بازدید 44642

ماجرای نه سال ممنوع الفعالیتی داود رشیدی در سینمای ایران چه بود؟

ممنوع الفعالیتی رشیدی زمانی رقم خورد که عوامل فیلم «بی بی چلچله» مهمانِ مهمانی پایان فیلمبرداری «شهر موش‌ها» شده بودند. پس از یک حاشیه در این مهمانی، مأموران فارابی گزارشی برای رشیدی رد کردند و بنا بر آن، صرفاً برای او 9 سال محرومیت از سینما در نظر گرفته شد.
کد خبر: ۶۱۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷ 01 September 2016
ماجرای نه سال ممنوع الفعالیتی داوود رشیدی در سینمای ایران چه بود؟
پس از بدرود حیات داود رشیدی، اشاره‌ای تازه به دوران سیاه سینمای ایران در دهه شصت شد؛ دورانی که این بازیگر برجسته سینمای کشورمان، 9 سال ممنوع الفعالیت بود؛ اما چه شد که رشیدی ممنوع الفعالیت شد و در این سال‌ها بر او چه گذشت؟
 
به گزارش «تابناک»، دوران مدیران سینمایی دهه شصت برای بسیاری از سینماگران، حکم کابوس را داشت؛ اما در سال‌های اخیر، از این دوران به «دوران طلایی» سینمای ایران یاد می‌شود و سینماگران و مدیرانی که در دوران حضور فخرالدین انوار و سیدمحمدی بهشتی در صدر سینمای ایران منفعت برده‌اند، از این چهره‌ها با آن کارنامه سیاه، یک قدیس ساخته‌اند.
 
مدیریت این اشخاص بر سینمای ایران در شرایطی آغاز شد که بنا بر اظهارات اخیر هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله فیلم در گفت و گو با فریدون جیرانی، یکی از شروط پذیرش مدیریت سینما توسط بهشتی و انوار، تعطیلی ویدیوکلوپ‌ها اعلام شده بود و دقیقاً پس از تعطیلی ویدیوکلوپ‌ها به دستور وزیر وقت ارشاد و مدیران زیرمجموعه‌اش، بهشتی و انوار مسئولیت سینمای ایران را آغاز کردند و دوران بدی را رقم زدند.
 
در همین دوران، برخی دارندگان نسخه‌های خارجی فیلم‌های سینمایی که کسوت تهیه‌کنندگی نیز داشتند، در اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ فرهنگ ایران، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون طی تشریفات قضایی شلاق زده شدند و هنوز هم برخی از مدیران دهه شصتی که با بهشتی و انوار در سینمای ایران ظهور و بروز پیدا کردند، از آن رفتارها دفاع می‌کنند!  
 
عبدالله علیخانی در این زمینه به «تابناک» گفته بود: «تا چند سال پس از انقلاب، هنوز فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران پخش می‌شد و برخی از آن فیلم‌ها نیز در اختیار بنده و دیگر تهیه‌کنندگان بود. آقای انوار و همکارانشان در سال ۶۳ ‌ضرب‌الاجلی تعیین کردند که مطابق با آن، باید مدارک فیلم‌های خارجی را به وزارت ارشاد ارائه می‌کردیم؛ اما زمان لازم برای این کار بسیار اندک در نظر گرفته شده بود و امکان چنین کاری در این زمان کوتاه نبود».
 
ماجرای نه سال ممنوع الفعالیتی داوود رشیدی در سینمای ایران چه بود؟
 
این تهیه کننده سینما ادامه داد: «ما بیست، سی نفر بودیم که به وزارت ارشاد رفتیم و درباره این مهلت اندک اعتراض کردیم. بعد از این بود که ‌یکباره از دفتر مدیرکل وقت حراست وزارت فرهنگ و ارشاد، در دفتر من ریختند و من را به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد ـ که یک طبقه پایین دفتر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود ـ بردند و یک هفته حبس کردند. البته تنها من نبودم و اشخاص دیگری را هم گرفتند.»

علیخانی درباره وقایعی که در این یک هفته رخ داد، به تلخی ‌گفته بود: «در این مدت، بنده را جوجه کبابی (یک روش خاص که فرد را مانند جوجه می‌بندند تا مضروب نتواند از ضربه بگریزد) کردند. علاوه بر این، کف پایم شلاق می‌زدند و می‌گفتند، روی موزاییک راه برو تا خونمردگی به وجود نیاید. باورم نمی‌شد که در وزارت فرهنگ و ارشاد چنین اتفاقی برای من می‌افتد.»
 
این گروه اساساً قهرمان سازی را در سینمای ایران پس از انقلاب نابود کردند و تقی پور از مدیران برجای مانده از دوران بهشتی نیز چندی پیش به توجیه این اقدام ضدسینمایی می پردازد که ضربه مهلکی به سینمای ایران زد و تأکید کرد، بنا بر نظر سید محمد بهشتی، فخرالدین انوار و دیگر مدیران وقت سینما، ستازه سازی بر خلاف سیاست جمهوری اسلامی ایران بود و به همین دلیل با چنین رویه‌ای مخالف کردند! نکته جالب اینکه جمشید هاشم‌پور سال‌ها به همین دلیل -ستاره بودن- در آن دوران ممنوع الفعالیت بود.
 
البته تنها ستاره‌هایی چون هاشم‌پور ممنوع‌الفعالیت نبودند، بلکه چهره‌های دیگری نظیر داود رشیدی نیز در این سال‌ها طعم تلخ ممنوع‌الفعالیتی را در «سینما» چشیدند. ممنوع الفعالیتی رشیدی زمانی رقم خورد که عوامل فیلم «بی بی چلچله»، مهمانِ مهمانی پایان فیلمبرداری «شهر موش‌ها» شده بودند. پس از یک حاشیه در این مهمانی، مأموران فارابی گزارشی برای رشیدی رد کردند و بر همین اساس، صرفاً برای او 9 سال محرومیت از سینما در نظر گرفته شد.
 
با این حال، مدیران وقت سینمایی نتوانستند رشیدی را خانه نشین کنند و درهای تلویزیون برای این بازیگر برجسته بازی بود و برخی از بهترین بازی‌های رشیدی نظیر «هزار دستان»، «کوچک جنگلی» و «گرگ‌ها» در همین سال‌ها ثبت شد و از تلویزیون به نمایش درآمد. داود رشیدی با فیلم «عبور از تله» در سال 1372 و زمانی به سینمای ایران بازگشت که امپراتوریِ مدیران دهه شصتیِ سینما در هم شکسته بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۳
هی روزگار...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
از شلاق تا گفت گوی تمدن ها و هر دو به ایران و ایرانی صدمه زد
در واقع کار همون آقایی بوده که برای مراسم تشییعش پیام فرستاده!
این مدیران و شلاق زننده ها چرا محاکمه نشدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
تَکرار میکنم!شلاق بزنید
عجب؟
تقصیر احمدی نژاد نبود؟
عجیبه ها
بله امثال این بزرگ مردان را نمیتوان خانه نشین کرد هنرمند مردمی همیشه زنده است
جالبه این اقای بهشتی به اصلاح طلبها پیوسته و سالها در دولت خاتمی مدیریت گرفته بود و الان هم در میراث فرهنگی مسوولیت دارد.
جل الخالق
«در این مدت، بنده را جوجه کبابی (یک روش خاص که فرد را مانند جوجه می‌بندند تا مضروب نتواند از ضربه بگریزد) کردند.
حالا چرا تو پرانتز توضیح دادید که جوجه کبابی چی هست .تو این مملکت کیه که ندونه جوجه کبابی چیه
تابناک علت اینکه از دهه شصت به عنوان دوران طلایی سینما یاد می کنند به این خاطر است که توش فیلمایی مثل کمال الملک سا خته می شد نه بخاطر اینکه مدیراش نابغه بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
طلایی بودن این دوران به بهشتی و انوار و «ریل گذاری» اونها نسبت داده میشه عزیز و بابت این دوران طلایی از بهشتی تقدیر میشه!

با این تفسیر باید به خاطر ساخت چند فیلم مهم فرهادی در دوره احمدی نژاد، از شمقدری به عنوان ریل گذار دوران طلایی سینما تقدیر شه!
ببخشید من یه سوال دارم. چرا اینقدر به اقای رشیدی میگن استاد؟
دقت کردین تو سینما و موسیقی همه استادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب در زمان زنده بودن این حرفها را می زدی بلکه از خود رشیدی جواب دریافت می کردی.ناشناس 14.41اتفاقا همین شخص تا آخرش پیشش ماندبقیه بعداز مرگش پیدا شدند
چرااسم شخص زننده شلاق راکه مشخص است رانمی نویسید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
عرب سرخی
خب مگه اون زمان همین آقای در حصر نخست وزیر نبود؟ و آقایان وزیر اعضای کابینه ایشان نبودند؟
مش رجب
واسه من جالبه که خیلی ها اشاره نمیکنن که آقای خاتمی در اون سالها وزیر فرهنگ و ارشاد دولت آقای مهندس موسوی بودن.جالب تر اینکه این آقایون سالهای بعد خودشون اصلاح طلب شدن.در واقع کسایی که در دهه 60 با تندروی هاشون، مسبب خیلی از اتفاقات بودن بعدا با دست پیش گرفتن شروع به انتقاد از وضعیت کشور در این دهه کردند.همین آقای مهندس بهشتی هم در دولت آقای خاتمی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شدن!! (تابناک نامردی اگه نظرمو پخش نکنی)
فخرالدین انوار دوبله فیلمفارسی را در همان سالها کشت
فخرالدین انوار باعث مرگ عزت اله مقبلی و ایرج دوستدار(گوینده جان وین) بود
علت ممنوع الفعالیت افرادی مثل ایشان تامین نکردن منافع افراد پشت پرده که نمی تونستند از کار کردن این عده به منافع خودشان برسند بود و الا بقیه کارها خود به خود رفع میشد
اصلاح طلبان اغلب افراد نون به نرخ روز خوری هستن مثل گنجی حجاریان عبدی ...
زمانی از تندرو ترین انقلابیون بودن حالاشدن روشنفکر و اصلاح تلف
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار