بازدید 10690

وزارتخانه ای که گندم کشاورزان را می خرد، اما پولش را پرداخت نمی کند!

یکی از کشاورزان گندم کار کرمانشاهی: یکی از عواملی که باعث می‌شود، کشاورزان محصولات خود را به دلالان بفروشند، نقد بودن معامله است. امسال فریب وعده‌های مسئولان را خوردم و اگر می‌دانستم به مانند گذشته تأخیر در پرداخت وجود دارد، گندم‌ها را با قیمت کمتری به دلالان می‌فروختم و پول آن را نقد دریافت می‌کردم.
کد خبر: ۶۱۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 17 August 2016
در حالی دولت با خرید بیش از 10 میلیارد و 763 هزار تن گندم از کشاورزان گندم‌کار کشور خود را برای شکستن رکورد تاریخی خرید گندم آماده می‌کند و آن را به سیاست‌های دانش‌محور دولت در بخش کشاورزی مرتبط می‌داند که بخش قابل‌توجهی از گندم کاران کشور، از پرداخت نشدن پول محصول خود شاکی هستند.

به گزارش «تابناک» به تازگی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که در فصل زراعی سال جاری و با توجه به تداوم خرید گندم در بیشتر استان‌های کشور، رکورد تاریخی خرید این محصول با خرید تضمینی بیش از 11میلیون تن شکسته خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در سال جاری و تاکنون 10 میلیون و 763 هزار تن گندم در قالب یک میلیون و600 هزار محموله از کشاورزان در سراسر کشور توسط 1132مرکز خرید فعال، تحویل و در مراکز استاندارد ذخیره‌سازی شده است و در ادامه نیز مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران تا اوایل مهرماه محموله‌های گندم عرضه شده از سوی کشاورزان را تحویل و خریداری می‌کنند.

تا کنون کشاورزان استان‌های خوزستان با فروش بیش از یک ‌میلیون و 396 هزار تن، گلستان یک میلیون و 357 هزار تن، فارس 896 هزار تن، کردستان 800 هزار تن و کرمانشاه با فروش 720 هزار تن، به ترتیب 5 رتبه برتر فروش تضمینی گندم به وزارت کشاورزی را دارا هستند.

دکتر علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره پیشتر اعلام کرده بود: بیشترین میزان خرید گندم در کشور مربوط به دولت هشتم و در سال‌های 1383تا 1385 با خرید بالای 11میلیون تن بود. در حال حاضر نیز ما در دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی اصولی و تعیین و تدوین سیاست‌های دانش‌محور در زمینه افزایش تولید، برای دومین سال متوالی کشور را در زمینه تأمین گندم مورد نیاز خودکفا کردیم و با آهنگ فعلی خرید، امکان شکسته شدن رکورد تاریخ تولید و خرید گندم در کشور دور از واقعیت نیست.

گزارش‌ها و اظهارات مسئولین وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش هوشمندانه و با برنامه‌ریزی خرید گندم از کشاورزان، در حالی ارائه می‌شود که از آن ‌سو اکثر کشاورزان از نحوه برنامه‌ریزی مسئولین و عمل نکردن به تعهداتشان مبنی بر عدم پرداخت به روز هزینه گندم فروخته شده شاکی هستند.
وزیر جهاد کشاورزی در حالی پز افزایش تولید گندم را می‌دهد که پول کشاورزان پرداخت نشده است.

برای مثال در جلسه علنی روز یکشنبه 24 مرداد «محمد قسیم عثمانی»، نماینده مردم بوکان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح انتقادهای شدید به وزارت جهاد کشاورزی در مورد چرایی عدم پرداخت پول گندم کاران استان کردستان گفت: وزیر جهاد کشاورزی در حالی پز افزایش تولید گندم را می‌دهد که پول کشاورزان پرداخت نشده است؛ بنابراین، در راستای اقتصاد مقاومتی باید پول و مطالبات کشاورزان پرداخت شود و نباید فراموش کرد، بانک‌ها از کشاورزان پول دیرکرد در پرداخت اقساط‌شان را می‌گیرند اما کسی پاسخگوی تأخیر در پول گندم به آنان نیست.

پس از طرح انتقاد از سوی نماینده مردم بوکان در مجلس، محمد صالح احمدی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با رسانه‌ها ضمن اعلام این خبر که از ششم تیرماه تا کنون 790 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان کردستانی خریداری شده، ولی متأسفانه تا کنون هیچ مبلغی بابت بهای گندم خریداری ‌شده به کشاورزان پرداخت‌ نشده است، قول داد سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطالبات گندم کاران این استان را تا پایان هفته آینده (6 شهریورماه) پرداخت کند.

جدا از اعتراض کشاورزان کردستانی، گندم کاران استان‌هایی مانند کرمانشاه و اصفهان نیز نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود شاکی هستند.

امسال فریب وعده‌های مسئولان را خوردم


کشاورزان گندم‌کار شهرستان دالاهو استان کرمانشاه از جمله معترضان بودند و یکی از این کشاورزان معتقد است: امسال فریب وعده‌های مسئولان را خوردم و اگر می‌دانستم به مانند گذشته تأخیر در پرداخت وجود دارد، گندم‌ها را با قیمت کمتری به دلالان می‌فروختم و پول آن را به صورت نقد دریافت می‌کردم. کوتاهی‌های دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان پای دلالان را باز می‌کند.

دولت همواره در پرداخت مطالبات کشاورزان کوتاهی‌های دارد

یکی دیگر از کشاورزان دالاهو با اشاره به عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط دولت گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود، کشاورزان محصولات خود را به دلالان بفروشند، نقد بودن معامله است، حال آنکه دولت همواره در پرداخت مطالبات کشاورزان کوتاهی‌های داشته و نتوانسته این اعتمادسازی متقابل را انجام دهد.

هفته گذشته نیز جمعی از کشاورزان شرق استان اصفهان با تجمع رو به روی استانداری اصفهان، ضمن طرح اعتراضات خود بیان داشتند که دولت قرار بود، پول کشاورزان را پرداخت کند؛ اما هنوز پرداختی در این زمینه صورت نگرفته، این در حالی است که کشاورز یک سال تلاش می‌کند تا پول خود را آخر سال دریافت کند.

با توجه به ضرورت پیگیری مسئولین و تعجیل آن‌ها در پرداخت مطالبات کشاورزان و گندم کاران کشور، که در حال حاضر به یک مطالبه جدی کشاورزان تبدیل شده است، «تابناک» زمان دقیق پرداخت مطالبات کشاورزان و چرایی به وجود آمدن این مشکل را از «علی قنبری» معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران سئوال کرد.

آرام آرام طلب کشاورزان را پرداخت خواهیم کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی علی‌رغم وعده پیشین مسئولین برای پرداخت پول کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان گفت: تا پایان فصل زارعی جاری و آرام آرام طلب کشاورزان را پرداخت خواهیم کرد. ما در حال حاضر برای پرداخت مطالبات کشاورزان به 14هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در زمینه تأمین این مبلغ با مشکل مواجه هستیم.

بر اساس آنچه آمد می‌توان گفت، در حالی دولت با هدف قطع ید دلالان و خرید تضمینی و قیمت منصفانه محصول کشاورزان اقدام به خرید محصول گندم آن‌ها کرده است و با افتخار در رسانه‌ها خبر از احتمال شکستن تاریخی خرید گندم و خودکفایی در این زمینه را می‌دهد که این سبک برخورد با کشاورزان شایسته این قشر زحمت‌کش نیست.

 مسئولین افزایش خرید تضمینی گندم سال جاری را ناشی از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های مدبرانه دولت یازدهم می‌دانند، ولی مشخص نیست، چرا این برنامه‌ریزی‌ها در رابطه با پرداخت حق الزحمه بموقع کشاورزان جواب نداده است. با این شرایط، باید از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی پرسید، اگر قرار است سرمایه و پول کشاورزان، چهار تا پنج ماه و شاید بیشتر  در اختیار شما باشد، آیا بهتر نبود در همان زمان برداشت محصول کشاورزان با کمی قیمت پایین‌تر ولی نقد محصول خود را به دلال‌ها می‌فروختند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل