بازدید 3969

شرمندگی حجتی از تاخیر در پرداخت پول گندم‌کاران

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا فردا یا حداکثر پایان هفته جاری نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود گفت: بدهی دولت به کشاورزان گندمکار و جوکار باعث شرمندگی ما شده است و از آنها عذرخواهی می‌کنم.
کد خبر: ۶۲۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 10 September 2016
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا فردا یا حداکثر پایان هفته جاری نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود گفت: بدهی دولت به کشاورزان گندمکار و جوکار باعث شرمندگی ما شده است و از آنها عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش تسنیم، محمود حجتی امروز در چهارمین گردهمایی سراسری مدیران جهاد کشاورزی برای کشت پاییزه سال 95-96 اظهار کرد: نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی برای سال زراعی جدید تامین شده و در بخشهایی مانند بذور که با کمبود محصول مواجه بوده‌ایم واردات مورد نیاز انجام شده است.

وی در خصوص قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی 95 و 96 گفت: قیمت پیشنهادی ما براساس شرایط بازار پیش‌بینی و به شورای اقتصاد تقدیم شده  و اکنون در کمیسیونهای مختلف این شورا در حال بررسی است. 

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: با وجود اینکه قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی مشخص است اما به خود اجازه نمی‌دهند که تا قبل از اینکه نرخ خرید تضمینی گندم توسط شورای اقتصاد مصوب شود آن را اعلام کنند و نرخ مصوب اعلامی ملاک عمل ما خواهد بود. 

وی تصریح کرد: امیدوارم قیمت نهایی شورای اقتصادی برای تولید کننده بخش کشاورزی به صرفه باشد و هزینه‌های عمومی را نیز برای مصرف کننده بالا نبرد. 

* بدهی گندمکاران اسباب شرمندگی وزارت جهاد کشاورزی است

حجتی در واکنش به عدم پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: بدهی گندمکاران برای ما اسباب شرمندگی شده است و از همه تولید کنندگان گندم و حتی جو که نتوانسته‌اند تمام مطالبات خود را دریافت کنند عذرخواهی می‌کنم. 

وی افزود: در سالجاری 14 هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده که از این رقم تا به امروز 8 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است .

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد تا فردا و حداکثر انتهای هفته جاری نیمی از بدهی گندمکاران پرداخت می‌شود و لازم به ذکر است که اعمال مقدماتی این امر نظیر صدور مجوز لازم و تهیه اوراق مشارکت انجام شده است. 

حجتی گفت: برای پرداخت مابقی مطالبات گندمکاران با همکاری سازمان مدیریت و طرح مسئله در جلسه یکشنبه یا چهارشنبه هفته دولت مابقی مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 95-96 گفت: استفاده از ظرفیت‌های موجود و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی از جمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در کنار استفاده بهینه در مصرف آب برای سال زراعی جاری است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در صورتی که مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود فشار بر سفره‌های زیرزمینی آب کاسته می‌شود.

وی افزود: میلیونها هزار اراضی شیب‌دار در کشور داریم که به ظرفیت‌های آنها برای کشت دیم بویژه در بخش گیاهان دارویی توجه لازم نشده است.

حجتی گفت: طرح توسعه پرورش ماهی در قفس نیز از جمله ظرفیتهای مغفولی است که در سال زراعی جاری نیز مورد توجه خواهد بود. 

* دلیل عدم خودکفایی تولید شکر در کشور اعلام شد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید شکر و جلوگیری از ایجاد حاشیه‌های تامین بازار از طریق واردات گفت: باید اذعان داشت که گلوگاه عدم خودکفایی تولید شکر در کشور نداشتن کارخانه قند در خوزستان است.

وی افزود: در استان خوزستان 4 میلیون تن ظرفیت فنی تولید شکر وجود دارد اما تا به امروز حتی یک کیلوگرم آن تولید نشده است. 

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دلایل این امر افزود: در سالهای گذشته با واگذاری دو کارخانه خوزستان به بخش خصوصی آنها به سمت تعطیلی رفته‌اند و اکنون فعالیتی ندارند.

حجتی یادآور شد کارخانه قند دزفول که هم اینک فعالیت ندارد کارخانه‌ای مدرن و با ظرفیتی 5 هزار تنی است اما با واگذاری به بخش خصوصی تعطیل و آسیب جدی به زراعت چغندر کشور وارد کرده است. 

وی با اشاره به اینکه از دو سال قبل در فصل محصول کشت تناوبی چغندر قند در استان خوزستان آغاز شده است گفت: برخلاف ظرفیت 40 تا 50 هزار تنی کشت چغندر قند در استان خوزستان وزارت جهاد کشاوزی تنها اجازه کشت 8 هزار هکتار چغندر را داده است زیرا به دلیل محدودیت یاد شده حمل چغندر تولید شده در استان به استانهای دیگر نظیر اصفهان هزینه تولید را بالا برده و به صرفه نیست. 

* برای کارخانه تعطیل شده قند دزفول مجری گمارده می‌شود 

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با کمک نعمت‌زاده وزیر صنعت به دنبال آن هستیم که هر چه زودتر کارخانه دزفول را با گماردن مجری به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

حجتی گفت: در استان خوزستان ظرفیت ایجاد سه تا چهار کارخانه جدید براساس توان تولید وجود دارد و با توجه به انتقال کشت بهاره به پاییزه و بارش‌های موجود و بهره‌گیری از روشهای نوین آبیاری مشکلی برای تامین آب تولید چغندرقند در کشور نخواهیم داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل