بازدید 2860

تصویب‌طرح عدالت جنسیتی در کمیسیون‌فرهنگی

عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به برگزاری نشست امروز این کمیسیون، گفت: در این جلسه در مورد موضوع عدالت جنسیتی در ماده ٣١ برنامه ششم توسعه بحث و گفت‌وگو شد و درنهایت با رای موافق اعضا به تصویب رسید.
کد خبر: ۶۱۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲ 28 August 2016
عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به برگزاری نشست امروز این کمیسیون، گفت: در این جلسه در مورد موضوع عدالت جنسیتی در ماده ٣١ برنامه ششم توسعه بحث و گفت‌وگو شد و درنهایت با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

به گزارش خانه ملت، حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با ایلنا، به رای بالای ٨٠ درصد و قاطع نمایندگان در نشست امروز کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و افزود: عده‌ای از افراد سعی داشتند که مسئله عدالت را به گونه‌ای غیر از آن چیزی که هست القاکنند اما با خواست خدا و سعی و تلاش نمایندگان این امر محقق نشد و نمایندگان به عدالت جنسیتی با رعایت موازین شرعی رای قاطع دادند.

او با انتقاد از به افراط و تفریط برخی از افراد به طرح عدالت جنسیتی در مجلس، گفت: از منظر اسلام، عدالت یک امر فراگیر است که همه موضوع‌ها و احکام اسلامی را در بر می گیرد و نباید آن را مختص به مرد یا زن دانست.

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست امروز کمیسیون فرهنگی، گفت: امیدواریم که با رای نمایندگان در کمیسیون تلفیق به عدالت جنسیتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز رای بیاورد.

مازنی اضافه کرد: در مذهب شیعه، عدل و امامت جز اصول مذهب تعریف می‌شود و حتی در مسائل مربوط به زن و مرد، یک آیه در قرآن با عنوان ان‌المسلمین و المسلمات و ان المومنین و المومنات داریم.

او به شأن نزول این آیه در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان مهاجرت حبشه، اسما یکی از فعالان سیاسی-اجتماعی آن زمان پس از اتمام مهاجرت، به یکی از همسران پیامبر مراجعه کرد و گفت که «آیا در این مدت مهاجرت آیه‌ای برای زنان نازل شده است؟» ایشان فرمودند: «خیر» اسما با ناراحتی نزد پیامبر اسلام آمد و علت این امر را جویا شد و گفت:‌ «چرا برای زنان فعالی که در این مدت در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته‌اند و زحمت و تلاش شبانه‌روزی کشیده‌اند، هیچ آیه‌ای نازل نشده است؟»، پیامبر منتظر جوابی از طرف خداوند شدند و خداوند نیز در همان زمان آیه شریفه فوق را نازل کردند.

مازنی با اشاره به اینکه آیه مزبور نشان می‌دهد که تمام مسائلی که در احکام مطرح‌شده شامل همه انسان‌ها است و نگاه جداگانه‌ای به زن و مرد از دیدگاه قرآن وجود ندارد، اظهار کرد: تمام حقوق و تکالیف و امتیازها برای همه افراد به‌صورت یکسان مطرح است و از نظر اسلام حقوق همه افراد بجز در موارد استثنا با یکدیگر برابر هستند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم تصریح کرد: موارد خاص هم فقط شامل مواردی مانند نفقه که برعهده مرد است و جهاد که از عهده زن خارج است و مواردی از این قبیل. در غیر این‌صورت اسلام، عدالت را در تمامی موارد برای زن و مرد یکسان درنظر گرفته است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران ادامه داد: باید جایگاه و عزت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تبیین و لحاظ شود و از روی عزت شرایطی فراهم شود که زنان بتوانند شانه‌به‌شانه مردان و نه سایه‌به‌سایه مردان در فرآیند توسعه کشور ایفای نقش کنند.

مازنی در پایان با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت اجتماعی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و اقتصادی زنان در عرصه‌های مختلف استفاده کرد، اظهار داشت: درحال حاضر زنان در منزل به دلیل ورود تکنولوژی کارهای کمتر و سبک‌تری نسبت به سنوات گذشته انجام می‌دهند، از این رو اوقات فراغت زیادی برای فعالیت اجتماعی،‌ سیاسی و فرهنگی دارند که اگر از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نشود هم جامعه دچار زیان و هم اینکه خود زنان نیز دچار افسردگی می‌شوند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل