انداخته؟
عقل هم خوب چیزیه والله خدا زبون داده تا مشکلات رو با صحبت حل کرد نه با موشک
اللهم عجل لولیک الفرج
hari
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
راست میگه با موشک بزنید بعدم دوباره آب رو مثل قبل به کشورای عربی بفروشیم.درسته آب برای افغانستانی هاست درسته هر کشوری میتونه برای منافعش ارزش قاوئل بشه ولی ما اقدار داریم !!!!!!!!!!
باید بایک حمله همه جانبه نظامی سد آنها را تخریب کرد یا یک شبه همه افغانها را یکجا از مملکت اخراج کرد.آیا باید افغانستان هم حق ایران را بخورد؟
جالب اینجاست که ایران به افغانستان بندر اختصاصی در چابهار می دهد .
ما خودمان افغانستان را پر رو کردیم .
مگر کارون به اصفهان و یزد انتقال داده نشد ؟
خوب بود ؟ خوب افغانستان هم حق داره
اگر منشاء اون تو ایران بود تا الان اصفهان و یزد و کرمان و اخیرا سمنان به برکت ... پر آب بودن و افغانستان در ولع یک قطره آب
دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان است.
رودخانه هیرمند شریان اصلی تغذیه آب به هامون است.
این رود از بلندیهای کوه‌های بابا از رشته کوه هندوکش در افغانستان سرچشمه می‌گیرد و پس از مسافت ۱۱۰۰ کیلومتر وارد دریاچه هامون می‌شود.
حقآبه هیرمند مقراردادی در سال ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان به امضاء رسید و مقرر شد در هر معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال سهم سیستان و دریاچه هامون باشد.
ایران به منظور مدیریت منابع آب هیرمند جهت شرب شهرهای سیستان و زاهدان و تامین آ بکشاورزی اقدام به احداث سد در چاه نیمه چاله‌های زهک نموده و آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می‌شود. گنجایش این مخازن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که به صورت دریاچه مصنوعی در آمده‌است. ظرفیت کل این چاه نیمه‌ها در بهترین حالت یک هفتم تالاب بین‌المللی هامون است.
لذا تزریق آب هیرمند از هیرمند به چاه نیمه ها اعتراض افغانستان را مبنی بر خشک شدن هامون را در پی داشته است.
جالبه این همه بی آبی طرحی آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با اعتبارای بالغ بر 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در حال اجراست که چیزی جزء اتلاف منابع ملی بدون مطالعات آینده نگرانه و عقلایی بوده و بر اساس منافع پیمانکاران صورت گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
پیمانکاران خاص
چون ایران در هیچ دوره ای از اهرم فشار برای رسیدن به حقش استفاده نکرده است و همین موجب ضایع شدن حقوق ملت ایران شده است
چون کم در حقشون لطف کردیم میخان جبران کنن.
هیچ کاری نداره از فردا اعلام کننند هر افغانی برای زندگی تو ایران باید ماهی 500 هزار تومان بپردازد یا از مملکت بره ببین کل آب را میفرستند بیاد اینور یا نه؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
داداش به نظر تو الان آمریکا بگه یا به حرف من گوش میدین یا ایرانی ها رو اخراج میکنم کشور ما کوتاه میاد؟ یا اصلا هر کشور دیگه دنیا که باشه کوتاه میاد؟ افغان ها همین الانشم خیلی هاشون دارن میرن اروپا و بقیه کشور ها چون ایران کشور گل وبلبل نیست که بمونن در ضمن دولت افغانستان مشکلی با برگشت افغانها نداره مخصوصا که افغانهای داخل ایران به مراتب تحصیل کرده تر و به بدرد بخورتر هستن
اللهم عجل لولیک الفرج
hari
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
هر افغانستانی بیشتر از اون چیزی که تو حرصش رو میخوری میپردازه هر شش ماه یک میلیون و خورده ای از ما میگیرند ولی حتی فیش پرداختی مهر دولتی نداره. انقدر ظلم کردند که الان باید به ظلم گرفتار بشن و اصلان هم انتقاد پذیر نیستند فقط توجیه های الکی میکنند.هر اتفاقی هم بیوفته مهاجر بیچاره باید تاوانش رو بده.تاریخ تکرار میشه زمانی اروپایی ها در جنگ جهانی پناهنده سوریه شدند و سوری ها هر کاری دوست داشتند با اونها کردند حالا سوری ها پناهنده اروپا میشن و اونا هرکاری دوست دارند با سوری ها انجام میدند بله تاریخ تکرار میشه حتی اگه ما دوست نداشته باشیم و یا دور از ذهن تصورش کنیم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
این روش جواب نمیده مگر در مغزهای کوچک. مگه مجبورت کردن نظر بدی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
یک راه حل انجام همه پرسی در افغانستان برای الحاق به ایران است که در اینصورت مشکل مهاجران و تالاب هامون و موادمخدر هم حل خواهد شدو هم تاریخ تکرار خواهد شد
فقط بچسبیم به مشکلات جهان اسلام. ایران که احتمالا در جغرافیای اسلامی جایی نداره
ما هم عکس العمل نشان بدیم،افغانستانی ها رو از کشور اخراج کنیم
اگر حاضر به مذاکره نیستند باید سد زده شده در مسیر ر ا منفجر کرد ،حالا به هر وسیله ایکه شد ف تا درسی شود برای دیگران. انان در شمال کشور در مجاورت مشهد هم سد زدهاند و متاسفانه سهل انگاری های ما باعث این پررویی افغان ها شده حتما باید فکر فوری کرد و گرنه دیگر حقی برایمان نمی ماند.یا در یک طرح فشار تمام افغان ها را از ایران بیرون کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
انقدر بهشون رو میدیم که دو روز دیگه بشن مثل عربستان
در روزگاری که مسئولین و کارشناسان ایرانی از توجه کافی و شایسته به تالاب هامون و خسارت‌های متوجه آن غافل هستند، این مسئولین و کارشناسان آمریکایی هستند که به این منطقه توجه می‌کنند و برای آن نشست تخصصی برگزار می‌کنند.
دل نگرانی مسئولین تخریب جناحی است نه منافع ملی
باید دولت افعانستان را در این رابطه تحت فشار قرار داد ، که چنانچه حق آبه ایران را در نظر نگیرد ، ما هم اتباع افعان را به افعانستان بر میگردانم. مطمئن مطمئنا این مقابله بمثل کارساز خواهد بود . ما نباید کوتاه بیایم
اینکه هامون خشک شده و هم پیگیر مذاکره و تعامل با افغانها نیستیم که مهم نیست. زندگی مردم سیستان هم خیلی مهم نیست. دولت ما مشغله ها و گرفتاریهای عظیم تری از تالاب هامون دارد. حکومت ما مصائب و مسائل سوریه ویمن و جنوب لبنان و باریکه غزه را باید حل وفصل کند. بعد انشاءالله به امورات داخل هم رسیدگی خواهدشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
اتفاقا در این مورد نسبتا درست میگی. اگر در سوریه و یمن کار نکنیم. هامون که هیچ کل ایران را باید تقدیم کنیم. از خواب خرگوشی بیدار شید.
اففانستان به خاطر این در رابطه با آب هامون گفتگو نمی کند که مسولین مانند عربستان در طول سالها دست به عصا راه می رفتند ودر رابطه با منافه ملی رودر با یستی می کردندومیکنند .اگر شش میلیون افغانی در کشور به صورت رسمی وغیر رسمی ازاین همه امکانات ایران استفاده نمیکردند وجوانان خودمان بی کار باشند وآنان ازتمام امکانا ت آموزشی وغیر برخوردار باشند دولت افغانستان لوس نمی شد که حق آب هامون را ببندد هرچند اتتقال نمی دهید ولی بخوانید










اب هامن را ببندند
پاسخ ها
رحمت الله براهوئی
| Afghanistan |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
یه وقت سکته نکنید
اگه سد کجکی اینه همه اب پشت سد رو هم ول کنن اصلا به هامون نمیرسه
منظور شما از اين دست گزارشها چيست؟ من خودم دوران طفولتيت يعني حدوي ٥٠، ٦٠ سال پيش اونجاست بودم ، هيرمند و نهراب و سرسبزيش يادمه. أولاً فقط عده معدودي از اين دست مطالب را ميخوانند ثانياً عده خيلي معدودتري اين نوع مطالب را درك ميكنند و عمق فاجعه را احساس ميكنند كه متأ سفانه اين عده خيلي معدود از امكانات لازم براي اينكه كاري بكنند كه تأثير پذير باشد برخوردارنيستند.
ميماند دولت و بطور عام كل نظام كه از وظائف ذاتي اشان پي گيري و حل اينگونه مسائل است كه خب خودتان يك تفحصى بكنيد ببينيد اين چند ساله ( بخوانيد همه سالها) حداقل اوقات فراغت از مسائل فوري و فوتي مملكت را به چه كاري مشغول بوده اند؟
پيشنهاد ميكنم از اين دست مطالب كه جز خون دل خوردن براي قليلي از مردم كه حتي ياراي شنيدن نيز ندارند ننويسيد. چرا كه غير از اينكه كاري از دوستشون ساخته نيست ، هيمنه كشور هم ميره زير سؤال كه ما با داشتن قراردادي ٤٥ ساله حريف كشوري در حد و اندازه أفغانستان هم براي احقاق حق نيستيم. پس اونهايي كه بايد كاري بكنند كجان؟ يا از كجا بايد بياريم؟
چون خوزستان خشک و بدون اب هم با زدن سدهای فراوان و چند برابر کردن برداشت اب از مرکز کشور به هفتصد کیلومتر دورتر و صرف اون در برنجکاری فولاد نیشکر پتروشیمی و طرح پانصد هزار هکتاری باعث خشکی اب مرکز کشور شده
سلام البته جالب این جاست این دوستان افغان در داخل کشورخودشان و داخل ایران از هم سفره بودن با مردم ایران استفاده می کنن بعد تو افغانستان تظاهرات می کنن که بهشون تو ایران بی احترام شده بعد حق اب ایران به ایران نمی رسه و ..... دولتمردان ایران هم خاموشند
راهش ساده است. ایران رسماً به دولت افغانستان بگه یا حق آب ایران طبق توافق پرداخت میشه و یا ایران با موشک سد کجکی رو نابود می کنه. مطمئن باشید افغانستان بلافاصله سر میز مذاکره حاضر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
به سادگی در شورای امنیت سازمان ملل محکوم به پرداخت چند برابر هزینه بازسازی سد خواهد شد و بذر کینه ای در افغانستان نسبت به ایران پخش میشه که عوارضش مدت ها باقی خواهد ماند
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
پیشنهاد خوبی است. همه مشکلات کشور را با موشک حل کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
این کار مثل زدن شیپور از دهن گشادشه مطمئنم شما سه سالته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
شاید سن شما بیشتر از سی چهل سال باشه اما قطعا عقل شما کمتر از سه سالشه
ناشناس آ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
آن چه البته به جایی نرسدفریاداست
افغان و پارس با هم برادرند نامردی محضه اگر آب رو به روی هم نژادهای خود ببندند
کلا تو افغانستان فقط یک جا درست کار میکنه و هیچ وقت هم به مشکل بر نمیخوره اونم این سد. واقعا بریم خودمون دست جمعی بترکونیمش اینا تا بیان باز بسازنس ۵۰ سال طول میکشه، چکار به دولت دارین!؟ مگه داعش از کسی اجازه میگیره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
خوبه که میدونی جزو قماش داعشی. لعنت به هر چی داعشی و داعش پسنده
خدا کنه هر چه زودتر حقمون رو بگیریم ک ما مردم سیستان بخدا خ وضع بدی داریم ..مسولین...... ؟
اینهمه موشک ساختیم برای چی؟پز دادن؟
دوستان فکر میکنند دوره حسن قلی خانی است، نظرات جالبی داده اند، باید به افغانستان اجازه استفاده از بندر چابهار را داد، و در عوض آب گرفت، هم چابهار رونق پیدا میکنه، هم افغانستان از یوغ پاکستان میاد بیرون، هم آب گیرمون میاد
افغانی ها چهره ای شهر تهران را شبیه گدا خونه کردند زن ها وبچه هاشون هم تو چهار راهها .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
هم وطنهای ما در ده ها کشور همینطور هستند. توهین کردن سخت نیست. بلدی راه حل اراده کن
اینها بود شعور و طرزالعمل های ما ایرانی ها.فکر میکنید اختیار دولت افغانستان دست خودشه؟! سالی ۱۰ میلیارد دلار بودجه عادی و دفاعی شو امریکا می پردازه پس بدون اجازه امریکا اب هم نمیتونه بوخوره. بستن اب سیاست آمریکاست نه دولت و مردم افغانستان
افغانی ها که چند روز پیش بخاطر بی احترامی بهشون تو ایران تظاهرات کردن . از منابع ایران که استفاده میکنن حق اب ایران را هم که نمیدن ولی مسؤلین ما بجای پاسخ مقتدرانه دادن قانون وضع میکنن که زندگی افغانیها در ایران راحت تر بشه
ایران چیه دیگه فقط سوریه و عراق
خانوم ابتکار کجا هستند ؟! خبر دارند ؟
ای بابا داد وفریاد برای چی راه انداختین
چند روز آب سفارت افغانستان در تهران رو قطع کنید یا جیره بندی کنید تا ببینند بی آبی چیز خوبی است یا نه
تابناک

یکی از خبرنگاران قدیم روزنامه خراسان میگه زمانی که ولیان استاندار بود افغانستان سد ی ساخته بود که بعد از اتمام

بوسیله دو فانتوم تخریب گردید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
خب این کار خیلی بدی بوده که با فانتوم کرده اند. قابل تایید نیست.
آب بهایی داره که باید پرداخت باشه همونطور که ما نفت مون رو میفرووشیم برای آب افغانستان هم باید پولش رو پرداخت کنیم
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
حدود 6 میلیون افغانی تو ایران زندگی می کنند
این تابنک فقط چرت وپرت ها را میذاره میخواد مردم ناراحت کنه و به ریش ملت بخنده والا مملکت حتما صاحب داره اگه صرفش نمیکنه مشکلات را حل کنه لابدمثل افاغنه کارشناس نداره پس بذارید هنوز بخوابیم چون چرتگمون گرفته
دو نکته
- تا سال 2020 کلیه ممالک حق دارند بر روی رودخانه های مرزی سد احداث کنند و پس از آن احداث سد ممنوع است. بر همین اساس کار افغانستان خلاف قوانین بین المللی نیست. همینک ترکیه هم بر روی رودهای جنوبی و ایران به روی رودهای غربی به سرعت دارای ساخت سد هستند تا در ضرب العجل 2020 سد های خود را ساخته باشند و آبها را درون مملکت خود حفظ کنند.
- آن طرف دنیا و دلسوزی برای هامون آنهم توسط مطربی که بدون سکه تنبک نمی زند به این معنی است که سعی دارند زیر پوستی میان افغانها و ایرانیها را شکر آب کنند تا همکاری نیروهای افغان در سوریه تحت الشعاع قرار گیرد یا حداقل در آینده تکرار نشود
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
چه عجب یه نفر حرف حساب زد و یکم فکر کرد. اون سر دنیا هر چی فکر میکنن به نفع ما نیست. بلکه اغلب به ضرر ماست.
تازه كجاشوديديد ميرن التماس ميكنند بهشون پول هم ميدهند
افاغنه باید از خاک ایران اخراج بشن و هر افغانی باید برای هر ساعت حضورش در خاک ایران پول بده اینها همین الان در خاک ما زندگی میکنن و از اب ما استفاده میکنن سه میلیون افغانی دارن از اب ما استفاده میکنن اونوقت مردم وابسته به هامون تشنه و بی پناه باقی موندن یا افغانی ها را از خاک اژران اخراج کنید یا ما مردم از ایران اخراجشون میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
شما خودت رو و مغز کوچکت رو، به حساب مردم ایران نزار. اتباع خارجی در همه کشورها هستند و هزینه های لازم رو هم طبق قانون هر کشور پرداخت میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
شما نگران خودتی یا افغانها؟
در تدوین و تهیه گزارش دقت لازم صورت نگرفته و احساسی برخورد شده است . تهیه کننده گزارش ناراحت نشود ولی وقتی مطلبی بدون حتی یک صحبت غیر رسمی با یک کارشناس در وزارت نیرو و یا وزارت امور خارجه تهیه می شود منجر به عکس العمل های احساسی هموطنان می شود. بر اساس قرارداد موجود ایران حقابه را می گیرد ولی در قرارداد موجود اشاره ای به هامون ها نشده و اصولا بین وزارت نیرو ، وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در مورد نحوه استفاده از اب اختلاف نظر است . سایت وزین تابناک اگر قدری کارشناسانه تر با این پدیده ملی برخورد و با برگزاری نشست و دعوت از کارشناسان موضوع را بصورت واقعی و دقیق مورد بررسی قرار داده و اطلاع رسانی مناسبی داشته باشد احتمالا نتیجه موثرتر می شود .
ولا ما حرف زور میزنیم.سرچشمه رودخانه هر جا باشد ب مطعلق به همانجاست. سر این مورد بی خود هم با کمک یه عده آدم بی فکر و بی مسئولیت یه جنگ درست کنید. این همه منابع آبی در کشور وجود دارد که همه آنها در حال اتلاف هستند باید سعی شود از این همه ظریت نهفته استفاده و آنها را آزاد کرد حتی میتوان برای این کار از خیل عظیم جوانان بیکار نیز استفاده کرد.
اگر در امریکا جلسه ی بررسی علل خشک شدن دریاچه هامون را برگزار می کنند به خطر این است که کره ی زمین خانه ی همه ی ماست هر اقدامی بر روی طبیعت در منطقه ای اثر گذار است بر طبیعت در منطقه ا ی دیگر مثال روشن ان طرح اباد کردن بیابانهای قره قوم بود در زمان حکومت کمونیستی سابق شوروی برای کاشت پنبه که دریاچه ی بزرگ قزاقها به نام ارال را نابود کرد چون جهت اب به سمت دریاچه را بستند و کانال کشی کردند به سمت قره قوم حالا خشک شدن هامون فجایع زیست محیطی بسیاری دارد و در اخر انسانها مجبور به ترک منطقه خواهند کرد
سلام دولت بیاد یک هفته برق ودیگر مایحتاج افغانستان را ارسال نکند بعد عکس العمل اونها را ببینه وقتی ما برق نداریم وماشین های آنان راحت در ایران تردد می کنند خودمان مقصر یم
دیگه حتا کارمون به جایی رسیده که افعانستانم میتونه بهمون زور بگه.
پاسخ ها
.
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
نژاد پرست بیش نیستی
ما فقط به خودمن تحکم داریم با دیگران مهربان

برعکس: اشدا علی الکفار رحما بینهم
اساسا دولت اسلامی با دولتهای ضعیف کاری نداره از دولتهای بزرگ چون امریکا میخواد حق حقوق ملت بگیره که دولتهای چون ضعیف افغانستان حساب کارشونه بکنند
لطفا مشخص كنيد كه بايد با چه موشكي اين سد را بزنيم؟
راه حلش اقتدار است و بس . افاغنه را تهدید به اخراج کنیم یا اینکه افغانستان را از راه ترانزیت و بنادر جنوب مثل چا بهار محروم کنیم . تا اینکه سر عقل بیایند و مزارع تریاک را هم رها کنند و بجای آن گندم بکارند .
این فاجعه است که یک جامعه دچار فقر و کم ابی شن حتی یکی از مسولین صداش در نیاد
بعد سره کنسرت باشه یا نباشه چیکار میکنن
کدوم ضررش بیشتره
با توجه به اینکه نیروی دریایی افغانستان یکی از قویترین ناوگان جهان را در اختیار دارد امکان سرشاخ شدن با این کشور وجود ندارد.
دیگه اونی که حق مارا نخورده و نبرده بود افغانستان بود که اون هم برد و خورد
پاسخ ها
.
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
نمیدونستیم هیرمند ارث پدرت بوده
باید به دولت افغانستان فشار ایمیلی وارد کرد
حالا بشینید که ترکیه هم داره سد میزنه و بدبخت تر میشیم وقتی زورمون به افغانستان نمیرسه به ترکیه میرسه با این مدیریت در فلات مرکزی چند سال دیگه همه جا کویر میشه.
چون نمک نشناسن
قبل از اینکه مجبور بشوید از تریبون ها به افاغنه ناسزا بگویید با اخراج افاغنه مشکل را حل کنید .
خب مابچه های برادران افغان رامجانی باسوادمیکنیم ،هزینه ی دانشگاهشونو میدیم تاباسواد بشن تا گولنخورند آنهم از دست دلسوز ترین وصادق ترین همسایه ی چندهزارساله اشان،،،،،ما سالانه صدها هزاردلار خرج راهها،نهرها،آب ،برق،درمان،کشاورزی،مساجد،تحصیل وکمک های دیگر میکنیم یعنی درواقع از دهان فرزندان خودمیزنیم وصرف وخرج آنها میکنیم وآنها نگرانند که یموقع زیادی طرف ما نیاد!!!!!!!!!!!!آدم یاد این بیت شاعر می افتد، که ،،حیف ازطلا که خرج مطلا کند کسی ،،،،،،حیف از کسی که رنج بر بهر نا کسی،،،،،
مدیریت جامعه ما درفکر مچ گیری از همدیگر هستند نه در فکر این جور چیزها
در کشور پیشرفته جناح ها تا مرحله انتخابات رقیب سرسخت هم می شوند بعداز انتخابات رقیب مقابل بیشتر از دوستان فرد برنده در اداره امور کشور کمکشان می کنند ولی در ایران هر چقدر زور و امکانات دارند در جهت بزمین زدن حریف استفاده میکنند
نميدونم چقدر با افغاني ها سركار داشتيد
ولي خيلي پررو هستند
افغانی ها توی این کشور به راحتی زندگی میکنن اما بر سر حق اب ایران توافق نمیکنن و حق ایران رو نمیدن...توی همین سایت بارها مطلب نوشته شده بود در حمایت از افغانی ها..زمانی که اون ویدئو از اون مامور پلیس دم مرز منتشر شد که با افغانی ها اونجوری رفتار میکرد همه جو گیر شده بودن و خودشون رو روشنفکر نشون میدادن اما حالا که ملت ایران از تشنگی و بیکای دارن بیچاره میشن هیچکس حرفی نمیزنه..تابناک تو که از همه انتقاد میکنی ببینم میتونی انتقاد از خودت رو تایید کنی یا نه
واقعا که راهکارهای بی نظیری ارایه فرمودین . همینه که جایگاهتان باید همینجا باشد که هستین.
سلام دادگاه لاهه است ولی اگر در نزدیکی سد و مرز یک چاه آب احداث وآبتان را تامین کنید آب زیر زمینی را خود هیرمند تامین تقویت میکند به شکل طبیعی فکر کنم
ایران دردنیا جایگاهی ندارد نه سیاسی و اقتصادی براین اساس همه بهش زور میگن حتی افغانستان و....
دولت افغانستان با بلوچها و سیستانیهای ایران کاری را میکنند که شمر در صحرای کربلا کرد
دولت ایران همواره در مقابل حق آبه رودخانه های خود در غرب و شرق کشور منفعلانه عمل نموده است و اراده ای نیز برای دفاع از حق مردم در بین دولتمردان کشورمان دیده نمی شود
اولا جرا ناشناس بیام می دین ؟ ثانیا گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله توست ، آنجه البته به جایی نرسد فریاد است ! ثالثا شما اخبار هواشناسی رو هر روزه می شنوید اگر کل ایران آروم باشه منطقه سیستان گرد وخاک و طوفانه ! رابعا درسته بادهای 120 روزه رو داره ولی در گذشته هم بوده وگرد وخاک نداشته . خامسا برین ببینین از هر 5 نفری که مهاجرت نکرده وموندن 4 نفر گرفتار بیماریهای تنفسی هستند.در آخر دمتون گرم اونور آبیها که شما در حد کلام هم که شده حمایت کردین .ممنونم
دشمن ما فقط و فقط و فقط آمریکاست. ما هر چی خوردیم از دوروبریاست. ایران تا الان کلی به افغانستان خدمت کرده. من نمی دونم دولت و مسئولین ما چرا فقط واسه آمریکا شاخ و شونه میکشن.
از دریای عمان مقادیر عظیم آب توسط لوله یا با حفر کانال منتقل بشود به دریاچه هامون
اگر از این می ترسند حقابه را زمان دار تعریف کنندمثلا ۵ ساله و در این مدت هم بحثها ادامه داشته تا آنها متخصص پرورش دهند ما هم به آنها کمک کنیم تا بعدا مذاکرات اساسی تری صورت گیرد
اكثر دوستان گفته اند يا سد رو منفجر كنند يا افغانها رو بيرون كه واقعا جاي تاسف داره اگر صدا و سيماي دولتي يكم به وضعيت داخل مملكت توجه ميكرد نه به اعتصاب كارمندان هواپيمايي اير فرانس اگر ما به جاي فرياد زدن و رگ گردن كلفت كردن براي همين امريكاي جنايتكار با سياست تر از اينها برخورد ميكرديم اگر اينهمه بجاي بي توجهي به قطعنامه هاي سازمان ملل و كاغذ پاره خوندن اونها ٨ سال به ريش دنيا و خودمون نميخنديديم و به تبع اون ٤ سال انرژي دولت رو صرف بازگشت به ٨ سال پيش از اون نميكرديم و ...
ميشد به مملكت خودمون بيشتر برسيم و ميشه ولي متاسفانه كور سويي از اميد نميبينم.
پاينده ايران و ايراني
از لحاظ قانونی حق با ماست چراکه این رود رودی مشترک است از لحاظ انسانی هم این یا از سر ترسه یا اهمال کاری یا اینکه افغانستان زورش خیلی زیاده مثل ترکیه که داره روی دجله و فرات سد میسازه وقتی کسی با قانون راه نمیاد باید با زور باهاش صحبت کرد زور می فهمید
همان کاری که اسرائیلی ها به سر سد سوریه اوردند خق ایران است که سد هیرمند را تخریب کند
مسولین کجان که ببینند
فقط دنبال فیش حقوقیشونن
در جواب تیترت :چون خبر نداره قراره در محل سد کجکی زلزله بیاد.....مطالعات زمین شناسی و تونل کار گزاری مواد انفجاری نا متعرف زیر سد باید تا 1 ماه دیگه روی میز من باشه(رئیس بزرگ)
حالاخوبه ماسددوستی روباموشک بزنیم که ده میلیون خراسانی تشنگی بکشند .ومهاجرانمان رامجبور کنیم برگردندکه هم باجگیری های میلیونی شماازانهاوهم کارهای شاقه تان کنسل شود.؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
مگه شما موشک هم دارین؟
چون به ایران بدن مث بقیه سر سال خشکش می کنه
من سیستانی هستم کاش دولت تدبیر و تدبر مثلا.کاری کنه که اوضاع تالاب هامون زودتر بهتر بشه و مردمان سیستانی عزیزم که به شمال کشور کوچ کردند به محل زندگی خود برگردند و صیادی و کشاورزی رو شروع کنند به جرات میتونم بگم محصولات سیستان بدلیل مرغوبیت خاک و نمک طبیعی که دارد جزو بهترین ها بوده و این خود برای اقتصاد دولت هم عالیه.همینطور جوانان این منطقه به سوی کار رفته و از الافی و دام اعتیاد که بسیاری از آنان را گرفته قرار میکنند انشاالله بزودی این مسئله حل بشه
انوقت ما بایدسه میلیون نفر افغانی را با تماش شرایطشون در ایران تحمل کنیم و باعث یک سری مشکلات خاص در کشور بوده و هستند و خواهند بود افاغنه ها را بیرونشون کنید همین
البته سابقه ما در گفتگو ها زیاد روشن نبوده و نتیجه نشست ها و گفتگو هاو توافقات زیاد هم به نفع کشور تموم نشده باید از مسیر دیگه این حق را گرفت
چهل ساله که ایران از این آبها بصورت مجانی استفاده میکنه وبیش از حد قرار داد خود هم استفاده کرده وبرقی که به افغانستان از طریق ایران آمده پول می گیره وقتی که شما اختیار برق را دارید آنها هم اختیار آب خود را دارند شما باشید چکار می کنید.
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
ما هم اختیار کشورمون را داریم که افغانها را از ایران اخراج کنیم
بنازم مهربونی مسئولین خودمونو که همینجوری بخش اعظمی از دریای خزر را به جمهوری های شوروی بخشیدیم حالا موضوع رو مقایسه کن با تنگ نظری برادران افغان مون.
وای که ما چقدر خوبیم
ايران بايد از حقش دفاع كند و سرچشمه رودخانه را باز كند
از قدیم گفتن از یک دست بدی از دست دیگه می گیری!
سلام.دلواپسان کجایید .همسایه ما افغانیه بچه اولش 8ساله است .بچه ششمی 1ساله .حالا حالا جا داره بفهمیم بآخودمان چکار کردیم .چرا به این کارا دلواپس نمیشید
پس اینهمه جشن و پول خرج کردن در روز جهانی تالاب و رفتن خانم ابتکار و آقای کیخا و جشن هامون پرآب گرفتن چی شد.
آقای کیخا رای برای مجلس اورد و همه چی تموم شد.
خانم ابتکار بازی سیاسی دیگه بسه
س شماروبقران بفکرسیستان باشیدملت .چ جوانانی ک ازسیستان رفته اندوخاهند رفت
این سه میلیون افغانی در ایران آب مصرف میکنن یا نه دولت ما حداقل سهمیه مصرفی این سه میلیون نفر را بگیرند
این 3 میلیون افغانی که توی ایران هستند بیشتر از هیرمند آب شرب ما رو میخورند
این چاه نیمه هایی که زدین وهیرمندسامری ماروخشک کرده وهمه آبهارا دربخش کشاورزی خودتان مصرف می کنید بخش هامون افغانستان به دلیل ارتفاع کاملا خشک بوده وچاه نیمه زدین .میلیونهامترمکعب استفاده میکننین ضمناآخرتابستون وخشکسالی های اخیرکجاآب رودخونه هست بود که رهاکنندبراتون .شمادلیل خشک شدن جازموریان وگاوخونی وبختگان راپیداکنید بعدچندتابیسواداعتراض نژادپرستی راه بندازن
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
خیلی جالبه شما افغانیاتو کشور ایران زندگی کردید و از امنیت و امکانات ما استفاده کردید و با پول ما مدرسه رفتید و با سواد شدید و در ایران از بهترین آب تسفیه شده استفاده می کنید ولی حالا آب را روی ایران می بندید واقعا شما افغانیانمک نشناس ترین مردم روی زمین هستید و هر په زودتر باید از ایران بیرون رانده شوید
علی آقا که گفت این 3 میلیون افغانی که توی ایران هستند بیشتر از هیرمند آب شرب ما رو میخورند
واقعا گل گفت این بهترین هشدار به افغانی هاست.
ملت عشق موشک ایم !اینم قشنگه!
آیا هیچ مقام بین المللی نیست به این موضو ع رسیدگی کند و سهم اب ما را مشخص کند؟
متاسفانه ایران برخلاف شعاربرادری ازپشت خنجرزده هریرود وسددوستی آب شرب سه استان دهمیلیون نفری اینهاراداد.
متاسفانه ایران برخلاف شعاربرادری ازپشت خنجرزده هریرود وسددوستی آب شرب سه استان دهمیلیون نفری اینهاراداد.
واقعا ، گاوخونی، جازموریان، بختگان، ارومیه، مهارلو و .... هم که خشک شدند تقصیر افغانستان یا امریکای جهانخواره یا برخی ازایرانیانی که کهکشان خواری هم سیرشان نمیکند انهاییکه سرمایه ملی و ابروی مملکت را در کشورهای بیگانه صرف اسایش هفت نسلشان میکنند و هرازگاهی مزغانی کوک کرده و عده ای عام نادان پریشان روزگاررابه جان هم می اندازند
واقعا ، گاوخونی، جازموریان، بختگان، ارومیه، مهارلو و .... هم که خشک شدند تقصیر افغانستان یا امریکای جهانخواره
چرا به افغانیها تهمت میزنید
با هم دوست باشین ناسلامتی هم نژادین
نژاد اریایی افغونی خخخخ
درسته این تالابهای ک داخل ایران خشک شده پیداکنید بعد افغانی افغانی راه بیندازید شما اصلا درک میکنید که افغانستان خود تو منطقه خشک قرار دارد این آب کمی ک هم دارد خودش بیشتر از شما نیاز دارد درزم اگه میخواهید افغانها از داخل ایران بیرون برود پس بزارید زیر ساختهای افغانستان رو درست کند ک بره یکی از دلیل مهاجرت اینا همین بیکاری و نبود کشاورزی است اگه اینا رو درست کند مردم مهاجرت نمیکند شما ک پول کافی دارید متونید از خلیج فارس آب شیرین کنید
شماکه نفت زیادداریدکمی ازپولش رامصرف واردات محصولات کشاورزی کنید
های ناشناس،چهره تهرانوافغانهاشبیه گداخونه نکرده اند،فکرکنم صف یارانه هابه گداخانه بدلش کرده..
من یک فارسی زبان از هرات ویا آریانای باستان هستم چندین سال برق مصرفی این استان را ایران میداد وبا زیاد شدن جمعیت این استان وکارخانه جات داخلی افغانی دیگه برق ایران کفایت نمیکرد
این همه سال از افغانی پول میگیرید چیکارش میکنید
اکثرا آدم های نژاد پرست و بی سواد نظر دادن
گفتم آن چه االبته به جایی نرسدفریاداست
سلام،دست ما ایرانی ها نمک ندارد.
ایرانی ها حق نداره از آ به هرمند استی فاده کنه چون چشمه مالی افغانستان هست
چقدر مسولین ما خوب وبا غیرتند
عجب
عجب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر