بازدید 23980
مجلس 25 روز به تعطیلات رفت؛

نمایندگان ملت خیلی دمکراتیک تعطیلات خود را افزایش دادند/ شصت روز تعطیلی از ابتدای تابستان برای نماینده ها

طولانی بودن تعطیلات تابستانی، یکی از مباحث قدیمی مطرح در مجلس شورای اسلامی است که همواره انتقادات زیادی را نیز در طول دوه های مختلف داشته است. در مجالس گذشته نیز نمایندگان بارها تلاش کرده اند تا بتوانند کمی از میزان آن کاهش دهند، ولی هر بار که این موضوع در مجلس به مرحله رأی گیری رسیده با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شده است.
کد خبر: ۶۱۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ 31 August 2016
آخرین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فصل تابستان که صبح امروز تشکیل شده بود، با اعلام مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت.

به گزارش «تابناک»، جلسه علنی بعدی خانه ملت یکشنبه چهارم مهر ماه تشکیل می‌شود. وکلای ملت از هفته آتی برای سه هفته نشست علنی نخواهند داشت و در این مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و دو هفته نیز دور دوم تعطیلات تابستانی خود را سپری می‌کنند.

وکلای ملت پیش از این در تیرماه دور اول تعطیلات تابستانی خود را پس از گذشت 54 روز از آغاز به کار مجلس دهم به مدت دو هفته گذرانده بودند.

بر پایه ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس ـ که تصویب آن به قبل از انقلاب بر می‏گردد ـ تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم ‌برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به ‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته‌ باشد.

طولانی بودن تعطیلات تابستانی یکی از مباحث قدیمی مطرح در مجلس شورای اسلامی است که همواره انتقادات زیادی را نیز در طول دوه های مختلف داشته و در مجالس گذشته نیز نمایندگان بارها تلاش کرده اند تا بتوانند کمی از میزان آن کاهش دهند؛ اما هر بار که این موضوع در مجلس به مرحله رأی گیری رسید با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.

موضوع تعطیلات تابستانی در مجلس هفتم، هشتم و نهم نیز در اوایل کار با انتقاد نمایندگان همراه بود، به گونه ای که در اوایل مجلس نهم، بسیاری از نمایندگان خواهان تغییر قوانین آیین نامه داخلی بودند. در آن زمان یکی از اعضای جبهه پایداری با تأکید بر اینکه اگر مجلس بخواهد بسیاری از قوانین را اصلاح کند، باید از خود شروع شود، گفته بود، اقدام در مجلس و مواردی از این دست به دولت، قوه قضاییه و جامعه پیام دارد که ما می‌خواهیم زنده و سالم باشیم.

رسایی با بیان اینکه مطمئناً نمایندگان مجلس نهم در این چهار سال به دلیل اینکه تعطیلات در کشورمان زیاد است، طرحی می‌آورد تا این تعطیلات کم شود، افزود: بنابراین لازم است ابتدا ما این کار را از خودمان شروع کرده و تعطیلات مجلس را کم کنیم تا بتوانیم در موارد دیگر تصمیم قاطعانه بگیریم.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان یادآور شد: بیشتر شما نمایندگان در این مدت یک ماهه تعطیلات تابستانی کار نمایندگی انجام می‌دهید و به حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنید؛ اما فحش تعطیلات تابستانه را می‌خورید، همچنین از آنجا که از هفته دیگر تعطیلات تابستانه مجلس شروع می‌شود، رسانه‌ها از اکنون انتقادات خود را به این تعطیلات آغاز کرده‌اند که البته این انتقادات نیز بحق است.

این طرح سرانجام پس از بیان نظرات تعدادی دیگر از نمایندگان، یک فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان با 84 رأی موافق، 139 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید و مقرر شد ، عادی در دستور کار مجلس قرار ‌گیرد و طرحی که می‏توانست حداقل شائبه رفاه زدگی در میان نمایندگان را که در افکار عمومی ایجاد شده است، تا حدودی مرتفع کند، با نه بهارستان نشینان روبه رو شد و تا به امروز به تنیجه نرسیده است.

اکنون با شروع مجلس دهم، بار دیگر انتقادات به تعطیلات مجلس افزایش یافته است؛ اما این بار خود نمایندگان هستند که انتقادات را آغاز کرده اند و خواهان کاهش میزان تعطیلات هستند.

در همین ارتباط، عیلرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک با اشاره به اینکه از ابتدای تابستان تا کنون مجلس شورای اسلامی حدود شصت روز تعطیلات داشته، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان مجلس دهم نمایندگانی هستند که برای اولین بار به مجلس آمده اند و می توان گفت، حدود 70 درصد از نماینده های دوره نهم دیگر در مجلس نیستند؛ بنابراین، انگیزه بسیاری بین این افراد برای قانون گذاری و نظارت در بین آنها وجود دارد، ولی این حجم از تعطیلات برای آنها باور نکردنی بود.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز مانند برخی دیگر از قوانین دیگری که در کشور وجود دارد دچار مشکلاتی است که باید اصلاح گردد، یکی از مهم ترین ایراداتی هم که به مجلس وارد است بحث کثرت تعطیلات است که باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.

رحیمی در ادامه گفت: البته هیأت رئیسه مجلس تلاش دارد، کار غیر قانونی در مجلس انجام نشود و به همین دلیل هم لاریجانی موضوع تعطیلات را به رأی نمایندگان گذاشت، ولی به هر حال تعطیلات در مجلس بسیار است و باید فکری برای آن کرد، دور ماندن نماینده ها از مجلس باعث می شود تا تمرکز نماینده ها از مشکلات کلان کشور سلب شود و این می تواند در دراز مدت آسیب زا باشد.

وی گفت: بنا بر قانون، وظیفه نماینده مجلس قانون گذاری و نظارت است؛ اما عملا با رویه ای که در مجلس وجود دارد نماینده ها تمرکزی بر قانون گذاری ندارند و بیشتر درگیر مشکلات اجرایی در مناطق خود هستند. نماینده سه هفته در مجلس کار می کند و تازه زمانی که برنامه های خود را سر سامان می دهد و بر مسائل کلان کشور تمرکز می کند، تعطیلات شروع و دوباره مشکلات جدید در منطقه ایجاد می شود و نماینده باید پیگیر آن شود.

رحیی گفت: درکل تعطیلات اگر باعث شود که مجموعه کارهای قانون گذاری و نظارت عقب بماند به هیچ عنوان نه قابل قبول است و نه از طرف افکار عمومی مورد پذیرش است. ما با این میزان تعطیلات در نهاد قانون گذاری مخالف هستیم و کمیسیون آیین نامه باید فکری برای آیین نامه داخلی کند.

مصطفی کواکبیان دیگر نماینده مخالف تعطیلات در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: شخصا با این میزان تعطیلات در مجلس مخالف هستم اما نمایندگان شهرستانی بیشتر پیگیر این تعطیلات هستند و برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود از تعطیلات مجلس استقبال بیشتری می کنند.

وی گفت: تعطیلات تابستانی البته یک ماه در سال است که هر تابستان نمایندگان از آن استفاده می کنند؛ اما این بار بعد از چها هفته کاری، نمایندگان تصمیم گرفتند، یک هفته سرکشی نیز به دو هفته تعطیلی خود اضافه کنند و به همین دلیل تعطیلات این دوره قدری طولانی شده است.

وی افزود: البته می توانست این میزان تعطیلات مجلس طولانی نباشد و در واقع می شد نمایندگان کار سرکشی را هم در همین دو هفته تعطیلی انجام دهند و به جای 25 روز تعطیلی، چهارده روز به تعطیلات بروند اما به هر حال شهرستانی ها اصرار داشتند که تعطیلات را یکسره کنند.

کواکبیان گفت: برای نمایندگان تهران تعطیلات خیلی موضوعیت ندارد؛ اما دوستان شهرستانی علاقه دارند به حوزه های خود سر بزنند و در حوزه باشند. البته این دو هفته برای خوشگذرانی نیست و تعطیلاتی است که در آیین نامه است و باید آیین نامه اصلاح شود.

محمد جواد فتحی، دیگر نماینده ای بود که به این میزان تعطیلات اعتراض داشت، این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه قوانین موجود در کشور بسیار و برخی بسیار ناکارآمد است؛ از جمله این قوانین آیین نامه داخلی مجلس است.

وی در ادامه گفت: قوانین بسیاری در سالهای گذشته در مجلس تصویب شده که بدون کار کارشناسی و انجام مراحل مطالعاتی بوده است. متأسفانه نماینده ها زمان زیادی برای بررسی قوانین صرف نمی کنند و از این جهت شاید نبودن نماینده ها در مجلس بهتر از بودنشان باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها