بازدید 2834
از سوی اوحدی تشریح شد

اقدامات ایران برای پیگیری فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: رویکرد برگزاری مراسم دعای عرفه امسال، اعلام انزجار مردم از موضع‌گیری های حکام سعودی بخصوص مفتی های حرام خواری است که اخیرا سخنان سخیفی را به ایران نسبت داده اند.
کد خبر: ۶۲۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴ 10 September 2016
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: رویکرد برگزاری مراسم دعای عرفه امسال، اعلام انزجار مردم از موضع‌گیری های حکام سعودی بخصوص مفتی های حرام خواری است که اخیرا سخنان سخیفی را به ایران نسبت داده اند.

به گزارش ایسنا سعید اوحدی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استانی، با اشاره به برگزاری بزرگداشت های شهدای منا در طول یک سال گذشته، اظهار کرد: ستاد بزرگداشت شهدای منا با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری 13 دستگاه اجرایی با هفت کمیته در مرکز تشکیل شد.

وی با اشاره به رویکرد بین المللی دو کمیته و رویکرد محتوایی و اجرایی پنج کمیته، افزود: کمیته تبلیغات با مسئولیت رسانه ملی تشکیل شد. رسانه ملی و مجموعه رسانه های مکتوب و مجازی طی یک سال گذشته رسالت خودشان را در رساندن پیام شهدای مظلوم منا به ویژه در شرایطی که شاهد صدور پیام مقام معظم رهبری بودیم، انجام دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت، دیدار با مقام معظم رهبری را اوج برنامه های ستاد بزرگذاشت شهدای منا و خواست مشترک همه خانواده های جان باختگان دانست و تصریح کرد: در دیدار خانواده های شهدای منا با رهبر انقلاب، مباحث و مطالبات مهمی از سوی ولی امر مسلمین بیان شد.

اوحدی به اقدامات ستاد در حوزه بین المللی اشاره کرد و افزود: مراسم بزرگداشت شهدای منا در 14 کشور دنیا با حضور اختیاری و داوطلبانه نخبگان و اندیشمندان این کشورها برگزار شد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این برنامه ها همزمان با ایام ماه قمری برگزار شود تا پیام این یاد و ذکر به حجاجی که در سرزمین وحی حضور دارند، برسد و اثرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه کاروان «بیت عتیق» با همکاری کمیته بسیج و مجموعه های مردم نهاد راه اندازی شد، گفت: این کاروان در شش استان به برگزاری برنامه های فرهنگی پرداخت که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. این استقبال و اشتیاق نشان دهنده ارزش و جایگاهی است که برای شهدا قائل هستیم.

اوحدی برگزاری مراسم عرفه را آخرین برنامه ستاد بزرگداشت شهدای منا دانست و عنوان کرد: مراسم دعای عرفه رأس ساعت 15 فردا، 21 شهریور در گلزارهای شهدای منای سراسر کشور و در مرکز استان ها در مصلی نماز جمعه برگزار می شود. این مراسم در تهران در مصلی بزرگ برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا از آحاد مردم برای شرکت در مراسم دعای عرفه دعوت کرد و یادآور شد: رویکرد برگزاری مراسم دعای عرفه امسال علاوه بر معنویت، بزرگداشت شهدای منا و اعلام انزجار مردم از موضع گیری های حکام سعودی به خصوص مفتی های حرام خواری است که اخیراً سخنان سخیفی را به ایران نسبت داده اند. باید بیزاری و انزجار خودمان را از تفکر افراطی و انحرافی وهابیت اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا براساس فرمایشات رهبری و مصوبات هیأت دولت بر عهده وزارت امور خارجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته جلسات متعددی تشکیل و اقدامات بزرگی انجام شد. از جمله اینکه حدود 450 وکالت نامه تام الاختیار از جانب خانواده های شهدای منا توسط شعبات قوه قضاییه مستقر در سازمان حج و زیارت استان ها جمع آوری و پس از ارجاع به معاونت کنسولی وزارت امور خارجه، به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به طرح شکایت خانواده های قربانیان فاجعه منا در تمام مجامع و محاکم بین الملی، اظهار کرد: اقدام قضایی باید مستندات محکمه پسند داشته باشد لذا حدود 900 مصاحبه با شاهدان عینی فاجعه منا و بیش از 100 مصاحبه با ایرانیان حاضر تهیه و به زبان انگلیسی و سایر زبان های بین المللی پیاده سازی شده است.

اوحدی با اشاره به دشوار شدن پیگیری حقوقی ابعاد این فاجعه پس از قطع روابط سیاسی با دولت عربستان، اضافه کرد: هشت وکیل از عربستان حاضر به دادن مشورت قضایی بودند که بعد از قطع روابط، انصراف دادند. اکنون تنها دو وکیل وجود دارند که حاضر به همکاری قضایی با ایران در کشور ثالث هستند. البته عربستان در بسیاری از مجامع بین المللی عضویت ندارد و این مسأله کار پیگیری‌های حقوقی و قضایی را دشوارتر می کند.

وی با بیان اینکه دولت عربستان مستندات خود از جمله فیلم های اتاق کنترل مراسم حج را در اختیار ایران قرار نمی دهد، افزود: 37 کشور جهان در فاجعه منا شهید دارند و 7 هزار شهید منا داریم. این در حالی است که حکام سعودی حتی از افشای آمار شهدای این فاجعه وحشت دارند و تعداد کشته‌شدگان را ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند لذا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل نمی‌دهند. در واقع دولت عربستان نگران این واقعیت است که اگر کمیته حقیقت یابی شکل بگیرد، رسوا خواهند شد.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا از تنظیم شکایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از دولت عربستان به پلیس بین الملل (اینترپل) در به شهادت رساندن 477 ایرانی خبر داد و خاطرنشان کرد: مسیر تردد حجاج خیابان های سوق العرب و جوهره بود، اما پلیس عربستان با مسدود کردن این مسیرها و هدایت حجاج به خیابان 204 که امکانات لازم را در شرایط بحرانی نداشت، در شکل گیری فاجعه موثر بود. همچنین پلیس عربستان با عدم مدیریت و بی انصافی کردن در دستگیری نیروهای بعثه در تشدید این فاجعه دردناک نقش داشت.

وی با اشاره به تلاش نیروهای تفحص و گروه پزشکی سازمان حج و زیارت ایران از همان ساعات اولیه فاجعه و نجات ۸۰۰ مجروح از کشورهای اسلامی و شناسایی ابدان مطهر شهدا، ادامه داد: اگر امکانات درمانی و دستگاه‌های احیا به اندازه کافی وجود داشت، ۶۰ درصد از شهدای جهان اسلام زنده می‌ماندند. این در حالی است که عوامل امدادی عربستان در آن گرمای شدید با دو ساعت تاخیر وارد عمل شدند که این تاخیر فاجعه بزرگ تر را رقم زد.

اوحدی نظامی کردن منطقه را فاجعه دیگر دانست و گفت: ارتش سعودی به بهانه بازگشایی مسیر، پیکرهای پاک 5 هزار و 500 شهید را با 25 تریلی حمل مواد غذایی به جایی نامعلوم برد. در چنین وضعیتی کار شناسایی شهدا بسیار دشوار بود. همه این قصور برای مجرم شناخته شدن دولت عربستان در فاجعه منا کفایت می کند. عربستانی که نه تنها تا امروز عذرخواهی نکرده، بلکه یک فاجعه با چنین ابعاد عمیقی را نمی پذیرد.

وی در پایان یادآور شد: روشنگری ابعاد مختلف فاجعه منا در حوزه دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطالبه مقام معظم رهبری است و این روشنگری و افشاگری باید در دنیا و در صحنه بین المللی اتفاق بیافتد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر