بازدید 9870

همکاری ایران و فرانسه در زمینه مقابله با گرد و غبار

کد خبر: ۶۱۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 28 August 2016
صبح امروز (یکشنبه) نشست خبری ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رویال وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به منظور بررسی تغییرات آب و هوایی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز (یکشنبه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: خیلی خوشحالم که امروز خانم سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه به دعوت من به ایران آمده‌اند.

وی افزود: ما پیرامون همکاری‌های دو  و چند جانبه در زمینه همکاری‌هایی که بعد از تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای که در سفر رئیس جمهور در فرانسه امضا شد صحبت کردیم.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: در این ملاقات در مورد زمینه‌های همکاری برای اجرای توافق پاریس در زمینه مسائلی که ایران به آن پرداخته و اهمیت دارد نیز مذاکره کرده‌ایم.

ابتکار تصریح کرد: مسائلی از جمله بهینه‌سازی مصرف انرژی، اصلاح الگوی مصرف آب، مدیرت منابع آبی، مسائل مربوط به گرد و غبار و روش‌های مقابله با عوارض آن از مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره ما با وزیر محیط زیست فرانسه بوده است.

وی تاکید کرد: ما توافق کرده‌ایم که در قالب تفاهم‌نامه پاریس و آنچه رئیس جمهور ما در فرانسه به امضا رسانده یک چارچوب همکاری و برنامه عملی را تنظیم کنیم.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: علاوه بر این، توافق کردیم که در قالب تفاهم قبلی در پاریس برنامه عملی تدوین کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست در پایان سال 95 گفت: مذاکراتی در این زمینه انجام شد تا زمینه حضور فعال شرکت های خصوصی و دولتی فعال در محیط زیست کشور فرانسه در این نمایشگاه فراهم شود.

ابتکار افزود: برخی از شرکت های بخش خصوصی با وزیر محیط زیست فرانسه به ایران آمده اند و مذاکراتی در زمینه همکاری در خصوص آب و انرژی مطرح کردند و قرار شد زمینه همکاری در این مباحث چه در بخش خصوصی و دولتی پیگیری شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: از حضور خانم رویال در ایران خوشحال هستم و فکر می کنم این حضور نشان دهنده اراده دولت فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه مسائل زیست محیطی و حامل یک پیام قوی به جامعه جهانی است.

وی در خصوص اجرای تفاهم نامه بین ایران و فرانسه گفت: در زمینه اجراب بندهای آن مذاکراتی با بخش خصوصی صورت گرفت و زمینه همکاری بسیاری پیشنهاد شد و همچنان ادامه دارد.

* آغاز اقدامات ایران جهت تثبیت توافق پاریس در مجلس

در ادامه این نشست سگولن رویال وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه در حاشیه ملاقات امروز خود با ابتکار، اظهار داشت: ایران میراث‌های محیط زیستی شگفت‌انگیزی دارد و تمام ابعاد شگفت‌انگیز محیط زیستی ایران در سطح خیلی بالایی نشان داده می‌شود.

وی گفت:‌خیلی خوشحالم از اینکه به دعوت ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس محیط زیست ایران به این کشور آمده‌‌ام، البته این بار اولی نیست که ما باهم ملاقات می‌کنیم.

رویال گفت:‌ همانطور که می‌دانیم در چارچوب توافق پاریس اجلاس cop21، بازدید از کشورهای مختلف را شروع کردم و حدود یک سال است که ریاست این اجلاس را بر عهده دارم.

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه بیان داشت: از ایران برای پیوستن به اهداف دنبال شده کنفرانس cop21 و امضای قرارداد آن که در 22آوریل گذشته به انجام رسید، تشکر می‌کنم.

رویال تصریح کرد:‌ ایران اقدامات خود را جهت تثبیت توافق پاریس در مجلس شروع کرده است.

رئیس اجلاس ‌cop21 گفت: در ملاقات امروز با ابتکار ما موضوعات خیلی متفاوتی را برای عملیاتی کردن مطرح کرده‌ایم، اقداماتی که 2 کشور به طور دو جانبه می‌توانند انجام دهند و ما از ایران دعوت کرده‌ایم که در جهت همکاری با ائتلاف‌های مختلف عضو شود.

رویال تصریح کرد: ایران با 3 هزار و 500کیلومتر ساحل دریایی، داشتن 3نوع پوشش جنگلی، از نظر وجود رودخانه‌ها و به ثبت رساندن 20سایت در یونسکو که اخیراً نیز دشت لوت را به ثبت جهانی رسانده، میراث شگفت‌انگیز و استثنائی بسیاری دارد.

وی بیان داشت: امروز از موزه تنوع زیستی بازدید خواهم کرد، چرا که ما همکاری‌های فوق‌العاده‌ای در تنوع زیستی با یکدیگر داریم.

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه ادامه داد: فرانسه با موزه ملی و تاریخ طبیعی ایران همکاری‌های بسیار زیادی دارد و ما در تلاش هستیم تا به تقویت این همکاری‌های بپردازیم.

رویال تصریح کرد: در سفر خود به ایران با رئیس دانشگاه تهران ملاقات خواهم‌ کرد، چرا که ما علاقه‌مندی بسیاری برای همکاری با دانشگاه‌ تهران داریم.

وی بیان داشت: من به همراه شرکت‌های بزرگ فرانسوی که در زمینه‌های محیط زیستی مشغول به فعالیت‌ هستند به ایران آمده‌ام و نحوه انتخاب این شرکت‌ها بر اساس چالش‌های گوشزد شده از ایران به ما بوده است.

رئیس اجلاس cop21 گفت: شرکت‌هایی که امروز به همراه من در ایران حضور دارند در 3زمینه ویژه آب که به یک چالش قابل توجهی در ایران تبدیل شده و شما نیز در این زمینه توضیح بسیار به من داده‌اید، زمینه انرژی و همچنین در مورد کیفیت هوا، آلودگی و تمیزی آن، مشکلات و حوادث تغییرات اقلیم، بسیار فعال بوده و برای همکاری و بازدید به همراه من در حال حاضر به ایران سفر کرده‌اند.

وی گفت: از آنجایی که فرانسه نیز با این چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، لذا این همکاری‌ها فرصت فوق‌العاده‌ای را برای ما ایجاد خواهد کرد تا بتوانیم در خصوص رفع مشکلات محیط زیستی مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

رئیس اجلاس COP21 گفت: نمایشگاهی که در فوریه ماه آینده به عنوان نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در ایران برگزار می‌شود، یک رویداد بزرگ محیط زیستی است.

رویال تصریح کرد:‌ قرار شده یک هیئت کاری در ماه اکتبر به دیدن ما بیاید تا پیرامون مذاکرات امروز و در خصوص وجود و بنای اصول شراکت‌ها ما بین ما پیشنهاداتی صورت بگیرد که از این اتفاق استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خیلی خوشحال می‌شوم  که در ماه فوریه آینده به ایران بیایم و بتوانم از نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بازدید کنم.

* بازدید از روند احیای دریاچه ارومیه

وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه گفت: فردا طبق پیشنهادات خانم ابتکار از دریاچه ارومیه بازدید می‌کنم و ما الان نیز همکاری‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه علی‌الخصوص در زمینه آب داریم و در تلاشیم تا همکاری خود را در این زمینه تقویت کنیم.

رویال تاکید کرد:‌ همانطور که می‌دانید دریاچه ارومیه مورد تهدید قرار گرفته و در حال حاضر شرایط آن رو به بهبود است و دلیل این اتفاق تصمیمات بسیار شجاعانه‌ای که توسط ایران گرفته شده، به ویژه در زمینه تغییر دادن تکنیک‌های کشاورزی و همچنین استفاده کردن از منابع آب است.

وی افزود :‌مسئله استفاده  آب در زمینه کشاورزی، امروزه به یک مشکل جهانی مبدل شده است.

رئیس اجلاس cop 21 با بیان اینکه باید در زمینه آب و استفاده از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی به دلیل تغییرات پیش‌بینی شده تغییر رویه دهیم، گفت: آفت کش‌ها و مواد شیمیایی باعث تخریب تنوع زیستی می‌شود و ما در کشور فرانسه با تثبیت قانونی استفاده از این ماده را منع کرده‌ایم.

وزیر محیط زیست، انرژی وامور دریاهای فرانسه ادامه داد:‌ منع استفاده از نئونیکتوئید باعث می‌شود که فیکوفنیته استفاده نشود و در نهایت هیچ لطمه‌ای به استفاده از آب وارد نخواهد ش.

* متعهدان اجلاس پاریس همکاریشان برد-برد است
 
رئیس اجلاس ‌cop21 برای  کشورهایی که متعهد به اجلاس پاریس شده‌اند به دلیل اینکه از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده خواهند کرد، همکاری‌شان برد-برد خواهد بود.

رویال گفت:‌ در زمینه مهندسی محیط زیستی و برای پیدا کردن مواد جایگزین طبیعی و ایجاد گیاهانی که کمتر از آب استفاده می‌کنند، پیش قدم خواهند بود.

وی تاکید کرد: به  عنوان کسی که ریاست cop21 را بر عهده دارم باید بسیار فعال و سرمایه‌گذار باشم تا کشورهای متعهد شده به توافق پاریس به تعهد خود عمل کنند که این امر 3مرحله دارد.

رویال ادامه داد: تصویب قراردادنامه در کشور خود، تنظیم برنامه ملی و تشدید بلندپروازی‌ها و اهداف مرتبط با مذاکرات توافق پاریس از جمله 3 راهکار عمل کردن به تعهد مذکور است.

رئیس اجلاس ‌cop21 با بیان اینکه پایند بودن به توافق پاریس درست عمل کردن ائتلاف‌ها را در هر کشوری می‌رساند، گفت: در آخر مسئله مربوط به امور مالی است و من خوشبین هستم که توافق اجلاس پاریس طرح قابل توجهی است و کارها به جلو پیش می‌رود، چرا که پشت این مسائل اشتغال و توسعه وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها