بازدید 17039

افتتاح سامانه فاضلاب شهر نقده در هفته دولت

کد خبر: ۶۱۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 27 August 2016
همزمان با هفته دولت ، سامانه فاضلاب نقده با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال با حضور مقام عالی وزارت نیرو به بهره برداری رسید.

در آئین افتتاحیه سامانه جمع آوری و دفع فاضلاب شهر نقده ، که روز جمعه و همزمان با چهارمین روز از هفته دولت با حضور مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو ، دکتر قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی ، مهندس حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، امام جمعه و نماینده شهرستان نقده و جمعی دیگر از مسئولین عالی رتبه استانی و شهرستانی حضور داشتند برگزار شد، سامانه فاضلاب شهر نقده ، مشتمل بر شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب و همینطور تصفیه خانه فاضلاب این شهر به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو ضمن تبریک هفته دولت ، با اشاره به اینکه یکی از مسائل نگران کننده در مجامع جمعیتی و شهری ، ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به محیط زیست و آلودگی منابع زیرزمینی است، گفت : در این راستا اگر فاضلاب تولیدی به شیوه اصولی تصفیه یا دفع نشوند ، مشکلات زیادی متوجه بهداشت و سلامت مردم خواهد شد.

مهندس چیت چیان ، با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب نقده یکی از طرح های بسیار مهم اففتاحی در بخش فاضلاب است گفت : این تصفیه خانه از ظرفیت تصفیه قابل توجهی برخوردار است که پساب تولیدی آن نیز ، نقشی مهم در  پروژه احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.  

وزیر نیرو با اشاره به آغاز سه طرح مهم در بخش آب و فاضلاب استان اذربایجان غربی همزمان با هفته دولت ، گفت : احداث شبکه آبیاری و زهکشی دشت پیرانشهر ، طرح اجرای سد کانی سیب و شروع حفاری تونل از محل سد به سمت ورودی دریاچه ارومیه از این جمله اند.  
چیت چیان ، یکی از مسائل مهم برای دولت تدبیر و امید را احیای ارومیه برشمرد و با بیان اینکه در حال حاضر طرح های متعددی برای احیای دریاچه ارومیه انجام یافته ، ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی را جزو ضروری ترین اقدامات در این زمینه دانست. وی با بیان اینکه در نتیجه افزایش 350 هزار هکتاری سطح اراضی کشاورزی در استان ، شاهد افزایش 3.5 میلیارد متر مکعب آب مصرف شده در بخش کشاورزی بودیم ، گفت: اگر این سطح از آب صرف شده در بخش کشاورزی به دریاچه ارومیه می رفت شاید شاهد چنین بحرانی نمی بودیم.

وزیر نیرو ، افزودن منابع آبی جدید را یکی از برنامه های وزارت نیرو به منظور جبران حق آبه دریاچه ارومیه برشمرد و اظهار امیدواری نمود تا با افزایش منابع آبی ، آب تولیدی صرف مصارف جدید کشاورزی نشده و به دریچه ارومیه انتقال یابد. وی با تاکید بر این نکته که احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت مردم در مصرف بهینه آب و از همه مهمتر کشاورزان است گفت: تمامی این طرح ها با مشارکت دولت و مردم و کشاورزان میسر است و در شهرستان نقده نیز ، نیازمند همکاری کشاورزان در زمینه اصلاح روش های آبیاری و کشت محصولاتی متناسب با نیاز آبی منطقه می باشیم.

چیت چیان با اظهار این نکته که برنامه دولت در دو سال آغازین ، معطوف به تثبت تراز آبی دریاچه ارومیه بود ، گفت : دولت در دو سال اول ، سیاستهای احیای دریاچه ارومیه را متوجه تثبیت تراز آبی دریاچه نمود که این سیاستهای از سال سوم ، معطوف به بهبود وضعیت آبی دریاچه شده است و در حال حاضر شاهد تحقق این برنامه هستیم .

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بحث اجرای پروژه های صنعت با محدودیت مالی مواجهیم ، بر ضرورت توجه مدیران به این امر تاکید نمود.

در این مراسم ، دکتر قربانعلی سعادت ، استاندار آذربایجان غربی نیز ، از مشارکت مطلوب مردم نقده در امر احیای دریاچه خبر داده و گفت : در حال حاضر طرح های کشاورزی پایدار در این منطقه در حال اجراست و مردم به خوبی در زمینه صرفه جویی همکاری می کنند . وی با بیان این نکته که از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه طرح های مرتبط را در شهرهای همجوار این دریاچه آغار کرده ایم ، گفت : خوشبختانه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در منطقه جا افتاده است.

سعادت با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در حوزه های آب و برق دچار عقب ماندگی است، عدم سرمایه گذاری به ویژه در حوزه در آب روستایی را از جمله عوامل این امر برشمرد.

فرامرزی، فرماندار نقده نیز با اشاره به پروژه های افتتاحی در هفته دولت در نقده گفت : در هفته دولت 21 پروژه با اعتبار 710 میلیارد ریال در نقده افتتاح و به بهره برداری می رسد که تصفیه خانه فاضلاب نقده با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال از جمله مهمترین این پروژه ها بوده که حاصل تلاش فعالین این عرصه است.

مهندس اکبری مدیر عامل شرکت آبفای آذربایجان غربی نیز اشاره به اینکه احداث و بهره برداری از سامانه های فاضلاب ، نشاندهنده توجه دولت تدبیر و امید به بهداشت عمومی و محیط زیست و حفاظت از آبخوانها و آب های زیر زمینی و آب شرب سالم است گفت : 60 درصد از سامانه فاضلاب نقده در طول 15 سال گذشته اجرا شده و مابقی 40 درصد در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است. وی افزود: در حال حاضر  35 طرح در قالب 110 پروژه با اعتبار 7500 میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب در سطح استان آذربایجان غربی در حال اجراست که شامل تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، خطوط انتقال و اصلاح شبکه است و به طور متوسط از 73 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

اکبری درصد جمعیت تحت پوشش خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در استان آذربایجان را  62.5 درصد عنوان کرد و اظهار امیدوراری نمودن با بهره برداری از پروژه های در دست انجام، این میزان به 73 درصد برسد.

مدیر عامل آبفای آذربایجان غربی ، توجه به اقتصاد آب را ضروری برشمرده و گفت : توجه به شاخص هایی چون توانمند سازی و چابک سازی نیروی انسانی ، توجه به کیفیت آب ، افزایش شاخص بهره مندی ، افزایش سطح بهره مندی فاضلاب، اتمام طرح های نیمه تمام ، استفاده از منابع داخلی و استفاده از توان بخش خصوصی از جمله سیاستهای دولت تدبیر و امید در راستای اقتصاد آب و تحقق اقتصاد مقاومتی است.  

مهندس اکبری در خلال ارائه گزارشی از رونداحداث سامانه فاضلاب نقده، با اشاره به ضرورت های احداث سامانه فاضلاب نقده گفت: شهر نقده، به دلیل سطح بالای تراز آبهای زیرزمینی و عدم جوابگویی دفع فاضلاب به روش چاه جاذب، از گذشته دارای شبکه فاضلاب سنتی بوده که عموماً به صورت کانال و نهر روباز از معابر عمومی شهر عبور می نمود و فاضلاب این شبکه، به دلیل به جا نهادن اثرات سوء زیست محیطی و ایجاد آلودگی در معابر و آبهای زیرزمینی، که منبع اصلی تامین آب شرب این شهر نیز بودند، در چندین نقطه متعدد به رودخانه گدار که از میانه شهر عبور می کند ، وارد شده و مسائل زیست محیطی و بهداشتی متعددی را ایجاد می نمود که همه این عوامل منجر به این شد تا شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی ، احداث سامانه فاضلاب این شهر را در اولویت های کاری خود قرار دهد .

اکبری با بیان اینکه در سال 1371، مطالعات طرح سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب نقده آغاز شد گفت: در این میان ، عملیات  اجرایی احداث شبکه و خط انتقال فاضلاب از سال 1375 شروع و تاکنون  ادامه داشته است که در این مدت  92/4 کیلومتر خط انتقال با سایز 1200 میلیمتر و 156 کیلومتر شبکه  اصلی و فرعی با سایز 200 الی 1000 میلی متر اجرا شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب نقده گفت: در سال 1384، عملیات احداث تصفیه خانه شهر نقده خانه با فرآیند تصفیه SBR ، برای جمعیتی معادل 123 هزار نفر و سال مقصد 1415 آغاز گردید.

مهندس اکبری با اشاره به نقش شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در موضوع احیای دریاچه ارومیه افزود: سامانه فاضلاب نقده با صرف اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال، در حال حاضر آماده بهره برداری بوده و قادر است 23 هزار و 370 مترمکعب فاضلاب ورودی در هر شبانه روز را تصفیه نموده و پساب خروجی تصفیه شده را با دبی ای برابر 270 لیتر بر ثانیه به بستر دریاچه ارومیه وارد نماید.

گفتنی است شهر نقده در حال حاضر دارای  23 هزار 500 فقره انشعاب مدرن فاضلاب دارد که حدود 90 درصد از کل جمعیت شهر را تحت پوشش خود قرار داده است و دو واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 120 لیتر در ثانیه ، آشغالگیر، دانه گیر، پارشال فلوم ورودی، ایستگاه های پمپاژ، لاگن های SBR، سیستم کلرزنی، پارشال فلوم خروجی و ساختمانهای بهره برداری از جمله بخش های مختلف تصفیه خانه این شهر است که به همت متخصصان داخلی احداث و ایجاد شده اند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر