بازدید 4919

نامه آرامش بخش برای تسریع در اجرای برجام است

کد خبر: ۶۱۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 30 August 2016
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ، در جریان سفر به شیلی از آمادگی دولت برای اقداماتی جهت اطمینان بخشیدن به بانک‌های خارجی سخن گفته است.

ظریف با اشاره به نگرانی بانک‌های خارجی در مورد برقراری ارتباط با ایران، گفته است: آمادگی داریم از اوفک (اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) نامه آرامش‌بخش دریافت کنیم. اوفک مسئول نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات ایالات متحده در زمینه تحریم‌های خارجی است.

دریافت نامه آرامش‌بخش (letter of comfort) شیوه‌ای برای ایجاد اطمینان در معاملات به ویژه معاملات مالی و بانکی است. چنین سندی معمولا هنگامی صادر می‌شود که یکی از دو طرف معامله، به خصوص طرف ارائه دهنده وام یا تسهیلات مالی، نسبت به سلامت معامله یا توانایی دریافت کننده در اجرای تعهدات خود اطمینان لازم را نداشته باشد. در چنین شرایطی، شرکت یا نهادی که چنین اطمینانی را نسبت به دریافت کننده تسهیلات دارد، گواهینامه‌ای حاوی تضمین سلامت معامله صادر می‌کند.

ظریف که به شیلی سفر کرده، گفته است: براساس توافق هسته‌ای، محدودیت‌های بین المللی برای همکاری بانکی با ایران رفع شده و دوستان شیلیایی می‌توانند بدون نگرانی از واکنش منفی آمریکا یا سایر کشورهای غربی، با ایران وارد ارتباطات بانکی شوند.

بر همین اساس دریافت نامه آرامش بخش با واکنش های مختلف رو به رو شد. اما وزیر امور خارجه در پایان سفر و هنگام بازگشت به کشور در این باره توضیحات بیشتری در خصوص اصطلاح نامه آرامش بخش داد.

محمد جواد ظریف در پایان سفر دوره ای خود به 6 کشور آمریکای لاتین به خبرنگاران گفت: متاسفانه برخی دوستان در کشور از این اصطلاح آگاهانه سوءاستفاده کردند در حالی که معنا و کارکرد آن را می دانستند.

وی توضیح داد: Comfort Letter یا همان نامه آرامش بخش اصطلاحی در روابط بانکی است که براساس آن، وزارت خزانه داری آمریکا نامه ای به بانکها می دهد که نگران مراوده با کشورها نباشند.

ظریف افزود: آنها ده ها مورد از این نامه را طی سه سال گذشته حتی قبل از برجام صادر کرده اند، چون برخی بانکها برای اینکه با دیگر کشورها بویژه کشوری که از تحریم خارج می شود، درخواست چنین نامه ای دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که کشورهای ذیربط بطور مستقیم درخواست خود را مطرح می کنند و ما نیز به آمریکایی ها فشار می آوریم که بر اساس تعهداتشان، این نامه را صادر کنند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه

ظریف گفت: بانک ها و بخش های اقتصادی از صدور این نامه استقبال می کنند چون کار خوبی است اما برخی دوستان که می خواهند از هر دستاوردی برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند، حرف هایی بی مورد و بی معنی زدند که امیدوارم به بتدریج هدایت شوند.

از سوی دیگر با برخی نمایندگان مجلس در خصوص راه و روش دریافت نامه  آرامش بخش از خزانه داری آمریکا گفت و گو داشتیم که در ادامه می خوانید:

پزشکیان: نامه آرامش بخش برای برون رفت از عدم لغو واقعی قطعنامه‌هاست

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح نامه آرامش بخش از سوی ظریف برای رفع نگرانی بانک های بزرگ برای ارتباط با ایران، گفت: آمریکا نمی خواهد ایران روی پای خود بایستد و هرکاری می کند ما را زمین بزند و هر ترفندی را به کار می گیرد تا چوب لای چرخ برنامه های ایران بگذارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته من در حوزه برنامه تخصص ندارم و نمی دانم چرا چنین اتفاقات و مشکلاتی در کار ما در رابطه با برجام به وجود می آید اما به نظر می رسد مسائل سیاسی را به شکلی که باید در کمیسیون های تخصصی سیاسی و امنیتی دنبال نمی کنیم و برای حل آنها فکر نداریم.

وی گفت: فراموش نکرده ایم زمانی که می گفتند قطعنامه ها کاغذ پاره است و خیلی از آن دوره دور نشده ایم اما امروز شاهد هستیم که برای همان کاغذ پاره هایی که لغو شده است تلاش می کنیم که در واقعیت لغو شده باشد. اگر قطعنامه ها کاغذ پاره بود امروز ظریف با نامه آرامش بخش به دنبتا رفع دغدغه ارتباط بانکی نبود.

پزشکیان تاکید کرد: قطعنامه ها کاغذ پاره نیست و نبود و نباید اجازه دهیم که با بدعهدی لغو قطعنامه ها به تاخیر بیافتد و همراه کشور با این مسئله به مشکل مواجه باشد.
مسعود پزشکیان

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره که آیا با دریافت نامه آرامش بخش از سوی خزانه داری آمریکا برای رفع نگرانی بانک های خارجی برای ارتباط با ایران موافق است یا خیر گفت: باید بر هر شکلی از این وضعیت بیرون رفتن و راه برون رفتی را طراحی کرد چرا که ماندن در این وضعیت شرایط را بهتر نمی کند بلکه بدتر می شود.

بروجردی: ظریف توپ مشکلات را به زمین خزانه داری آمریکا انداخت

علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف در سفر به شیلی در خصوص ارتباط بانکی و نامه آرامش بخش اظهار داشت: حل مشکلات بانکی و ارتباط بین بانکی بین ایران و کشورهای دیگر از جمله تعهدات آمریکا در برجام است اما این مشکل به درستی از سوی ایالات متحده برطرف نشده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد دکتر ظریف برای اشاره به اینکه مسئله ارتباط بانکی در واقع باید توسط ارگان ذی ربط یعنی خزانه داری آمریکا برطرف شود عنوان کرد که می توان از خزانه داری آمریکا برای رفع نگرانی بانک های خارجی در زمینه ارتباط با بانک های ایران نامه آرامش بخش دریافت کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکل ارتباطی ایران با بانک های بزرگ کشورهای دیگر برطرف شود، گفت: مانع اصلی این ارتباط در خزانه داری آمریکا است که هم کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده است و هم با مشکل آفرینی مانع ارتباط منطقی بانکی در دروان پسا برجام و رفع تحریم های بین ایران و کشورهای می شود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در واقع وزیر امور خارجه توپ مشکلات ارتباط بین بانکی را به زمین خزانه داری آمریکا انداخت که کار سیاسی و منطقی است.

 نجفی خوشرودی: نامه آرامش‌بخش برای غلبه بر بهانه‌های احتمالی برای همکاری با ایران مطرح شد

علی نجفی خوشرودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح شدن نامه آرامش بخش از سوی وزیر امور خارجه برای رفع نگرانی بانک های خارجی در دوران پسا برجام اظهار داشت:مشکلات در توافقنامه هسته ای ایران با کشورهای گروه 1+5 با توجه به پیچیدگی ها و ابعاد مختلف سیاسی، فنی و حقوقی قابل پیش بینی بود و اکنون در اجرا با موانع و مشکلاتی مواجه شدیم.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و شخص دکتر ظریف همه تلاششان را می کنند تا همه موانع و مشکلات را بر طرف کنند تا شرایط مساعدی برای اجرای برجام فراهم شود.

وی گفت: ضمن اینکه فضای روانی ایران هراسی یا تردید نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی ایران به واسطه این توافق از بین رفت و بسیاری از شرکت ها و کشورها مجاب شده اند که از ظرفیت های بزرگ ایران و موقعیت های برجسته ژئوپلتیک کشور مان در منطقه استفاده کنند.

نجفی خوشرودی تاکیدکرد : با این حال به بانک های بزرگ محدودیت هایی را به لحاظ روانی القا می کنند و همچنان با تردید و ابهام به رابطه با ایران نگاه می کنند. بنابراین ساز و کارهایی که  دکترظریف به آن اشاره می کنند از جمله دریافت نامه آرامش بخش  در راستای غلبه بر ته مانده بهانه و تردید های احتمالی موجود برای همکاری با جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید همه شرایط در زمینه های لازم را برای اجرای هرچه بهتر و مناسب‌تر برجام فراهم کرد ضمن اینکه طرف مقابل به خصوص آمریکا باید به تعهد و توافقی که با ایران داشته اند متعهد باشند.

رحیمی: تسهیل روابط بانکی از وظایف آمریکا در برجام است

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اظهارات اخیر ظریف درباره گرفتن نامه‌های آرامش بخش از از بخش ویژه نظارت بر تحریم ها در خزانه داری آمریکا گفت: روان سازی سیستم بانکی بین المللی بخشی از  تعهد آمریکا در برجام به مجامع بین المللی است و باید خود آمریکایی ها برای اجرا و انجام آن پیش قدم شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما از آنجایی که فضای بانکی با شرایط پیچیده مواجه شده است و به عنوان یکی از موانع اجرای برجام در جهان شناخته می شود، ظریف وزیر امور خارجه کشور تلاش دارد با نشان دادن حسن نیت ایران برای عملیاتی شدن برجام آمریکا را وادار به انجام تعهداتش در زمینه امور بانکی و توافق هسته ای کند.

وی گفت: البته خزانه داری آمریکا تنها در زمینه فروش کالاها و تجهیزات بین المللی موظف به ارائه مجوز است و در زمینه بانکی برجام هیچ مسئولیتی را متوجه خزانه داری آمریکا نکرده است بلکه دولت آمریکا موظف است فضای روابط بانکی را تسهیل کند.

رحیمی تاکید کرد: با این حال ظریف با نگاه تسریع در اجرای تمام ابعاد برجام از نامه آرامش بخش صحبت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در برجام بانک های بین المللی مکلف به رفع تحریم بانکی با ایران شدند که در واقع باید ارتباط سوئیفت با ایران باز می شد که این اتفاق افتاده است.

رضایی: تلاش ظریف برای نشان دادن فضای مناسب ارتباط بین بانکی با ایران است

محمدابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به اظهارات اخیر ظریف درباره گرفتن نامه‌ آرامش بخش از بخش ویژه نظارت بر تحریم ها در خزانه داری آمریکا گفت: در حال حاضر، در معادلات پولی مشکلات و سختی هایی وجود دارد و طرف های معامله با ایران نیز به این نکته تاکید دارند اما آمریکایی ها در ظاهر می گویند مانعی بر سر راه معاملات بانکی وجود ندارد.

نماینده مردم خمین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد صحبت اخیر وزیر امور خارجه در باره نامه آرامش بخش اشاره به عدم تعهد واقعی و قابل لمس آمریکایی ها به رفع تحریم های بانکی است.

وی تاکید کرد: گرفتن نامه آرامش بخش برای همکاری بانک های خارجی با ایران آن هم از خزانه داری آمریکا راه درستی نیست و قطعا خزانه داری آمریکا چنین نامه ای به ایران نخواهد داد با این حال آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و باید تحت فشار قرار گیرد اما به مصلحت نیست که نامه آرامش بخش بگیریم.

رضایی اظهار داشت: اینکه ایران برای ارتباط با تک تک بانک های خارجی از خزانه داری آمریکا نامه بگیرد مشکلی را رفع نمی کند و با شأن انقلاب اسلامی سنخیت ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا منظور ظریف این نبود که نامه آرامش بگیرد و به بانک ها نشان دهد بلکه با این صحبت قصد داشت بگوید که فضا برای ارتباط بانکی با ایران فراهم شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شیلی اعلام کرد که تهران آمادگی دارد برای رفع برخی نگرانی های بانک های خارجی در زمینه همکاری با ایران از بخش ویژه نظارت بر تحریم ها در خزانه داری آمریکا، نامه آرامش بخش برای آنها بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی