بازدید 9704
۱
تحلیلی از بازار سرمایه 26 مرداد

جزئیات فروش سایپا دیزل و خریدار احتمالی

از حاشیه های امروز می توان به آگهی فروش سهام شرکت سایپا دیزل که در کدال منتشر شد، اشاره کرد. شرایط این معامله به صورت نقد و برای هر سهم 1630 ريال و کل ارزش این بلوک مدیریتی 1940 میلیارد ريال است.بهای تمام شده این سهم از ابتدای سال جاری برای سایپا به 1ريال کاهش یافت بنابراین کل این مبلغ برای خساپا سود دوره محسوب می شود و به ازای هر سهم برابر با 50ريال است و از آن مهمتر اینکه شرایط معامله نقد است و اگر اقساطی فروخته شود، مبلغ فروش بالاتر و سود قابل شناسایی افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۱۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 16 August 2016
از حاشیه های امروز  می توان به آگهی فروش سهام شرکت سایپا دیزل که در کدال منتشر شد، اشاره کرد. شرایط این معامله به صورت نقد و برای هر سهم 1630 ريال و کل ارزش این بلوک مدیریتی 1940 میلیارد ريال است.بهای تمام شده این سهم از ابتدای سال جاری برای سایپا به 1ريال کاهش یافت بنابراین کل این مبلغ برای خساپا سود دوره محسوب می شود و به ازای هر سهم برابر با 50ريال است و از آن مهمتر اینکه شرایط معامله نقد است و اگر اقساطی فروخته شود، مبلغ فروش بالاتر و سود قابل شناسایی افزایش خواهد یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز شاخص بورس در ابتدا با کمی افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 10 دقیقه از بازار شاهد رشد 28 واحدی شاخص بودیم ولی از این زمان به بعد عرضه ها شدت گرفت و باعث عقب نشینی به طوری که در ساعت حدود12:00 به پایین ترین مقدار خود که رقم 77791.30 واحد بود رسید اما در نیم ساعت آخر بازار با بلوک زنی و تقویت تقاضا  در نهایت شاخص بورس با  افزایش 26.77 واحدی رقم 77855.60 واحد را به ثبت رساند.شاخص پس از دو روز متوالی که منفی شد ، امروز به مدار مثبت برگشت. 

امروز در ساعات پایانی بازار شاهد تقویت تقاضا بودیم و این نوید داشتن بازار بهتری را برای فردا که آخرین روز کاری هفته جاری است، می دهد. امروز در راس تاثیرگذارترین سهام بر روی شاخص شرکت صنایع ملی مس ایران بود که با بیش از 33 واحد اثر مثبت داشت. بیشترین تاثیر مثبت را گروه های فلزات اساسی، ماشین آلات ودستگاه های برقی و مواد و محصولات دارویی و بیشترین تاثیر منفی را گروه های سرمایه گذاری ها، خودرو وساخت قطعات و فرآورده های نفتی بر بورس و فرابورس داشتند. جو خرید در گروه های ماشین آلات و دستگاه های برقی، رایانه و فعالیت های وابسته به آن، سیمان،آهک و گچ و فلزات اساسی و جو فروش در گروه های ماشین آلات و تجهیزات، انبوه سازی،املاک و مستغلات و لاستیک و پلاستیک کاملا مشهود بود. شاخص با توجه به شواهد در حال اصلاح موقت است و مقاومت روبروی  آن78800 و اولین حمایت آن 77300 می باشد.امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به دیروز کاهش ناچیزی داشت به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 3422 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 3332 میلیارد ریال رسید. 

گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی

در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی،شاهد معاملات پرحجم در این گروه بودیم. این گروه در صدر گروه هایی بود که جو خرید مناسبی در آن قابل مشاهده بود و نیز جزء گروه هایی بود که تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 2.67 مثبت بود. شرکت های پارس سویچ،کابل البرز با صف خرید و شرکت صنایع جوشکاب یزد تنها سهمی بود که در درصد منفی به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات در نماد بترانس با بیش از 4 میلیون سهم اتفاق افتاد که بیشترین ارزش معاملات هم با بیش از80 میلیارد ریال به خود اختصاص داد. نماد بترانس در این گروه با بیش از 25 واحد تاثیر مثبت بر روی شاخص بورس برجای گذاشت. 

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات منفی در این گروه بودیم به طوری که این گروه یکی از گروه هایی بود که جو فروش بازار در آن قابل مشاهده بود. 14 شرکت از 31 نماد قابل معامله با افزایش قیمت و نماد 17 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. صف های خرید را شرکت های فنرسازی خاور،کمک فنرایند امین،آهنگری تراکتورسازی ایران و چرخشگر و در مقابل تنها دو شرکت لنت ترمز ایران و ایرکا پارت صنعت در نزدیکی صف های فروش به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 55 و 33 میلیون سهم به خود تعلق دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 451 و 33 میلیارد ریال می باشد. در این گروه شاهد آگهی فروش سایپا دیزل توسط شرکت سایپا که بر روی کدال منتشر شد و همچنین تایید حسابرس و بازرس قانونی در مورد افزایش سرمایه 115 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها بودیم.

گروه مواد و محصولات دارویی

در گروه مواد و محصولات دارویی، شاهد معاملات اکثرا مثبت در این گروه بودیم که نسبتا جو تقاضای خوبی در این گروه مشاهده شد. این گروه همچنین جزء گروه هایی بود که امروز تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت. سهام 18 شرکت از 28 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه در درصدهای مثبت و سهام 10 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. شرکت های  داروپخش،فرآورده های تزریقی ایران،دارویی رازک ، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی و داروسازی کاسپین تامین با صف خرید و شرکت های داروسازی زاگرس فارمد پارس و داروسازی فارابی با صف فروش بسته شدند. نکته قابل توجه صف فروش متوالی دو نماد دفارا و ددام در معاملات امروز و دیروز بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در نماد تیپیکو با بیش از 2 میلیون خرید و فروش بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از 16میلیارد ریال بود. این گروه گزارشات تقریبا مثبتی در 3 ماهه داده اند و نوع گزارشهای 6ماهه همراه با تعدیل مثبت از این گروه می رود. بحث یکسان سازی نرخ ارز می تواند سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات این گروه متعادل و بیشتر رو به مثبت بود. گروه فلزات اساسی با توجه به افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی خیلی مورد استقبال بازار قرار دارند به طوری که امروز جزء گروه هایی قرار داشت که جو خرید خوبی در آن قابل مشاهد بود.از23 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام15 شرکت با افزایش قیمت و سهام 8 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه شرکت های سپنتا،گروه صنعتی سپاهان و معدنی کیمیای زنجان گستران با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد ذوب با بیش از 25 میلیون سهم بود. در این گروه سهام شرکت صنایع ملی مس ایران تاثیر مثبت 33.72 واحدی بر شاخص بورس داشتند. این گروه همچنان با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات این گروه از گروه های پرتقاضای بورس قرار گرفته اند و با رشد مداوم این قیمت های جهانی می توانیم شاهد تعدیلات مثبت پیاپی در شرکت های این گروه باشیم.

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، امروز شاهد معاملات متعادل تری نسبت به دیروز بودیم. این گروه جز گروه هایی بود که تاثیر منفی بر روی شاخص بورس داشت که بیشترین سهام موجود در این گروه که با بیش از26 واحد تاثیر منفی متعلق به شرکت پالایش نفت بندرعباس بود.  از 12شرکت فعال و قابل معامله این گروه، 5 شرکت با درصدهای مثبت و 7 شرکت با درصد منفی امروز را به پایان بردند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به سرمایه گذاری صنعت نفت با بیش از 11 میلیون سهم بود. دیروز شاهد افزایش قیمت جهانی نفت در بازارهای بین المللی بودیم. بازار همچنان منتظر گزارشات 3 ماه این گروه می باشد البته منظور شرکت های پالایشگاهی هستش.

به گزارش تابناک اقتصادی، از حاشیه های امروز  می توان به آگهی فروش سهام شرکت سایپا دیزل که در کدال منتشر شد، اشاره کرد. شرایط این معامله به صورت نقد و برای هر سهم 1630 ريال و کل ارزش این بلوک مدیریتی 1940 میلیارد ريال است.بهای تمام شده این سهم از ابتدای سال جاری برای سایپا به 1ريال کاهش یافت بنابراین کل این مبلغ برای خساپا سود دوره محسوب می شود و به ازای هر سهم برابر با 50ريال است و از آن مهمتر اینکه شرایط معامله نقد است و اگر اقساطی فروخته شود، مبلغ فروش بالاتر و سود قابل شناسایی افزایش خواهد یافت.(شایعه این است که ماموت خریدار این بلوک است).بلوک خکاوه قرار بود طبق اطلاعات قبلی به ازای هر سهم 1000ريال عرضه شود که البته بسیار کمتر از قیمت تابلو آن بود و هم اکنون نیز قیمت عرضه چند ريال بالاتر از قیمت بازار است اما این نکته نگران کننده نیست چون تصور بر این است که خریدار این شرکت جدید با اصلاح ساختار مالی و بازاریابی های جدید، خکاوه را به سود می رساند چون خریدار خارج از مجموعه سایپا قطعا بی دلیل و بدون برنامه و چشم انداز 1940میلیارد ريال سرمایه گذاری اولیه نمی کند!نکته بعد در خصوص ورنا است! سرمایه گذاری رنا در روزهای اخیر سهامی که از سایپا در زیر مجموعه ها داشت طی چند بلوک به پرتفوی خود اختصاص داد و هم اکنون ورنا 12.3درصد از سایپا را در اختیار دارد و در واقع راز این بلوک های چند روز اخیر که روی قیمت بازار معامله می شد همین است و در حقیقت رنا با توجه به اتفاقات پیرامون این سهم اقدام به چنین جابه جایی هایی کرده تا تاثیر بیشتری از تحولات به صورت مستقیم بگیرد و جا به جایی این سهام که به قیمت بازار است با اعداد پایین تر صورت گیرد.وساپا مالک 39درصد از سهام شرکت ورنا است در حالی که خود سایپا نیز مالک 73.3درصد از سرمایه گذاری سایپا است! اینها باعث می شود تحولات مزبور به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کل مجموعه اثر مثبت داشته باشد. اینکه سود ورنا رشد کند البته وابسته به این است که سیاست تقسیم سود سایپا پس از تعدیل مثبت احتمالی رشد کند و اما هم اکنون .... همه چیز روی کاغذ است! 14شهریور باید ببینیم برای خکاوه خریدار به میدان می اید یا خیر و شرایط معامله به چه نحوی پیش می رود اما اگر خکاوه واقعا به شرکتی خارج از مجموعه سایپا فروخته شود، این تحولات بسیار خوب خواهد بود و بازار استقبال می کند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پر سودترين قسمت سايپا را ميفروشند كه سايپا ديزل است و زيان ده ترين را نگاه ميدارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها