بازدید 28402

اموال دانشگاه آزاد وقف شد

کد خبر: ۶۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵ 31 August 2009
هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي طي بيانيه‌اي اعلام كرد: اموال و دارايي‌هاي اين دانشگاه وقف شده است.
به نوشته «جمهوري»، متن بيانيه به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

بيانيه هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي در مورد وقف اموال و دارائيهاي اين دانشگاه

در 31 ارديبهشت ماه 1361 با پيشنهاد آيت الله هاشمي رفسنجاني و تاييد و حمايت حضرت امام خميني (ره ) با محوريت هيات موسس اوليه متشكل از آقايان آيت الله خامنه اي آيت الله هاشمي رفسنجاني آيت الله موسوي اردبيلي دكتر عبدالله جاسبي حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خميني و مهندس ميرحسين موسوي دانشگاه آزاد اسلامي متولد شد و با مديريت موثر آقاي دكتر جاسبي و جمعي از ديگر از افراد دلسوز و دانش پرور ديگر پرورش پيدا كرد و اكنون شجره طيبه اي شده كه ثمرات آن تاثير عميقي در توسعه علمي اقتصادي فرهنگي و اجتماعي كشور بجاي گذاشته است . كزرع اخرج شطنه فازره فاستغلظ فاستوي علي سوقه يعجك الزراع ليغيظ بهم الكفار!

نخستين اساسنامه اين دانشگاه با كمك صاحب نظران و با در نظر گرفتن الگوهاي رايج نظام دانشگاهي ويژگيهاي جامعه اسلامي ارزشهاي اجتماعي و ملي تدوين گرديد و در نخستين اجلاس هيات موسس در تاريخ 11 آذر 1361 به تصويب رسيد.
در اولين اساسنامه شوراي عالي دانشگاه آزاد اسلامي به جاي هيات امنا در نظر گرفته شد و آيت الله هاشمي رفسنجاني به رياست آن انتخاب و دكتر عبدالله جاسبي به سمت رئيس دانشگاه منصوب گرديد . اين اساسنامه در تاريخ 27 بهمن 1361 به ثبت رسيده و تا سال 1364 به عنوان مبناي كار و حركت دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت در دي ماه 1364 با توجه به آيين نامه تاسيس دانشگاهها و موسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اساسنامه اي جديد تهيه و در تاريخ 12 آبان 1366 طي جلسات 131 128 127 103 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن بررسي و ارزشيابي رشته هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي با تصويب ماده واحده اي در تاريخ 14 ارديبهشت 1367 قانون تاييد رشته هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي را با 5 تبصره به تصويب رساندند.
حضرت امام خميني (ره ) بنيان گذار جمهوري اسلامي به منظور توسعه ظرفيت هاي آموزش عالي با حمايت خود در 4 مرحله مختلف شامل تاييد طرح اوليه دانشگاه اعلام رهنمودهايي پيرامون سياست و خطمشي آينده دانشگاه پس از استماع گزارش مديريت دانشگاه در ديدار با معظم له حمايت از آموزش در بخش غيردولتي بصورت عام و اشاره به نام دانشگاه آزاد بصورت خاص در يك سخنراني عمومي و بالاخره انتصاب رئيس دانشگاه به عضويت شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين نهاد نوپا را در سالهاي اوليه تشكيل خود استحكام بخشيدند.

عظمت كار و فراگيري دانشگاه آزاد اسلامي بنحوي است كه اكنون بزرگترين دانشگاه حضوري جهان قلمداد ميشود. حاصل تلاش مستمر و ايثارگرانه همه ي اعضاي خانواده بزرگ اين دانشگاه موجوديت 400 واحد دانشگاهي و مركز آموزشي در سراسر ميهن اسلامي از جمله در دوره افتاده و محروم ترين بخش هاي كشور و چند واحد برون مرزي لبنان امارات متحده عربي انگلستان تانزانيا ارمنستان بوده و در برگيرنده 13 ميليون متر مربع فضاي آموزشي پژوهشي فرهنگي اداري بيمارستاني درماني و بهداشتي ورزشي و رفاهي به صورت مجتمع هاي بزرگ و پرديس هاي مصفا يك ميليون و پانصد هزار دانشجو 26 هزار عضو هيات علمي تمام وقت و حدود 15 هزار عضو هيات علمي نيمه وقت و پاره وقت 32 هزار پرسنل و هزاران تاسيسات و تجهيزات كمك آموزشي نظير آزمايشگاهها كارگاهها مراكز ارتباطات و فناوريهاي نو كتابخانه هاي تخصصي و ديجيتالي بيمارستانها و كلينيكهاي درماني و بهداشتي سالنهاي سرپوشيده و فضاهاي باز ورزشي مزارع و مهمانسراها مي باشد . حضور 2. 8 ميليون دانش آموخته در عرصه هاي توليدي صنعتي بازرگاني كشاورزي فرهنگي فني و مهندسي و خدماتي نشانگر نقش تاثيرگذار اين دانشگاه در تامين نيروي انساني متخصص و مورد نياز جامعه و توسعه كشور است . در كنار فعاليتهاي آموزش عالي امر آموزش عمومي نيز مورد توجه بوده و با ساخت و ايجاد 600 مدرسه در شهرهاي مختلف سازمان مدارس آزاد اسلامي (سما) وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي با 50 هزار دانش آموز و 114 آموزشكده هاي فني و حرفه اي با 70 هزار كاردان فني بزرگترين مجموعه آموزش عمومي كشور در بخش غيردولتي شكل گرفته است .

در حوزه پژوهش ايجاد 50 مركز پژوهشي و تحقيقاتي و پارك فناوري و انتشار 160 مجله علمي ترويجي و پژوهشي در زمينه هاي مختلف از ديگر دستاوردهاي اين دانشگاه است . اين سرمايه عظيم در درجه اول و عمدتا متكي به شهريه دريافتي از ميليونها دانشجو بوده و اندكي از آن از منابع كمكهاي اشخاص حقيقي و حقوقي خير تامين شده است و بدينوسيله بار عظيم مالي از دوش دولت و بودجه ملي برداشته شده است . اين مجموعه و سرمايه عظيم به خاطر حسن مديريت و بهره وري مناسب و صرفه جوييهاي موثر با رشدي تصاعدي و قابل توجه روبرو بوده و خواهد بود.
هيات موسس جديد اين نهاد عظيم علمي و فرهنگي آقايان :

1 ـ آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني 2 ـ دكتر عبدالله جاسبي 3 ـ مهندس ميرحسين موسوي 4 ـ آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي 5 ـ حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني 6 ـ دكتر ابراهيم حسن حبيبي 7 ـ حجت الاسلام والمسلمين دكتر محسن قمي 8 ـ دكتر علي اكبر ولايتي 9 ـ دكتر حميد ميرزاده با هدف جاويدان ساختن اين سرمايه عظيم در خدمت دانش و فرهنگ در جهان اسلام تدبير جديدي انديشيدند. با بررسي همه جانبه كارشناسان و باتوجه به تعاليم حيات بخش اسلام استفاده از ظرفيت نهاد مقدس وقف بهترين گزينه براي حراست از اين سرمايه در مسير اصلي خود تشخيص داده شد. با استعانت از الطاف الهي و پس از استيدان از مقام معظم رهبري و دريافت نظر موافق معظم له و با مشورت با حقوقدانان و صاحبنظران طي يكسال گذشته با صرف اوقات فراوان و بررسي هاي حقوقي و كارشناسي پس از تهيه و تصويب وقف نامه اي جامع در شامگاه پنجم ماه مبارك رمضان سال 1340 هجري قمری مطابق با چهارم شهريورماه 1388 به اتفاق آرا و با توجه به مفاد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان هيات موسس و واقف و با انشا و امضاي صيغه شرعي كليه اموال غيرمنقول اعم از مشاع يا مفروز و دارائي هاي منقول بادوام حقوق امتيازات سهام و تمامي اجزا توابع و متعلقات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي شامل كليه واحدها مراكز سازمان سما و ساير موسسات وابسته موجود در كشور جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورها را كه فهرست و مشخصات آنها ضميمه وقفنامه خواهد شد وقف شرعي موبد عام و حبس مخلد اسلامي نمودند تا از رقبات و درآمد حاصله از آنها برابر مفاد مندرج در اين وقفنامه استفاده و يا به مصرف برسد :

طبق مفاد وقفنامه مصارف موقوفه عبارت است از : توسعه تعميق آموزش پژوهش و فناوري در داخل و خارج از كشور جمهوري اسلامي ايران از طرق زير :
ساخت توسعه تاسيس
ساخت توسعه تاسيس و نگهداري مدارس و آموزشكده هاي وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي ساير موارد مربوطه ازجمله كمك به دانش آموزان دانشجويان اساتيد و كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي به تشخيص متوليان موقوفه ارتقا سطح دانش و فرهنگ جامعه و اعتلاي فرهنگ اسلامي تامين نيروي انساني متخصص گسترش آموزش عالي تحقيقات و فناوري در كشور به نحوي كه بتواند پاسخگوي تقاضاي جامعه براي كسب علم باشد كمك به مدرسان و استادان كشور در امر آموزش ايجاد زمينه مناسب در امر گسترش و اعتلاي دانش و پژوهش كشور ايجاد زمينه فعاليت براي نخبگان و حمايت از آنان .

ميزان و نحوه مصرف منافع موقوفات در چهارچوب برنامه و بودجه اي خواهد بود كه همه ساله با توجه به مقتضيات زمان توسط متوليان موقوفه تنظيم و تصويب خواهد شد.
توضيح اينكه تمامي وسايل و امكانات و تجهيزات سرمايه اي و اراضي و ساختمان هايي كه از محل منابع مالي دانشگاه و امور موقوفه مندرج در اين وقفنامه و يا از محل فروش و تبديل به احسن و قبات وقف و يا هداياي اشخاص حقيقي و حقوقي تهيه گردد و يا به تملك دانشگاه درآيد نيز مشمول مفاد مقررات و شرايط اين وقفنامه خواهد بود.
طبق يكي ديگر از مفاد وقفنامه دانشگاه آزاد اسلامي فقط متوليان حق دارند تمامي فعاليت هاي مربوط به اداره و توسعه دانشگاه آزاد اسلامي را به انجام برسانند و به طور كلي اداره موقوفات منحصرا تابع مفاد وقفنامه و اصول و قواعد معتبر فقهي است .

از خداوند منان استعانت مي گردد كه اين شجره طيبه هميشه در تاريخ پرفراز و نشيب آينده بالنده و در خدمت اهداف والاي نظام جمهوري اسلامي باشد و اميدواريم لطف و كرم الهي اين سرمايه و نهاد مقدس باشد و پيوسته از هرگونه دست اندازي و تحريف مصون و محفوظ بماند.


و هو ولي التوفيق و المستعان
دبيرخانه هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي

7/6/1388
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۰
آفرین شاید اینجوری از دست اندازی دولت دهم در امان باشد که مثل بقیه چا ها در خدمت خود نگیرد. اما شک دارم که این دولت اصلا به این چیزها پایبند باشد. خود رئیس دولت یک پا مجتهد چامع الشر ایط است!
اي بابا من خودم پيش آقازاده‌ها كار مي‌كنم معني اين كارها رو مي‌دونم
امسال كه 1430 هجري قمري است!!
با سلام
اقدام بسیار خوبی است بشرط آنکه به سرنوشت بعضی زا دیگر موقوفات دچار نشود و عواید آن در جهت اهداف وقفنامه مصرف گردد. ضمناً در ثبت تاریخ اشتباهی شده که معلوم نیست از جانب سایت بوده یا اصل بیانیه. 5 رمضان 1430 هجری قمری برابر با 4 شهریور 1388 هجری شمسی درست است.
دانشگاه آزاد = دانشگاه خصوصي ........................
تاريخ وقف نامه را 1340 هجري شمسي قيد شده كه احتمالا 1430 هجري قمري صحيح باشد .لطفا اصلاح كنيد زيرا كل متن زير سوال ميرود
اي ول به اين كار پر خير و بركت
ایکاش برای شادی دل ما وبعضیها متولی موقوفه را نیز معرفی میکردید
فکر کردید وقف بودن یا نبودن در اصل مساله و انتقاد به دانشگاه آزاد فرقی می کذارد ؟؟؟
همه حرف این است که متولیان این دانشگاه ، با این همه شهریه ای که از دانشجویان بدبخت می گیرند چه می کنند و کدام سیاست فرهنگی را دنبال می کنند ؟؟
این کار اقدامی عجولانه برای سرپوش گذاشتن بر اعمال غیرحقوقی وحیف ومیل بیت المال مردم ایران دراین دانشگاه است!
بيخود كردند، مگر اين اموال از جيب باباشون در اومده كه وقف كردند اين مال ما دانشجويان بدبخت بوده كه هي به اين دانشگاه پول داديم.و اين دانشگاه پول ما را صرف کارهای خود کرده است.
متولی موقوفه توسط ولی امر معین می شود که زیر نظر هیات امنا منتخب ایشان اداره خواهد شد مثل آستان قدس رضوی .
به عبارتی تولیت همه موقوفات به عهده ولی امر است که ایشان نایب تولیت و هیات امنا را برای اداره منصوب خواهند کرد به هرحال به هیجوجه دولتی نخواهد بود.

علی رغم ایرادات زیادی که شاید بر دانشگاه آزاد وارد می شود ولی بیشتر انها ناصواب است زیرا این دانشگاه کلا بر اساس درامد خویش اداره می شود و پول نفتی درکار نیست و هر کس هم وارد می شود برای تحصیل با قبول پرداخت هزینه هاست .
مخالفان بیشتر بر موج عوامفریبی بدون توجه به خوداتکایی این دانشگاه عظیم که بدون شک بزرگترین مرکز اموزش در جهان است سوار می شوند .
این یادگار تاریخی هاشمی رفسنجانی برای همیشه خواهد ماند و تاریخ قضاوت می کند که بین حرف و عمل حکومتگران چه فرقی ست .
باقیات الصالحاتی که ابروی کشور و نظام که هیچ کس 25 سال پیش فکرش را هم نمی کرد .
کاش همه دولت مردان ما به این اندازه دوراندیش بودند و هرکدام یک قدمی تاریخی برمی داشتند .
خدا اجر بدهد هرکس در این راه قدم برداشت و غزتشان روزافزون باد .

پدر دو دانشجوی دانشگاه ازاد و بازنشسته
هر چند كه مطلب مرا حذف ميكنيد اما بايد گفت اينگونه وقف ها مثل حكايت آن عزيزي است كه از اين جيب درآورده و در جيب ديگرش ميگذارد !
كار بسيار خوبي انجام دادند خداوند به هاشمي رفسنجاني طول عمر با عزت دهد انشالله.
با سلام وادب.اینجانب که خود فارغالتحصیل از این دانشگاه هستم و دارای منصب دولتی ارزوی سلامت و شادکامی و اجر اخروی برای استاد دانشمند و گرانقدر جناب اقای دکتر جاسبی را دارم امیدوارم از گزند نا اهلان و دشمنان در امان باشد
زنده باد هاشمي با اين ابتكار بي بديل!به قول امام تا نهضت زنده است هاشمي زنده است. ضمنا 1430 هجري قمري درست است!يعني همين سالي كه بد خواهان ميخواستند هاشمي را خراب كنند اما چراغي را كه ايزد برفروزد گر ابله پف كند ريشش بسوزد.!
یعنی من هم که عضو هیات علمی هستم وقف شدم!؟
با سلام وادب.اینجانب که خود فارغالتحصیل از این دانشگاه هستم و دارای منصب دولتی ارزوی سلامت و شادکامی و اجر اخروی برای استاد دانشمند و گرانقدر جناب اقای دکتر جاسبی را دارم امیدوارم از گزند نا اهلان و دشمنان در امان باشد

آقایان با اجازه چه کسی اموال ملت را وقف می کنند؟
دانشگاه آزادیکی ازسازمانهای موفق درپس ازجمهوری اسلامی ایران است.
وواقعا"آقای جاسبی مدیریت خوبی درطی این سالهاداشتند.
اگه وقف نمي كردند كه بالاخره قانون مي رفت سراغ ايشان و معلوم مي شد پول اين دانشگاهيان دانشگاه آزادي در چه راههايي صرف شده آخر هم هيچ سوادي ندارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها