کشف مهم سیاره ای با احتمال بسیار برای حیات زمینی؛

یک قدم بزرگ در جستجوی دوقلوی زمین +ویدیو

اکنون بیش از بیست سال از کشف نخستین سیاره ای که مانند زمین به دور یک ستاره شبیه به خورشید و خارج از منظومه شمسی ما می گردد، می گذرد. تا کنون بیش از سه هزار نمونه از این سیارات که به اگزوپلانت معروف هستند، کشف شده اند؛ اما متأسفانه تنها تعداد معدودی از آنها در محدوده ای که به محدوده حیات معروف است، به دور ستاره خود می چرخند؛ یعنی در محدوده ای که زمین به دور خورشید می چرخد و احتمال پیدا کردن حیات در آن بسیار است.
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 28 August 2016

هم اکنون تیمی از منجمان و دانشمندان تمرکز خود را بر یکی از همین تعداد محدود گذاشته اند و شبیه سازی های رایانه ای، نشان می دهد، این سیاره از یک ترکیب صخره ای به همراه اقیانوس و احتمالا حیات تشکیل شده است.

به گزارش «تابناک»، این سیاره که نام آن Kepler-62f است، در سال 2013 توسط تلسکوپ کپلر ناسا شناسایی شده و در فاصله ای برابر با 1200 سال نوری از ماست. 40 درصد از زمین بزرگتر است و در محدوده حیات به دور خورشید خود می چرخد. محدوده ای که در آن شرایط برای تشکیل آب مایع زیاد است.

یک قدم بزرگ در جستجوی دوقلوی زمین / کشف مهم سیاره ای با احتمال بسیار زیاد برای حیات زمینی

این مطالعه که از سوی «آموا شیلد» از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام می شود، بر روی این سیاره آزمایش های رایانه ای مختلفی را در راستای درک شرایط گردش این سیاره به دور ستاره خود و احتمالات مربوط به جو آن صورت داده است. آنها میزان ضخامت اتمسفر این سیاره را ـ که دقیقا همانند اتمسفر زمین است ـ تا 12 برابر باریک تر از اتمسفر زمین و میزان دی اکسید کربن در جو آن را تا 2500 برابر بیشتر از زمین آزمایش کرده اند و در تمامی این سناریو ها مشخص شده که این سیاره قابل سکونت و زندگی است.

شیلدز درباره این کشف می گوید: ما متوجه شدیم که در این سیاره شرایط متفاوت جوی وجود دارد که به آن اجازه می دهد، در سطح خود آب مایع گرم داشته باشد. این موضوع این سیاره را به اولین کاندیدای یک سیاره قابل سکونت و حیات بدل کرده است.

بنا بر این مطالعه، برای آنکه این سیاره به شکل کامل دارای حیات باشد، نیاز به آن دارد که جو آن کاملا از دی اکسید کربن تشکیل شده و ضخامت جو آن 5 برابر کمتر از زمین باشد. در فاصله ای که این سیاره به دور ستاره خود می چرخد، باید دی اکسید کربن تا این حد در جو آن باشد تا سطح آن را به اندازه کافی گرم کرده باشد.

شیلدز می گوید: اما چنانچه این سیاره از مکانیزمی که تا این حد دی اکسید کربن را برای گرم کردن سطح خود زیاد کند، برخوردار نباشد و به اندازه زمین از میزان دی اکسید کربن در جو خود برخوردار باشد، تغییرات گردشی در مدار این سیاره در طول سال خود، منجر به آن می شود که در برهه های زمانی مشخص، دمای سطح آن به حدی برسد که احتمال تشکیل آب گرم در آن زیاد باشد و این امر به آب شدن یخ هایی که در سطح سیاره تشکیل می شود، کمک می کند.

مسیر گردش این سیاره با استفاده از مدل رایانه ای با نام HNBody طراحی و شرایط آب و هوایی آن نیز با استفاده از مدل Community Climate System سنجیده شده است. این برای نخستین بار است که ترکیب استفاده از این دو مدل برای سنجش شرایط حیات در یک سیاره مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد بازدید : 135
پس حتی مسافرتش هم برای یک نسل به صرفه نیست منظومه کپلر خورشیدش بسیار مسن تر از خورشید منظومه شمسی است
پاسخ ها
iranian
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
دوست عزیز شما اگر کمی مطالعه داشته باشی متوجه میشی که نظریه نسبیت زمانی هم وجود خواهد داشت یعنی اینکه سال ها مثل اینجا نمیگذره امکان داره شما بری و برگردی هنوز از نوه خودت که هیچی از ندیده های خودت کوچیک تر باشی اولا ، دوما شما خواب مصنوعی رو فراموش کردی ... موفق باشید
محسن
| Germany |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
نظریات دیگری هم برای دور زدن فضا وجود داره، ولی کو و کجا تا بتوان اون رو عملی کرد.
فتارکه الله احسن خالقین
عظمت خدا رو در همه گیتی میتوان دید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
"فتبارک" الله احسن الخالقین
ایشاله اونجا دیگه کنسرت حرام نباشه.پای بابک خانم به اونجا باز نشه.
خدایا چرا اینقدر همسایه های ما زمینی ها از ما دورند؟1200 سال نوری ؟؟؟آخه اینهمه فاصله یعنی ما زمینی ها اینقدر برای بقیه خطرناکیم ؟
حالا که چی بر فرض مثال هم که شرایط حیات داشته باشه اگه همین الان با سرعت نور حرکت کنی به سمتش 1200 سال دیگه بهش میرسی!
مردم دنیا پرست و کافر دنبال این چیزها هستند----
تابناک بهشون بگو نگردن اگه شرایط سکونت را داشته باشه کی می خواد بره اون همه راهو
ایشان (ناسا) در پیشبرد علم بشری نقش بسازایی داشته است.
البته مسئله جاذبه خیلی مهمه که اگر بخواد میزان جاذبه در سطح آن به جاذبه زمین نزدیک نباشه، باز هم مشکله که بشه در آن زندگی کرد.
با توجه به آیات قرآن ، می توان یقین حاصل کرد که انسان تنها بر روی زمین زیست میکنه و حتی اگر حیات در سایر سیارات وجود داشته باشه خبری از انسان نخواهد بود.
دمای سطح این سیاره منفی 60 درجه سانتیگراد تخمین زده شده