بازدید 3833

ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی

کد خبر: ۶۱۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 21 August 2016
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی این سوگواره را در یونسکو به عنوان میراث ناملموس مشترک میان ایران و عراق ثبت جهانی کنیم.

به گزارش فارس، مسعود سلطانی‌فر در نشست خبری که امروز در محل سازمان میراث فرهنگی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گزارشی از عملکرد این سازمان در سال‌های اخیر را ارائه کرد و ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: در بخش میراث فرهنگی از جمله مهمترین دستاوردها حفظ میراث ارزشمند ملموس و ناملموس در عرصه‌های مختلف به عنوان یک اصل برای مسئولان کشور بوده است که اهتمام جدی برای حفظ این میراث داشته باشند و امروز بسیاری از مسئولان، حفظ بناهای تاریخی را به عنوان یک فضیلت و ارزش می‌دانند و این در حالی است که در گذشته این حساسیت وجود نداشت اما هم‌اکنون در بسیاری از استان‌ها، استانداران حفظ و مرمت آثار تاریخی خود را آغاز کرده‌اند و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس پیگیر این هستند تا با تصویب لوایح مختلف قدم‌هایی برای حفظ آثار تاریخی برداشته‌اند.

استرداد 4 محموله تاریخی به ایران


وی ادامه داد: در این مدت همراهی خوبی از سوی قوه مقننه، قوه قضاییه و دفتر مقام معظم رهبری را شاهد بودیم و دستاورد دومی که در حوزه میراث فرهنگی بی‌نظیر است استرداد 4 محموله فرهنگی و تاریخی بود، محموله‌ای از بلژیک، محموله 109 قلمی چغامیش، 73 قطعه گل‌نوشته‌های ساسانی از آمریکا و 30 قلم اشیای عتیقه که به ایتالیا رفته بود و تمام این اشیاء به کشور بازگشت که این در هیچ دولتی سابقه نداشته است.

آخرین وضعیت الواح هخامنشی در آمریکا


وی اظهار داشت: در مورد بزرگترین محموله اشیای فرهنگی و تاریخی که در سال 1314 با تصویب دولت پهلوی به شیکاگو رفته بود فقط قرار بود ظرف 3 سال این الواح مطالعه و خوانده شوند و سپس به ایران بازگردند اما چون مدت زمان زیادی از آن می‌گذشت پیگیری‌ها صورت گرفت و بخشی از این الواح در سال 1327 و بخشی در سال 1350 به کشور بازگشت و با پیگیری‌های دولت اصلاحات 300 قطعه نیز در سال 83 به کشور برگشت که قرار بود روند بازگشت آنها ادامه پیدا کند اما در این میان با ادعای بازماندگان یک گروه تروریستی در بیت‌المقدس مبنی بر اینکه آن حادثه توسط یک گروه تروریستی مورد حمایت ایران انجام شده است تقاضای توقف بازگرداندن این الواح را از آمریکا کرده بودند تا از محل فروش آنها غرامت بازماندگان پرداخت شود. این پرونده در محاکم مختلف پیگیری شد و در دادگاه ‌های مختلف با همکاری دفتر حقوق بین‌الملل ریاست جمهوری سومین حکم نیز تیرماه به نفع ما صادر شد مبنی بر اینکه این الواح جنبه فرهنگی دارد و ادعای آن افراد نیز رد شد و چنانچه مدعیان پرونده در دیوان آمریکا تقاضای تجدید نظر نکنند باقی مانده الواح هخامنشی نیز به ایران باز خواهد گشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در طی سال‌های اخیر تفاهم نامه‌های همکاری مختلفی در حوزه‌های پژوهشی و حوزه‌ای با کشورهای مختلف داشتیم که براساس همین تفاهم‌نامه‌ها 285 مورد راه‌اندازی موزه‌های خصوصی کوچک در استانهای مختلف را شاهد بودیم و موزه ملی ایران نیز در بخش پیش از تاریخ و دوران اسلامی به ترتیب پس از 37 سال و 10 سال، سال گذشته به بهره‌برداری رسید و موزه بزرگ منطقه خراسان نیز در این مدت راه‌اندازی شده است.

سلطانی‌فر ادامه داد: در طی سالهای اخیر حدود 50 مورد آثار ثبتی غیرمنقول، 120 مورد آثار ثبتی منقول و 200 مورد ثبت میراث ناملموس داشتیم همچنین در حوزه میراث انقلاب اسلامی 21 اثر و یادمان را به ثبت رسانده‌ایم.

ثبت ملی راهپیمایی اربعین حسینی

وی تصریح کرد: مراسم سوگواری و راهپیمایی اربعین حسینی هفته گذشته به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد و امیدواریم سال آینده به عنوان میراث جهانی ایران و عراق در یونسکو ثبت جهانی شود.

ثبت قنات‌ها و کویر لوت در یک ماراتن سنگین


معاون رئیس جمهور ادامه داد: از دیگر اقدامات بزرگ انجام شده ثبت 5 اثر در یونسکو بود که در سال قبل شهر سوخته زابل را به ثبت رساندیم و امسال نیز در یک کش‌مکش و ماراتن سنگین 11 قنات ایرانی و کویر لوت را به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رساندیم.

سلطانی‌فر اظهارداشت: راه‌اندازی هیأت امنای پایگاه‌های میراث جهانی که 10 سال متوقف بود از سر گرفته شد و حدود 20 مورد هیات امنای بناهای مهم تاریخی را تشکیل دادیم که شرایط خوبی برای رسیدگی و نگهداری از آنها فراهم شود. همچنین انجمن‌های ملی میراث فرهنگی یک ظرفیت قانونی بود که 10 سال متوقف مانده بود و باید از آن استفاده می‌شد چرا که تاکنون تعداد 32 هزار بنا را ثبت کرده‌ایم که با توجه به محدودیت نیروهای انسانی امکان حفاظت از آنها بسیار محدود است و چاره‌ای نداشتیم جز اینکه به سمت بسترهای مردمی برویم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سطوح بخشی و استانی انجمن‌های ملی را نیز راه‌اندازی کنیم تا این انجمن‌ها کار حفظ و حراست را انجام دهند.

تصویب 4 شهر جهانی


سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: برای اولین بار 4 شهر کشور را به عنوان شهرهای جهانی به تصویب شورای جهانی رساندیم؛ در مجموع هم‌اکنون 15 شهر جهانی از کشورهای مختلف به ثبت رسیده است که ما با ثبت 4 شهر جهانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این مدت 58 هزار مورد پروانه تولید صنایع دستی و 2200 مورد پروانه تولید کارگاهی داده شده است، 1500 بازارچه موقت، 41 یک نمایشگاه سراسری و منطقه‌ای نیز برگزار شده است.

صادرات صنایع دستی می‌تواند به بیش از یک میلیارد دلار برسد


سلطانی فر در خصوص صادرات صنایع دستی گفت: 420 میلیون دلار صادرات در طی سالهای اخیر انجام شده است که این ظرفیت می‌تواند به بیش از یک میلیارد دلار برسد. صادرات فرش نیز ظرفیتی بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: اجلاس جهانی صنایع دستی هفته اول مهرماه در اصفهان و با حضور بیش از 100 کشور دنیا برگزار می‌شود، ما معتقد هستیم مهمترین مشکل صنایع دستی، بخش بازرگانی است که باید این موضوع توسعه پیدا کند و به راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی کمک بیشتری شود. امروز تعداد فروشگاه‌های اینترنتی صنایع دستی به 200 مورد رسیده است.

وی در بخش دیگری از ارائه گزارش عملکرد این سازمان گفت: در بخش گردشگری بحث‌های بسیار جدی داشتیم به گونه‌ای که توانستیم زمان ویزای فرودگاهی را از 15 روز به 3 ماه افزایش دهیم و اتباع 190 کشور دنیا هم‌اکنون می‌توانند در 93 فرودگاه کشور ویزای فرودگاهی را اخذ کنند.

آخرین وضعیت صدور ویزای الکترونیک


سلطانی‌فر در خصوص صدور ویزای الکترونیک گفت: با همکاری وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه مراحل صدور ویزای الکترونیک آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم برای تمام مردم دنیا که متقاضی سفر به کشورمان هستند ویزای الکترونیک صادر کنیم.

وی افزود: لغو روادید نیز در مورد کشورهای گرجستان و ارمنستان اجرایی شده است و طی ماه‌های آینده 2 یا 3 کشور نیز لغو روادید را خواهیم داشت که به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در سال گذشته گفت: روند ورود گردشگران خارجی در سال 94 نسبت به سال 93، 29 درصد رشد داشته است و میانگین رشد 10 درصدی را داشته‌ایم که البته چند مشکل در ماه‌های پایانی سال گذشته اتفاق افتاد که سکته موقتی را در آمار ورودی گردشگران خارجی به کشور ایجاد کرد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه رشد 10 درصدی میزان ورودی گردشگران خارجی به کشور 2.5 برابر میانگین دنیا است، افزود: براساس سند چشم‌انداز تا سال 1404 باید به 20 میلیون گردشگر برسیم که هم‌اکنون آمار ورودی گردشگران 5 میلیون و 200 هزار نفر است. در 3 سال گذشته مقداری از کمبودها جبران شده است و امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با همین روند جذب گردشگر خارجی را داشته باشیم.

وی در مورد طبیعت‌گردی و گسترش امکانات بوم گردی گفت: تعداد بوم گردی‌ها در سال‌های اخیر 7 یا 8 برابر شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون نزدیک به 300 اقامتگاه بومی و روستایی داریم و امیدواریم بتوانیم مجوزهای لازم را برای افزایش این اقامتگاه‌ها به زودی صادر کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بخش گردشگری نمایندگان اطلاع‌رسانی در کشورهای خارجی را تا پایان سال جاری به 25 نماینده خواهیم رساند که برای جذب گردشگر فعال شوند. هم‌اکنون 19 نماینده در کشورهای مختلف فعال هستند که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این تعداد را با تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی افزایش دهیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه 500 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری و صنایع دستی انتخاب شده‌اند، گفت: روز گذشته در جلسه کارگروه عشایر، تشکیل کمیته گردشگری و صنایع دستی عشایر به تصویب رسید که در کارگروه امور عشایری این کمیته فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است شورای راهبردی گردشگری است که جلسات آن تشکیل شده است و یکی دیگر از اقدامات راه‌اندازی کانون ملی هماهنگی گردشگری است تا همگرایی بین دستگاه‌ها ایجاد شود به گونه‌ای که نمایندگان 40 دستگاه در این کانون مشغول فعالیت خواهند شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه اجلاس وزرای گردشگری 9 شهریورماه برگزار می‌شود، گفت: این اجلاس 9 شهریورماه در تبریز برگزار خواهد شد که رویدادی بزرگ محسوب می‌شود و یکی دیگر از اجلاس‌های جهانی که قرار است در ماه‌های آینده برگزار شود اجلاس جهانی راهنمایان گردشگری است که با حضور 500 راهنمای گردشگری در بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود. همچنین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نیز مهرماه برگزار خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل