در پي انتشار گزارش تابناك اقتصادي با تیتر «سهم 87 درصدی مديران یک مؤسسه اعتباری از كل حقوق و مزايا» روابط عمومي مؤسسه اعتباري كاسپين در پاسخي پر از ابهام که لازم است شفافیت بیشتری داشته باشد، اعلام كرد، حق الزحمه دریافتی توسط مدیران این مؤسسه مربوط به یک دوره 690 روزه بوده كه به ناگزیر بعد از ثبت رسمي اين مؤسسه تحت عنوان دوره مالي سه ماه و بيست و هفت روزه منتهي به ٢٩ اسفند ٩٤ در گزارش حسابرس آمده است.
به گزارش
تابناك اقتصادي، متن پاسخ روابط عمومي مؤسسه اعتباري كاسپين به شرح زير است؛
مدیر مسئول محترم پايگاه خبري تابناك
با سلام و احترام؛
در پی انتشار خبری تحت عنوان "سهم ٨٧ درصدي مديران يك مؤسسه اعتباري از كل حقوق و مزايا ؛ به شماره خبر ٦١٩٤٤٠مورخ ٩٥/٦/١١توسط آن پایگاه خبری منتشر و موجب تشویش اذهان عمومی گشته است، درخواست می شود جوابیه ذیل که توسط روابط عمومی مؤسسه اعتباری کاسپین تهیه شده است در آن پایگاه خبری منتشر نمائيد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه اعتباری کاسپین؛ باستحضار عموم میرساند لیست حق الزحمه هیئت های موسس و اجرایی مؤسسه اعتباری کاسپین که در برخی از سایت ها و فضای مجازی از سایت کدال برداشت و منتشر شده است؛ قسمتی از گزارشي است كه توسط هيات مديره مؤسسه تهيه وبه صورت شفاف خود اقدام به افشاي اين اطلاعات درصورت هاي مالي نموده و توسط مؤسسه حسابرسي دايارهيافت (حسابرس قانوني مؤسسه ومعتمد بانك مركزي و سازمان بورس و اوراق بهادار )در سايت كدال که برای عموم در قالب فرمت هاي مختلف قابل دریافت می باشد بار گذاری شده است.
شایان ذکر است چون این مؤسسه جدید التاسیس بوده و کلیه هزینه های تاسیس پس از ثبت مؤسسه و دریافت دفاتر قانونی قابل ثبت و گزارش می باشد و دوره ۳ ماه و ... از تاریخ ثبت محاسبه می شود در حالی که کل هزینه های قبل از بهره برداری هم در همین دوره ثبت و گزارش می شود.
جهت مزید استحضار ، همه این هزینه های تاسیس و از جمله هیات اجرایی در مجمع موسس ١٣٩٤/٤/٢٢به استحضار و تصویب مجمع عمومی مؤسسه رسیده است.حق الزحمه دریافتی توسط مدیران مؤسسه اعتباری کاسپین مربوط به یک دوره 690 روزه از تاریخ ١٣٩٣/٢/٩لغایت ١٣٩٤/١٢/٢٩ می باشد که به ناگزیر بعد از ثبت مؤسسه در تاريخ ١٣٩٤/٩/٤ تحت عنوان دوره مالي سه ماه و بيست و هفت روزه منتهي به ٢٩ اسفند ٩٤ در گزارش حسابرس امده است كه اين ممكن است باعث شبهه در اذهان عموم گردد.
مسئولیت انجام کلیه امور مربوط به پیگیری اخذ مجوز از بانک مرکزی، پذیره نویسی، انحلال تعاونیها، ثبت مؤسسه نزد اداره ثبت شرکتها، برگزاری مجمع و امور مربوط به تدوین و تنظیم مقررات و آئین نامه های اجرایی طبق موازین و مقررات بانک مرکزی ج.ا.ا بعهده هیئت موسس و مدیران اجرایی بوده که با ذکر نام در خبرمذكور منتشر شده بود.
جهت مزيد اطلاع این مؤسسه در ان تاريخ فاقد هرگونه کارمند بوده که در مقایسه حقوق انها با حق الزحمه هیئت موسس و مدیران اجرایی قیاس مع الفارق می باشد.
روابط عمومی مؤسسه اعتباری کاسپین
تابناک اقتصادی ضمن انتشار متن کامل این جوابیه وفق قانون مطبوعات چند پرسش را در ارتباط با ابهامات پیش آمده مطرح می نماید:
1. اگر فرض بر اين باشد، مؤسسه كاسپين تازه تأسيس بوده و حقوق و مزاياي مديران مؤسسه يادشده مربوط به دوره نهم ارديبهشت 93 تا 29 اسفند 94 ميشود، قاعدتا بايد پذيرفت كه حقوق و مزاياي ساير كاركنان اين مؤسسه كه 18 نفر نيروي انساني شاغل در دفتر مركزي است و همين دوره زماني را شامل می شود، اين گونه به نظر نميرسد و حقوق پرسنل شاغل در اين مؤسسه، تنها دوره زماني 3 ماه و 27 روزه است.
2. ابهام ديگر آنكه اعضاي هيأت مديره و مديران ارشد كه 87 درصد حقوق و مزايا را به خود اختصاص دادهاند، آيا به سبب عضويت در تعاونيهاي ادغام شده در مؤسسه اعتباري كاسپين، مشمول دريافت حقوق و مزايا شدهاند و هيچ گونه دريافتي از تعاونيهاي مذكور در 690 روز نداشتهاند؟
3. مرجع تعيين كننده ميزان دريافتي اعضاي هيأت مديره و مديران ارشد كيست و آيا سهامداران تعاونيهاي ادغام شده در مجامع عمومي خود اين مجوز را دادهاند يا آنكه هيأت تصفيه تعاونيهاي مذكور از چنين اختياري برخوردار بوده است؟ توضيح اينكه وظيفه اصلي هيأتهاي تصفيه حسب قانون تجارت، تأديه بدهيها تعاونيهاي يادشده، تعيين تكليف حقوق سهامداران بوده و عليالقاعده حق تعيين حقوق و مزايا براي اعضاي هيأت مديره و مديران ارشد مؤسسه تازه تأسيس كاسپين را ندارد. انتظار ميرود روابط عمومي مؤسسه كاسپين پاسخ دهد كه مرجع تعيين ميزان حقوق و مزاياي پرداختي چه اشخاصي و به استناد چه قانوني بودهاند؟
4. صرف استناد به عبارت تفسيربردار و كلي «تشويش اذهان عمومي» در پاسخ به يك گزارش نميتواند رافع مسئوليت اعضاي هيأت مديره مؤسسه اعتباري كاسپين براي پاسخ دادن شفاف به سؤال سهامداران اين مؤسسه باشد و كافي است اقايان ذکریا متحمل (مدیر عامل)، فرید ضیاءالملکی (رئیس هیات مدیره)، علیرضا طاهریان (نایب رئیس هیات مدیره)، نعمت الله اکبری و علی رحمانی (از اعضاي هيأت مديره) گزارشي از فعاليت خود حسب مقررات سازمان بورس روي سامانه كدال قرار دهند تا بتوان تصويري شفافتر از كم و كيف دخل و خرج مؤسسه يادشده و وضعيت سهامداران و سپردهگذاران تعاونيهاي ادغام شده به دست آورد.
5. توضيح اينكه قرار بود مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت بنا بر آگهی منتشره در سامانه کدال در دوم شهريورماه امسال در محل تالار دفتر مرکزي مؤسسه اعتباري کاسپين واقع در سعادت آباد ميدان کاج خيابان سرو شرقي نبش خيابان علامه طباطبايي شمالي پلاک 50 برگزار شود كه به دليل حضور نيافتن اكثريت اعضا به حد نصاب قانوني نرسيده و انتظار سهامداران اين است كه هيأت مديره مؤسسه كاسپين پيش از برگزاري مجمع عادي در آينده، ابتدا گزارش دقيقي از فعاليت خود ارائه دهند.
6.باعنایت به گذشتن 690 روز از ابتدای آغاز به فعالیت مدیران این مؤسسه که مشمول دریافت حقوق شده است بعلاوه 168 روز که از ابتدای امسال جمعا 858 روز گذشته است، چه تدبیری برای راه اندازی شعب استانی و دسترسی اعضای تعاونی ها به سپرده هایشان شده است؟
از آنجا که رویه تابناک شفاف سازی مبنی بر اصول کارشناسی است این آمادگی وجود دارد تا در صورت تمایل مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین پاسخ و مستندات مربوطه را منتشر نماید.