بازدید 7284
تحلیلی از آخرین روز کاری بورس در هفته اول شهریور

فروش‌اقساطی‌مسکن، محرکی‌برای‌رشدبازار سرمایه

در این بخش ابتدا به تحلیل و بررسی برخی از گروه ها و صنایع در بازار سرمایه امروز، وضعیت تک نرخی شدن بنزین،راه اندازی فروش اقساطی مسکن که این اقدام انجمن انبوه سازان می تواند محرکی برای خارج شدن صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن از رکود حاکم بر این صنایع باشد و درنهایت شنیده هایی موثق از افزایش سرمایه یک شرکت پالایشگاهی می پردازیم.
کد خبر: ۶۱۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 24 August 2016
در این بخش ابتدا به تحلیل و بررسی برخی از گروه ها و صنایع در بازار سرمایه امروز، وضعیت تک نرخی شدن بنزین،راه اندازی فروش اقساطی مسکن که این اقدام انجمن انبوه سازان می تواند محرکی برای خارج شدن صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن از رکود حاکم بر این صنایع باشد و درنهایت شنیده هایی موثق از افزایش سرمایه یک شرکت پالایشگاهی می پردازیم.


به گزارش تابناک اقتصادی،در این بخش ابتدا به تحلیل و بررسی برخی از گروه ها و صنایع در بازار سرمایه امروز، وضعیت تک نرخی شدن بنزین،راه اندازی فروش اقساطی مسکن و درنهایت شنیده هایی موثق از افزایش سرمایه یک شرکت پالایشگاهی می پردازیم.بیشترین تاثیر مثبت را گروه های سرکایه گذاریها،بانکها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی و بیشترین تاثیر منفی را گروه های فرآورده های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی بر بورس و فرابورس داشتند. جو خرید در گروه های مواد و محصولات دارویی، زراعت و خدمات وابسته،،ساخت محصولات فلزی و لاستیک و پلاستیک و جو فروش در گروه های تسهیلات مسکن،خودرو و ساخت قطعات،استخراج ذغال سنگ و محصولات غذایی کاملا آشکار بود. امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل با افزایش ناچیزی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 3582 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 3900 میلیارد ریال رسید.

مواد و محصولات دارویی
در گروه مواد و محصولات دارویی، شاهد معاملات اکثرا مثبت در این گروه بودیم. این گروه برای دومین روز متوالی در صدر گروه هایی بود که جو خرید در آن کاملا واضح بود.سهام 21 شرکت از 32 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 11 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. شرکت های  داروپخش، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی،فرآورده های تزریقی ایران و دارویی رازک با صف خرید و در مقابل تنها شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس با صف فروش بسته شدند. نکته قابل توجه در این گروه صف های خرید متوالی چهار نماد وپخش،دعبید،درازک و دفرا و صف فروش ددام در بازار امروز و دیروز بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت کیمیدارو در نماد دکیمی با دادو ستد بیش از یک میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت کیمیدارو با بیش از 7میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.02 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.99 مثبت بود.

گروه سرمایه گذاریها
گروه سرمایه گذاریها، امروز شاهد معاملات متعادل و پرحجمی در این گروه  نسبت به دیروز بودیم.9 شرکت از 20 شرکت فعال و قابل معامله در درصدهای مثبت و 11 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.05 منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.36 منفی بود. تنها صف خرید این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری سایپا و در مقابل تنها صف فروش متعلق به گسترش سرمایه گذاری ایرانیان بود. بیشترین حجم معاملات متعلق به سرمایه گذاری سایپا با بیش از 57 میلیون سهم بود و نیز بیشترین ارزش معاملات در شرکت سرمایه گذاری سایپا با بیش از 70 میلیارد ریال بود.

گروه ساخت محصولات فلزی

در گروه ساخت محصولات فلزی ، امروز هم مانند دیروز شاهد استقبال سهامداران در این گروه بودیم به طوری که این گروه جزء گروه های بازار سرمایه قرار داشت که جو خرید بسیار مناسبی در آن قابل مشاهده بود.3 شرکت از 4 شرکت فعال و قابل معامله در درصدهای مثبت و 1 شرکت در درصد منفی به کار خود پایان دادند. صف خرید این گروه متعلق به شرکت صنعتی فاما بود و در مقابل شرکت جام دارو با نماد فجام در 1.55 درصد منفی به کار خود پایان داد. نکته جالب توجه این گروه صف خرید فاما در دو روز متوالی بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت صنایع آذرآب با خرید و فروش بیش از 14 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات نیز به شرکت صنایع آذرآب با بیش از 79 میلیارد ریال تعلق گرفت. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.98مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 2.16 مثبت بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت
در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز شاهد معاملات اکثرا منفی در این گروه بودیم.حجم معاملات این گروه نسبت به دیروز افزایش یافت.این گروه  همانند دیروز تاثیر منفی بسیار زیادی بر شاخص بورس داشت. 11 شرکت از 31 نماد قابل معامله با افزایش قیمت و نماد 20 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. تنها صف خرید متعلق به سهام شرکت لنت ترمز ایران و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های چرخشگر،فنرسازی خاور،رینگ سازی مشهد،صنایع ریخته گری ایران و سازه پویش بود. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و خاور به ترتیب با بیش از 108 و 47 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپا و ایران خودرو دیزل به ترتیب با بیش از 129 و 62 میلیارد ریال می باشد.میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.62 منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 1.04 منفی بود.

گروه فلزات اساسی

 در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات شرکت های این گروه بیشتر رو به مثبت نسبت به روز کاری قبل بود.حجم معاملات در این گروه نسبت به دیروز افزایش چشمگیری یافت. گروه فلزات اساسی امروز جزء گروه هایی قرار داشت که تاثیر مثبت بر بازار سرمایه داشت.از 23 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام14شرکت با افزایش قیمت و سهام 9 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه مانند دیروز یکی از صف خرید متعلق به شرکت سپنتا و دیگری متعلق به شرکت فولاد خراسان در مقابل شرکت گروه صنعتی سپاهان با صف فروش به کار خود خاتمه دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای میدکو و فولاد به ترتیب با بیش از 29 و 19 میلیون سهم بود. شواهد نشان می دهد این گروه در حال اصلاح است و خود را برای رشد مجدد با توجه به صعودی بودن قیمت های جهانی فلزات آماده می کند..میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 0.13منفی و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 0.16منفی بود.

گروه لاستیک و پلاستیک
در گروه لاستیک و پلاستیک، این گروه امروز جزء گروه هایی در بازار سرمایه قرار داشت که جو خرید مناسبی در آنها مشاهده می شد. از سهام 8 شرکت فعال و قابل دادو ستد در این گروه، سهام 6 شرکت با افزایش قیمت و سهام 2 شرکت با کاهش قیمت مواجه شدند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های درخشان تهران و صنایع لاستیکی سهند بودند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت پلاسکوکار با بیش از 880 هزار سهم بود. میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 0.65 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 1.46 مثبت بود.




از حاشیه های امروز بازار می توان به تصویب لایحه اصلاح بودجه که یکی از موارد آن تک نرخی شدن بنزین بود اشاره کرد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت:  با تصویب لایحه اصلاحیه بودجه و حذف کارت سوخت، قیمت بنزین از دو نرخی شدن خارج و تک نرخی شد.در خبری دیگر، عضو انجمن انبوه‌سازان با اعلام این‌که سامانه فروش قسطی مسکن تا یکماه آینده راه‌اندازی می‌شود،‌گفت:‌ به این ترتیب انبوه‌سازان به‌صورت مستقل می‌توانند نسبت به فروش و عرضه واحدهای خود به خریداران اقدام کنند . این اقدام انجمن انبوه سازان می تواند محرکی برای خارج شدن صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن از رکود حاک بر این صنایع باشد. با رشد و رونق گرفتن این بخش واقعی اقتصاد در کشور شاهد رشد تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور خواهیم بود . مسئولین امر تاکنون نتوانسته اند بسته ای محرکی آمیز و موفق برای خروج رکود در صنعت ساختمان ارائه بدهند و این وام های هم که برای این کار درنظر گرفته اند هنوز باعث نشده که تحرکی در این بخش دیده بشود.و در نهایت شایعات و شنیده هایی از چند شرکت بورسی: 1)از پالایش نفت لاوان شنيده ميشود شركت در تدارك افزايش سرمايه ٣٠٠ درصدى است كه بزودى شفاف سازى ميشود .2) از گلوکوزان شنیده می شود ظاهرا طرح فروكتوز هم بالاخره با ظرفيت ٢٠٠ تن در روز شروع به كار كرده است كه با توجه به تقاضاى زياد اين محصول تا ١٠٠ درصد ظرفيت توان توليد خواهد داشت .3)از گروه صنایع کاغذ پارس شنيده ميشود شركت با توجه به افزايش ٨ درصدى كاغذ در دو مرحله ميتواند  تعديل سود به ٣٠ و  ٣٩ تومان داشته باشد .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر