بازدید 3737
۱

خانواده، عنصر رها شده در معاونت امور زنان دولت

کد خبر: ۶۱۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 28 August 2016
یک کارشناس حوزه زنان با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مادون شأن و جایگاه خود عمل می‌کند، گفت: در حالیکه خانواده نقطه قوت در نظام جمهوری اسلامی است اما متأسفانه در عملکرد معاونت امور زنان ریاست جمهوری عنصر فراموش شده است.

به گزارش فارس، توران ولی مراد با انتقاد از عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در گزارش منتشر شده از سوی معاونت آن چیزی که جلب توجه می‌کند عمل‌نکرده‌های معاونت است؛ مثلاً در حوزه بین‌الملل گفته شده چند دیدار داشتیم؟ نشست و گفت‌و گو داشتیم، در حالی که جلسه و دیدار و گفت‌و گو گزارش کار نیست. اینها ابزار است، مانند اینکه شخصی بگوید سوار تاکسی شدم با تلفن صحبت کردم، اینها ابزار هستند و خروجی این جلسات و دیدارها و گفت‌و گوها مهم است.

وی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل باید برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای غربی برنامه وجود داشته باشد تا مشخص باشد در جهت اهداف مورد نظر جمهوری اسلامی چه برنامه‌هایی قرار است اجرایی و عملیاتی شود یا در ارتباط با کشورهای غربی، هدف کشورهای غربی کلاً در حوزه زن و خانواده این است که از این مسیر به کشور فشار وارد کنند. معاونت باید مشخص کند چه برنامه‌هایی دارد که ایران همچنان در رأس و صدر باقی بماند. اینها در گزارش عملکرد معاونت اشاره نشده است. در گزارش عملکرد معاونت زنان آمده است که در حوزه بین الملل گزارش ارائه کردیم باید گفته شود چه گزارشی ارائه شده و این گزارش‌ها را چرا با رسانه‌ها و فعالان حوزه زنان مطرح نمی‌کنند. بهتر است این گزارش‌ها را ارائه دهند تا بقیه هم متوجه شوند چه کارهایی انجام می‌دهند.

این کارشناس امور زنان خاطرنشان کرد: در مورد برنامه ششم نیز تنها یک سری کلمات را از اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز و قانون اساسی پشت سر هم قرار داده‌اند، اینکه برنامه 5 ساله نشد باید برنامه مشخص‌تر باشد و ابزارهای نظارتی و موضوعاتی که قرار است بر روی آنها کار شود آورده شود. بعد گفته شده بقیه امور را هم به خودمان بسپارید؛ یعنی بقیه را به دولت بسپارید، اینکه مشخص نمی‌کند قرار است در چه راستایی حرکت کنند.

ولی مراد ادامه داد: می‌گویند 150 ملاقات و 100 گفت و گو داشتیم، اینها انجام کار نیست، آنجا معاونت ریاست‌جمهوری است و اینها نشان می‌دهد معاونت اصلاً جایگاه خودش را نمی‌داند. باید بگویند کدام طرح ملی اجرا شد، از کجا آغاز کردند و الان در چه مرحله‌ای هستند و قرار است به کجا برسند، اما از این برنامه‌ها هیچ موردی در گزارش عملکرد معاونت نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مأموریت معاونت موضوع خانواده است که از زن تفکیک‌ناپذیر است و به نظر بنده اگر بخواهیم یک نکته کلیدی در گزارش معاونت داشته باشیم این است که خانواده عنصر رها شده است، یعنی با خانواده کاری نداشته‌اند و در مقابل می‌بینیم به موضوعاتی مانند اشتغال زنان و سند حمایت اجتماعی زنان پرداخته شده است، اینها خوب است، اما نمی‌شود با فراموش کردن خانواده آنها را اجرایی کرد. برنامه‌ریزی در حوزه زنان با فراموش کردن خانواده، زنان و جامعه را با آسیب‌های جدی‌تری مواجه می‌کند و از مسیر اصلی و نقطه هدف دور می‌کند. نقطه قوت در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی خانواده است؛ یعنی ارزش‌های بالای خانوادگی در تمام ابعاد از رشد شخصیت و سلامت افراد تا رشد جامعه و ارزش‌های خانوادگی و ابعاد اقتصادی تأثیرگذار است و اگر خانواده نبود، جامعه با مشکلات زیادی مواجه می‌شد.

این کارشناس حوزه زنان ادامه  داد: سلامت عاطفی افراد از همه چیز مهمتر است که در خانواده تأمین می‌شود، فرد باید ابتدا در خانواده از عاطفه سیراب شود، بعد در جامعه موفق خواهد بود؛ یعنی خمیرمایه اصلی گذاشته شده و نمی‌توان خانواده را فراموش کرد. متأسفانه در عملکرد معاونت امور زنان و خانواده عنصر خانواده فراموش شده است.

ولی مراد افزود: سایر کارهایی که انجام شده از ابتدا تا انتها متناسب با شأن دستگاه نیست، یا انتخابی است و یا برای آنها تعیین کار شده است. کلاً کار مادون شأن دستگاه انجام شده، بخشی از اقدامات کار نهضت سوادآموزی ، بخشی مسئولیت آموزش و پرورش و امور مساجد است. برگزاری نشست دینی کار معاونت امور زنان نیست، تأکید من بر معاونت به عنوان زیرمجموعه ریاست جمهوری به این دلیل است که آن معاونت باید دستگاه‌ها را فعال کند، نه اینکه خودش کار سازمان تبلیغات و امور مساجد را انجام دهد، یا کارهای وزارت خارجه و آموزش و پرورش را انجام دهد.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های معاونت نیز اینگونه بوده است، حتی اجرای سامانه 101 توسط معاونت امور زنان از وظایف معاونت نیست معاونت رئیس جمهور باید نظارت بر اجرا داشته باشد و اجرای برنامه‌ها در دستگاه‌ها را فعال کند، حتی در مورد کارهای پژوهشی، انجام چند کار پژوهشی در گزارش‌ها اشاره شده در صورتی که کارهای پژوهشی کار نهادهای پژوهشی است و نکته این است که می‌گویند انجام فلان پژوهش به فلان دستگاه سپرده شده است اگر اینچنین است همان دستگاه هم باید آن را در گزارش عملکرد خود منتشر کند، وقتی معاونت نتایج یک پژوهش را در سایت خود درج می‌کند؛ یعنی مسئولیت آن را پذیرفته است. به نظر می‌رسد معاونت راهبردی، معاونت امور زنان به جای کارهای راهبردی فقط کارهای پژوهشی انجام می‌دهد.

این کارشناس مسائل زنان افزود: چون معاونت امور زنان هنوز جایگاه خود را متوجه نشده نتوانسته متناسب با جایگاه خود فعالیت کند و در تمام گزارش‌هایی که در این مدت ارائه دادند اشکالاتی وجود دارد، مثلاً برگزاری بزرگداشت زنان شهید وظیفه معاونت نیست و وظیفه بنیاد شهید است.

ولی مراد ادامه داد: واقعاً تأسف‌آور است که یکسری کارهای تحقیقاتی و سفر استانی، حضور در نشست و همایش یا افتتاح نمایشگاه و غیره را به عنوان گزارش کار ارائه دادند. ای کاش بیان می‌کردند در دیدارهای بین‌المللی چه می‌گذرد. یکی از این دیدارها را در سایت‌ها دیدیم و آن دیدار با قائم مقام مجلس آلمان بود که واقعاً تأسف‌آور بود. یک نفر از خارج از کشور می‌آید و معاون رئیس جمهور کاملاً منفعلانه در آن جلسه حاضر می‌شود به گونه‌ای که بیشتر جلسه به یک جلسه محاکمه شبیه می‌شود به گونه‌ای که برخوردها کاملاً از روی ضعف بود و بر اساس تبلیغ یک گروه سیاسی عمل کردند. متأسفانه در چند نشست بین‌المللی که رسانه‌ای شده است، همه از سر ضعف و با نگرش غرب‌زدگی بود.

وی افزود: دیدار با مشاورین دستگاه‌ها به عنوان گزارش کار عنوان شده و دلیلش این است که حساب شده و مدیریت شده عمل نمی‌کنند. باید وظایف دستگاه‌ها مشخص شود و موظف به پیگیری و اجرا شوند. نشست‌هایی برگزار می‌شود که هیچ خروجی ندارد، جلسات بزرگ 30 نفره معلوم است که تنها یک دیدار است و به برنامه و نظارت و پیگیری نمی‌رسد. وقتی این نشست‌ها در وزارتخانه‌های مختلف برگزار می‌شود، نصف زمان به معرفی آن وزارتخانه می گذرد و بیشتر نشست‌های خاله‌بازی است، در صورتی که باید سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، پیگیری و اجرا باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تو بشی معاونت زنان مثلا چیکار میکنی؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل