بازدید 7240
۱
عصرانه اقتصادی

از "شرط نوبخت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی" تا "افت محسوس صادرات چین به ایران"

در عصرانه اقتصادی امروز ابتدا نگاهی به بورس در هفته ای که گذشت می اندازیم و سپس مقایسه‌ای آماری از بازار سرمایه در دو ماه ابتدایی تابستان خواهیم داشت. در ادامه از تحلیل نوبخت در مورد افزایش مبلغ یارانه خواهیم گفت و همچنین رمز گشایی وزیر از نوسانات قیمت شکر را آورده‌ایم. در ادامه آخرین قیمت ها از بازار نفت و اونس طلا را خواهیم داشت و نمودار میزان افزایش اجاره بها را نشان داده ایم. همچین نگاهی به قیمت تخم مرغ و پیش بینی قیمت طلا و سکه در هفته پیش رو می اندازیم و در پایان روایت مرکز آمار از بازار مسکن در نیمه دوم سال قبل همراه با افت محسوس صادرات چین به ایران را خواهیم داشت.
کد خبر: ۶۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱ 26 August 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سرمایه، تحلیل بورس، سکه، طلا، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در عصرانه اقتصادی امروز ابتدا نگاهی به بورس در هفته ای که گذشت می اندازیم و سپس مقایسه ای آماری از بازار سرمایه در دو ماه ابتدایی تابستان خواهیم داشت. در ادامه از تحلیل نوبخت در مورد افزایش مبلغ یارانه خواهیم گفت و همچنین رمز گشایی وزیر از نوسانات قیمت شکر را آورده ایم. در ادامه آخرین قیمت ها از بازار نفت و اونس طلا را خواهیم داشت و نمودار میزان افزایش اجاره بها را نشان داده ایم. همچین نگاهی به قیمت تخم مرغ و پیش بینی قیمت طلا و سکه در هفته پیش رو می اندازیم و در پایان روایت مرکز آمار از بازار مسکن در نیمه دوم سال قبل همراه با افت محسوس صادرات چین به ایران را خواهیم داشت.


افزایش 0.26درصدی بورس و کاهش 0.6 درصدی فرابورس

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به سوم شهریور 1395 به رقم 78081.5 واحد رسید که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته(27مرداد1395) که رقم 77879 واحد بود، 202.5 واحد افزایش یافت. شاخص فرابورس نیز این هفته کار خود را با ثبت 798.9واحد پایان داد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته که رقم 803.7 واحد بود، حدود4.8 واحد کاهش یافت.
 
به گزارش تابناک اقتصادی،شاخص بازار اول که در هفته گذشته کار خود را با 55075 واحد به پایان رساند این هفته با کاهش68.5 واحدی به رقم 55006.5 واحد و شاخص بازار دوم با افزایش بیش از1680واحدی به رقم 168598 واحد رسید. در این هفته نیز شاهد این بودیم که شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) که در پایان هفته گذشته در ارتفاع 27743.7 خاتمه داده بود، با کاهش بیش از 70 واحدی به سطح 27814.9رسید. 

بیشترین افزایش شاخص بورس در این هفته مختص به چهارشنبه 03/06/1395 با افزایش 117.49واحد بود و بیشترین افزایش شاخص فرابورس در هفته اخیر را در روز یکشنبه 31/05/1395 با افزایش 5 واحدی به خود اختصاص داد.


مقایسه آماری مرداد ماه وتیرماه بازار سرمایه

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در مرداد ماه1395  به رقم 78086.4 واحد رسید که نسبت به ماه گذشته(تیرماه1395) که رقم 74514.5 واحد بود،به میزان 4.8 درصد رشد( 3572.3 واحد ) افزایش یافت. شاخص فرابورس نیز در مرداد ماه کار خود را با ثبت 805.30واحد پایان داد که نسبت تیرماه که رقم 787.6 واحد بود، بیش از17 واحد(2.24درصد) افزایش یافت.



به گزارش تابناک اقتصادی،شاخص بازار اول پنجمین ماه سال1395 را با 55180.7 واحد به پایان رساند این درحالی است که تیرماه را با 52118.2واحد خاتمه داده بود که نشاندهنده رشد3062.5 واحدی معادل 5.87 درصدی است.شاخص بازار دوم نیز در ماه مذکور با افزایش4517 واحدی به رقم 167603 واحد رسید. در این ماه شاهد این بودیم که شاخص شناور آزاد در پایان مرداد ماه نسبت به تیرماه با رشد 3849.6 واحدی روبرو شد.شاخص صنعت تیر ماه را با ارتفاع 61796.1 خاتمه داده بود، با افزایش 3165.1 واحدی مرداد ماه را با ارتفاع 64961.2 به پایان رساند.

شرط نوبخت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت در حال حاضر نیز یارانه را از بودجه عمومی پرداخت می‎‎کند و اگر برخی وعده افزایش یارانه‎‎ها را می‏‏‌دهند، یا باید تورم را 400 برابر کنند یا نرخ دلار را چهار برابر.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت ماهانه 3400 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 2000 میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و مابقی طبق قانون از بودجه عمومی خزانه برداشت می‎‎شود.


رمزگشایی وزیر از کیمیاگری سلاطین شکر کشور

به گزارش تابناک اقتصادی، محمود حجتی گفت: در واردات شکر غفلت کردیم. وی در ادامه دو دلیل عمده برای نوسان شدید قیمت شکر ذکر کرد. یکی غلفت مسئولین در توزیع به موقع شکر در بورس بوده است. به گفته وزیر کشاورزی، اکنون بیش از دو برابر تقاضای موجود، شکر در بورس کالا عرضه می‌شود و نصف آنچه عرضه می‌شود، بیشتر خریدار ندارد. همین هم موجب شده است که التهاب بازار تا حدودی فروکش کند. محمود حجتی علت دیگر افزایش قیمت شکر را به سوداگری برخی محتکران بازار مرتبط دانست و گفت، طبق روال طبیعی بازار، ستاد تنظیم قیمت بازار برای جبران هزینه‌های تولید این کالا قرار بود قیمت این محصول را کمی بالا ببرد و این سوداگران با علم به این موضوع، اقدام به احتکار شکر کردند و این احتکار کمبود در بازار را موجب شد. هم‌اکنون روزانه بیش از حد تقاضا شکر به قیمت هزار و 530 تومان عرضه می‌شود و التهاب کلی قیمت فروکش کرده است. علاوه بر این هم‌اکنون شکر وارداتی جدید هم در بازار عرضه شده است، همچنین شکر چغندرقند هم بزودی وارد بازار می‌شود و مشکل قیمت حل خواهد شد. برای مطالعه مشروح این خبر به این قسمت مراجعه کنید.


قیمت نفت کاهش یافت

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، پس از آنکه وزیر انرژی عربستان انتظارات درباره مداخله قابل توجه تولید کنندگان در بازار در مذاکرات ماه آینده الجزایر را کاهش داد، قیمت نفت در معاملات اولیه امروز جمعه، کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 12 سنت کاهش به 49 دلار و 55 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 7 سنت کاهش به 47 دلار و 26 سنت رسید.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز پنجشنبه گفت: «ما معتقدیم نیستیم که مداخله قابل توجه در بازار ضروری است، مگر اینکه (آن مداخله) به نیروهای عرضه و تقاضا اجازه دهد کار را برای ما انجام دهند... بازار در حال حرکت در مسیر درست است.»

جدول زیر روند تغییرات قیمت نفت برنت را از شنبه تا امروز نشان می دهد:

از


قیمت طلا به ۱۳۲۳ دلار رسید

قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به پایین ترین رقم 4 هفته گذشته (1317 دلار و 46 سنت) در جلسه قبل، امروز با 0.2 درصد افزایش به 1323 دلار و 81 سنت رسید. در حال حاضر فلز زرد در مسیر کاهش قیمت هفتگی بیش از یک درصدی قرار دارد.

قیمت طلای آمریکا نیز با 0.2 درصد افزایش به 1327 دلار و 20 سنت رسید.

نمودار زیر تغییرات قیمت اونس طلا از شنبه تا امروز را نشان می دهد:

از


اجاره بها چقدر افزایش یافت؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.6 و 9.8 درصد رشد را نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاستهای کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه را 8.9 درصد اعلام کرده است.
نمودار زیر تغییرات نرخ اجاره، قیمت مسکن و همچنین نرخ تورم را از سال 93 نشان می دهد:

از


کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت تخم‌مرغ

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از کاهش قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: قیمت این کالا طی ۴ تا ۵ روز اخیر درب مرغ‌داری ۵۰۰ تومان ارزان شده است. ناصر نبی‌پور در گفتگو با مهر  اظهارداشت: میانگین قیمت این کالا درب مرغ‌داری از ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان به ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان حداقل بین ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است.


افت ۱۸ درصدی صادرات چین به ایران در ۷ ماهه ۲۰۱۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 7 ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا جولای 2015 بالغ بر 21 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا جولای سال جاری به 16.72 میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افت قابل توجه داشته است.

صادرات چین به ایران در ژانویه تا جولای 2016 با افت 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 8.74 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا جولای سال 2015 بالغ بر 10.6 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا جولای 2015 بالغ بر 10.4 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افت 24 درصدی در ژانویه تا جولای امسال به 7.98 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است که با افت قیمت طی ماه های اخیر روبرو شده است.

مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2015 با افت بیش از 34 درصدی مواجه شد و به حدود 34 میلیارد دلار رسید. مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2014 با رشد 31درصدی مواجه شده و به رکورد 51 میلیارد دلار رسیده بود.


روایت مرکز آمار از بازار مسکن در نیمه دوم سال قبل

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور در نیمه دوم 1394 را منتشر کرد، بر پایه این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور یک میلیون و 458 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره قبل 0.6 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به دوره قبل 8.4 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.6 درصد، کاهش داشته است.



چرا آمارهای‌ بانک‌ مرکزی‌ با مرکز آمار ایران‌ متفاوت است؟

رئیس مرکز آمار ایران درباره دلایل تفاوت آمارهای مرکز آمار ایران با بانک مرکزی ایران توضیحاتی ارایه و تاکید کرد که مرجع رسمی ارایه آمار در ایران مرکز آمار ایران است. وی همچنین ابزار امیدواری کرد که نرخ رشد اقتصادی از این پس دقیق و به موقع ارایه شود.

امید علی پارسا، درباره دلایل متفاوت بودن اعداد و ارقام مربوط به مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، به ایسنا توضیح داد: وقتی به صورت نمونه‌ای کار انجام می‌دهیم و به اطلاعات تعدادی از پرسش‌نامه‌ها که از طریق پاسخگویان پر شده است، مراجعه می‌کنیم چون نمونه‌های ما متفاوت است، پاسخ‌ها هم متفاوت است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در هفته آینده

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در هفته گذشته یکی از با ثبات‌ ترین هفته‌های قیمتی بازار جهانی و داخلی طلا را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: قیمت طلا در داخل کمترین میزان نوسان را طی هفته‌های اخیر پشت سر گذاشت و ثابت ماندن طلای جهانی نیز باعث شد که دامنه نوسان قیمت سکه به کمترین میزان خود برسد. کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه پیش‌بینی قیمت طلا و سکه طی هفته آینده چگونه است خاطر نشان کرد: به احتمال فراوان هفته آینده از اعمال شوک در بازار طلا و سکه خبری نیست اما در محدوده تعریف شده‌ای با نوسانات قیمتی مواجه خواهیم بود.

فراز و فرود ارزها با گرانی دلار به روایت نمودار هفتگی





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در پاراگراف شرط نوبخت .... باید تورم را 400 برابر کنند ... اشتباه بوده و عبارت 400% صحیح است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس