بازدید 155519
کارشناسان ایرانی مدعی شدند؛

اگر ساخت سد ایلیسو ترکیه به پایان برسد، کار همه ما تمام است!

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل خسارات سنگین این طرح بر روی محیط زیست، کشاورزی و حیات انسانی در شهر و روستاهای عراق با احداث آن مخالف هستند، برخی کشورهای خاورمیانه ـ که عراق آنها را دوست و برادر خود می داند ـ در حال حمایت از ترکیه برای تکمیل این سد خانمان برانداز هستند.
کد خبر: ۶۲۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 05 September 2016

رضا رحیمی: در سال 1992 دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات که ظرفیت آن معادل 650 سد ایرانی بود، عملاً آغاز شکل‌گیری ریزگردها در غرب ایران و تشدید بیابان‌زایی در عراق را سبب شد. هم‌اینک نیز خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد، دولت ترکیه مصمم است، تین بار سد ایلیسو را بر روی رود دجله بسازد و با این کار از ورود 56 درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری کند.

به گزارش «تابناک» دولت ترکیه بنا دارد تا سد ایلیسو را ـ که بخشی از پروژه سدسازی ترکیه در جنوب شرقی این کشور است ـ نهایی کند. احداث این سد که ظرفیتی معادل سه برابر بزرگ‌ترین سد ایرانی یعنی کرخه دارد، سبب خواهد شد از ورود همه 56 درصد حجم آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شد، جلوگیری شود و  فرایندهایی نظیر بیابان‌زایی و خشک‌سالی در عراق شدت یابد.

سد ایلیسو، یکی از سدهای بزرگ در حال احداث در کشور ترکیه است که ساخت آن از سال 2006 شروع شد و در سال 2019 به پایان خواهد رسید. با توجه به مرزی بودن این سد در جنوب شرق ترکیه و احداث آن بر روی رود دجله که به خاک عراق سرازیر می شود و محیط زیست کشور ایران را نیز به خود وابسته کرده است، این سد نیازمند مجوزهای قانونی بین المللی و جلب رضایت کشورهای ایران و عراق است که دولت ترکیه بدون اخذ مجوزهای قانونی از مجامع بین المللی در حال ساخت آن است.
 
پایگاه خبری «developmentnow»در این باره در سال 2012 نوشت: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل خسارات سنگین این طرح بر روی محیط زیست، کشاورزی و حیات انسانی در شهر و روستاهای عراق با احداث آن مخالف هستند، برخی کشورهای خاورمیانه که عراق آنها را دوست و برادر خود می داند، در حال حمایت از ترکیه برای تکمیل این سد خانمان برانداز هستند.
 
پایگاه خبری مذکور در همان سال از قول «دکتر اعظم الواش» مدیر محیط زیست وقت عراق نوشت: سد ایلیسو در نهایت منجر خواهد شد تا زمین های کشاورزی در عراق خشک شوند، بسیاری از کشاورزان و دامداران از گرسنگی بمیرند و تمدن چند هزار ساله عراق در میان رودان نابود شود.

ناگفته پیداست که تشدید فرایندهای مخرب زیست‌محیطی در کشور عراق با وجود تجربه یک دوره طولانی شیوع ریزگردهای عراقی که حیات انسانی در مناطق غرب و جنوب غرب ایران را با مشکل مواجه کرده بود، تا چه حد می‌تواند در افزایش خطر ریزگردها و تخریب محیط زیست ایران نیز مؤثر باشد.

در سال 1992 و با احداث سد آتاتورک بر روی رود فرات، شرایطی ایجاد شد که در کشور عراق، درگیری‌های قومی و قبیله‌ای بر سر آب شکل بگیرد، فرایند بیابان‌زایی افزایش یابد و ۶۷۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی قابلیت کشت خود را از دست بدهند. نتیجه این رخداد انسانی شکل‌گیری ریزگردهایی بود که به وسیله بادهای... به سمت ایران منتقل و سال به سال به حجم آنها نیز افزوده شد.

اکنون نیز جنوب غرب آسیا و به ویژه غرب ایران در شرایطی است که با احداث و نهایی شدن سد ایلیسو بر روی رود دجله، باید در آینده نزدیک بر اثر حوادثی نظیر شیوع ریزگردها، شاهد افزایش هرچه بیشتر نا آرامی‌های زیست‌محیطی خواهد بود.

نگران کننده تر آنکه با ممانعت دولت ترکیه از ورود آب فرات به عراق و در نهایت تالاب هورالعظیم یک فاجعه زیست‌محیطی در جنوب غرب ایران شکل گرفت و تالابی که روزگاری محل صید و صیادی اهالی و سیستم طبیعی خنک کننده هوا بود، رفته رفته کارکردهای انسانی خود را از دست داد. در اوضاع کنونی هم نهایی شدن سد ایلیسو بر روی رود دجله، دیگر منبع آبی تالاب هورالعظیم باید منتظر مرگ قریب الوقوع این تالاب و یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در ایران ماند.

در رابطه با ماهیت و خسارات این اقدام ترکیه، «محمد درویش»، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: دولت ترکیه که در دو دهه گذشته با ساخت سدهای بسیاری در حوضه آناتولی جنوبی و سرچشمه‌های اصلی و فرات، از ورود آب به کشور سوریه و عراق جلوگیری کرده است، در حال ساخت سد ایلسیو با گنجایش 43میلیارد متر مکعب و ظرفیتی معادل 3برابر، بزرگترین سد ایران یعنی کرخه است.

درویش با بیان اینکه سدهای ساخته شده بر روی دجله و فرات، تمام آب این دو رودخانه را می‌گیرند، بیان داشت: خشک شدن تالاب‌های مرکزی عراق و سوریه، تبدیل تالاب هورالعظیم به بزرگ‌ترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه درگیری 25استان غربی و مرکزی کشورمان با معضل ریزگردها و افزایش چشمگیر این مسأله، نمونه‌ای از ارمغان حذف حقابه دجله و فرات است.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران، از دیگر آسیب‌های جبران‌ ناپذیر اقدام دولت ترکیه با احداث سدهای گاپ است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، با تأکید بر آسیب‌های نگران‌کننده احداث سد ایلیسو در ترکیه افزود: اگر ساخت سد ایلیسو به پایان برسد، کار همه ما تمام است و همه نقاط کشور ما درگیر ریزگرد خواهد شد؛ بنابراین، ایران باید هر چه زودتر از تکمیل این سد که تا سال 2019 افتتاح خواهد شد، جلوگیری کند.

با شرایط مذکور و نزدیکی یک فاجعه بزرگ زیست محیطی برای کشور، آنچه جالب توجه است، بی‌تفاوتی مسئولین کشور برای پیگیری موضوع از طریق مجامع بین‌المللی و مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه است؛ نکته‌ای که البته شاید حوادث تروریستی و ناامنی‌های سیاسی نظامی سوریه و عراق بر عملیاتی شدن آن مؤثر بوده است و البته همین حوادث نیز به زودی بحران‌های سیاسی نظامی را حداقل در عراق تشدید خواهد کرد.

گفتنی است، پیشتر برخی سازمان های مردمی و فعال در حوضه محیط زیست، با انتشار بیانیه ای در رابطه با خطرهای احداث این سد نوشتند: طرح ساخت سد ايليسو بر رودخانه دجله، سرزمين هاي ميان رودان را كه از نظر طبيعي و فرهنگي داراي اهميت بسيار است، در معرض خطر قرار داده است.

اين منطقه به دلايل بسيار، منحصربه فرد است: از نظر جغرافيايي، آب وهوايي و زيستي، تنوع زيادي دارد. گذار شيوه زندگي كوچ نشيني به شيوه كشاورزي يكجانشين در اين منطقه رخ داده است. وجود هزاران سايت باستاني در اين منطقه، گواه بر وجود فرهنگ هاي پرشماري است كه در اين منطقه در هم آميخته و فرصتي بي مانند را براي كسب دانش بيشتر از تاريخ بشريت فراهم ساخته اند.

امروزه، ساكنان ميانرودان، به ويژه كردها، عرب ها، آرامي ها و تركمن ها، حاملان اين ميراث فرهنگي جهاني هستند. ميراث عظيم يادشده، به علت طرح ساخت سد ايليسو بر بخشي از رودخانه دجله كه در خاك تركيه قرار دارد، سخت در معرض خطر است. اين طرح، منطقه اي به گستره بيش از 310كيلومتر مربع را در برمي گيرد و تأمين معيشت هزاران نفر از ساكنان اين محدوده و اطراف آن را مختل خواهد ساخت. اين سد همچنين زيست بوم هاي ارزشمند «كنار رودخانه اي» را كه زيستگاه شمار زيادي گونه هاي در معرض خطر است و صدها سايت باستاني حوزه شهر تاريخي حسن كيف در تركيه و همچنين تالاب هاي ميانرودان را در عراق [و جنوب غربي ايران] تهديد مي كند.
 
 

 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۲۷۸
متاسفانه ترکیه بلای جان مردم خاورمیانه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
یوخ بابا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
باید با استفاده از امدادهای غیبی این سدها خراب بشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
لابد دریاچه ارومیه رو هم ترکیه خشک کرده.
ناشناس
| Austria |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
وقتی دولت با اردوغان حال میکنه و بهش حال میده... میخوای حال و روز ما چی باشه؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
اشتباهی مثبت دادم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
بیشترین آسیب به سوریه و عراق میرسه حالا چرا شما کاسه داغ تر از آش شدید؟ زیادی غلو کردید.اصلا اسمی از این دو کشور نمیارید و فقط میگید ایران بدبخت میشه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
با چهار نیروگاه کوچک اتمی و شیرین کردن آبهای
خلیج مکران می توان رودی تقریبا به بزرگی کرخه ساخت. با 10 نیروگاه متوسط اتمی مشکل آبی ایران و عراق حل می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
پاسخ منفی ؟
\ ترکیه بفکر اب اینده خود است
سی و شش سال از خدا عمر گرفتم، نشد یک روز یک حرف امیدوارکننده در هیچ زمینه ای بشنوم
از موجود کثیفی به نام اردوغان هر کاری بر میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
در شان خوانندگان تابناک نیست چنین کامنتهای موهنی منتشر شود. یعنی چی موجود کثیف؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
برای کشورش که خوبه واسه ماها مضره
ترکیه سدهایی با مخازن مجموعا به مراتب بزرگتر از آنچه که رودخانه های فرات و دجله از آن کشور سرچمشه می گیرند(سرچشمه بیش از 90 درصد رود فرات و حدود 58 درصد از رود دجله در کشور ترکیه است)ساخته و یا در حال ساخت دارد. پایان ساخت این سدها یعنی وابستگی بسیار حیاتی و سیاسی کشور عراق و بخش هایی از کشور سوریه، به تصمیمات آتی کشور ترکیه در استفاده از این سدها به عنوان حربه و فشار سیاسی خواهدبود. دلیل اصلی آنچه که در هم اکنون در هورالعظیم ما شاهد خشک شدن مرداب های جنوب عراق و مشکلات فراوان زیست محیطی و گرد و خاک در جنوب غرب کشور خود هستیم در واقع ساخت سدهای زیاد در کشور ترکیه بر روی سرشاخه های اصلی رود فر و بعضا دجله است.
پاسخ ها
شيرازي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
مرگ بر اردوغان
نامرد تر از ترکیه خود ترکیه هست.
ترکیه هیچ وقت چشم دیدن موفقیت ایران رو نداره.به ظاهر با ما دوسته ولی اگه موقعیت گیرش بیاد از پشت خنجر میزنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
ترکیه و عربستان و امارات خائن ترین کشور ها هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
توهم زدی !کدوم موفقیت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
سد زدن ترکیه و بی آب موندن عراق، چه ربطی به ایران و موفقیت ایران داره؟؟؟
ناشناس
| Armenia |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
یعنی ما .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مشکل اصلی ما مدیران میانی و اجرایی هستند که هیچ تخصصی ندارند و صرفاً ریاکارانه پست ها رو گرفتن
مرگ بر اونا
!!!!!!!!
با سلام گزارش خوبی بود اما بهتر بود به لحاظ حقوقی هم بررسی میشد ایا عراق حق دادخواهی در مراجع بین المللی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
اگر با دقت میخوندی نوشته بود
این سد نیازمند مجوزهای قانونی بین المللی و جلب رضایت کشورهای ایران و عراق است
این اگر معنبش رو نمیدونی یعنی ایران و عراق حق دادخواهی و شکایت دارند.
ترکیه رو ولش کنید ما هم میتونیم اونجاها سدهای خوبی بسازیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
چرا پرت میگی؟کجا ها سد بسازیم؟اصلا میفهمی خبر چی میگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
چند چندی دادا؟
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
کجاها؟؟؟
بدبخت شدیم رفت.
یه کاری کنید
ولش کنید بچسبید به دعواهای بخور بخور !!! نوشابه خواهیم خورد بجای اب آنهم پیپسی آمریکائی !!!
5 برابر سد کرخه چون ظرفیت کرخه 8.5 میلیارد متر مکعب است.
همیشه میگفتند جنگهای آینده بر سر منابع آب است.
سلطان رجب عثمانی در پی نابودی تمام کشورهای منطقه است.
وقتی تو هر فرصتی میخواین با ترکیه رقابت کنین ترکیم از ابزارای خودش استفاده میکنه با هم دوست باشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
سال 2006 ساخت رو شروع کردند.میدونی پلان و نقشه .و بررسی چقدر زمان میبره؟.
از اون موقع ما با ترکیه مشکل داشتیم؟
چرا در مورد چیزهایی که بیان میکنید فکر نمیکنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
ببینم ما میخوایم هخامنشی باشیم یا ترکیه است که میخواد عثمانی بشه؟ اول فکر کن و از گناهان اردوغان کم نکن
وقتی تو منطقه خاور میانه همه مسئولین و حکام فقط به فکر رقابت و گرفتن پست و شکست دادن رقیب هستند و اصلا به خود مسئولیت اهمیتی نمی دهند
کاری لابد بازم نمیشه کرد یه دفعه بگید ترکیه هم شده ابر قدرت
اشکالی نداره
اشکالی نداره ترکیه که دوست و برادر ماست و الان هم که مهمترین معضل مشترک ما جلوگیری از قدرت گرفتن کردهاست.سد و ریزگرد و ...مسایل جزیی و پیش پا افتاده هستند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
ای خاک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
هر موضوعی سر جای خودش.
خلط مبحث نکنید.البته کمی مغلطه هم چاشنی داشتید.
راستین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
پیش پا افتاده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
کنایه بود ایا !!؟
حوضه???
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوست عزیز حوضه درست است
ترکیه از اینکه این سد را خواهد ساخت امتیاز سیاسی می گیرد.
پاسخ ها
علی اکبر کرمزاده
| Switzerland |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
خوب ترکیه هم انسانهای عاقلی دارد.ترکیه وقتی می خواهد امتیاز سیاسی بگیرد موضوع این سد را داغتر می کند.
من که دیگه برام مهم نیست. این مملکت که برای ما نفعی نداشت حالا چرا بیایم غصه بخوریم؟ فقط مهاجرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
احسنت منم توی همین فکرم. بذار سربازی تموم شه.میرم برای همیشه
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
احسنت.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
خوش اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
مگر خارج ریختند برای شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
بری آواره بشی که چی بشه؟ ها؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
شما بشین سریال های ترکیه ای رو ببین و بعد مهاجرت کن
هر دم از این باغ بری می رسد
سبزتر از سبز تری می رسد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
سبزتر از سبز تری می رسد؟
سهند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خوب برادر من بلد نیستی نخون کی مجبورت کرده حتما شعر بگی
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
دوست عزیز ما هم با خشک کردن دریاچه ارومیه همین کار رو با هموطن های خودمون در ایران کردیم حالا باز اونها بهترن که این کار رو با هموطن خودشون نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
چاههای عمیق کنار دریاچه رو چه کسی غیر از مردم همون منطقه استفاده کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
هموطنان عزیز ما خودشون این کار رو کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
دریاچه ارومیه به عمد خشک نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
ما هم با خشک کردن دریاچه ارومیه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
اب دریاچه ارومیه صرف کاشت درخت البالو و هلو و انگور شده, ربطی به این داستان ندارخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دوست عزیز دریاچه ارومیه رو همون هموطنان عزیز اطراف دریاچه با برداشت بی رویه آب از رودخانه های ورودی به دریاچه و حفر 30000 چاه غیر مجاز به مرز خشکی رسوندن و همیشه هم انتظار هست که یک نفر از این سر ایران براشون فکری بکنه و محض رضای خدا کمی از برداشت بی رویه آب کم نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ذر ارومیه مردم برای باغهایشان کلی چاه زدند آب رو برای کشاورزی مصرف کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
هر دو تا اشتباه بود اما جلوی دومی رو که الان میتونیم بگیریم
وقتی موقعئت بین المللی کشوری مثل ایران‌و عراق و سوریه ضعیف شد نتیجه همین است.
تابناک جان واقعاً چقدر از انگلستان و آمریکا پول میگیری که هرروز اخباری در راستای ایجاد کینه و نفرت مابین مردم ایران و ترکیه درج می کنی ؟؟؟
اگر ترکیه بخواهد بر روی قسمتی از رود ارس که در ترکیه قرار دارد سد ببند چکار باید کرد
به قول خودتون ایران که همه رودخانه های داخلی را خشکانده است
هور العظیم رو خود ایران خشک کرد
در سال 1390 گزارش جامعی در خصوص اقدامات ترکیه در جنوبشرقی این کشور تحت عنوان پروژه آناتولی نوشتم و تمامی این خطرها و همچنین اهداف خطرناک دولتمردان ترکیه را در آن توضیح دادم
تابناک عزیز وقتی با نهادهای حفاظت محیط زیست داخلی برخوردهای سیاسی صورت میگیره و تضعیف میشند نتیجه اش میشه عدم پیگیری های محیط زیستی
وقتی برای یکی دو استان مرکزی وداخلی کشورمان اب کارون را منحرف میکنند انتظار دارید دولت ترکیه اجاز بده اب دجله از خاک کشورش خارج بشه و به عراق وارد بشه .
اول یه نیش هم به خودمون باید بزنیم. ما خودمون باعث خشک شدن خیلی از دریاچه ها و تالاب هارو خشک کردیم. دریاچه ارومیه و هامون عزیز ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
مقاله را کامل بخوان این سدهای ترکیه در خشکسالی فعلی ایران و عراق بی تاثیر نبوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
هامون به خاطر ساخت سد تو افغانستان خشک شده ا
ما با دیپلماسی لبخند فاتحه محیط زیست ایران را پس از انرژی هسته ای خواهیم خواند. هنر نزد ایرانیان است و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
فقط اگر اقاي ظريف يك خنده از ته دل بزنه همشون مي و جا خالي ميكنن مثل هسته اي كه تمام تحريمه برداشته شد ما ديگر اينقدر خوشي نمي خوايم بسمونهترسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
برو عمو خودت رو رنگ کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
لابد گروه لاک پشت های نینجا مون رو بفرستیم اونجاترکیه رو ضمیمه خاک امپراتوریمون بکنن راضی میشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
انرژی هسته یی که صدرصد برای محیط زیست مضره! مهندس حسین
rgd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
دیپلماسی گریه و زاریتون چه گلی به سر ایران زد؟ جز اینکه ایران از افغانستان و پاکستان هم خار تر شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
والله یه مثبت کم بود ولی همین از دستم بر میومد
سلام
فکر نمی کنم کاری از دست کسی بربیاید.
محیط زیست ایران در اثر بی کفایتی مدیران و وزیر مربوطه تبدیل به بیابان میشه
متاسفم
حمله کنن و سد رو خراب کنن نه به صورت آشکار با استفاده از نیروهائی که با ترکیه دشمن هستن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
آره، با آرپی جی بزنن داغون می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
باشه حتما بشش میگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
نابغه قرن اصلا می خوای بگیم این دشمنا برن سد رو بدزدن بیارن ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
دوست عزیز فیلم زیاد می بینی
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
اين يعني تروريسم
آبی
| Iraq |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
تنها راهش همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
حمله میکنیم خوب شد گفتی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
حالا تو هم شدی مثلا استراتژیست؟؟
وقتی موقعئت بین المللی کشوری مثل ایران‌و عراق و سوریه ضعیف شد نتیجه همین است.
حتما مسئولین میان میگن:
کشور ترکیه دوست و برادر ماست اگر هم کاری نمی کنیم به خاطر اخوت و برادری اسلامی است!
پس اینهمه موشک رو واسه چی می سازیم. بزارین تموم بشه! بعدا!
اگر قرار باشد از ورود اب به دجله کلا جلو گیری شود حرف شما درست است ولی چنانچکه الان میبینید اب در رودخانه فرات هم با وجود سد قبلی جاری است
بايد منفجرش كرد
به جهنم.
؟؟؟؟؟
چرا آب خلیج فارس به سمت استان‌های کشور هدایت نمیشه. حتی از این آب می‌توان برای بخش صنعتی که حجم زیادی از آب قابل شرب را می‌گیره استفاده کرد. و مشکل ریزگردها را هم می‌شه باهاش حل کرد. اگر معادل یکی از این اختلاس‌هایی که هر روز ت کشور اتفاق می‌افته، هزینه بشه، این طرح اجرایی میشه
فقط کردها می توانند متحد ایرانی باشند
ايران ، عراق و سوريه بايستي به مجامع بين المللي شكايت كنند و تا رسيدن به نتيجه مطلوب پافشاري كنند
به هر حال یه سازمان بین المللی باید در این مورد وجود داشته باشه که هر کشوری نتونه جلوی آب که مایه حیات است رو بگیره و اجازه نده وارد کشور دیگه بشه .
به هر حال یه سازمان بین المللی باید در این مورد وجود داشته باشه
با صدتا موشک میشه مشکل را حل کرد
خدا لعنت کنه ترکیه
حالا نه اینکه حضرات عوضی ایران از این کارا نمیکنن.
حالا باید چکار کنیم؟؟
اینجاست که اگر کشوری توان گفتمان بین المللی داشته باشه
اینجاست که اگر کشوری توان گفتمان بین المللی داشته باشه هر کاری از دستش بر میاد برای نجات منطقه انجام میده.
حالا که سالهاست دارند رویش کار می کنند
ایران باید برای مناطق جنوب کشور راهکار پیدا کنه تا از آب خلیج فارس استفاده بکنه و وابسته به ترک ها و آب دجله و فرات نشه.
8 درصد آب رودخانه دجله از کشور خودمان است
عراق سی ساله که شمالشو داده به کردها
کثیف تر از اردوغان خودشه و بس.
سد در مناطق کرد نشين است. سد را در همین بلبشو بترکونند.
شهرداری و شورای شهر تهران اجازه نمیدن نگران نباشین
روابط خوب تدبير وانيد جلوى سد را مى گيرد اگر تقصير دولت قبل نباشد!!!!
ترکیه خیلی دوست داره زودتر جنگ آب اتفاق بیافته
؟؟؟؟؟؟
دوستان ترکیه یا همان عثمانی از دشمنان کشورمان است ومطمین باشید برای این کار برنامه ریزی کرده
بهترین راه اینه به کردهای ترکیه پول داده بشه هر دو سد رو بفرستن رو هوا. یا میشه با داعش هم وارد مذاکره شد برای این کار
ترکیه و کشور های عربی حاشیه خلیج فارس تنها کشور های خاور میانه هستند که از جنگ فقط در حد دیدن فیلم جنگی تجربه دارند
عدم بارش نزولات جوی در ایران بدلیل پدیده گرد و غبار و الودگ هوای منطقه است
حالا هی پاشید برید ترکیه
تمدن عراق عرب از زمانی که شماها اسم بین النهرین را میان رودان گذاشتید رو به زوال است.انجا بجای سیراب شدن زمین از اب.خون جای اب رو گرفته
همین الان هم ریز گرد ها روی برگ گیاهان نشسته و در حال خفه کردن گیاه و انسان و حیوان است اگر بدتر شود تحمل کردنی نیست
همین الان هم ریز گرد ها روی برگ گیاهان نشسته و در حال خفه کردن گیاه و انسان و حیوان است اگر بدتر شود تحمل کردنی نیست
بالاخره ترکیه هم داره از منابع طبیعیش که رودخانه هستش حداکثر استفاده رو می کنه
برای ملت ایران که دیگر فرقی نمیکند
بهتره اول فکری به حال سدهایی بشه که دریاچه ارومیه را خشکاندند
اوردوغان کپی شده ای است از داعش ملعون اما با لباسی شیک و ظاهری فریبنده
ماهم وقتی در ایران سد میسازیم عده ای از مردم خودمان بدبخت میشوند. دست بالای دست بسیار است . ازهردستی بدهی از همان دست هم خواهی گرفت. این ضرب المثل ها به نظر میرسد کاربردی شده اند!
با راکت بزنش
سلام اگر دولت های عراق و سوریه ، ترکیه را تحریم کالا و صادرات نفت کنند به پشیمانی می افتد بتز نشد نابودش کن
اینها مهم نیست.
؟؟؟؟؟
٬٬٬٬٬٬٬٬٬٬
جالبه چرا ایران سکوت کرده!!!
ایران هم میتواند با پروژه وصل دریای خزر به خلیج فارس نه تنها کشور را سرسبز وزیبا کند بلکه جاهای تفریحی زیادی هم برای کشور از لحاظ گردشگر داخالی و خارجی ایجاد کرده
بابا ول کنید ای حرفلرو
درک میکنم
درک میکنم
تو اين دنيا هركشوري به منافع ملي خودش فكر مكنه بهتر دولت مردان ما هم دست به كار شن و تا فرصت هست بايد از طريق ظرفيتهاي حقوقي حقابه كشور مان را در بحث حفظ و احيايي محيط زيست در مجامع بين المل طلب نمايند.
البته به نفعشون نیست
فقط اعدام
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوستان ترکیه را ول کنید دلتان به حال خودمان بسوزه با دستان خود تمام دریاچه های داخلی را تبدیل به کویر نمک کردیم و حالا داریم از دیگران ایراد می گیریم
متاسفام
اگه ما خودمون هی سد بسازیم و با سوءمدیریت دریاچه خودمون رو بخشکونیم ایرادی نداره. اما اگه کشور همسایه تو خاک خودش سد بسازه و ضررش به ما برسه، بده.
در سال 1992 دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات که ظرفیت آن معادل 650 سد ایرانی بود،

650????????
از این عدد مطمئنی؟
ریزگردها سربازان استراتژیک آینده ترکیه هستند.
باید سه کشور ایران عراق و سوریه همزمان در مجامع بین المللی شکایت کنند
نه اینکه خودتون خیلی خوبین ؟!
ترکیه و سدهایش
سال 2006 کار ساختش آغاز شده !!! یعنی همه تو ایران تا حالا خواب تشریف داشتن !!؟؟
تونل کشیدن اب سد
ن که ماها دریاچه ها و طالابهای خودمون رو با ساختنن سدها نابود نکردیم!
ACT OF WAR
از عجایب خلقت اینکه ما ۶۵۰ سد داریم؟ ۲۵ استان غربی داریم؟ حوضه داریم! بزرگترین سد ایران کرخه است؟
مطابق مصوبه سازمان ملل کشور ها تا سال 2020 فرصت دارند تا بر روی رودخانه هایی که از مرزهایشان خارج میشود، احداث سد کنند و پس از آن احداث سد روی این نوع رودخانه ها مغایر قوانین بین المللی خواهد بود. همینک در کشور ما هم پروژه عظیم سیروان برای انسداد مسیر رودخانه های غرب کشور که به عراق وارد میشود به سرعت در حال انجام است و تا قبل از 2020 تکمیل خواهد شد. تصور کنید که بحران آب است در منطقه و هرکس بارشهای خود را برای خود میخواهد.
مرگ بر آب دزدا
تنها راه حل این مشکل بواقع خطرناک اول کمک به آغاز و گسترش جنگ داخلی در ترکیه و سپس تجزیه این کشور میباشد.
عزیزان، در رابطه با استفاده از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی مشترک،سالهاست که قوانین بین المللی وجود دارد.
عزیزان، در رابطه با استفاده از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی مشترک،سالهاست که قوانین بین المللی وجود دارد. کشورهای کوچک اروپایی با پذیرش و اجرای این قوانین، با سلامت و هیچگونه تنشی در کنار هم زندگی میکنند.
مسئولین ما دارن چکار می کنن؟ ما چرا بهشون رای دادیم؟؟؟
بهترین راه مقابله، تضعیف اقتصاد ترکیه است با نخریدن کالای ترک و سفر نکردن به ترکیه...
حمایت از اقتصاد ترکیه بدترین راه خودکشی دسته جمعی است...
دوستان ما هم خودمان باعث خشکسالی در کشورمان شدیم
مستند ماهی ها در سکوت می میرند رو پیشنهاد میدم ببینین- همون قضیه دریاچه هامون و افغان ها که در سیستان اتفاق افتاد بزودی در جنوب و غرب هم اتفاق می افتد به زودی .تاریخ تکرار میشود.
"اين مقام مسئول گفت ايران بايد هر چه زودتر از ساخت اين سد جلوگيري كند" آقا مگه كشكيه تو مملكت خودش داره سد ميسازه معاهده هاي بين المللي هم كاري نميتونه انجام بده
کارون وکرخه وده ها رودخانه وتالاب داخلی داخل ایران راهم ترکیه خشک کرده؟
کارون وکرخه وده ها رودخانه وتالاب داخلی داخل ایران راهم ترکیه خشک کرده؟
از انتقال آب کارون به اصفهان چه خبر؟
عراقی ها ناراحت نباشن
چرا دولت پیگیری حقوقی نمیکنه؟!
همین بلا در ایران سر خوزستان داره میاد. شما مشکلی ندارین بعد به ترکیه گیر میدین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
برادر من یعنی فهمیدنش سخته
واقعا باید به حال خودمون تاسف بخوریم
مشکل از ماست که خطرات منطقه ای از جمله خطرات زیست محیطی را رها کردیم و داریم با خطرات خیالی یا نه چندان جدی می جنگیم.
حالا هی بفرمایید کشور دوست و برادر ترکیه . انفعال یکی از شاخصه های این نظام هست.
ماهیت ماجراجویی است
در حالی که ترکیه به سرعت زیر ساختهای خود را تقویت میکند و با ساخت سدهای بزرگی چون ایلسو در حال ضربه به منافع کشورهای همسایه و وابسته کردن انها به خود هست
با سلام....
بزرگترین مشکل ما نداشتن برنامه دراز مدته....
خانم ابتكار بايد به طور جدي اين موضوع را در مجامع بين المللي پيگيري كند. محيط زيست مسئله اصلي و اول در تمام كشورهاست و مورد توجه زيادي است.
بی‌تفاوتی مسئولین کشور برای پیگیری موضوع از طریق مجامع بین‌المللی و مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه است
این سدها باعث خشک شدن فرات خواهد شد وکوهی از طلا نمایان خواهد شد که باعث نبرد قرقیسا می شوند
ظرفیت سد آتا ترک معادل 650 سد ایرانی میباشد! این آمار اشتباه است ظرفیت کل سد های ایران حدود 40 کیلومتر مکعب است که تقریبا برابر ظرفیت سد آتاترک میباشد
ظرفیت سد آتا ترک معادل 650 سد ایرانی میباشد! این آمار اشتباه است ظرفیت کل سد های ایران حدود 40 کیلومتر مکعب است که تقریبا برابر ظرفیت سد آتاترک میباشد
دولت تدبیر و امید
دوستان میدونید برای تولید یک خودرو ۴۰۰ هزار لیتر اب مصرف میشه یا مصرف اب یک وتروشیمی در سال برای خنک کردن دستگاه هاشون ۹ میلیون متر مکعب ابه یعنی اب پشت یک سد
این قدر بر طبل دشمنی با همسایگان مسلمان نکوبید
درایران وعراق و...یک روزبیکاری بیدادمی کندیک روزخشکسالی بیدادمی کندیک روزجنگ وخونریزی بیدادمی کندویک روزفقروتنگدستی ومعتادی وغیره بایدچه کارکرد
چرا بايد با همه همسايهامون بد باشيم
خوب ما خودمونم همینکارو کردیم تو ایران.
داداش جنگ آب همينه ديگه و بايد از نظر بين المللي و حقوقي سريعا" اقدام شود تا تركيه موظف به رعايت حقآبه كشورهاي پايين دست شود.
تركهاي مهاجر آمده اند و سرزمين هاي مردم منطقه را غصب كرده اند
والله دست یزید نامرد و از پشت بستند..
هر چه قدر زورتان به افغانستان سر سد رود دریاچه هیرمند رسید!!! واسه ترکیه هم همان مقدار!!!!
با سلام و احترام
مسئولین دولت و بویژه محیط زیست با هماهنگی دیگر کشورها (عراق و سوریه) و سازمانهای جهانی و شکایت در دادگاه های بین المللی خواستار حق آبه هر کشور بمیزان حقش بشوند ، اجازه ندهند سد به این وسعت و حجم ذخیره که باعث از بین رفتن کشاورزی و ایجاد ریزگردها می شود ساخته شود.
آب حوضه خودشه، دلش میخاد سد میسازه که مفت گیر عراق نیافته
آیا ما قاعده اهم فی الاهم را فراموش کرده ایم؟
مسئولین ما که به فکر مردم که نیستن
سلام واقعا درياچه ها وًباغات مركز ايران را هم تركيه خشكك كرد
افغانستان سالهاست هیرمندو هامون را خشک کرده ومردم سیستان را اواره و باوجود دو سه میلیون افغانی در ایران ، ایران از گرفتن حق ابه هیرمند و هامون ناتوان و یا بی تفاوت و فقط اختلاس ها هر روز بیش از دیروز ،
لابد حقش هست و می تواند. ما سد نزدیم که اونها نزنند
طبیعیه هرکشوری به دنبال منافع ملت خود می باشد
گیراتون به اردوغان تمام شد
دولت هائی که با رای ما بر سر کار امدند توجهی به حال ما نمیکنند انوقت شما در فکر عراق و غیره هستید؟
این پروژه باید متوقف گردد
این پروژه باید متوقف گردد کل منطقه را دارید به هم میریزید دولت عراق، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس این یک تهدید برای همه شماست.
اگر در دنیا منزوی نبودیم میتوانستیم با رایزنی و تحت فشار قراردادن ترکیه از طریق سازمانهای بین المللی از این کار جلوگیری کنیم اما افسوس که برای ایران در دنیا تره هم خرد نمیکنند
فرض کنید الان سال 1410 یعنی 15 سال دیگه:
- ترکیه قیمت هر لیتر اب اشامیدنی در جه یک را در ازای 10 لیتر نفت مشخص کرد. البته آب اشامیدنی دسته دوم را در ازای دریافت 5 لیتر نفت خام درجه یک می دهد.
اون همه اب رو تا کی میتونه پشت سد نگه داره
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
با شليك موشك دريچه شكن ميتوان حجم غير قانوني آب سد را رها سازي كرد.
زورمان به افغانستان نرسید که حقابه هیرمند را بگیریم!
شمایی که لالایی بلدین لطفا اول برای سدهای خودمون بخونین
اگه شماها واقعا به فکر محیط زیست هستید
دولتمردان و مسئولین ما در سالهای اخیر با سدسازیهایی بی رویه و بدون کار کارشناسی چنان تیشه ای بر ریشه محیط زیست ایران زده اند
از مسئولانی ک خود این بلا رو سر دریاچه ها و تالاب های ایران با تاسیس بدون حساب و کتاب سدها اوردن چه انتظاری دارید ک این مساله واسشون مهم باشه و در مجامع بین المللی پیگیری کنن..
از مسئولانی ک خود این بلا رو سر دریاچه ها و تالاب های ایران با تاسیس بدون حساب و کتاب سدها اوردن چه انتظاری دارید ک این مساله واسشون مهم باشه و در مجامع بین المللی پیگیری کنن......
وقتی تو جنگ چالدران تمام دیاربکر و...... از ایران گرفتند باید انها را پس گرفت تا انها واقعیت را بدانند
جو سازي ؟
این نوشته خلاف بسیاری از واقعیت های علمی و زیست محیطی است.
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
یادمه یکی از حضرات میفرمودند منشا رود دجله از جهنم و به سنی ها تعلق داره و منشا رود فرات از بهشت و به شیعه ها !!!!!!
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
ی کاش میتونستیم تمام این کشور هارو بگیریم
غرب ایران با خاک یکی میشه. از اردبیل تا خوزستان زیر خاک میره. نباید گذاشت. بعدش به تهران و اصفهان میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
حتما برا همین زیاد مهم نیست
ایران خودشم اینهمه تالاب و دریاچه و سفره زیرزمینی خشک کرده.
تازه ترکیه داره برای رود ارس هم برنامه میچینه...
نظربالا خیلی خوبه
عراقی ها از کردها حمایت کنند و تضعیف ترکیه را هدف بگیرند ؟
وقتی هوا گرمه و آفتاب روی سرت میروی زیر سایه چیزی اگر خانه ای بود و صاحب خانه در اضای این سایه چیزی خواست و دادی و اعلام کردی همچیز میدهم
اخر مگر خراب کردن سد الکیه که همینجوری بریزن خرابش بکنن
تابناک چرا همش پیام هایی که ضد ترکیه است میذارید
نتیجه انزوای بین المللی ایرانه. این جور موارد حتی نهادهای بین المللی که دغدغه محیط زیست را دارند ترجیح می هند ساکت بمانند.
جناب احمدی نژاد با سد سازی دریاچه ارومیه رو خشکوند
خدا لعنت كنه اردوغان ظالم و دولت فاسد تركيه رو.
باید دولت به سازمان ملل و مجامع جهانی شکایت کنه تا دیر نشده
بهتره عوض ایم گونه گزارشات فکری به حال بی آبی ایران بکنید
آقایون .....
1.اگر ظرفیت این سد 43 میلیارد متر مکعب باشه، ظرفیتش از سد کرخه 4.3میلیاردی 10 برابر میشه
2. بزرگترین سد مخزنی کشور سد گتوند هست با 5.082 میلیارد متر مکعب
1.اگر ظرفیت این سد 43 میلیارد متر مکعب باشه، ظرفیتش از سد کرخه 4.3میلیاردی 10 برابر میشه
2. بزرگترین سد مخزنی کشور سد گتوند هست با 5.082 میلیارد متر مکعب
قبل از اینکه این سدها احداث شود به قول خودت کارمان تمام است.
نمیشه باهاشون مذاکره کرد؟
به هرحال ماکه با آمریکا مذاکره کردیم(هرچند ناموفق ولی خب)اینم روش چه اشکالی داره
نمیشه باهاشون مذاکره کرد؟
ایران که موشک بالستیک و بمب اتم داره ترکوندن اون سد براش کاری نداره
چکار داره به این بحثا و مشکلات
جنگ بعدی جنگ آب خواهد بود
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا برین جنس ترک بخرین تا با پولش سد بسازن براتون
لعنت بر ترکیه فاشیست نژاد پرست.
بنظر شما دیگه کسی هست که اعتراض بکنه
عراق مشغول چنگ و تروریست
ترکیه که مثله عراق و ایران نفت و گاز نداره.فقط اب داره که باید ذخیره کنه برایه ایندش.مگه ما نفتمون رو میدیم به اونا
دقیقا شبیه داستان سد النهضه که اثیوپی ها دارند میسازند تا اب رود نیل را از مصری ها بدزدند
ما که نفت داریم مگه ترکیه نفت رایگان میدهیم الان آب دارن به ما نمیدن
ایران که نفت دارد به ترکیه نفت رایگان میدهد نه کشور خودش آب خود شه خوب میکنه عراق یا ایران نمیده
ایران خودش در این زمینه خودش از همه جا بدتر عمل کرده .
حیفه مردم ایران در رفاه باشن
تو رو خدا تو این یه مورد دولت رو نکوبید
اشکالی نداره کارشون که تمام شد یه خسته نباشید بهشون میگیم
این کارها تماما برنامه ریزی شدست
به ايران چه ربطي داره اخه
خشک شدن ارومیه کار کی هست
مشکلات ما 99 درصد از خودمونه... یارو رو کارون که سد نزده یا دریاچه ارومیه رو که خشک نکرده... خوراکمون بحث های حاشیه ای غیر مرتبطه... لطفا در مورد اون مسایل 99 درصد بحث کنید...
نمیدونم اگه روسیه این کار رو کرده بود هم این حرفها رو میزدیم؟! یا یه یه کشور اروپایی دیگه؟! گرد و خاکی که الان نزدیک 10 ساله و هرو روز هم شدیدتر میشه و نفس مردم رو در استان های جنوبی ایران بریده، بخاطر سدی در ترکیه است که قرار چند سال دیگه افتتاح بشه؟! چقدر ما در استان خوزستان پروژه های احمقانه با صرف میلیاردها پول انجام دادیم؟ چرا عادت داریم گناه رو گردن دیگری بندازیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل