بازدید 6832
اولین پیامد جدی شدن آغاز طرح کاهش؛

اتلاف وقت تهرانی ها پشت درهای مراکز معاینه فنی

اگر تعداد خودروهاي مراجعه كننده به مراكز معاينه فني تهران در ماه جاري 500 هزار خودرو باشد و هر كدام 4هزار تومان حق پارك پرداخت كنند، تنها از طريق دريافت حق پارك 2 ميليارد تومان سود نصيب مراكز معاينه فني خواهد شد. شهروندان همينطور بايد بيش از 10 ميليارد تومان براي معاينه به مراكز پرداخت كنند. پرداخت اين هزينه ها در حالي است كه رانندگان ناچارند ساعت ها در صف هاي طولاني منتظر بمانند و وقت و انرژي يك روزشان تلف شود.
کد خبر: ۶۱۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 27 August 2016
در روزهای گذشته مسئولین ترافیک شهری از آغاز قریب‌الوقوع طرح کاهش (lEZ) خبر و به شهروندان تهرانی هشدار دادند در صورت نداشتن برگ معاینه فنی باید منتظر جریمه‌های 50 هزارتومانی باشند. متعاقب همین هشدارخبر از اول شهریورماه روزانه هزاران راننده به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و به دلیل بی‌برنامگی در این مراکز باید ساعت‌ها در صف معاینه منتظر بمانند.

به گزارش «تابناک» مسئولین شورای عالی ترافیک شهری کشور در راستای مقابله با پدیده آلودگی هوا در تهران به این نتیجه رسیدند که باید به صورت الزامی همه خودروهای در حال تردد در شهر تهران را مجبور کنند تا برای اخذ گواهی معاینه فنی به معدود مراکز فعال معاینه فنی شهر تهران مراجعه و برچسب معاینه فنی دریافت کنند.

مسئولین ترافیک شهری هشدار دادند از 15 شهریور برای راننده هر خودروی فاقد معاینه فنی به ازای هر بار ورود به طرح زوج و فرد پیامک ارشادی ارسال خواهد شد و این پیامک‌ها با آغاز مهرماه به جریمه‌های 50هزارتومانی تبدیل می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه «پوریا محمدیان» مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام اجرایی شدن طرح کاهش LEZ از نیمه شهریور البته به صورت ارشادی گفت: در ابتدا دوربین‌ها خودروهایی را که فاقد معاینه فنی هستند، شناسایی و پیامک‌های ارشادی برای آنها ارسال می‌شود. اما از ابتدای مهرماه خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی که در محدوده طرح زوج و فرد تردد می‌کنند، توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.

این مقام مسئول در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اضافه کرد: فضای جغرافیایی اجرای این طرح، محدوده زوج و فرد شهر تهران است و حدود ۳۰۰ دوربین پردازش تصویر که قابلیت شناسایی پلاک خودروها را داشته باشند، پلاک خودروها را برداشت می‌کنند و به بانک‌ اطلاعاتی که به این منظور تعبیه‌شده، ارسال می‌کنند؛ این بانک اطلاعاتی، پلاک‌ها و معاینه فنی را مطابقت می‌دهد که در صورت فقدان معاینه فنی، صاحب خودرو اعمال قانون خواهد شد.

«محمدیان» در رابطه با جریمه اعمالی متخلفان گفت: میزان جریمه بر اساس کد تخلفات راهور ۵۰ هزار تومان خواهد بود و علت اجرای آن، نزدیک شدن به فصل پایداری جوی هوا (وارونگی هوا) در شهر تهران است.

صحبت‌های هشدارآمیز دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و تأکید او بر وجود توانمندی و فنّاوری‌های لازم برای شناسایی خودروهای فاقد معاینه و هماهنگی‌های مورد نیاز بین دستگاه‌های ذی‌ربط در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد مسئولین در انجام یک برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ساده برای جلوگیری از ازدحام شدید در مراکز معاینه فنی و هدر رفت هزینه، زمان و انرژی شهروندان ناتوان هستند.

به بیان دیگر آنچه ضروری بود تا مسئولین پیش از اجرای طرح یا اعلام خبر اجرای طرح به آن توجه کنند، حجم رانندگانی است که ناچار خواهند بود در یک بازه زمانی کوتاه برای رهایی از خطر این جریمه‌ها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

واضح بود که هنگام اعلام این خبر تعداد زیادی از شهروندان تهرانی که خودرو آن‌ها بنا به هر دلیلی فاقد معاینه فنی است (حدوداً 800هزار خودرو) در اين بازه زماني كم برای دریافت این گواهی به مراکز مراجعه خواهند کرد و با توجه به تعداد کم این مراکز ترافیک ازدحام خودرو در صف معاینه شكل خواهد گرفت.

«پوریا محمدیان» در این رابطه به رسانه‌ها گفت: ما تلاش کردیم با هماهنگی‌های صورت گرفته، معاینه فنی را به دلیل میزان مراجعه خودروها برای اجرای این طرح دو شیفته کنیم. این مراکز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ بعدازظهر فعال هستند و با زیرساخت‌هایی که فراهم کردیم، متعهد شدند از شهریورماه شیفت دومی را از ساعت ۱۶ تا ۲۴ ایجاد کنند.

علی‌رغم اظهارات مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در رابطه با تلاش برای تسهیل در فرایند اخذ معاینه فنی شواهد و بررسی‌های «تابناک» خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

بررسی‌های میدانی گویای آن است که از زمان اعلام رسمی جدی شدن اجرای طرح کاهش تعداد زیادی از رانندگان خودروهای شهر تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و به دلایلی مانند تعداد کم مراکز معاینه در شهر، تعداد کم خط های فعال هر مرکز، ساعت کم‌کاری مراکز و هزینه تصاعدی داشتن ورود و انتظار در محوطه مراکز شهروندان دچار خسارت‌های مالی و زمانی می‌شوند.

در این باره چند نکته مهم قابل ذکر است:

با توجه به مشخص بودن آمار خودروهای فاقد معاینه فنی (800 هزار خودرو) مشخص بود که پس از اعلام اجرایی شدن طرح کاهش lEZ و عواقب سنگین نداشتن برگ معاینه همه رانندگان فاقد این برگ برای دریافت معاینه فنی به مراکز مراجعه می‌کنند و این موضوع باعث شکل‌گیری ترافیک سنگین در مراکز معاینه فنی خواهد شد.

مسئولین صادرکننده برگ معاینه فنی جدا از 22هزار تومان هزینه معاینه، از هر راننده مبلغ 1500 تومان ورودی و به ازای هر ساعت توقف در محوطه مراکز 700 تومان حق پارک می‌گیرند که این موضوع با توجه به توقف‌های 3 تا 4 ساعته هر خودرو در این مراکز، مبلغ قابل‌توجهی را عاید متولیان مراکز معاینه فنی خواهد کرد.

اگر تعداد خودروهاي مراجعه كننده به مراكز معاينه فني تهران در ماه جاري 500 هزار خودرو باشد و هر كدام 4هزار تومان حق پارك پرداخت كنند، تنها از طريق دريافت حق پارك 2 ميليارد تومان سود نصيب مراكز معاينه فني خواهد شد. شهروندان همينطور بايد بيش از 10 ميليارد تومان براي معاينه به مراكز پرداخت كنند.

جدا از هزینه پرداختی آن چیزی که مهم‌تر است صرف انرژی و زمان طولانی است که شهروندان مجبورند برای دریافت برچسب معاینه فنی به آن تن دهند و به عبارتی چوب عدم برنامه‌ریزی، زمان‌بندی منطقی و نوبت‌دهی مسئولین را باید شهروندان تهرانی بخورند.

 

در همین رابطه یکی از متصدیان مرکز معاینه فنی بیهقی تهران به خبرنگار «تابناک» گفت: با اعلام رسمی خبر آغاز طرح کاهش مرکز ما به شدت شلوغ شده است و شما برای اینکه بتوانید بین 100 نفر اول معاینه شونده باشید، باید ساعت 6 صبح مراجعه کنید.

نکته جالب آن است که علی رغم وعده مدیرکل حمل و نقل کشور مراکز معاینه فنی تهران تنها تا ساعت 14 خدمات‌رسانی دارند و هنوز دو شیفته شدن آن‌ها عملیاتی نشده است و البته در همین بازه زمانی محدود نیز این مراکز از همه ظرفیت خود برای پذیرش و معاینه خودروها استفاده نمی‌کنند که این مورد بر افزاش مشکلات شهروندان افزوده است.

بر این اساس به نظر ضروری می‌رسد مسئولین در جهت تأمین رفاه شهروندان در فرایند دریافت معاینه فنی موارد زیر را موردتوجه قرار دهند:

1-با اعلام جدول زمان‌بندی و یا تنظیم فرایند نوبت‌دهی اینترنتی زمان و مکان مراجعه شهروندان به مراکز را منظم کنند.

2-هرچه سریع‌تر دستورات لازم را برای دو شیفته شدن مراکز معاینه فنی شهر تهران صادر کنند.

3-به مراکز معاینه فنی دستور بدهند تا از تمام ظرفیت خود برای پذیرش و معاینه خودروها استفاده کنند.

4- با توجه به ناچار بودن شهروندان برای انتظار چندساعته حتی‌المقدور از دریافت هزینه‌هایی همانند حق پارک و كسب سود از اين طريق صرف نظر کنند.

5-با توجه به احتمال باقی ماندن خودروهای فاقد معاینه تا آغاز مهرماه عملیاتی کردن اعمال جریمه‌ها را به تعویق بیاندازند.

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار