بازدید 17733
با اخطار قایق های تندروی سپاه؛ ناوشکن آمریکایی وادار به تغییر مسیر شد؛

ترس ملوانان آمریکایی از بازداشت شدن دوباره توسط نظامیان ایرانی

یک مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» به سخنان فرمانده آمریکایی درباره غیر حرفه ای و غیر ایمن خواندن اقدام قایق های تندروی سپاه پاسداران افزود: ممکن است قایق های نظامی ما بخواهند گاهی تند بروند و گاهی کند، این ترددها طبیعی است و ما کاری به آنها نداشته ایم.
کد خبر: ۶۱۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 25 August 2016
در حالی که جمهوری اسلامی ایران، دوازدهم ژانویه گذشته، ده ملوان دو قایق گشتی آمریکا را به دلیل ورود غیر قانونی به آب های کشورمان در اطراف جزیره فارسی بازداشت کرده بود، این بار بنا بر ادعای مقامات نظامی آمریکا، چهار قایق تندروی سپاه با نزدیکی به ناوشکن آمریکایی، باعث تغییر مسیر این ناوشکن شدند.

به گزارش «تابناک» مقامات نظامی آمریکا ادعا کردند، چهار قایق تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه با سرعتی زیاد به یک ناوشکن آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز نزدیک شده اند؛ موضوعی که مقامات نظامی آمریکا آن را "غیر ایمن و غیر حرفه ای خوانده اند.

اما یک مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به سخنان مقامات نظامی آمریکا پاسخ داد و اظهار کرد: این آمریکایی ها هستند که به منطقه ما آمده اند. کسی از آن ها نخواسته در این منطقه حضور نظامی داشته باشند.

وی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» به سخنان فرمانده آمریکایی درباره غیر حرفه ای و غیر ایمن خواندن اقدام قایق های تندروی سپاه پاسداران، افزود: ممکن است قایق های نظامی ما بخواهند گاهی تند بروند و گاهی کند، این ترددها طبیعی است و ما کاری به آنها نداشته ایم.

آن طور که سی ان ان گزارش داده، یک مقام وزارت دفاع آمریکا با "غیر ایمن و غیر حرفه ای" خواندن این اقدام مدعی شده است که قایق های تندرو ایران به 300 متری ناوشکن "یو اس اس نیتز" رسیده اند.

او گفته، سرعت بالای قایق های ایرانی، وضعیتی "خطرناک و آزار دهنده" برای ناوشکن آمریکایی ایجاد کرده که در نهایت به تغییر مسیر این ناوشکن انجامیده است.

مقامات آمریکا: قایق های تندرو سپاه در 300 متری ناوشکن آمریکایی

این در حالی است که یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است "دو قایق ایرانی به ناوشکن آمریکایی نزدیک شده اند."

مقامات آمریکایی می گویند، این حادثه سومین حادثه مشابه در ماه های گذشته در خلیج فارس است. بنا به مدعای آنها در ماه دسامبر گذشته نیروهای ایرانی راکت هایی را به نزدیکی یک ناو جنگی آمریکا در تنگه هرمز شلیک کرده اند و در ژانویه سال جاری میلادی نیز یک پهپهاد را بر فراز ناو "یو اس اس هری ترومن " آمریکا به پرواز درآوردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا درباره نزدیکی چهار قایق تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناوشکن آمریکایی، گفته است: "این حادثه پررنگ کننده تنش های دریایی با ایران است که شامل حوادث مشابهی از جمله بازداشت موقت ۱۰ ملوان آمریکایی در آب های ایران در ماه ژانویه می شود."

این مقام آمریکایی که اقدام قایق های ایرانی را "غیرایمن و غیرحرفه ای" توصیف کرده بود، هم گفته است که‌ "سرعت بالای حرکت به سوی ناوشکن آمریکایی... باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک و آزارنده شد که می توانست به تنش بیشتر که نیازمند تدابیر دفاعی بیشتر است، منجر شود."

آمریکایی ها گفته اند که " ناوشکن آمریکایی پس نزدیک شدن قایق های ایرامی، 10 منور به سوی آن ها پرتاب کرده و چندین بار بوق خود را به صدا درآورد تا آنها را دور کند، البته این موضوع باعث نشده که قایق های ایرانی از سرعت خود بکاهند یا تغییر مسیر بدهند.

دریابد ریچاردسون که به نظر می رسد، نگران تکرار حادثه مشابه بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفته "این حادثه سؤالاتی درباره "عرف تازه" حاکم بر آب های بین المللی پدید می آورد."

با این اقدام، قایق های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنا بر آنچه مقامات نظامی آمریکایی گفته اند "ناوشکن آمریکایی مجبور شده برای فاصله گرفتن از قایق های ایرانی تغییر مسیر دهد."

جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به حضور نیروهای نظامی و ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس ابراز بی اعتمادی کرده و تأکید داشته است، نیروهای نظامی کشورهای منطقه قادر به تامین امنیت آب های خاورمیانه هستند و نیازی به حضور هیچ نیروی نظامی خارجی به ویژه آمریکایی ها در منطقه نیست.

این موضوع باعث شده که بارها نیروهای نظامی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نظامیان آمریکایی هشدار داده و فعالیت های آنها را به طور مستمر تحت نظر داشته باشند که آخرین مورد آن به بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی که غیر قانونی وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی شده بودند، انجامید.

رصد تحرکات نظامی آمریکایی ها در خلیج فارس و دریای عمان توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به شدت برای آمریکایی ها گران تمام شده است، تا جایی که آن ها به ویژه پس از بازداشت 10 تفنگدارشان توسط جمهوری اسلامی به شدت از رویارویی با نیروهای دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران پرهیز می کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی