بازدید 21912
۵
مروری بر روزنامه های چهارشنبه سوم شهریور ماه؛

جزئيات ديدار روحاني و رئيس دولت اصلاحات/ ماجرای گم‌ شدن ٣٠ میلیون دلار و بازداشت يوناني ٢٨ ميليون دلاري / جنجال برسر تلگرام!

روزنامه های امروز، موضوع تلگرام و حرف های وزیر ارتباطات در این باره را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع برجام و همچنین تخلفات در زمان تحریم ها، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۱۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 24 August 2016

روزنامه های امروز، موضوع تلگرام و حرف های وزیر ارتباطات در این باره را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع برجام و همچنین تخلفات در زمان تحریم ها، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، موضوع تلگرام و انتخابات آینده از هم اکنون چالش جدی است. روزنامه جوان امروز تمام صفحه نخست خود را به این موضوع اختصاص داده است.

جزئيات ديدار روحاني و رئيس دولت اصلاحات/ ماجرای گم‌شدن ٣٠ میلیون دلار و بازداشت يوناني ٢٨ ميليون دلاري / جنجال برسر تلگرام! 

جوان در گزارشی با تیتر «وزير ارتباطات: ادامه فعاليت تلگرام را قبول ندارم» نوشت: «رئيس‌جمهور چندي پيش به وزارت ارتباطات خود باليد که اينترنت و فضاي مجازي در طول انتخابات مجلس شوراي اسلامي به کار خود مشغول بود و بازيگر اصلي فضاي کشور بود اما با اين وجود وزير او چنين نظري ندارد و مي‌گويد موافق فعاليت تلگرام در ايران نيستيم. واعظي موضعي متفاوت از رئيس‌جمهور اتخاذ کرده است و احتمالاً بايد در انتظار برخورد شفاهي روحاني با وي بود!

برخوردهايي شبيه بي‌ارتباط دانستن حوزه کاري برجام با صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي که از دبه غربي‌ها در برجام گفت و با واکنش تند رئيس‌جمهور همراه شد يا برخورد اخير با وزير ارشاد كه چرا با لغو كنسرت‌ها در مشهد موافقت كرده است. اما محمود واعظي روز گذشته در نشست صميمي با طلاب فعال در فضاي مجازي کمي متفاوت از پاستور به صحبت پرداخت و گفت: ما بايد شبکه اجتماعي بومي خود را داشته باشيم، اين کار منطقي نيست و از نظر امنيتي هم درست نيست که اطلاعات 20 ميليون کاربر در خارج از خاک ايران ذخيره شود و آنها بتوانند روي اين اطلاعات دخل و تصرف داشته باشند. اوج صحبت‌هاي وي آنجايي بود که گفت: «قبول نداريم فعاليت تلگرام ادامه پيدا کند»، ولي خبرگزاري‌هاي نزديک به دولت بخش ديگري را مورد توجه قرار دادند: «شبکه‌هاي مجازي خارجي مي‌توانند در کشور فعاليت کنند به شرط اينکه سرورهاي‌شان در داخل کشور باشد».

واعظي رسماً موضعي را اعلام کرد که به مذاق رسانه‌هاي خاص خوش نيامده و سانسور شده است ولي پرسش اصلي اينجاست که تکليف تلگرام در ايران چه خواهد شد؟ بلاتکليفي از آن جهت بيشتر خودنمايي مي‌کند که وزير ارتباطات اينگونه مي‌گويد: «دليل اينکه کاري نمي‌کنيم اين است که نمي‌خواهيم حکومت را مقابل 20 ميليون نفر قرار دهيم و بستن تلگرام هم مشکلي را حل نمي‌کند. ما وايبر، ويچت و شبكه‌هاي ديگر را داشتيم آيا با بستن اين نرم‌افزارها آنها بيکار نشستند؛ وقتي يکي از اين نرم‌افزارها بسته شد ظرف 24 ساعت 12 ميليون کاربر وارد نرم‌افزار ديگري شدند و اگر اين بسته شود به سرعت نرم افزار ديگري اوج مي‌گيرد.» ايسنا در اين باره فقط به اين نکته اکتفا کرده است: «شرط فعاليت نرم‌افزارهاي پيام‌رسان در ايران اين است که سرورهاي‌شان در ايران مستقر شوند.» ايرنا هم به‌طور کل اين موضوع را فراموش کرده و در حوزه اشتغالزايي و توليد محتوا در فضاي مجازي پرداخته است».

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «آيت‌الله مكارم: درآمد دولت از تلگرام به آسيب‌هايش نمي‌ارزد» نوشت: «حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار با وزير ارتباطات به شدت از پيام‌رسان «تلگرام» انتقاد كرد. تلگرام پركاربردترين پيام‌رساني است كه اين روز‌ها در گوشي‌هاي تلفن همراه ايرانيان وجود دارد. برنامه‌اي با كاربرد راحت كه امكان ايجاد گروه، كانال و چت‌هاي گروهي را مي‌دهد و در آن فايل‌هاي صوتي و تصويري به راحتي انتقال داده مي‌شود. دسترسي آسان و امكانات اين برنامه فضا را براي هرگونه فعاليتي آماده مي‌كند و متأسفانه بخشي از اين فعاليت‌ها نيز ناسالم است.

آلودگي فضاي تلگرام تا به امروز انتقاد‌هاي زيادي را در پي داشته است و حتي درخواست‌هايي براي فيلتر شدن اين پيام‌رسان وجود داشته كه تا به حال محقق نشده است. يكي از دلايل فيلتر نشدن تلگرام را در مقاومت دولت مي‌دانند که از این رسانه تاکنون به عنوان رسانه فراگیر زیرمیزی خود بهره برده است! با وجود اين برخورد‌هاي قضايي با ناهنجاري‌هاي اجتماعي در اين شبكه‌ها صورت مي‌گيرد به‌طوري كه ديروز خبر بازداشت مديران 450 صفحه، كانال يا گروه شبكه‌هاي موبايلي منتشر شد.

اين افراد در تلگرام، واتس‌اپ و اينستاگرام فعاليت داشته‌اند. جديدترين انتقاد به نرم‌افزار تلگرام را حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از مراجع شهر مقدس قم در ديدار با محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات داشت.

دولت در پي استفاده انتخاباتي از تلگرام!

آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با وزير دولت يازدهم از نگاه درآمدي دولت به تلگرام انتقاد كرد، اين تنها استفاده‌اي نيست كه دولت از پيام‌رسان تلگرام انتظار دارد. برنامه اصلي دولت نه فقط فروش حجم اينترنت براي استفاده بيشتر از تلگرام، بلكه استفاده از فضاي اين پيام‌رسان براي بهره‌برداري در زمان انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري است.

گفته مي‌شود مشاوران رئيس‌جمهور كه از طيف كارگزاران هستند به وي توصيه كرده‌اند در انتخابات رياست جمهوري سال آينده روي دو نقطه قوت «برجام و تلگرام» تكيه كند. برجام براي برجسته ‌نشان دادن دستاورد‌هاي ديپلماتيك دولت و تلگرام براي آماده كردن فضاي انتخاباتي و بهره‌گيري از فراگيرشدن اين پيام‌رسان.

تقريباً اين روزها رئيس‌جمهور در سخنراني‌هايش به اين دو موضوع مي‌پردازد. دولت به شدت از گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي رايگان گوشي‌هاي هوشمند استقبال مي‌كند. كاهش درآمد مخابرات به خاطر پايين آمدن تماس‌هاي تلفني و ارسال پيامك در حال جبران شدن با افزايش شديد خريد حجمي اينترنت است.

بسته‌هاي اينترنتي تراز مالي مخابرات را مثبت و زمينه را براي حضور و ارتباط مستقيم جناح‌هاي سياسي طرفدار دولت با مردم در فضاي مجازي فراهم مي‌كنند. به نظر مي‌رسد حتي اگر انتقاد‌ها تندتر از آنچه آيت‌الله مكارم شيرازي بيان كرد نيز باشد، دولت نه تنها برنامه‌اي براي مهار فساد اجتماعي در شبكه‌هاي مجازي در پيش نمي‌گيرد، بلكه تلاش مي‌كند مخالفان تلگرام يا برنامه‌هاي مشابه را به بهانه محدودكردن آزادي‌هاي اجتماعي زير سؤال ببرد. »

برجام و آثار آن!

روزنامه کیهان امروز در خبری در ستون اخبار ویژه خود با عنوان «مسئول یکی از کمیته‌های تیم مذاکره‌کننده به جرم جاسوسی دستگیر شد» نوشت: «متهم دو تابعیتی در حالی که تحت عنوان مشاوره و هیئت‌مدیره برخی بانک‌ها جزو نجومی‌بگیران دولت بوده، در ازای ارائه اطلاعات مختلف داخلی به مؤسسات تأثیرگذار بر تحریم‌ها مبلغی در حدود ماهانه 7500 پوند (حدود 30 میلیون تومان) دریافت می‌کرده است.

روز سه‌شنبه 26 مردادماه سال جاری بود که رسانه‌ها خبری را از قول دادستان تهران درخصوص دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در هفته گذشته در تهران و مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس منتشر کرده بودند، جعفری دولت‌آبادی همچنین افزوده بود: متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است.

به گزارش نسیم آن‌لاین، پیگیری‌ها و شنیده‌ها حاکی است فرد دو تابعیتی بازداشت شده علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، «مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره‌‌کننده» و «نماینده یکی از نهادهای مالی» در این تیم است. وی در هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یکی از عناوین اتهامی وی دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی است.

پیگیری‌ها مشخص کرده وی در حالی که تحت عنوان مشاوره و هیئت‌مدیره برخی بانک‌ها جزو یکی از نجومی‌بگیران دولت بوده، در ازای ارائه اطلاعات مختلف داخلی ( که به جهت حضور در سطوح عالی مدیریتی اطلاعات مهمی را در اختیار داشته) به موسسات تاثیرگذار بر تحریم‌ها مبلغی در حدود ماهانه 7500 پوند (حدود 30 میلیون تومان) دریافت می‌نموده است.

بنا بر برخی گزارش‌ها، فرد دستگیر شده، مسئول بانکی تیم مذاکره‌کننده بوده و ضمن تابعیت ایرانی، تابعیت انگلیسی همه داشته است!»

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «٣٠ميليون دلاري كه در هواپيما گم شد» به روایت روايت جهانگيري از دوره تحريم‌ها پرداخته و می نویسد: « معاون‌ اول رئیس‌جمهوری با اشاره به یک فساد اقتصادی دیگر گفت: «براي آزرده‌نشدن خاطر مردم خیلی از مسائل را نمی‌گوییم. زمانی گروهی تصمیم گرفتند در دوران تحریم از یکی از کشورهای خارجی پول بیاورند. در بانک مرکزی آنجا ١٣٠ میلیون دلار تحویل آنها دادند و همان‌طور در هواپیما نشستند و وقتی به ایران بازگشتند، صد میلیون دلار به بانک مرکزی تحویل دادند؛ وقتی هم پرسیده می‌شود ٣٠ میلیون دلار چه شد، می‌گویند نمی‌دانیم گم شده، تا این لحظه هم گم شده است».

 

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «بازداشت يوناني ٢٨ ميليون دلاري » نوشت:« اسلاميان با اشاره به اينكه ستاد سامان‌يافته‌اي در صندوق وجود نداشت، گفت: اكنون شاهد كنترل، نظم و افزايش بهره‌وري در هلدينگ‌هاي تخصصي هستيم، پروژه‌هاي زيادي آغاز شده به‌طوري كه در سال ٩٢ سود كل شركت‌ها ٨٠٠ ميليارد تومان بود، در سال ٩٣ با رشد ٣٥ درصدي ١٢٠٠ ميليارد تومان و در سال ٩٤ به ١٥٠٠ ميليارد تومان رسيده است و امسال اميدواريم اين روند ادامه پيدا كند.

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشور با اشاره به وضعيت ركود در كشور و منابعي كه از شركت‌ها خارج و توسط دادستاني بازگردانده شده، گفت: آخرين مورد مربوط به فرد يوناني بود كه در جريان معاملات ٢٨ ميليون يورو از منابع شركت نفتكش را كه زيرمجموعه صندوق بود، از اوايل سال ٩٢ در اختيار داشت و تحويل نداده بود. اين فرد به گفته دادستاني، سه هفته پيش بازداشت شده و اميدواريم اعتباراتي كه ٣ سال است دراختيارش بوده و پرداخت نكرده به بيت‌المال برگردد. در حوزه بازنشستگي، يك ميليون و ٢٩٠ هزار بازنشسته داريم كه با افراد تحت تكفل دو ميليون نفر مي‌شوند و بيش از ٥٠ درصد از آنها از آموزش و پرورش هستند. زماني كه تورم افزايش مي‌يابد، قدرت حقوقي بازنشستگان كاهش پيدا مي‌كند، در دولت روحاني تورم كاهش يافته به‌طوري كه در سال ٨٦ با تورم ٤/١٨درصدي، افزايش حقوق 10 درصد بود، در سال ٩١ با تورم ٥/٣٠ درصدي، افزايش حقوق ١٥ درصد شده است. »

 

روزنامه ایران نیز در گفت و گو با رئیس بانک مرکزی با عنوان «بازگشایی 6هزار «ال سی» پس از «برجام» به نقل از سیف نوشت: «جریمه شدن بانک‌های بزرگ در گذشته نگرانی ویژه‌ای را در جامعه بانکی بین‌المللی ایجاد کرده است، این نگرانی‌ها باید برطرف و دیوارهای فروریخته تحریم با اطمینان و اعتماد بازسازی شود؛ حصول به این وضعیت نیازمند مرور زمان و تعاملات سازنده با جامعه بانکی است.

سیف خبرداد: با این حال تاکنون بیش از 470 رابطه کارگزاری بین بانک‌های ایران با بانک‌های دیگر کشورها ایجاد شده و بالغ بر 6 هزار (اعتبار اسنادی) گشایش یافته است و با تداوم مذاکرات روز به روز شاهد پیشرفت در این حوزه هستیم».

انتخابات سال 96

روزنامه آرمان در گفت و گو با حسن رسولی با عنوان «جزئيات ديدار روحاني و رئيس دولت اصلاحات» به نقل از وی نوشت: «پس از اينكه حاميان آقاي روحاني كه در انتخابات مجلس با اصلاح‌طلبان ائتلاف كرده بودند به عهد خود وفا نكردند، گفت‌وگويي بين رئيس دولت اصلاحات و آقاي روحاني انجام شده است. در اين گفت‌وگو رئيس دولت اصلاحات گلايه خود و اصلاح‌طلبان را از اين مساله به آقاي روحاني منتقل كرده است. نكته مهم درباره بدعهدي حاميان آقاي روحاني كج رفتاري برخي از وزراي دولت برخلاف جهت‌گيري اين ائتلاف بوده است. به هر حال ما بايد بپذيريم كه بدعهدي برخي افراد در اين ائتلاف سبب از دست رفتن برخي از اركان مهم مجلس دهم براي اصلاح‌طلبان شده است. گويا در اين جلسه آقاي روحاني اين گلايه را پذيرفته‌اند و عنوان كرده‌اند به اين وزرا تذكر خواهند داد. براساس پيگيري‌هاي ما گويا ايشان به اين وزرا تذكر نيز داده‌اند و از آنها خواسته‌اند همكاري بيشتري با اصلاح‌طلبان داشته باشند

بيشتر اوقات در ديدارهاي رو در روي رئيس دولت اصلاحات با آقاي روحاني مسائل مهم مطرح مي‌شود. با اين وجود در برخي اوقات اصلاح‌طلبان مسائل خود را از طريق آيت‌الله هاشمي يا آيت‌الله سيد حسن خميني با آقاي روحاني در ميان مي‌گذارند. از سوي ديگر افرادي مانند آقاي موسوي لاري در برخي اوقات با آقاي روحاني ديدار و گفت‌وگو مي‌كنند. در برخي اوقات نيز اصلاح‌طلبان با آقاي جهانگيري جلسه برگزار مي‌كنند و در اين جلسات درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو و رايزني صورت مي‌گيرد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۵
اصلاح طلبان برای خود حکومت خود مختار تشکیل دادند .
سردار کوثری شایسته ریاست جمهوری.
فقط خاتمی...
رئیس دولت اصلاحات اسم داره، نداره؟
خاک بر سر ترسوتون. رئیس دولت اصلاحات؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر