بازدید 12525
مروری بر روزنامه های سه شنبه دوم شهریورماه؛

8 میلیون بی کار مهمتر یا برگزاری کنسرت؟!/ ناگفته‌هاي تحقیق ‌و تفحص از بنیاد شهید/ ناطق نوري اين روزها كجاست؟

سخنان دیروز رئیس جمهور در انتقاد از وزیر ارشاد به دلیل عقب نشینی درباره لغو کنسرت ها در کانون توجه روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب با دو رویکرد قرار گرفته است. با این حال، موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و همچنین زد و بندهای انتخاباتی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۱۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 23 August 2016

سخنان دیروز رئیس جمهور در انتقاد از وزیر ارشاد به دلیل عقب نشینی درباره لغو کنسرت ها در کانون توجه روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب با دو رویکرد قرار گرفته است. با این حال موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و همچنین زد و بندهای انتخاباتی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصولگرای کیهان و جوان به دلیل بی توجهی به موضوعات اصلی از جمله بی کاری و پرداختن به موضوع کنسرت ها به شدت به روحانی انقتاد کرده اند.

 

حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان با تیتر «هر دو بیکارند اما این کجا و آن کجا؟!» نوشت: «جای این پرسش از رئیس‌جمهور محترم است که برگزار نشدن فقط کمتر از یک درصد کنسرت‌های موسیقی در مقایسه با مشکلات فراوان مردم چه جایگاهی دارد که به یکی از دغدغه‌‌های اصلی جنابعالی تبدیل شده است؟!

آیا تصور نمی‌کنید که برخی از مشاوران شما با ارائه اینگونه مشاوره‌ها به حضرتعالی به دنبال حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی در قبال وعده‌های برزمین مانده دولت به مردم هستند؟!

آقای رئیس‌جمهور، نگاهی به اطراف بیندازید! بیش از ۸ میلیون نفر از مردم این مرز و بوم با بیکاری و در نتیجه سختی معیشت دست‌به‌گریبانند آیا رسیدگی به شرایط دشوار آنان باید دغدغه‌ شما باشد یا خواسته یک مشت مرفه بی‌درد که از برگزار نشدن فلان کنسرت موسیقی خلاف اخلاق عصبانی شده و رگهای گردنشان بیرون زده است؟!

آن 8 میلیون بیکار نگران تأمین معیشت خود هستند و جماعت مرفهان بی‌درد نگران سپری کردن اوقات بیکاری خویش! هر دو بیکارند، اما، این کجا و آن کجا؟! »

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «بوق كنسرت‌ها روي سمفوني بيكاري» نوشت: «رئيس‌جمهور در روز پزشك از 2 عنوان هميشگي «برجام و تلگرام» و بحث تازه كنسرت‌ها سخن گفت اما حرفي از 6ميليون بيكار، ركود اقتصادي و حتي حاشيه‌هاي اخير پزشكي نزد...».

 

با این حال روزنامه های اصلاح طلب با در کانون قرار دادن اظهارات کنسرتی رئیس جمهور آن را بزرگنمایی کرده اند.

 

در همین زمینه، روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «عقب‌نشینی ممنوع» نوشت: «برخوردهای سلیقه‌ای با برگزاری کنسرت‌ها بالاخره داد رئیس‌جمهوری را هم درآورد. درحالی از دو هفته پیش موج مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت‌ها در مشهد و با اظهارات آیت‌الله علم‌الهدی شروع شد و به تریبون‌های نمازجمعه بعضی از شهرهای دیگر هم رسید که حسن روحانی هم مانند وزیر کشور و علی مطهری لب به گلایه گشود و البته وزیر ارشاد دولتش را هم مورد انتقاد قرار داده است. وزیری که هفته پیش دم از کوتاه‌آمدن دولت در برابر امام‌جمعه مشهد زد و گفت که به نظر او احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشته؛ اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرفنظر کرده است. بعد از این اظهارات علی مطهری هم از وزیر ارشاد شاکی شد و گفت با تن‌دادن به این موضوع، استان‌ها اعلام خودمختاری خواهند کرد؛ ولی حالا بالاترین مقام اجرائی کشور هم به این موضوع اشاره کرده و در مراسم روز پزشک با انتقاد از حاشیه‌هایی که برای برگزاری کنسرت‌ها به وجود آمده است، گفته که از نظر من هیچ وزیری نباید در برابر هیچ فشاری – که البته فشار زیاد است – کوتاه بیاید و عقب‌نشینی کند. او ادامه داده که یک جا به پزشک و یک جا به هنرمند بی‌احترامی می‌شود، یک جا که کنسرتی می‌خواهد برگزار شود، مجلس قانون‌گذاری ایجاد می‌شود. رئیس قوه مجریه ادامه داد: «ما مجلس شورای اسلامی داریم، هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. وزیر ما هم نباید تبعیت کند و باید تابع قانون باشد».

هفته دولت و ارزیابی عملکرد

روزنامه اعتماد در گفت و گو با محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور با عنوان «بر سر پيمان‌مان با مردم هستيم» درباره وضعيت اقتصاد و سياست، تفاوت روحاني ٩٢ و ٩٦ ماجراي كنسرت‌ها و برجام به گفت‌و‌گو پرداخته است. خلاصه اظهارات به شرح زیر است:

8 میلیون بی کار مهمتر یا برگزاری کنسرت؟!/ ناگفته‌هاي تحقیق ‌و تفحص از بنیاد شهید/ ناطق نوري اين روزها كجاست؟ 

*كشور را با بدهي ٣٨ هزار ميلياردي به نظام بانكي تحويل گرفتيم.

‌ *هرچه دنيا به ما زور مي‌گفت، گذشتگان عمل مي‌كردند.

‌* چند ماه پيش اين ملت را مورد آزمون قرار داديم و فهميديم كه مشكلات دولت را درك مي‌كنند.

* نظرسنجي‌ها همه نشان از اين دارد كه مقبوليت دولت همچنان مستمر است.

‌ *منتقدان دولت حق انتقاد دارند و شايد ضرباهنگ‌شان با نزديك شدن به انتخابات بيشتر شود.

‌ *مردم خادمان خود را فراموش نخواهند كرد و ارزش و قدر كار آنان را مي‌دانند.

‌ *اگرچه وضع امروز ما مطلوب نيست اما در سال ٩٢ بدتر از اين بوديم.

‌* در زماني كه مردم بايد نظر خود را به‌طور‌علني اعلام كنند، شاهد حمايت آنان خواهيم بود.

‌ *روحاني، هيچگاه خود را از ظرفيت‌هاي اصولگرايان معتدل محروم نمي‌كند.

‌ *٤٠٠ هزار ميليارد تومان طرح ناتمام داريم.

‌ *گندم وارداتي كيلويي ٨٠٠ تومان است، گندم توليد خودمان ١٣٥٠ تومان.

‌* اينكه شش قطعنامه را لغو كنيم،اينكه دستان تحريم را جدا كنيم،مسايلي نيست كه فراموش شود.

*‌لغو كنسرت در مشهد قابل تسري به همه شهرهاي ديگر نيست.

صادق زیباکلام نیز در یادداشتی در این روزنامه با تیتر «ناكام اما موفق» نوشت: «فردا نخستين روز از هفته دولت است؛ هفته‌اي كه معمولا بهانه‌اي براي بررسي عملكرد دولت‌هاي وقت البته بيشتر نقد آنها شمرده مي‌شود. واقعيتي كه وجود دارد اين است كه نقد عملكرد دولت روحاني در سه سال گذشته و چشم‌انداز چند ماه آينده كه از دولتش باقي مانده كمي دشوارتر است چرا كه ظرف هفته‌ها و ماه‌هاي اخير به قدري فشار و حملات از سوي مخالفان دولت زياد بوده كه اين كار را براي ما مشكل مي‌كند. بدون ترديد برجام يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي حسن روحاني شمرده مي‌شود كه به واسطه آن، كشور را از بحران هسته‌اي نجات داد. اگرچه مخالفان دولت آن را بي‌فايده مي‌خوانند و مهر شكست بر آن مي‌زنند اما حسن روحاني نبايد كوتاه بيايد و همچنان محكم و استوار بر دستاوردهاي برجام تاكيد ويژه داشته باشد و صريح و روشن به مردم بگويد كه اگر برجام نبود تا امروز چه بلايي بر سر كشور آمده بود و برجام سايه چه تهديد بزرگي را از كشور كم كرده است. در حوزه اقتصاد، دولت مي‌توانست بهتر از اينها عمل كند و نمي‌توان نمره بالايي را در اين زمينه براي دولت در نظر گرفت. با همه اينها كابينه روحاني توانست تورم را كنترل و رشد منفي اقتصادي دوره احمدي‌نژاد را مثبت كند. اما نمي‌توان وجود بيكاري و ركود در اقتصاد كشور را ناديده گرفت. به باور من در زمينه اقتصاد، دولت بايد با مردم بي‌تكلف‌تر و روشن‌تر سخن بگويد و ريشه چنين معضل بزرگي را با مردم در ميان بگذارد. معضلي كه سال‌هاست دامنگير كشور شده و ريشه آن چيزي جز اقتصاد دولتي نيست. به باور من در مجموع مي‌توان كارنامه دولت را موفق ارزيابي كرد و حسن روحاني در حوزه‌هايي كه ناكامي داشته بايد واقعيت‌ها را با مردم درميان بگذارد».

پایان مأموریت روس ها در نوژه

 8 میلیون بی کار مهمتر یا برگزاری کنسرت؟!/ ناگفته‌هاي تحقیق ‌و تفحص از بنیاد شهید/ ناطق نوري اين روزها كجاست؟

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «استفاده روسیه از «نوژه» عجالتاً پایان یافت» به نقل از قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: «همکاری نظامی ایران و روسیه در موضوع استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی همدان (نوژه) پایان یافت.این خبر در حالی روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد که تا پیش از آن هیچ یک از مقام های وزارت خارجه درباره موضوع استفاده روسیه از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه اعلام موضع نکرده بودند.اما روز گذشته بهرام قاسمی در اولین نشست خبری خود با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه راهبردی و در برخی حوزه‌ها از جمله مبارزه با داعش بسیار نزدیک است، گفت: «استفاده از فضای ما با اطلاع و اجازه قبلی برخورد با تروریسم بوده است و در این خصوص تفاهمی برای اقدام های مشترک داشتیم.» وی همچنین با اذعان به اینکه ایران و روسیه تفاهم کرده بودند که موضوع استفاده روسیه از پایگاه نوژه را بعد از عملیات اطلاع‌رسانی کنند، تصریح کرد: «روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است. این موضوعی بود که انجام شد و عجالتاً پایان گرفت.»»

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «از قاچاق حيوانات تا ردپاي سلطان شكر» با اشاره به ناگفته‌هاي تحقیق ‌و تفحصی که معلوم نشد چه شد نوشت: «پرونده تحقیق‌وتفحص مجلس نهم از بنیاد شهید، همچنان به‌ عنوان یکی از نقاط مبهم کارنامه مجلس نهم در بایگانی است. امیر خجسته به‌عنوان رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص، بارها از طریق رسانه‌ها و حتی از پشت تریبون نطق مجلس، از اعمال فشار و سنگ‌اندازی برای قرائت‌نشدن این پرونده گلایه کرد. حتی کار به جایی رسید که رئیس سابق بنیاد شهید در برنامه زنده تلویزیونی مطالبی علیه اعضای کمیته تحقیق‌وتفحص بیان کرد و جعفرزاده‌ایمن‌آبادی هم از تریبون مجلس پاسخ او را داد. «شرق» پیش از این بخش‌هایی از این گزارش را که مربوط به تخلفات بانک دی و زیرمجموعه‌های آن نظیر صرافی دی بود، به نقل از یکی از اعضای هیأت تحقیق‌وتفحص منتشر کرده بود، اما با توجه به اهمیت و گستردگی موضوعات این پرونده، در ادامه نگاهی گذرا داریم به مصادیق برخی از نکاتی که امیر خجسته در نطق خود بیان کرده بود.

تخلفات مربوط به ایثارگران

«اقدامات خلاف قانون علیه ایثارگران» یکی از سرفصل‌هایی است که در اولین بخش گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس نهم از بنیاد شهید، مورد اشاره قرار گرفته است. در این بخش که به گفته برخی از اعضای هیأت تحقیق‌وتفحص، حقوقی از جانبازان و ایثارگران تضییع شده، به موارد عجیبی همچون تهیه لیست سیاه از ایثارگران برمی‌خوریم.

مجتمع‌های فرهنگی سیاحتی کوثر و املاک کوثر

اما در کنار این تخلفات اداری، بخش قابل‌توجهی از این گزارش به تخلفات اقتصادی زیرمجموعه‌های بنیاد اختصاص دارد. یکی از این زیرمجموعه‌ها، «سازمان مجتمع‌های فرهنگی و سیاحتی کوثر» است که در فصل مربوط به تخلفات آن، موارد عجیب و جالبی گزارش شده است. یکی از این موارد، واگذاری مدیریت مجتمع اقامتی ایثار کرج به مدیر حراست سازمان است. گزارش مربوط به دوره مدیریت این فرد در مجتمع ایثار کرج، حاوی نکاتی است که یکی از جالب‌ترین آنها نگهداری حیوانات نادر و گران‌قیمت در قسمت حیات‌وحش مجموعه است.

شرکت سبحان و سلطان شکر

اما یکی از مفصل‌ترین بخش‌های تخلفات اقتصادی احرازشده در این گزارش، مربوط به سازمان اقتصادی کوثر و زیر مجموعه‌های آن است. یکی از این شرکت‌ها هم شرکت سبحان است. شرکتی که خجسته در نطق خود گفته بود، «سلطان شکر» در تخلفات آن دست داشته است. در گزارش تحقیق‌وتفحص به انعقاد یک توافق‌نامه بین مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره وقت شرکت سبحان، با سلطان شکر اشاره شده که به موجب آن مقرر شده که با فروش دو ملک در میدان توحید، در قالب مبایعه‌نامه‌ای به شرکت سرمایه‌گذاری سبحان توسط «سلطان شکر»، بخشی از بدهی‌های این فرد به نظام بانکی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری سبحان پرداخت شود.

انتقال مشکوک از تکلم به کاونده

در بخش دیگری از این گزارش، به تخلفات یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد به نام «تکلم» اشاره شده است. به گفته اعضای تیم تحقیق‌وتفحص، در قرارداد شرکت تکلم و تعاونی کشت و صنعت ٢٧ممسنی به ارزش پنج میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان، ارتباطات ناسالم و سوءاستفاده‌های مالی وجود داشته و این قرارداد در شرایطی منعقد شده که شرکت تعاونی ٢٧ ممسنی از نظر هویتی و رزومه فعالیت‌های بازرگانی هیچ‌گونه سابقه‌ای نداشته اما مدیرعامل آن، برادر همسر یکی از مدیران شرکت تکلم بوده است.

انتخابات آینده ریاست جمهوری

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «تصميم بزرگ در لواسان» نوشت: «ناطق نوري اين روزها كجاست؟ جفاست كه پاسخ اين پرسش «خبر ندارم» يا «مشغول استراحت است» باشد. شيخ نور اگر چه در عرصه علني حضور پررنگي ندارد، اما سال‌هاست كه نمي‌توان منكر نقش او در معادلات سياسي كشور شد؛ چه آن زمان كه در سال ۸۴ به گفته خودش نيروهاي جناح راست را كه پس از دوم خرداد ۷۶ پراكنده و بي‌انگيزه شده بودند به دور هم جمع كرد و سازماندهي اين جريان را بر عهده گرفت و چه در سال ۹۲ كه يكي از ستون‌های دعوت از روحاني به انتخابات رياست‌جمهوري بود. اكنون هم پر بيراه نيست اگر ادعا شود ناطق نوري دراين روزها بار ديگر به سازماندهي مشغول است، اما نه به صورت علني؛ چرا كه تفاوت‌های جريان راست آن دوره با اصولگرايان اين دوره غير قابل انكار است. شيخ نور به‌خوبي شرايط امروز اردوگاه جريان اصولگرايي را مي‌داند و آگاه است كه بار ديگر خطر تعدد كانديدا حتي بيشتر از سال ۸۴ اصولگرايان را با مشكل مواجه خواهد كرد و بهتر از آن مي‌داند حضور و فعاليت علني او براي سامان دادن به اردوگاه اصولگرايي با توجه به افزوده شدن به تعداد دلواپسان، به طورحتم آفت هايي براي اصولگرايي و آرامش كشور خواهد داشت. پس شيخ نور چه برنامه‌اي در ذهن دارد؟

در لواسان چه خبر است؟

آن طور كه «آرمان امروز» شنيده است، اين روزها ماشين‌هايي با سرنشينان آشنا در لواسان تردد دارند؛ سرنشيناني كه تصميم آنها براي هر طيف سياسي تصميم نهايي تلقي مي‌شود و به عبارتي حضور آنها به معني حذف واسطه‌هايي است كه درز محتواي جلسات از سوي آنها سبب التهاب در فضاي سياسي كشور مي‌شود. شايد بتوان پيش بيني كرد كه بزرگان دراين جلسات بر سر چه موضوعاتي با يكديگر صحبت مي‌كنند. برخي بر اين موضوع تاكيد دارند معرفي كانديدا براي انتخابات سال ۹۶ مهم‌ترين موضوع بحث در اين جلسات است كه اين تصور به طور كامل صحيح نيست، چراكه اين بزرگان و مدعوين به نشست لواسان اما و اگري براي حمايت از حسن روحاني درانتخابات ۹۶ ندارند، بلكه دغدغه آنها تكروي‌ها و بر طبل جدايي زدن برخي طيف‌هايي است كه به نام اصولگرا وارد ميدان شدند، امادر بزنگاه‌هاي مهم با اعلام استقلال و معرفي كانديداي مجزا سبب بهم ريختگي اردوگاه اصولگرايي و نارضايتي حاميان اين جريان مي‌شوند. ‌ميهمانان نشست‌های لواسان اين روزها به دنبال يافتن راهكاري براي ممانعت از سنگ‌اندازي در مسير روحاني براي پيروزي قاطع‌تر از سال ۹۲ در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ هستند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۰
کیهان و جوان اول اختلاف 2ملیونی بیکار بین خودشان را حل کنند
آقای رییس جمهور ملت ایران از شهر مشهد بنام مشهد مقدس یاد میکنند انهاییکه بدنبال اجرای کنسرت در شهرمقدس مشهد هستند قصد قداست شکنی دارند بعد از مشهد مقدس بدنبال اجرای کنسرت در قم بر خواهند امد مثل اینکه ... خوابید ملاحظه بفرمایید چقدر بیگانگان ( دشمنان ملت ) برای شما در این خصوص که به استاندارت توپیدی کف می زنند
با کنسرت میشه هم اشتغال ایجاد کرد هم مردم مشغول کرد که خیلی به بیکاریشون فکر نکنن
این همه جای دنیا باب
مهم تر از برگزاری کنسرت و بیکاری جوانان، قانون مداری و حاکمیت قانونه
نویسنده مقاله کیهان چه زیبا تیتری انتخاب کرده اند البته شعر ایرج میرزا را تغیر دادند توصیه به دوستان اصل این شعر را بخوانند
اگه چیزهای خیلی مهمتر تو مملکت داریم پس چرا کیهان و برخی امامان جمعه و ... بند کردند به کنسرت . آنهم کنسرتی که مسیر قانونی رو طی کرده. به نظرم تا وقتی لفت و لیس آقایان به راه نشه ، همین آش و همین کاسه است.
دشمن نادان میخاهد فکرمان را به مسائل حاشیه ای منحرف کند و خودش نفتمان را بالا بکشد.
چرا برای مونگولها کار با درامد بالا هستش؟ولی برای باسوادها نه؟ای کاش من هم یک مونگول بودم.
با سلام
اجرای کنسترتها خود باعث میشود چند نفری مشغول کار بشون و از این افسردگی خارج شود و جو شادتری باشد آقایااااااان
آ قای شریعتی ارکستر هم شغله .
از وقتی این حساسیت های بیهوده در مملکت
توسط آ دمهای مغرض زیاد شد طبیعتا بیکاری
را هم بیدک کشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار