بازدید 2742
السفیر گزارش داد؛

صبر عراق از اقدامات شیطنت آمیز سفیر سعودی سرآمده/ بی‌توجهی السبهان به تذکرات بغداد

اقدامات شیطنت آمیز «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد که آشکارا از دخالت او در مسائل داخلی عراق حکایت دارد، صبر این کشور را سرآورده است.
کد خبر: ۶۱۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 29 August 2016

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، اقدامات شیطنت آمیز «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد که آشکارا از دخالت او در مسائل داخلی عراق حکایت دارد،  صبر این کشور را سرآورده است.

این در حالی است که عربستان تا پیش از تعیین سفیر خود در عراق، سالها برای تحقق این امر  تحت فشار آمریکا قرار داشت.

از نقض خطوط قرمز دیپلماتیک تا فتنه انگیزی طایفه‌ای

با تعیین السبهان به عنوان وزیر سعودی در بغداد، اظهارات تند او موجب شد که عراقی ها بارها او را به نقض خطوط قرمز فعالیت دیپلماتیک و دخالت در مسائل داخلی کشورشان متهم کنند، اما اقدامات او از این نیز فراتر رفته و فتنه انگیزی بین گروههای مختلف سیاسی و مذهبی عراق را دربرگرفت.

از همین رو درخواست روز گذشته عراق از عربستان برای تغییر السبهان غیرمنتظره نیست.

اظهارات السبهان علیه الحشد الشعبی

هنوز ده روز از تحویل استوارنامه السبهان به وزیر خارجه عراق نگذشته بود که موارد نقض دیپلماتیک او در عراق آغاز شد، به این ترتیب که وی در یک مصاحبه با برنامه «گفت وگوی ویژه» در شبکه السومریه عراق گفت: مخالفت کُردها و اهالی الانبار با ورود نیروهای الحشد الشعبی به مناطق تحت سکونت خود بیانگر عدم مقبولیت این نیروها از سوی جامعه عراق است.

زیر سوال بردن دولت عراق در ارتباط با مسلح کردن الحشد الشعبی

وی همچنین در این گفت وگو این سوال را مطرح کرد: آیا دولت عراق حضور نیروهای اهل تسنن شبیه نیروهای شیعه را با همین سطح از تسلیحات می پذیرد؟ چرا فقط سلاح را در اختیار الحشد الشعبی قرار می دهد؟

اظهارات السبهان در آن زمان واکنش ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق را به دنبال داشت، به این معنی که وی این اظهارات را دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق برشمرده و گفت آنچه السبهان انجام می دهد، هیچ ارتباطی به نقش او به عنوان سفیر ندارد.

این وضعیت موجب شد وزارت خارجه عراق السبهان را فراخوانده و ضمن متذکر شدن اهمیت پایبندی به عرف بین المللی به وی اطلاع دهد که اقدامات مناسب در این خصوص اتخاذ می شود و به هیچ سفیری اجازه نخواهد داد که از ماموریت و شغل خود برای اظهارات طایفه ای و دامن زدن به این مسائل بهره برداری کند.

بی توجهی سفیر سعودی به تذکرات پی درپی وزارت خارجه عراق

هشدار رسمی عراق به سفیر سعودی بر وی تاثیری نداشت زیرا وی پس از این اظهارات بار دیگر در ماه ژوئن گذشته در صفحه تویتر خود نوشت: حضور شخصیت های ایرانی در نزدیکی فلوجه کاملا نشان می دهد که آنان به دنبال ایجاد آتش طایفه ای مرگبار در عراق و تغییرات جمعیتی و جغرافیایی این کشور هستند.

وزارت خارجه عراق از این اظهارات که به مثابه موضع گیری منفی در قبال آزادسازی فلوجه از اشغال داعش بود، شگفت زده شد.

این بار «احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: عملیات آزادسازی فلوجه بر اساس نقشه های طراحی شده از سوی دولت عراق صورت گرفت و فقط دولت است که تصمیم می گیرد از تلاش های کدام مشاوران نظامی کشورهای متحد عراق برای این نبردها کمک بگیرد.

اتهام زنی السبهان علیه ایران

با این حال واکنش وزارت خارجه عراق این بار هم مانع از اقدامات شیطنت آمیز سفیر سعودی نشد، حال آنکه اظهارات او سروصدای زیادی در محافل سیاسی و مردمی عراق به پا کرد به ویژه اینکه وی هفته گذشته، ایران را به طور مستقیم به  دست داشتن در نقشه ترور او در بغداد متهم کرده و در یک تماس تلفنی با شبکه اسکای نیوز عربی گفت: ما نام کسانی را که در نقشه ترور دست داشتند، در اختیار داریم و این اقدامات ما را از ادامه کار در عراق بازنمی دارد.

در این شرایط با توجه به اینکه سفیر سعودی همچنان به نادیده گرفتن اصول دیپلماتیک مورد نظر وزارت خارجه ادامه می داد، این مرجع عراقی روز گذشته درخواست تغییر او را مطرح کرده و اظهارتش را «تجاوز از وظایف نمایندگی دیپلماتیک» برشمرد.

در همین ارتباط احمد جمال گفت که وزارت خارجه عراق روز گذشته به طور رسمی از وزارت خارجه عربستان درخواست کرده است که السبهان را تغییر دهد و  توضیح داده است که سلسله اظهارات و مواضع مطبوعاتی وی تجاوز از حد و مرز نمایندگی دیپلماتیک و ماموریت یک سفیر است.

عربستان اسنادی برای اثبات نقشه ترور السبهان در بغداد ارائه نکرد

سخنگوی وزارت خارجه عراق همچنین تصریح کرد: ما بارها و بارها سفیر سعودی را فراخوانده و اعتراض خود را در مورد اظهارات وی به او ابلاغ کردیم و آخرین مورد از اظهاراتی که موجب فراخواندن وی شد، اینکه وی از نقشه ترورش در بغداد خبر داده و مدعی شد برخی گروههای شبه نظامی در آن دست دارند از همین رو ما از عربستان خواستیم که دلایل و اسنادی که این ادعا را ثابت کند، ارائه دهد اما بغداد هیچ اسنادی در این خصوص دریافت نکرده است.

واکنش سفیر عربستان؛ سعودی‌ها همه السبهان هستند

در این میان السبهان در واکنش به درخواست عراق برای تغییر او گفت که سیاست های عربستان در قبال عراق تغییر نخواهد کرد و سعودی ها همه السبهان هستند.

روزنامه الوطن سعودی نیز در این ارتباط به نقل از السبهان نوشت: عراق راه تنفس و ریه عرب است و اگر من تغییر کنم، سعودی ها همه ثامر السبهان هستند، ما به کشور خود خدمت می کنیم و از عراق دست برنخواهیم داشت و عراق عرب باقی خواهد ماند، که در این مورد به حضور ایران در عراق اشاره داشت.

سیاست عربستان با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد

شبکه تلویزیونی «الاخباریه» نیز به نقل از سفیر سعودی در بغداد اعلام کرد: فشارهای خارجی موجب صدور بیانیه وزارت خارجه عراق شد و درخواست جایگزینی من از سوی دولت عراق وسیله‌ای برای رهایی از تنگنایی است که پس از تلاش برای ترورم در آن قرار گرفته است.

شبکه العربیه نیز به نقل از السبهان اعلام کرد: سیاست دولت عربستان در قبال عراق روشن و صریح است و با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد، خداوند عراق را به دلیل همسایگی با یک کشور دشمن در امان نگاه دارد.

السبهان همچنین گفت که ترک کردن خاک عراق به وزارت خارجه سعودی مربوط می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی