بازدید 12936
۲
مروری بر روزنامه های سه شنبه نهم شهریورماه؛

قرارداد خرید هواپیما از ایرباس چند صفحه دارد؟/ انتقاد شدید از سخنان روحانی درباره حقوق های نجومی

روزنامه های اصولگرا، سخنان دیروز رئیس جمهور در باب برجام و حقوق های نجومی را مورد انتقاد قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب، دیدار دو آیت الله در دماوند و همچنین ادامه انتقاد نسبت به درگیری یک نماینده با یک خبرنگار را مورد توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۶۱۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 30 August 2016

روزنامه های اصولگرا، سخنان دیروز رئیس جمهور در باب برجام و حقوق های نجومی را مورد انتقاد قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب، دیدار دو آیت الله در دماوند و همچنین ادامه انتقاد نسبت به درگیری یک نماینده با یک خبرنگار را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های جوان،؛ کیهان و وطن امروز، خبر اول خودشان را به انتقاد از رئیس جمهور اختصاص داده اند.

 

در همین زمینه روزنامه کیهان در خبری با عنوان «مخالفت دولت با تعقیب قضایی مدیران نجومی! » نوشت: «در حالی‌که برخوردی قاطع با نجومی بگیران از جمله مطالبات اصلی مردم است و هنوز گزارش شفافی در این زمینه به مردم ارائه نشده است، رئیس جمهور در تازه‌ترین سخنانش از مخالفت دولت با تعقیب قضایی غارتگران بیت المال پرده‌برداری کرد.

«مقتضی است در اسرع وقت همه موارد تخلّف و سوءاستفاده شناسایی گردد، وجوهی که به‌ناحق پرداخت شده به بیت‌المال مسترد شود و مدیران متخلّف عزل شوند و گزارش اقدامات قاطع به اینجانب ارایه شود.» این بند پایانی نامه حسن روحانی است که در 23 خردادماه خطاب به اسحاق جهانگیری نوشته شده بود. اگرچه بیش از یک ماه از شروع ماجرای افشای فیش‌های نجومی می‌گذشت و دستور رئیس دولت دیرهنگام صادر شده بود اما باز همین نامه امید برخوردی قاطع با حرامخواران را در دلها زنده کرد. اما اکنون که تقریبا 4 ماه از افشای نخستین فیش‌های نجومی می‌گذرد تنها کار صورت گرفته عزل یا استعفای همان چند مدیری است که فیش‌های آنها افشا شده بود و از دولت نه عملکرد قاطعی در این مورد دیده شده و نه گزارشی به مردم داده شده است. دولتی که با شعار صداقت و شفافیت با مردم قوه مجریه را در دست گرفت.

اگر دولت یازدهم این معضل را در عدم شفافیت قوانین پرداخت‌ها و درآمدها می‌داند در مدت سه سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد چه اقدامی در جهت اصلاح آن انجام داده است؟ چرا کارنامه‌ای شفاف از اقدامات صورت گرفته در این باره به مردم ارائه نمی‌شود؟ عدم شفافیت اقدامات دولت در این رابطه باعث شد تا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز یکشنبه با دولت در این مورد اتمام حجت کند. دولتی که با شعار قانون گرایی روی کار آمده اما به گفته محسنی اژه‌ای «در این دولت 2 نفر از وزرا لیست کامل اموال خود را نداده‌اند و متأسفانه با گذشت 3 سال هنوز این لیست کامل نشده است».

 

دیدار دو آیت الله

روزنامه های اصلاح طلب از جمله آرمان و اعتماد به دیدار روز گذشته آیت الله هاشمی و جوادی آملی پرداخته اند.

 

در همین زمینه آرمان در گزارشی با عنوان «آغوش باز جوادی آملی برای هاشمی» نوشت: «ديروز تاريخ به روزهايي بازگشت كه آنها طلبه بودند و با اشتياق سعي در رسيدن به جايگاهي داشتند تا بتوانند گام مثبتي براي كشور بردارند كه اين تلاش ها نتيجه داشت؛ چنانکه هر دو شخصيت از معتمدان امام خميني(ره) سال‌هاست محبوب اقشار ميانه‌رو كشور هستند. ديروز، روز مرور خاطرات گذشته و آنچه بود كه رواج آن را آفت براي كشور مي‌دانستند. البته از مسائلی سخن گفتند كه براي آينده كشور بايد براي آن برنامه‌ريزي كرد، مانند جوانان امروز كه مسئولان فردا هستند. ديروز زنگ منزل آيت‌ا... جوادي آملي به صدا در آمد و ‌ميهمان او آيت‌ا... هاشمي بود؛ دو آيت‌اللهي كه رفتار و انديشه‌هايشان شباهت هايي دارد و از همين رو بود كه ديروز آيت‌ا... هاشمي كه به روحيات جوادي آملي آشنا بود از تفكري گلايه كرد كه حكومت در غيبت را درست نمي‌داند و به‌خوبي مي‌دانست كه ميزبانش هم از اين رويكرد خشنود نيست كه اگر بود عطاي حضور در پشت تريبون نماز جمعه را مانند خودش به لقايش نمي بخشيد».

 

درگیری نماینده با یک خبرنگار

موضوع درگیری آقای قاضی پور با خبرنگار روزنامه ایران، همچنان مورد توجه رسانه هاست. در همین زمینه، روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم علی شکوهی نوشت: «برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران موجب برانگیختن اعتراضات فراوانی شد. نماینده مذکور در جریان فعالیت انتخاباتی هم اظهاراتی را مطرح کرده بود که جنجالی شد و حتی این احتمال وجود داشت که منجر به اعتراض به اعتبارنامه‌اش در مجلس شود. در آن زمان به ملاحظاتی هیچ اعتراضی به اعتبارنامه‌اش نشد و وی کارش را به عنوان نماینده مجلس ادامه داد اما اقدام تازه همان نماینده مجلس آنقدر زشت و دور از شان نمایندگی است که نباید از کنار آن گذشت و اقدامی انجام نداد.

نخستین اقدامی که باید صورت بگیرد محکوم کردن این رفتار نماینده مذکور از سوی دیگر نمایندگانی است که مخالف این کارند. فراکسیون‌های مختلف و نمایندگان سرشناس و بانفوذ مجلس با اعلام نظر در این باره باید وی را وادار به عذرخواهی رسمی و علنی کنند و اجازه ندهند که زشتی این روش برخورد کمرنگ شود. در تکمیل این مواجهه تادیبی باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم وارد ماجرا شود و فلسفه تشکیل این هیات را عملیاتی کند.

قرار بود این هیأت به موضوعاتی رسیدگی کند که تخلف نمایندگان از وظیفه نمایندگی آنان است یا اموری که از نماینده مجلس سر می‌زند و در شان نمایندگی مجلس نیست. برخلاف نظر کسانی که اختلاف نظر سیاسی خودشان با نماینده‌ای خاص را به این هیات ارجاع می‌دهند، الان زمان ورود «هیات نظارت» به این ماجرا و دفاع از شان نمایندگی و نمایندگان مجلس است.»

محمد حسین روانبخش نیز در روزنامه مردم سالاری برای این اقدام شعر سروده است؛

« پرسید سوال ... گفتمش هیس، عزیز!

پرسید دوباره ... گفتمش مزه نریز!

پرسید برای سومین بار، آنگاه

یک مشت به کله‌اش زدم، سفت و تمیز!

.............»

 

گفت و گو با وزیر امور خارجه

روزنامه ایران در گفت و گو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با تیتر «مأموریت دیپلماسی «پسابرجام» تقویت اقتصاد ملی است» به نقل از وی نوشت: «اگر به گذشته نگاه کنیم مذاکرات درباره توافق‌های عمده‌ای که ما برای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و فاینانس انجام داده‌ایم بعضاً بیش از یک سال طول کشیده است یعنی این‌طور نیست که اگر صدها شرکت خارجی هم پشت دروازه‌های ایران منتظر ایستاده باشند و هیچ مانع تحریمی هم وجود نداشته باشد این قراردادها فوری بعد از اجرای «برجام» امضا و اجرایی شود. قرار نیست یک آپارتمان اجاره شود که وقتی طرفین به توافق بر سر قیمت رسیدند فوراً زیر فرم را امضا کنند. قرارداد خرید ایرباس 500 صفحه است زیرا هواپیمایی ما می‌خواهد مطمئن شود که تعمیرات را خودش انجام دهد، فناوری به ایران منتقل می‌شود و برای کسب این اطمینان نیاز به مذاکره دارد که زمانبر است. مدت شش ماه است که درباره این قرارداد مذاکره می‌کنیم اماهنوز به پایانش نرسیده ایم و این زمانبر بودن هم به دلیل وسواس دولت بوده که حاضر نشده برای خوشحال کردن فوری مردم تعهداتی را بپذیرد که نسل‌ها یا دولتهای آینده مجبور به بازپرداخت آن شوند.

جامعه‌ای داریم که بسیار سیاسی و چند صدایی است و دوستان نگرش‌های مختلفی دارند. این نگرش‌ها بعضاً در زمان‌های مختلف با گفتمان متناقضی مطرح شده است. اگر شما اظهارات برخی از منتقدان را قبل از به نتیجه رسیدن برجام و بعد از آن مقایسه کنید متوجه می‌شوید که برخی، دستیابی به نتایجی که بعدها به آن رسیدیم را غیر ممکن می‌دانستند. حتی قبل از رسیدن به توافق ژنو، یکی از منتقدین می‌گفت که امکان رسیدن به تعهدی که غنی‌سازی در خاک ایران را بپذیرد وجود ندارد. اما همه خواسته‌های ما در حوزه فناوری هسته‌ای محقق شد. بعد از آن درباره مسائل اقتصادی فضاسازی صورت گرفت و در حالی که در دوره تحریم‌ها می‌گفتند تحریم‌ها هیچ تأثیری ندارد یا حتی برای کشور مفید است، بعد از توافق، مدعی بودند که چرا معجزه نشده و تمامی آثار تحریم‌هایی که طی 8 سال و بتدریج بر کشور تحمیل شده و در دنیا جا افتاده، یک شبه مرتفع نشده است. البته این فضا قابل پیش‌بینی بود اما درمان شدنی نبود یعنی ما وظیفه داشتیم که کار را انجام دهیم. همه ما می‌دانستیم روند چگونه خواهد بود حالا برخی قدری خوشببین‌تر بودند و بعضی‌ها هم می‌دانستند که ممکن است مشکلاتی پیش پای برجام گذاشته شود. البته این را هم بگویم ما هیچ وقت به امریکا خوشبین نبودیم که اگر بودیم این اندازه در توافق‌ها وارد جزئیات نمی‌شدیم. لذا از ابتدا مبنا را بر بدبینی گذاشتیم و بعدها ثابت شد که محق بودیم این بدبینی را داشته باشیم از رهبر معظم انقلاب که از ابتدا نسبت به امریکا بدبین بودند تا ما که در صحنه مذاکرات حضور داشتیم. همه نسبت به امریکا بدبین بودیم. حالا ممکن بود در موضع‌گیری اظهارات بدبینانه نداشتیم اما در صحنه مذاکرات این چنین نبود و ما خوشبین نبودیم که آنها با میل و رغبت به تعهداتشان عمل کنند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
مگه رسالت خبرنگاری و رسانه ای، بازتاب خواسته های مردم و به چالش کشیدن مسئولین برای گرفن جواب نیست؟؟ آیا حقیقتا مشکل عمده ی امروز مردم دیدار دو آیت الله یا درگیری یه خبرنگار با نماینده های مجلس و یا لغو یک درصد کنسرتهاست؟؟؟ چرا رسانه ها دارند به سمت زردنویسی میرند؟؟
به رغم تمام تندی های روزنامه وطن امروز، به رغم اینکه سمت و سوی فکری من مخالف این روزنامه و آدم های این روزنامه است اما واقعا هر روز با صفحه یک این روزنامه شگفت زده میشم. اگر محتوای صفحه یک وطن امروز امروز رو کنار بگذاریم به لحاظ اصول روزنامه نگاری مدرن سنگ تمام گذاشته. بنابراین زنده باد مخالف من!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار