بازدید 2999
در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین صورت گرفت

امضای سند همکاری‌ با اگزیم‌بانک و بانک توسعه چین

در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بانک توسعه چین با ایران یادداشت تفاهم همکاری امضا کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه بانک چینی طرح‌های مورد مصوب را بدون محدودیت تا سقف 15 میلیارد یورو تامین اعتبار می‌کند.
کد خبر: ۶۱۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 17 August 2016
در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بانک توسعه چین با ایران یادداشت تفاهم همکاری امضا کرد. بر اساس این تفاهم‌نامه بانک چینی طرح‌های مورد مصوب را بدون محدودیت تا سقف 15 میلیارد یورو تامین اعتبار می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز امضای تفاهم‌نامه بانکی میان ایران و چین و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های دیگری برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی بخشی از دستاورد اخیر سفر وزیر اقتصاد ایران به چین بود. 

علی طیب‌نیا که از روز دوشنبه برای شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در پکن به سر می‌برد، بر توسعه روابط مالی و اقتصادی با طرف چینی تاکید کرده است. 

رئیسان ایرانی و چینی در این کمیسیون مشترک با ابراز علاقه بر برنامه‌ریزی مشترک برای گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، بر ضرورت برداشته شدن موانع موجود در مسیر مبادلات تجاری تاکید کردند.

شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین روز سه شنبه در محل وزارت بازرگانی چین در شهر پکن برگزار شد که علاوه بر «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به‌عنوان رئیس طرف ایرانی و «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین؛ هیاتی متشکل از وزارت نفت، دستگاه‌های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، بانک‌ها، مجلس شورای اسلامی و همچنین نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند.

وزیر اقتصاد در این نشست تاکید کرد ایران در چارچوب راهبرد مورد علاقه روسای جمهوری دو کشور، مایل به گسترش همه جانبه مناسبات در تمامی بخش‌ها به‌ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیربنایی همراه با رفع محدودیت‌های موجود با چین بوده و اجلاس امروز نیز در واقع به نوعی اجرایی کردن توافقات مورد نظر و بر طرف‌کننده موانع در همکاری‌های دو کشور محسوب می‌شود.

طیب نیا در این سخنان با اشاره به رابطه قدیمی ایران و چین با یکدیگر بر افزایش مناسبات میان دو کشور به خصوص در دوره بعد از رفع تحریم‌ها تاکید کرد. به گفته طیب‌نیا نگاه ایران به رابطه با چین راهبردی است و نباید اجازه داد فراز و نشیب‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین المللی این روابط را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی در همین راستا به وجود برخی موانع بانکی برای اتباع و موسسات خصوصی ایرانی در چین اشاره کرد و از همتای چینی خود خواست که نسبت به رفع این موانع تلاش کند. 

آمادگی تشکیل کمیته راهبردی پیش‌بینی شده در تفاهم‌نامه جاده ابریشم نوین توسط ایران که در جریان سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به تهران امضا شد، تامین مالی بلند مدت طرح‌ها، استفاده از فرصت های همکاری در حوزه های مختلف بویژه در بخش های راه آهن، انرژی، نیروگاه و صدور مجوز برای بازگشایی شعبه های بانک های ایرانی در چین؛ از دیگر محورهای سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در این نشست بود.

ابراز خرسندی چین از رفع تحریم‌های ایران
به گزارش اقتصادنیوز «گائو هو چنگ» (Gao Huchang) وزیر بازرگانی چین هم در سخنانی تاکید کرد اگرچه تاکنون فرصت‌های مطلوبی برای همکاری دو کشور وجود داشته اما هنوز هم عرصه‌های دیگری در بخش‌های مختلف وجود دارد و رفع تحریم‌ها شرایط سیاسی و اقتصادی ایران را تغییر داده و دولت چین از بابت این تحولات بسیار خرسند است.

«گائو» بر افزایش مناسبات و مبادلات اقتصادی دو کشور از نشست پانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سال 92 تاکنون اشارعه کرده و گفت ایران همیشه یکی از شرکای مهم تجاری چین است. 

به گفته وزیر بازرگانی چین این کشور در نیمه اول سالجاری میلادی 15 میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است. سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران توسط شرکت‌های چینی تا پایان ماه ژوئن (خرداد - تیر) هم نشان‌دهنده رقم 4 میلیارد و 180 میلیون دلار است. 

«گائو» همچنین از آمادگی کشورش برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی مشترک خبر داد و گفت که پکن آماده همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های انرژی و نفت است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان «طیب نیا» و «گائو هو چنگ»، امضای سند همکاری میان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک صادرات و واردات چین (اگزیم بانک) و امضای تفاهم‌نامه میان وزارت اقتصاد و بانک توسعه چین دستاوردهای انزدهمین نشست مشترک دو کشور بوده است.

امضای تفاهم‌نامه بانکی ایران و چین 
به گزارش اقتصادنیوز تفاهم‌نامه بانکی دیگری میان «محمد خزاعی» معاون وزیر اقتصاد و «جانگ شوگوان» (Zhang Xuguang) معاون بانک توسعه چین امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه بانک چینی بدون محدودیت در اجرای تعداد پروژه‌ها تا سقف 15 میلیارد یورو برای طرح های مورد مصوب تامین اعتبار خواهد کرد.

همچنین بر این اساس، بخش‌های خصوصی نیز می‌توانند از اعتبارات مالی این بانک که هدف از اعطای آن اجرای پروژه‌های عمرانی، زیربنایی، تولیدی، صنایع، صنایع مادر، کشاورزی، پارک‌های صنعتی، بهداشت و درمان، نفت، گاز و پتروشیمی است، بهره مند شوند.

براساس توافق صورت گرفته، طرفین تاکید کردند که با سرعت بخشیدن به کارها، ظرف سه ماه آینده تفاهم نامه امضا شده را اجرایی کرده و قراردادهای مربوطه را نیز نهایی سازند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار