بازدید 8839

نزدیکترین افراد به لاریجانی در فراکسیون اعتدال هستند/ فراکسیون اعتدال به انتخابات ورود نمی کند/ اعضا باید تعهدنامه امضا کنند

اعضای فراکسیون اعتدال، کسانی هستند که بیش از هر کس دیگری به لاریجانی نزدیک ترند و اعضای این فراکسیون وابستگی بیشتری به لاریجانی دارند و برای ریاست وی در مجلس نیز تلاش بیشتری انجام دادند؛ بنابراین، لاریجانی هم نظر مخالفی روی این فراکسیون ندارد.
کد خبر: ۶۱۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 24 August 2016
رونمایی از هزاران میلیارد تومان اضافه پرداخت در وزارتخانه های احمدی نژاد و روحانیبالاخره رهروانی‌های مجلس نهم، آنچه را از ابتدای مجلس دهم در سر داشتند، علنی و تشکیل فراکسیون جدید خود با نام «اعتدال» را اعلام کردند. جعفرزاده، نماینده رشت و مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، با اعلام خبر تشکیل فراکسیون اعتدال نشان دادند، همه گمانه‌زنی‌ها درباره جدایی اعتدالیون از اصلاح‌طلبان درست بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، برخی نمایندگانی که با فهرست «امید» به مجلس راه یافته‌ بودند و حتی لاهوتی در جلسات فراکسیون امید پیش از آغاز به‌ کار مجلس هم حضور داشتند، امروز دیگر این اعضای این فراکسیون را وکیل الدوله می دانند و حضور در آن را مانعی برای پیشفرت کشور ارزیابی می کنند.
 
جلالی و نعمتی هم که به‌ عنوان سهمیه‌های طیف دولت در فهرست امید تهران قرار گرفته بودند پس از ورود به مجلس، به‌ همراه علی لاریجانی و سایر باقی‌ماندگان فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم، به اصولگرایان پیوستند تا بتوانند در رقابت با عارف، کرسی ریاست را برای لاریجانی حفظ کنند.

اما همه‌ چیز با ریاست لاریجانی به پایان نرسید و فراکسیون جدید که از درهم‌ آمیختن طیف لاریجانی و سایر اصولگرایان مجلس خلق شده بود، تا پایان بازی انتخاب هیأت رئیسه کمیسیون‌ها نیز تمام‌قد در مقابل فراکسیون امید بازی کرد و حالا با فرو نشستن گردوغبار ماه‌های اولیه مجلس، آن چه فراکسیون رهروانی‌های مجلس نهم به دنبالش بودند، آشکار شده است.

مهرداد لاهوتی بائوج، سخنگوی فراکسیون اعتدال در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: در اوایل کار  فشار زیادی بر فراکسیون وجود داشت که این فراکسیون با فراکسیون ولایت ادغام شود؛ اما به هر حال این فراکسیون در حال تثبیت و شکل گرفتن است.
 
این نماینده مجلس در ادامه افزود: در روز دوشنبه جلسه ای با حضور اعضای هیأت رئیسه فراکسیون ولایت با فراکسیون اعتدال تشکیل شد و در رأس جلسه هم که به دعوت رئیس مجلس صورت گرفته بود، خود لاریجانی حضور داشت، در این جلسه موضوع به مشورت گذاشته و ابعاد مختلف ادغام دو فراکسیون ارزیابی شد.

شورای عالی فراکسیون ها تشکیل می شود


لاهوتی گفت: اما در این جلسه بعد از جمع بندی  ها، مقرر شد، فراکسیون ها همچنان به کار خود جداگانه ادامه دهند، ولی شورایی به عنوان شورای هماهنگی بین دو فراکسیون تشکیل شود. همچنین قرار شد، 17 نفر از فراکسیون ولایت و 17 نفر از فراکسیون اعتدال و در رأس آن لاریجانی به عنوان رئیس شورای هماهنگی فراکسیون ها به کار خود ادامه دهند.
 
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه پس با این حساب فراکسیون اعتدال تبدیل به شعبه دوم فراکسیون ولایت شده است، گفت: این گونه نیست و این فراکسیون مستقل تشکیل شده و شعبه جای دیگری نیست؛ این تصمیمی بود که در این جلسه گرفته شد، ولی شاید چنین شورایی هرگز تشکیل نشود.
 
لاهوتی در ادامه گفت: قطعا پس از این، تعبیر و تفسیرهایی نظیر این مسأله که فراکسیون اعتدال زیرمجموعه فراکسیون ولایت هست و نظایر اینها، زیاد خواهد بود؛ اما هنوز چیزی قطعی نیست و قرار است، فراکسیون ها در جلسات خود این پیشنهاد را بررسی کنند.
 
وی افزود: اما در کل تشکیل شورای هماهنگی فراکسیون ها مفید است، هدف همه ما در مجلس تعالی نظام جمهوری اسلامی بوده و لازم است در بسیاری از موارد مواضع مشترک اتخاذ شود؛ برای نمونه، اگر در موضوع برجام به یک فهم مشترک نمی رسیدیم، قطعا به مشکل برمی خوردیم؛ بنابراین، به نظر می رسد، تشکیل این شورا از این منظر مفید خواهد بود.
 
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه گفته می شود، لاریجانی ترمز فراکسیون اعتدال است، منظور چیست، گفت: لاریجانی بحث وحدت فراکسیون ها را داشته و تأکید می کند، فراکسیون ها همچنان وحدت داشته باشند و به نظر می رسد، اصرار اعضای فراکسیون ولایت باعث شده که لاریجانی نیز روی این موضوع پا فشاری کند، ولی در مجموع خود لاریجانی، نگاه منفی به تشکیل این فراکسیون ندارد.

اعضای فراکسیون اعتدال بیشتر از هر کسی به لاریجانی نزدیک است


سخنگوی فراکسیون اعتدال گفت: اعضای فراکسیون اعتدال کسانی هستند که بیش از هر کس دیگری به لاریجانی نزدیک ترند و اعضای این فراکسیون وابستگی بیشتری به لاریجانی دارند و برای ریاست وی در مجلس نیز تلاش بیشتری انجام دادند؛ بنابراین، لاریجانی هم نظر مخالفی روی این فراکسیون ندارد.
 
این نماینده در پاسخ به اینکه آیا این فراکسیون برنامه ای برای انتخابات پیش روی دارد و اگر دارد نحوه ورود به چه شکل خواهد بود، گفت: بنای ما این است که بیشتر در مباحث تخصصی ورود کنیم و فعالیت خود را در درون مجلس انجام دهیم. البته تجربه نشان داده که فراکسیون ها نتوانسته اند در مجلس گذشته نیز بر انتخابات تأثیرگذار باشند.
 
وی در ادامه افزود: به هر حال، سعی می کنیم از این موضوع پر هیز کنیم، ولی اینکه در این دوره چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد، پیش بینی در مورد آنها قدری سخت است و در روزهای آینده مشخص خواهد شد که موضع فراکسیون به چه شکل خواهد بود و بستگی به شرایط کشور دارد.
 
این نماینده در خصوص صف بندی های سیاسی کشور و اینکه این فراکسیون در کدام جبهه قرار می گیرد نیز گفت: هم اکنون دو گروه در مجلس وجود دارند که یک گروه از آنها مخالف شدید دولت است و دولت هر کار خوبی هم برای کشور انجام دهد، اینها قبول ندارند و با آن مخالفت می کنند.
 
وی افزود: گروه دیگر چشم بسته دولت را قبول دارند و هر کاری که دولت ولو اشتباه انجام دهد، قبول دارند و عمکرد دولت را توجیه می کنند؛ اما ما وکیل الدوله نیستیم و افراط و تفریط در ما وجود ندارد و هر جا تشخیص دادیم عمکرد ما درست است، از آن دفاع می کنیم و جایی که اشتباهی از کسی سر بزند، با آن مخالفت می کنیم.
 
وی گفت: جایی که عمکرد درست است، خود را مکلف به دفاع می دانیم و به عبارتی در این چهارچوب قرار می گیریم؛ اما در قالبی نیستیم که مجبور باشیم موافقت یا مخالفت بکنیم. ما هر جایی که تشخیص دادیم، منطق پشت آن است و منافع مردم در کاری که وجود دارد از آن دفاع می کنیم.

اعضای فراکسیون اعتدال به 100 تن رسیده است


این نماینده در پاسخ به اینکه تعداد اعضای فراکسیون اعتدال به چند نفر رسیده است نیز گفت: اعضای این فراکسیون در حال حاضر به 100 تن رسیده است. یکی از بندهای مرام نامه و اساس نامه فراکسیون اعتدال، تعهد اعضا به پایبندی به فراکسیون است و اعضای این فراکسیون حق شرکت در جلسات فراکسیون های دیگر را ندارند.
 
وی افزود: البته این بند در اساسنامه وجود دارد، ولی هنوز اساسنامه موقت است و قطعی نشده است. با وجود این، همه کسانی که وارد این فراکسیون می شوند، با علم بر این موضوع وارد می شوند و باید به مبانی الزام آور آن نیز متعهد شوند. البته ما اصراری به حداکثر بودن نداریم و حتی اگر این فراکسیون 20 نفر هم عضو داشته باشد، می خواهیم با قدرت واحده وارد شویم و رأی واحدی داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار