بازدید 3640
یک سکوی قدیمی به مدار تولید بازگشت

افزایش ۱۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت

کد خبر: ۶۱۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 20 August 2016
در ادامه پروژه بازسازی تجهیزات نفتی میدان ابوذر، متخصصان نفتی کشور موفق شدند با به مدار تولید آوردن دوباره سکوی AA، تولید نفت این میدان را از صبح یکشنبه ۲۷ تیرماه بیش از ۱۲ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

به گزارش تسنیم، منطقه خارگ به عنوان یکی از قدیمی ‌ترین مناطق عملیاتی نفت کشور از سال 1338 به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید نفت دریایی ایران در خلیج فارس مطرح شد و فعالیت صنعتی این منطقه در حوزه نفت و گاز از 1338 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. در این منطقه عملیاتی، 4 میدان نفتی واقع شده که با نام های میدان فروزان، درود، نوروز و ابوذر شناخته می شوند.

میدان نفتی ابوذر در 75 کیلومتری غرب جزیره خارگ، شامل سه سکوی اصلی بهره برداری AA، AB و AC است که از این میدان بیشترین میزان نفت کشور در خلیج فارس تولید می شود.

افزایش ۱۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت

بر اساس برآوردها، حدود 4 میلیارد بشکه نفت خام درجا در مخزن میدان ابوذر وجود دارد که 20 درصد آن قابل برداشت است .این میدان در سال 1349 با حفر شش حلقه چاه، اقتصادی شناخته شد و عملیات بهره‌برداری از آن به طور کامل در سال 1355 آغاز شد.

در زمان جنگ تحمیلی، حملات بسیاری بر روی تجهیزات این سکوی نفتی صورت گرفت تا تولید نفت از آن متوقف شود اما ایستادگی مهندسان نفتی کشور برای در مدار تولید نگه داشتن این سکو، با وجود آسیب دیدگی های قابل توجه، ادامه داشت. با این وجود، آسیب دیدگی های تجهیزات نفتی در این سکو به حدی گسترده شد که تولید از آن متوقف شد.

پس از اتمام جنگ تحمیلی، نوسازی تأسیسات دریایی آسیب دیده مجتمع نفت و گاز ابوذر، در غالب یک پروژه از سوی شرکت های ایرانی تعریف و برای نخستین بار در کشور یک سکو با توان داخلی نوسازی شد. بدین ترتیب سال 1380 سکوهای ساخته شده از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی جایگزین سکوهای قدیمی شد و بهره برداری از چاه های میدان نفتی ابوذر آغاز شد.

هم اکنون حدود 15 سال است که تولید نفت ترش و غلیظ همچنان از مخزن لایه غار این میدان نفتی با درجه مرغوبیت حدود 27 API ادامه دارد. این میدان 10 سکوی اقماری، سه سکوی بهره‌برداری، یک سکوی مسکونی در دریا و یک کارخانه فراورش نفت با دو ردیف در خشکی دارد.

تولید سکوی AA میدان ابوذر از چندی پیش به علت بروز اشکال در خط لوله زیردریایی آن از مدار تولید خارج شده بود که با جابجایی یک خط لوله انعطاف‌پذیر و اتصال آن به تاسیسات موجود، تولید از این سکو دوباره از سرگرفته شد. میزان تولید این میدان که تا پیش از خارج شدن از مدار تولید سکوی AA حدود 185 هزار بشکه در روز گزارش شده بود، در غالب به سازی تجهیزات موجود در پروژه جابه جایی خط لوله زیردریایی، متخصصان نفتی کشور موفق شدند با به مدار تولید آوردن دوباره سکوی AA در میدان نفتی ابوذر، تولید نفت این میدان را از صبح دیروز (یکشنبه 27 تیرماه) بیش از 12 هزار بشکه در روز افزایش دهند.

هم اکنون روزانه حدود 197 هزار بشکه نفت از میدان ابوذر تولید می شود که از طریق خط لوله ای به طول 81 کیلومتر به ساحل خشکی در جزیره خارک منتقل و از آنجا پس از فراورش صادر می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی