بازدید 3900

این پرده، نقره‌ای نیست

کد خبر: ۶۲۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ 11 September 2016
در حالی سینما 120 سال قبل توسط برادران لومیر اختراع شد که مظفرالدین؛ شاه قاجار ایران تنها چند سال بعد به واسطه کنجکاویی و علاقه شخصی‌اش دستگاه فتوگراف را وارد ایران کرد. به یقین فاصله محدود آشنایی ایرانیان با هنر- صنعت سینما نسبت به اروپایان این انتظار را در میان مردم ادوار مختلف ایجاد کرده که سینمای ایران نیز باید به لحاظ کیفی و کمی فاصله چندانی با سینما در غرب نداشته باشد اما این فاصله پس از گذشت بیش از 110 سال از عمر آن در ایران کاملا مشهود است؛ چراکه سینما برای رشد و تبدیل به یک صنعت پولساز، نگاه عمیق و جدی‌تری را از سوی مسئولان و متولین داخلی در دوره‌های مختلف می‌طلبید.

اما سینمای ایران با وجود علاقه‌مندان، هنرمندان و فعالانی که همیشه داشته؛ چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی لنگان‌لنگان طی مسیر کرده و البته نمی‌توان تضادهای فکری، ایدئولوژیک و فرهنگی و دعواها و بلواهای عقیدتی و سلیقه‌ای را در این افت و خیز بی‌تاثیر دانست.

با این وجود خروج سینماها از رکود در دو سه سال اخیر در حالی که زمان دولت قبل در پول آب و برق خود هم وا مانده‌اند؛ امیدها را بیدار کرده است.

طبیعی است علاقه‌مندان سینما آرزوها و چشم‌اندازهایی برای آن در ذهن خود متصور هستند و به تحقق آرزوهایشان همچون رفع دغدغه‌های مالی و شغلی هنرمندان، گسترش سینما به مثابه یک صنعت پولساز برای کشور، ارتقای فرهنگ سینماروی در میان مردم، ایجاد صف‌هایی بی‌انتها در مقابل گیشه‌ها و... امید دارند.

در این بین محمدعلی وکیلی، بهروز نعمتی، محمود صادقی و احد آزادی‌خواه از نمایندگان مجلس با تعلق خاطر نسبت به فرهنگ و هنر، در این مجال ضمن تبریک روز ملی سینما از آرزوها، دغدغه‌ها و چشم‌اندازه‌های خود برای سینما می‌گویند.

وکیلی: امیدوارم صف مقابل سینماها، کیلومتری شود

محمدعلی وکیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک روز ملی سینما به فعالان و هنرمندان این عرصه، امنیت و اقتصاد پررونق فعالان سینماگر را مهمترین مسئله سینما و سینماگران می‌داند و می‌افزاید: ضعف در این دو مسئله سبب شده وضعیت امنیت شغلی و روانی سینماگران در خور نباشد لذا با احیای امنیت سینماگران و به گردش انداختن چرخه اقتصاد سینما، منزلت اهالی سینما نیز احیا خواهد شد و با احیای این منزلت شاهد خلق آثار فاخری در سینمای ایران خواهیم بود.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در حالی که کیلومتری شدن صف سینمای ایران آرزوی قلبی خود برای سینما معرفی می کند امیدوار است که مردم صبح تا عصر کار کنند به امید آنکه عصرها جلوی سینماها صف ببندند.

این نماینده تهران همچنین در ادامه می گوید: امیدوارم شاهد خلق آثار ماندگار در گذشته نه چندان دور در سینما باشیم اما دست‌ها برای خلق چنین آثاری بسیار لرزان هستند لذا امیدوارم اعتماد به نفس به اهالی سینما برگردد تا شاهد خلق آثار ماندگار از سوی آن‌ها باشیم.

صادقی: پرده نقره‌ای از آن ِطیف‌های مختلف فکری جامعه باشد

همچنین محمود صادقی الحاق روز ملی سینما ایران از ضمیمه به متن اصلی تقویم رسمی سالیانه از حدود دو سال پیش را به فال نیک گرفت و با تبریک این روز به سینماگران و هنرمندان، به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: امیدوارم بتوان با بزرگداشت سینما در روز ملی آن، اهمیت هنر-صنعت سینما را در افکار عمومی و مسئولان بازگو کرد.

این نماینده تهران که معتقد است سینما به عنوان هنر هفتم تمام هنرها را به خدمت می‌گیرد تا بتواند حرف خود را به زیبایی بیان کند، قدمت سینما در ایران را نسبتا زیاد می‌داند و می‌افزود: خوشبختانه سینما بعد از انقلاب صاحب اعتلایی خاص شد و با بهره‌گیری از فرهنگ، ادبیات، ارزش‌‌های ملی، بومی و مذهبی توانست مفاهیم نهفته در این متون و ارزش‌ها را به خوبی انتقال دهد و حتی مخاطب جهانی پیدا کند.

"استقبال دنیا از سینمای ایران نشان می‌دهد ما از یک پشتوانه ارزشمند فرهنگی برخوردار هستیم اما سینمای ایران از مشکلات متعددی رنج می‌برد" صادقی با تکیه بر عبارت فوق ادامه می‌دهد: محدودیت‌ها، اعمال سلایق و تنگ‌نظری‌ها اجازه نمی‌دهد هنر سینماگران در فضای آزادتری ظهور پیدا کند.

صادقی ضرورت گسترش آزادی برای نشر ایده‌های مختلف سینماگران، ارتقای سینما به گونه‌ای که مخاطب عام با سینما آشتی و صنعت سینمای ایران رشد کند و ضرورت رعایت قانون کپی‌رایت در این عرصه را دغدغه و مسئله مهم این روزهای سینما دانست.

وی حل معضلات پیرامون قانون کپی‌رایت را کمک مهمی برای رهایی سینمای ایران از پاره‌ای مشکلات رهایی معرفی می کند و اعتقاد دارد اگرچه مسئله کپی‌رایت در قانون اساسی آمده اما نیاز به احیا دارد.

به اعتقاد این نماینده از آنجا که حیات سینمای مستقل به گیشه وابسته است باید بتوان با استفاده از جذابیت‌های سینمایی مفاهیم بلند را به مخاطب انتقال داد؛ درواقع جذابیت‌های سینمایی را با این مهم همراه کرد تا تماشگر ترغیب شود برای دیدن فیلم در سینما پول خرج کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان آرزوی خود را برای سینمای ایران اینگونه شرح داد: آرزوی من برای سینمای ایران این است که طیف‌های مختلف فکری جامعه بتوانند سینمای مطلوب خود را بر روی پرده نقره‌ای رنگ بیابند، ضمن آنکه شرایط انتقال فرهنگ ایران از طریق سینمای به جهانیان روز به روز ارتقا پیدا کند.

نعمتی: آنچه مسئولان نمی‌بینند، سینماگران به تصویر می‌کشند

همچنین بهروز نعمتی در حالی که اصلی‌ترین آرزوی خود را برای سینما شلوغی، رونق و پرفروشی گیشه‌ها می‌داند، در گفتگو با خانه ملت ابراز امیدواری کرد که روزی برسد سینماگران بزرگ که سال‌ها تلاش کرده اما مظلوم واقع شده‌اند، به جایگاه اصلی خودشان برسند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اعتقاد به اینکه هنرمندان، منعکس‌کننده مشکلات و تلخی‌های جامعه هستند، معتقد است شاید مسئولان نتوانند بسیاری از آسیب‌ها را بببیند اما سینماگران با نگاه ژرف و عمیق خود به خوبی زخم‌های خفته و نشسته بر تن جامعه را به تصویر می‌کشند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه باید فضا را برای هنرمندان باز گذاشت تاکید می‌کند؛ اگر چه ممکن است تصویر این زخم‌ها برای خیلی‌ها خوشایند نباشد اما نمی‌توان مشکلات جامعه را از طریق مجاری سینما تصویر نکرد و از کنار آن گذشت.

آزادی خواه: رابطه مستقیم «حمایت از سینما»  با «مطالبه کار منطقی از سینماگران»

همچنین احد آزادی‌خواه نبود ضمانت شغلی برای سینماگران را مهمترین دغدغه و مسئله این روزهای سینماگران و سینمای ایران دانست و به خانه ملت گفت: در روز ملی سینما باید به ضرورت نهایت حمایت از سینماگران و نهایت استفاده از حرفه آن‌ها تاکید کرد و با توجه به اینکه ما داعیه یک فرهنگ غنی را داریم سینما می‌تواند وسیله خوبی برای دستیابی به اهداف فرهنگی باشد و در این حوزه کمک بی‌نظیری کند.

حمایت از سینما و در ادامه مطالبه کار منطقی از سینماگران، از نکات مهمی است که این نماینده ملایر نسبت به آن تاکید داشت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در ادامه برای سینمای ایران آرزو کرد که تولید محتوا در آن به مرحله‌ای برسد که سرعت نشر فرهنگ در عرصه‌های جهانی دو چندان شود و جوانان را از هر گونه واردات فرهنگی بری کند.

آزادی‌خواه چشم‌انداز و آینده سینمای ایران را با توجه به استعدادهایی که این روزها یکی پس از دیگری در سینما کشف می‌شوند و سابقه خوبی که ما در فیلمسازی حرفه‌ای داریم، روشن و موفق ارزیابی و توصیه کرد: نباید از آسیب جدی واردات فرهنگی غافل شویم چراکه می‌تواند هنر مستقل و متعهد به مردم را خدشه‌دار کند.   

سخن آخر....

با نگاه به این روزهای وضعیت سینما در ایران درخواهیم یافت تبدیل این هنر به هنر-صنعت، رفع مشکلات مالی هنرمندان، استفاده مناسب از ابزار سینما برای تصویر زخم‌های جامعه و آسیب‌های اجتماعی، رفع موانع قانونی و به روزرسانی قانون، ارتقای فرهنگ عمومی و جهانی شدن سینمای ایران از مسائلی است که مدیران و سیاستگذران متولی امر باید برای آن برنامه و راهکار ارائه دهند و این مهم، مستلزم رسیدن به درک از جایگاه سینما در رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس