بازدید 19820
فشارهای تازه برای ارائه تصویر کاریکاتوری از ایران در سینما؛

تحدید نمایش سیگار در مملکتی که از هر چهار نفر، یکی سیگار می‌کشد!

بدون شک در اینجا بحث دفاع از نمایش سیگار در فیلم‌های سینمایی نیست، بلکه موضوع دخالت نهادهایی در حوزه سینما است که سینما ارتباطی با آنها ندارد و تخصصی در این حوزه ندارد و از این موضوع مهم‌تر، تلاش برای ارائه یک تصویر کاملاً پاکیزه و تخیلی از جامعه‌ای با آمارهای مصرف بالای سیگار و موادمخدر است.
کد خبر: ۶۱۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳ 15 August 2016
تحدید نمایش سیگار در مملکتی که از هر چهار نفر، یکی سیگار می‌کشد!
موضع‌گیری معاون اجتماعی وزیر بهداشت و درمان درباره میزبان مصرف سیگار در فیلم‌های سینمایی و تاکید بر کاهش مصرف سیگار، نشان داد تا چه سطح از دستگاه‌های اجرایی حس متولی‌گری در سینمای ایران دارند و چه فشارهای غیرمنطقی برای نمایش تصویر کاریکاتوری از ایران وجود دارد؛ رویکردی که سینمای ایران را روز به روز دورتر از واقعیت کف‌خیابان‌های این مملکت خواهد کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی پیشگیری و درمان، جشنواره فیلم سلامت را برگزار می‌کند، در حوزه سریال‌سازی دستی دارد و ظاهراً در قالب معاونت اجتماعی رسماً در همه حوزه‌هایی فعال است که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه ندارد و صرفاً از جنبه تبلیغی و بازدارندگی در آن مورد توجه است. نمونه مشابه چنین رویکردی را لااقل خبرنگار «تابناک» نتوانست در سایر کشورها بیابد که وزارت بهداشت و درمان سایر کشورمان در فیلم و سریال‌سازی نقشی داشته باشد.
 
آنچه از نقش آفرینی در فیلمسازی و سریال‌سازی و برگزاری جشنواره فیلم توسط وزارت بهداشت نادرتر است، دخالت در حوزه فیلمسازی است. خبرنگار «تابناک» نتوانست حتی یک مورد اظهارنظر از مقامات ارشد بهداشت و درمان کشورهای توسعه‌یافته بیابد که درباره میزان مصرف سیگار در فیلم‌های سینمایی نظر نظارتی داشته باشند و در حوزه فیلمسازی حتی در حد موضع‌گیری دخالت کرده باشند.
 
در مقابل، معاون اجتماعی وزیر بهداشت امروز اظهار کرده است: «2 دهه از فیلمهای سینمای کشورمان را بررسی کردیم که نتیجه آن افزایش 4 برابری استفاده دخانیات در فیلمها توسط خانمها و افزایش 10 درصدی دخانیات در آقایان بوده است؛ در صورتی که سینما می‌تواند فرهنگ استفاده نکردن از دخانیات را در کشور ترویج دهد. خوشبختانه تعاملاتی در این زمینه با سازمان سینمایی صورت گرفته است تا استفاده از دخانیات در فیلمهای سینمایی کمتر شود.»
 
گفته‌های معاون وزیر بهداشت حاوی دو نکته مهم است؛ نخست اینکه وزارت بهداشت به بررسی مصرف سیگار در فیلم‌های سینمایی (حوزه غیرمرتبط با این سازمان) پرداخته، دوم اینکه سازمان سینمایی حاضر به تعامل با وزارت بهداشت شده و قول داده که در فیلم‌ها به میزان کمتری سیگار مصرف شود.
 
بسیاری از مدیران ارشد سازمان‌های مختلف دوست دارند دیده شود و طبیعی است که هرگونه ورود به حوزه سینما در این زمینه راهگشا است؛ با این حال اینکه سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای ایران به این درخواست لبیک گفته و این حق را برای وزارت بهداشت قائل شده که درباره محتوای فیلم‌ها اعمال نظر کند، اتفاق خطرناکی است.
 
تحدید نمایش سیگار در مملکتی که از هر چهار نفر، یکی سیگار می‌کشد! 
این اتفاق خطرناک به چندمتولی‌‎گری در حوزه سینما بیش از پیش دامن می‌زند و روز به روز بر شمار این مجموعه‌‍‌ها که ملاحظات‌شان باید در سینمای ایران رعایت شود، می‌افزاید و طبیعتاً فیلمساز را از ارائه تصویر «واقعی» از جامعه ایران دورتر می‌کند. نتیجه دورتر شدن سینماگر از تصویر واقعی و ارائه یک تصویر سفید و پاستوریزه از آنچه در این مملکت می‌گذرد، صرفاً دوری کردن تماشاگر از سینماها و پناه بردن به سینمای سایر کشورهاست که در بسیاری اوقات تصویری اگزجره از جامعه‌شان ارائه می‌کنند، چون این خاصیت سینما است.
 
در جامعه‌ ایران که بنابر آمارهای اعلام شده بین 5.1 تا 8 میلیون مصرف کننده انواع مواد مخدر و بیش از 20 میلیون مصرف کننده سیگار وجود دارد و در واقع از هر چهار ایرانی تقریباً یک نفر سیگار می‌کشد، منع نمایش سیگار کشیدن در سینمای ایران شبیه یک شوخی است که مدیران «دهه شصتی‌» سینمای ایران با فیلمسازان می‌کردند و به مرور دریافتند اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند.
 
جای تردیدی نیست، میزان مصرف سیگاری که یک کودک در سطح شهر، منزل و سایر اماکن عمومی در طول یک روز می‌بینید از سکانس‌های مصرف سیگار که در همه فیلم‌های سینمایی طی دوره یک ساله به نمایش درمی‌آید، بییشتر است. در عین حال، این نافی اجرای رده بندی سنی برای فیلم‌ها ندارد؛ طرحی که ارتباطی با سانسور سیگار در سینمای ایران ندارد و صرفاً به مخاطب هشدار می‌دهد در این فیلم چه محتوایی به نمایش در می‌آید.
 
با این آمار اگر از هر چهار کاراکتر فیلم‌های سینمایی یک نفر سیگار بکشد، تصویری همراه با سیاه نمایی ارائه نشده و با تکیه بر آمار می‌توان گفت عیناً جامعه به تصویر کشیده شده که خوشبختانه در سینمای ایران یک دهم این آمارها نیز وجود ندارد. بنابراین تلاش برای پاکسازی سیگار از فیلم‌های سینمایی، یک تلاش تازه برای نمایش بخش کوچکی از واقعیت‌ موجود در کشورمان است که ساعات متمادی خارج از سالن‌های سینما با آن طرف هستیم.
 
بدون شک در اینجا بحث دفاع از نمایش سیگار در فیلم‌های سینمایی نیست، بلکه موضوع دخالت نهادهایی در حوزه سینما است که سینما ارتباطی با آنها ندارد و تخصصی در این حوزه ندارد و از این موضوع مهم‌تر، تلاش برای ارائه یک تصویر کاملاً پاکیزه و تخیلی از جامعه‌ای با آمارهای فوق الاشاره است.
 
اگر وزارت بهداشت و درمان قصد پیشگیری دارد، می‌تواند به سراغ قوانین سختگیرانه در حوزه افزایش قیمت سیگار از طریق مالیات، قانونی کردن منع مصرف سیگار در همه اماکن عمومی، تبلیغ پیش از نمایش فیلم‌ها درباره آثار مصرف سیگار و مواد مخدر و... برود که اثر مشخصی دارد، و الا برگزاری جشنواره سینمایی و دخالت در فیلمسازی تنها می‌تواند کارکرد تبلیغاتی برای مدیران وزارت بهداشت داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۵
تحدید به معنای محدود کردن است ، شاید منظورتان تهدید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
نه دیگه. تحدید به معنای محدود کردن منظور بوده. یعنی محدود کردن نمایش سیگار در سینمای ایران
ناشناس
| United States |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
من فیلمسازم و هر سال بالای 50 تا فیلم میبینم و شهادت می دم یکی از عواملی که باعث شد سیگاری بشم تماشای سیگار کشیدنای کسایی مثه جانی دپ در دوره دبیرستان بود.
a
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
در ترکیه نمایش سیگار در فیلم ها و به خصوص سریال ها ممنوع است به همین دلیل افراد سیگاری بسیار کم است
وزارت بهداشت و درمان به جای عیب جویی و دخالت و سرک کشیدن تو جاهایی که ربطی بهش نداره ، بهتره اوضاع اسف بار اخلاق پزشکی رو تو مجموعه تحت پوشش خودش رو به راه کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
هنوز داغ استاد كيارستمي در دل تمام سينما دوستان دنيا تازه است آقاي وزير بهداشت
وضع قوانین و مالیات و این ها درست

اما واقعیت رو بهتون بگم من به عنوان یه جوون 26 ساله تحصیلکرده، دانشجوی دکتری، سیگار کشیدن اقای شهاب حسینی در سریال شهرزاد به شدت روم تاثیر گذاشت. ینی کیف میکردم ایشون سیگار میکشید. پای سریالش که میشستم دوست داشتم همراش سیگار بکشم.

نه فقط من بلکه عده زیادی از دوستانمم همینطور هستن.

واقعیته ، خاهشا بزارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
عزیز من، اگر توی فیلم ها قتل نشون میدن و گروهی دوست دارند قتل کنند، دیگه مشکل سینمای ایران نیست. باید اون آدم ها رو اصلاح کرد.

یکی از علما سالهای اول انقلاب گفته بود که من خانم ها رو توی تلویزیون می بینم یک طوری ام میشه، امام گفته بود برو مشکل خودت رو حل کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
دکتر عزیز !!! دیکته چه خبر !؟
خاهشا !؟!؟!؟!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
شما پس خیلی مشکل داری محمد خان...حتما به فکر علاج خودت باش
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
دکتر مملکت که این باشه وای به حال بقیه....
ناشناس
| United States |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
محمد دقیقا درست گفته
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
دکتر برو دکتر

ببینین تحصیل کرده های مملکت ما کیا هستن !!
نباید ممنوع کرد اما نمایش آن به شکلی که تبلیغش باشه خوشایند نیست.
مثلا یک کارگردان در فیلمش نشون بده شیشه خوبه بکشیذ،نمی میرید اینجوری زیاد جالب نیست
اینم بستگی به اصول کاری هر کسی داره.
پاسخ ها
ناشناس
| New Zealand |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه 8 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/614732/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B8-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF
یعنی تمام مسائل و مملکت دقیق و حساب شده اس فقط همین یک مشکل مونده؟
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
هر چیزی در جای خودش مهمه. نمیشه به بهانه بودن هزاران کار دیگر از حل تک تک مشکلات طفره رفت.
ناشناس
| United States |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
اینقدر از اینایی که مثه تو کشک رو به... ربط میدن بدم میاد که حد نداره
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا می کردی
نگیم بدترین یکی از بدترین سیستم های کشور از نظر عملکرد سیستم درمانی مملکت هستش. آقایون به جای دخالت تو امور دیگه، سیستم بیمار خودشون رو درمان کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
داره درمان میکنه دیگه ...میگه سیگار تو ایران از افغانستان ها ارزون تره چرااااااااااا
سودش میره تو جیب کدوم از خدا بی خبری ، ضررش میره تو بدن کی
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
مثل اینکه شما نمیدونی دخانیات ( سیگار کشیدن ) یکی از اصلی ترین علل بیماری سرطان و بیماری های تنفسی در ایرانه و 95 درصد معتاد ها ابتدا فقط سیگار میکشیدن و بعد بع مواد مخدر روی اوردن ! ترویج یا کاهش مصرف سیگار به شدت بر روی میزان سلامتی مردم تاثیر میزاره و طبیعی هست که وزارت بهداشت بخواد در اون مورد موضع گیری کنه
این موضع مانند بسیاری از مواضع مشابه، به هیچ وجه به نفع مردم و سینما نیست. نشان دادن واقعیتها همه هدف سینما نیست که اینقدر برایش دست و پا بزنیم. چقدر سینما انسان سازی می کند؟ فرهنگ سازی سینما چه می شود؟ تحقیقات علمی نیز در سراسر جهان به اثر یادگیری از طریق مشاهده اشاره کرده اند و این نظر وزارت بهداشت پشتوانه علمی دارد.
کدوم مسئله فرهنگی تو این 40ساله درست شد که این یکی درست شه .....
من اگر از دولتمردان بودم پنج سال به همه مردم وقت می دادم که سیگار رو ترک کنم بعد از اون خرید و فروش سیگار رو مطلقا ممنوع می کردم و مجازات های سنگین براش در نظر می گرفتم.
آخه عقل هم خوب چیزیه چرا چیزی که همه می دونن برای سلامتی مضر هست باید خرید و فروش بشه.
ضمن این که نمی دونم چرا مسئله مشکل روانی سیگاری ها در رسانه ها هیچ وقت مطرح نمیشه مسئله سیگار یک مشکل روانیه که باید به این افراد کمک کرد تا زودتر بتوانند خودشون رو از شر این افیون جامعه نجات دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
آزادی مردم رو نمیشه گرفت ، به جای فشار رو مردم رو تولید کننده فشار بیار دولت مرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
سرت به کارت باشه بچه
سینماگران ایرانی متاسفانه به بهانه نزدیکی به جامعه مدام در حال سیاه نمایی اند؛ شما آن همه فیلمهای سینمای هالیوود را ملاحظه بفرمایید. کاری به دود و دمشان ندارم ولی لااقل مدام در حال نشان دادن جامعه آرمانی اند و امید به جامعه می دهند.سیگارو مواد و بدبختی و گریه و غصه و جیغ و هوار را که مردم در زندگی روزمره هم می بینند! اگر مردش هستید بجای این خزعبلات، چیزی بسازید که ارزش دیدن داشته باشد..
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
مرسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
احسنت
از بعضی ها که در زیر مطالب نظر میگذارند تعجب می کنم در مورد هر مطلبی فقط این جمله رو می نویسن "یعنی تمام مسائل مملکت حساب شده اس فقط همین یک مشکل مونده " در مورد حجاب مطلب باشه همینو میگن در مورد ورزش باشه همینه در مورد سینما باشه همینه بابا جان این هم یه مشکله دیگه مسائل فرهنگی رو خیلی دست کم می گیرن
نکنه این داستان ها، برای منحرف کردن افکارعمومی از ماجرای کیارستمیه. راستی چهل روز گذشت. مگه رسیدگی به پرونده یک نفر در نظام پزشکی چقدر طول میکشه؟
منع نمایش استعمال سیگار و مواد دخانی در سینما و تلویزیون یک مصوبه قانونی است و هشدار وزارت بهداشت را در همین راستا باید ارزیابی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
یک قانونی وجود داره از دوره رضاشاه که لغو نشده و نیروی انتظامی میتونه اجرا کنه، مبنی بر اینکه پوشیدن زیرشلواری در خیابان، سه روز حبس داره. یعنی اگر شما با زیرشلواری آشغال بذاری سرکوچه طبق این قانون نیروی انتظامی میتونه بازداشتت کنه و دادگاه سه روز زندان محکومت کنه.

این قانون هم مثل همون قانونه. تقریباً هیچ وقت اجرا نشده و مصوبه من درآوردیه که اعتبار نداره. بنابراین وزارت بهداشت در حد موضع گیری درباره سینمای ایران نیست
ماتوهمه زمینه ها مدعی هستیم ولی عکس انراجواب می گیریم.کشورماتوزمینه دورزدن حرف اول رامی زنه.زمان قدیم موادمخدر ازادبودمگه همه معتادبودن.ازادی بایدباشه.الان چاقوبه راحتی دردسترس است مگه همه چاقوکشند.اقایه عده ازاون وربوم دارن میفتند.وقتی خداتوقران میگه به زور می تونستیم همه راواردبهشت کنیم کاربعضیاشده کاسه داغترازاش!!!!
چه جالب من فکر می کردم وزارت بهداشت فقط وظیفه جذب بودجه به بهانه های مختلف و هدایت آن به جیب پزشکان و جلوگیری از افزایش تعداد پزشکان را داره.
به وزارت بهداشت ..... عرض کنم که ملت ایران هنوز کیارستمی را فراموش نکرده اند. لطفن و در صورت امکان اول به آن ماجرا رسیدگی فرمایید ما قول می دهیم که مصرف سیگارمان را کاهش بدیم. ترک را قول نمی دیم. در ضمن سینما باید واقعیت ها رو نشون بده. همون طور که ما در فیلمی سکانس مربوط به خانمی که در بین افراد خانواده اش حجاب کامل رو رعایت می کنه و با مقنعه به رختخواب میره، باور نمی کنیم. سیگار نکشیدن هیچ یک از بازیگران را هم باور نمی کنیم. بازم میگم. کیارستمی یادمونه. فراموشم نمی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
شما برو هر چی دوست داری بزن نمیخواد ادای آدمای چیز فهم رو در بیاری !ا
برای سلامتی جامعه, از نشان دادن خوردن قند و چربی , دعوا و مشاجره هم جلوگیری کنید خیلی بهتر میشه. از نمایش فوت و مردن نیز جلوگیری شود, در عوض پخش زایمان و خوردن غذاهای گیاهی را بیشتر کنند. خیلی خیلی با حال می شه اقای معاون....
تابناک واقعا ایول داری خیلی مقاله جالبی بود
این جمله " نمایش تصویر کاریکاتوری از ایران.." را بسیار بجا نوشتید. انچه در سینما و بویژه تلویزیون نمایش داده میشود هیچ شباهتی با واقعیت جامعه ندارد لذا جذابیت و همذات پنداری را در بیننده بر نمی انگیزد. شده شیر بی یال و دم واشکم.....!!
احتمالا بخاطر این نظر هم وزارت بهداشت کلی حق ویزیت گرفته. بالاخره درس خوندند زحمت کشیده اند کشیک داده اند.
کلی چیز حفظ کرده اند.
خب حالا اگه آمارها نشون بده که در ایران خیلی کارهای دیگه .... (بوق) هم انجام میشه باید به همون نسبت تو فیلم ها نمایش داد؟!!!!
در کشور ترکیه، کلن کشیدن سیگار در فیلم ها ممنوعه. حتا بازیگران از کشیدن سیگار در اماکن عمومی و این که تصویری از اونا در حالی که سیگار دستشون باشه منع شدن. ولی ترکیه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان دخانیات در سطح جهانه. اگر قرار بود این ممنوعیت کاری بکنه، حتمن در آنجا می کرد.
دوستان عزیز لطفا یه مقداری تحقیق کنین ، روزانه تو ایران 10 میلیارد تومان سیگار دود میشه جالب تر اینکه بیشتر این سیگارها منظورم مارک سیگار هاست محصول یک شرکت آمریکایی انگلیسی هست
به نظرم من کار وزارت بهداشت درسته. تو ایران هر چیز بدی که میخواد سانسور شه بهش گیر میدن و بحث رو به سیاست میکشن. دوستان برن دلیل عدم اکران فیلم سینمایی قیچی تو ترکیه رو ببینن بفهمن که همه جا سانسور چیزای مضر و خشونت یه چیز عادیه. اصلا هم فکرشون به فیلم های آمریکایی نره چون اونجا هم کلا رده بندی سنی وجود داره و این چیزایی که خیلی ها تو ایران میبینن تو خود امریکا خیلی ها نمیبینن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل