بازدید 8286
گزارش ویژه تابناک از شکاف جدید در معادلات مدیریتی فدراسیون فوتبال

جنگ علنی حلقه تاج علیه کفاشیان/شمشیر برای رییس قبلی از رو بسته شد

انتقاد علیه کفاشیان آن هم با لحن تند، چیزی نبود که در دوره ریاست قبلی از عابدینی سراغ داشته باشیم اما این پیرمرد فوتبالی که طی سالهای اخیر به ابزاری در جنگ های لفظی برخی مدیران فوتبال کشور تبدیل شده است و هر از گاهی به سود یک جریان علیه جریانی دیگر مصاحبه می کند ، این بار به عنوان مدیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون تاج ، فضا را مهیا دیده و هر چه توانسته علیه نایب رییس اول فدراسیون به زبان رانده!
کد خبر: ۶۱۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵ 30 August 2016
115 روز از ریاست نماینده حلقه اصفهانی های فوتبال ایران بر فدراسیون این رشته ورزشی گذشته است و همانطور که پیش بینی می شد مهدی تاج (همانطور که خود گفته بود) بدون عجله و شتاب رایج نزد مدیران ایرانی، با اعمال آرام و گام به گام تغییرات مدنظرش رییس پیشین را که اکنون نایب رییس اوست، خلع ید کرده است و اعضای نزدیک به او را در فدراسیون به حاشیه رانده است.

به گزارش تابناک ورزشی، شاید پیش از انتخابات اردیبهشت 95 فدراسبون فوتبال گزارش های متعددی درباره اجرای طرح موسوم به پوتین-مدودف برای جانشینی صوری تاج به جای کفاشیان در رسانه ها خوانده باشید که با حمایت های رییس باهوش و خندان فدراسیون ، این شائبه ها تقویت می شد اما پس از گذشت چند ماه از رای مجمع فدراسیون فوتبال به ارتقای رییس ناموفق و پرانتقاد سازمان لیگ به سمت رییس فدراسیون ، حالا مشخص شده است که نه تنها نقشه ای از پیش طراحی شده برای حفظ قدرت در حلقه رفقای کفاشیان وجود نداشته ، بلکه شواهد کاملا عکس این موضوع را نشان می دهد و دوستان تاج قدم به قدم در حال پیشروی در مواضع علی کفاشیان هستند. این دو ، طی چند ماه گذشته تقریبا در هیچ نشست و مراسمی کنار هم رویت نشده اند و به جز عکس های نادری که از جلسات هیات رییسه فدراسیون منتشر شده، تصویری از دیدار صمیمی زوج مدیریتی فوتبال ایران به چشم نخورده است. روابط به شکل محسوسی سرد است و این سرما به شکل خزنده ای به روابط حلقه های زیرین متصل به آنها سرایت کرده است. 

جنگ علنی حلقه تاج علیه کفاشیان/شمشیر برای رییس قبلی از رو بسته شد

پیش از این تصور می شد کفاشیان نایینی ، خود یکی از حلقه های زنجیره قدرتمندی باشد که طی چند سال اخیر به «باند اصفهانی ها» در فوتبال ایران شهرت یافتند، اما مواضع و مصاحبه های چندهفته اخیر به وضوح ثابت می کند که یاران و همراهان تاج ، کفاشیان را هدف گرفته اند و در مستقیما او را در برخی تصمیمات خطاب قرار داده و متهم می کنند. در این راه برخی رفقای سابق کفاشیان هم این روزها نقش زبان تاج را ایفا کرده و در سکوت مرموز رییس جدید، رییس پیشین را در رسانه ها مورد لطف و نوازش قرار می دهند.

اوج این اختلاف و تضاد ، در مصاحبه اخیر امیر عابدینی نمود یافته است؛ جایی که رفیق سابق گرمابه و گلستان کفاشیان ، شمشیر را به هواداری از مواضع تاج از رو بست و در ماجرای عقد قرارداد 24میلیاردی با یک برند خارجی ، همه جور انتقاد و حمله را نثار کرد، بدون توجه به اینکه کفاشیان همین حالا هم نایب رییس اول فدراسیون فوتبال است.

انتقاد علیه کفاشیان آن هم با لحن تند، چیزی نبود که پیش از این و در دوره ریاست قبلی از عابدینی سراغ داشته باشیم اما این پیرمرد فوتبالی که طی سالهای اخیر به ابزاری برای جنگ های لفظی برخی مدیران در فوتبال کشور تبدیل شده است و هر از گاهی به سود یک جریان علیه جریانی دیگر مصاحبه می کند(اسناد بارها مواضع متناقض عابدینی در تابناک موجود است) ، این بار به عنوان مدیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون تاج ، فضا را مهیا دیده و هر چه توانسته خطاب به کفاشیان به زبان رانده است. او حتی در گفت و گوی اخیرش تا آنجا پیش رفته که تقصیر کیفیت درجه سه پیراهن های قبلی تیم ملی را به گردن کفاشیان انداخته و شرکت ایتالیایی را از این موضوع مبرا دانست! این درحالی است که با بودجه نازل فدراسیون و بدهی های سنگین این مجموعه، گرفتن شش میلیون یورو جنس رایگان تنها هنری بود که از دست کفاشیان بر می آمد و او با ایستادن مقابل خواسته های زیاده خواهانه کی روش ، جلوی خروج مقدار زیادی ارز از حساب فدراسیون فوتبال را گرفت و حاضر نشد چندین میلیارد تومان برای خرید البسه مارک دار جهانی هزینه کند.

در حافظه کوتاه مدت رسانه های ایران که هر سوژه بزرگی به سادگی در آن به باد فراموشی سپرده می شود، مواضع عابدینی دردفاع از یک هوادار متمول پرسپولیسی ها مقابل دولت هم دیده می شود که مشخص نیست اکنون با توجه به ادعای نزدیکی تاج به کابینه حسن روحانی بخصوص معاون اول دولت تدبیر، چگونه عابدینی را نیز با آن دیدگاه های تند ، در خود جای داده است! 
در این میان حمله جسته و گریخته به مدیران نزدیک به کفاشیان، از درخشان گرفته تا نصیرزاده و ترابیان نشان می دهد که گرمای این آتش زیر خاکستر، به بیرون هم درز کرده است.

در کنار عابدینی، کارلوس کی روش هم که روزگاری عکس های خندان و دست در گردنش با کفاشیان روی جلد نشریات می نشست، با چرخشی 180 درجه ای به دامن تاج غلتیده و حالا که می داند باید مبلغ قرارداد و دستمزد نجومی اش را از رییس جدید بگیرد، علیه کفاشیان بطور علنی موضع گرفته و می گیرد. این پرتغالی زیرک، علنا بسیاری از ضعف های موجود در حوزه تیم ملی طی سالهای گذشته را ناگهان به کسی نسبت می دهد که دلیل اصلی تمدید پنجساله قراردادش بوده است! تغییر جریان بازی به این سرعت ، یقینا حتی در مخیله کفاشیان هم نمی گنجید.

همه این ها یکطرف، نباید از نقش پنهانی محمدرضا ساکت در بسیاری از معادلات فوتبال ایران غافل ماند. همشهری و یار نزدیک تاج که برای سالها حاضر شد در یک اتاق کوچک مجاور دفتر رییس سازمان لیگ ، کنار تاج خدمت کند و او را در رسیدن به راس هرم مدیریتی فوتبال ایران یاری رساند تا این روزها جایگاهی در تشکیلات ملی فوتبال برای خودش دست و پا کند. او نیز یک مهره وفادار و معتمد برای مهدی تاج است که گرچه تحصیلات آکادمیک بالایی ندارد اما اوامر رییس را موبه مو پیاده می کند و گزارش های بی نقصی از فعل و انفعالات فدراسیون در اختیارش قرار می دهد.

از طرفی خبرهای پشت پرده حکایت از فشار نهاد بالایی ورزش به فدراسیون فوتبال برای تغییر کفاشیان و کنارگذاشتن او از صندلی دوم فدراسیون دارد. خواسته ای که می تواند با حملات اطرافیان تاج در مسایل مختلف به وقوع نزدیک تر شود، هر چند حذف کفاشیان به این راحتی ها نیست و نیاز به رای مثبت مجمع دارد. همان مجمعی که حداقل 25 رای دهنده آن با اشاره کفاشیان، نام تاج را روی برگه نوشتند تا اینک شاهد چنین جنگ زرگری در طبقه چهارم فدراسیون باشیم.

تاج با جمع کردن چنین حلقه ای، تلاش کرده تا در مقابل خاکریزی که قرار بود با ورود قنبرزاده ، عزیزی خادم و برخی چهره های دیگر به فدراسیون ایجاد شود بایستد که تا اینجا موفق هم بوده است.

در این اوضاع، روزه سکوت کفاشیان و سفرهای متعدد این مارکوپولوی فوتبال به بهانه حضور در اجلاس ها و نشست های مختلف بین المللی نشان می دهد که در مقابل این قدرتنمایی بی چون و چرای تاج ، تاکتیک رییس قبلی حفظ ارتباطات خارجی با فیفا و ای اف سی و استفاده از این روابط برون مرزی برای گرفتن کرسی فراتر از فوتبال ایران است که در آن صورت باید منتظر پاسخ قاطع کفاشیان به مسایل این روزها و بازی جدید مهره ها در فدراسیون باشیم.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر