بازدید 10792
تغییرات بزرگ در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

ادغام رقابت فیلم‌‌اولی‌ها با پرسابقه‌ها و ایجاد «چشم انداز سینمای ایران»

44 فیلم انتخاب می‌شوند و در طول جشنواره نیز به نمایش درمی‌آیند و حتی در نظرسنجی آرای مردمی نیز شرکت می‌کنند؛ اما در نهایت 22 تا 33 فیلم از این 44 فیلم به عنوان راه یافتگان به بخش سودای سیمرغ معرفی می‌شوند و با هم رقابت خواهند کرد. جزئیات و روند جشنواره سی و پنجم را در اینفوگرافی «تابناک» ببینید.
کد خبر: ۶۲۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 10 September 2016
ادغام رقابت فیلم‌‌اولی‌ها با پرسابقه‌ها و ایجاد «چشم انداز سینمای ایران»وعده محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر مبنی بر تغییرات اساسی در مهم‌ترین رویداد سینمایی با انتشار فراخوان سی و پنجمین دوره جشنواره محقق و این جشنواره در بهمن ماه 1395 با ساختار تازه‌ای برگزار خواهد شد؛ ساختاری که مزایای خاص خود را دارد اما نگرانی‌های جدی را نیز نسبت به نادیده گرفته شدن شماری از استعدادها در پی داشته است.
 
به گزارش «تابناک»؛ گسترش سینمای دیجیتال و افزایش سریع نسل فیلمسازان جوان با افت چشمگیر فیلمسازان پرسابقه همراه شد و فضا به سمت و سویی رفت که چشم بسیاری از منتقدان در یک دهه اخیر به بخش نگاه نو و فیلم‌اولی‌ها بود. از سال 1390 به این سو، این نگاه پررنگ‌تر شد، به گونه‌ای که برنده عمده جوایز سی و چهارمین دوره جشنواره فجر، یک استعدادِ جوان و فیلم اولی به نام سعید روستایی بود که با «ابد و یک روز» جشنواره را تسخیر کرد.
 
در سال‌های پیشین این نقد وجود داشت که چرا فیلم‌اولی‌ها شانس رقابت در بخش اصلی (سودای سیمرغ) را ندارند؛ اما در سی و چهارمین دوره جشنواره، این چالش مرتفع شد و چندین فیلم هم از جمله «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» علاوه بر حضور در بخش نگاه‌نو، در بخش سودای سیمرغ نیز حضور داشتند و همان گونه که اشاره شد، اختتامیه دوره پیشین جشنواره را با دست پر ترک کردند.
 
«هنروتجربه» نیز بخش جنبی تازه‌ای بود که پس از راه اندازی گروه سینمایی هنروتجربه به جشنواره افزوده شده بود و مضمون فیلم‌هایش متناسب با نام انتخاب شده برای این بخش بود. تصور نمی‌شد این بخش حذف شود؛ اما محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و چهارم و سی و پنجم، بخش «نگاه نو» و «هنر وتجربه» را حذف و با بخش اصلی «سودای سیمرغ» ادغام کرد. بدین ترتیب، همه فیلم‌های مدعی باید برای حضور لیست 33 فیلمی بخش اصلی رقابت کنند که کار را به خصوص برای فیلمسازان جوان دشوار خواهد ساخت.
 
ادغام رقابت فیلم‌‌اولی‌ها با پرسابقه‌ها و ایجاد «چشم انداز سینمای ایران» 
همچنین دبیر جشنواره فیلم فجر، بخشی با نام «چشم‌انداز سینمای ایران» را برای جشنواره سی و پنجم طراحی کرده که در واقع بخش سودای سیمرغ از دل این بخش بیرون می‌آید. در این بخش 44 فیلم انتخاب می‌شوند و در طول جشنواره نیز به نمایش درمی‌آیند و حتی در نظرسنجی آرای مردمی نیز شرکت می‌کنند؛ اما در نهایت 22 تا 33 فیلم از این 44 فیلم به عنوان راه یافتگان به بخش سودای سیمرغ معرفی می‌شوند و با هم رقابت خواهند کرد.
 
بخش‌ «سینما حقیقت» که به سینمای مستند اختصاص دارد، با سه سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردان و جایزه ویژه هیأت داوران و بخش «مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات» است که شامل سه سیمرغ بهترین عکس فیلم، بهترین طراحی پوستر، بهترین تیزر و آگهی (آنونس)، تنها بخش‌هایی است که با همان ساختار قبلی پابرجا مانده است.
 
آخرین زمان ثبت‌نام، روز دوشنبه اول آذر 1395 اعلام شده که در این روز باید نسخه بازبینی نیز ارائه شده باشد و آخرین مهلت تعیین شده برای ارائه نسخه نهایی فیلم‌ها نیز روز چهار شنبه اول دی 1395 است. اگر این زمان بندی واقعاً اجرایی شود، امکان برنامه‌ریزی دقیق برای این دوره از جشنواره وجود دارد و به نظر می‌رسد، حیدری به دنبال آن است تا در این چارچوب زمانی، جشنواره را پیش ببرد.
 
از نکات مهم دیگر آنکه، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سه جایزه مشتمل بر یک سیمرغ و دو دیپلم افتخار گسترش یافته؛ اما در عین حال برای بخش اصلی «سودای سیمرغ» تأکید شده که  هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود و در واقع برنده یک جایزه، چند فیلم نخواهند بود. جشنواره فیلم فجر همچون دوره‌های پیشین از یازدهم تا بیست و یکم بهمن 1395 با نمایش فیلم‌ها برپا خواهد بود و بیست و دوم بهمن ماه، اختتامیه این رویداد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها