بازدید 4346
۷

وضع بحرانی پوزپلنگ ایرانی

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: وضع یوزپلنگ ایرانی بحرانی است و جمعیت یوزپلنگان بسیار کم شده است.
کد خبر: ۶۱۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 31 August 2016
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: وضع یوزپلنگ ایرانی بحرانی است و جمعیت یوزپلنگان بسیار کم شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، هومن جوکار در نشست خبری به مناسبت روز حفاظت از یوزپلنگ ایرانی افزود: صرف نظر از اینکه جمعیت یوزپلنگ ایرانی چه تعداد است در وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی فرقی ندارد چون جمعیت آنها به اندازه‌ ای کم و شرایط به حدی بحرانی است که هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و در این وضعیت، بحران ایجاد کند.

وی در ادامه به روش‌ها و ابزارهای مناسب برای اندازه‌گیری جمعیت یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: ابزار و دانش اندازه گیری جمعیت گوشتخوار بزرگ جسه را به ایران وارد کرده ایم که این تنها راه برای تعیین دقیق جمعیت آنهاست . 

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: در زمان آغاز پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی ما از رد پاها و آثار و نمایه یوزپلنگان برای برآورد جمعیت آنها استفاده می‌کردیم اما پس از آن (از سال 2002) برای نخستین بار نصب دوربین تله ‌ای مطرح شد و ما همزمان با دیگر نقاط دنیا از این ابزار استفاده کردیم تا با کمک آن بتوان تعداد تقریبی یوزپلنگ ایرانی را برای یک منطقه به دست آورد . 

وی گفت: هرچند که نتایج به دست‌آمده از این روش نیز تقریبی است و نمی‌توان به طور قاطع با استفاده از این ابزار جمعیت یوز را اعلام کرد.

جوکار ادامه داد: چرا که در منطقه ‌ای از زیست یوزها، 2 ماه دوربین نصب شده بود اما هیچ تصویری ثبت نشده است و پس از جمع کردن دوربین‌ها درست در همان منطقه شخصی توانسته بود با دوربین فیلمبرداری دستی از یک یوزپلنگ ماده و سه توله ‌اش تصویربرداری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
اولین قدم اینه که مجازات هر گونه آسیب عمدی یا غیر عمدی یوز پلنگ رو مشابه انسان بکنین .
خدایی بگین توی ایران چه چیزی بحرانی نیست ؟ آب ,حیات وحش ,آثار باستانی و.....؟؟؟
این چند تا را هم بدهید شکارچیان محترم!!! بکشند تا خیال همه راحت شود.
وضعیت معیشت و اقتصادی مردم بحرانی هست اونوقت شما میگویید وضعیت بحرانی پوزپلنگ ایرانی!!!!!!!!!!!!!
ارتباط بين زيستكاههاي يوز در ايران قطع شده است و توليد مثل در جارجوب خويشاوندي صورت مي كيرد كه خود بخود باعث ضعف زنتيكي و انقراض خواهد شد‏!‏ لازم است جابجايي بين زيستكاههاي يوز دائما انجام شود.
امروز یک قلاده کفتار متاسفانه در اثر برخورد با خودرو در محور کرمان بافت تلف شد و کسانی که این صحنه رو می دیدن به شدت متاثر می شدند که نشان از علاقه مردم به محیط زیست دارد.تصویر کفتار با نرم افزار تابناک من ارسال شد
علت حضور کفتار در روز روشن در جاده هم جای تعجب داشت
با تغيير قانون مجازات شكار، بسياري از اين بحرانها حل خواهد شد.
نيازي نيست كه قانون را اختراع كنيم،‌ كافيست از كنيا كه مهد طبيعت وحش در آفريقاست الگو بگيريم و عينا قوانين مربوط به شكار آنها را همينجا بدون استثنا جاري و ساري نماييم.
شكار فيل=حبس ابد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار