بازدید 235427
جزئیات تعرفه‌های جدید خدمات کنسولی

هزینه صدور و تمدید گذرنامه ۳۳۰ هزار تومان شد

آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 14 August 2016
آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

به گزارش تسنیم، هیأت وزیران در جلسه‌های 1395/4/20 و 1395/5/13 به پیشنهاد شماره 123638 مورخ 1394/6/18 سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی کشور (سابق) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (68) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ آیین­نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب کرد:

*آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی***

*ماده1ـ *وزارت امورخارجه و نمایندگی­های استانی آن در داخل کشور و نمایندگی­های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها می­باشد، طبق این آیین­نامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند.
مدارک صادره و یا اسناد تصدیق شده باید در دفاتر مخصوص و یا در نرم­افزار رایانه­ای مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات و موارد ایمنی و حفاظتی امکان­پذیر باشد.

*ماده2ـ* نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (1) و (2) و (3) پیوست این آیین­نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر می­شود. در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد، می­توان از تأییدیه رایانه­ ای استفاده نمود، اسناد و مدارک بدون نقش تمبر و یا بدون تأییدیه رایانه‏ ای فاقد اعتبار خواهد بود.

*تبصره ـ* وزارت امورخارجه موظف است از اتباع خارجه که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند در قبال صدور انواع روادید، بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه­داری کل کشور) واریز نماید. بهای انواع
روادید و معافیت‏های آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بین‏المللی، روابط فی ما بین دو کشور، رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد توسط وزارت امورخارجه تعیین می‏شود.

*ماده3ـ* صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی­های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد. نام، نام خانوادگی، سمت، امضای کارمند رسمی و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک، سند یا ورقه درج شود.

*ماده4ـ* مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بین‏‌المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول می‌شود.

*ماده5 ـ* تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آیین­نامه به سایر ارزها، تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می­شود.

*ماده6 ـ* تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات منوط به تصدیق نمایندگی‏های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می­باشد باید ظرف پنج روز انجام شود.

*ماده7ـ* در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال، یک ماه یا یک سال تمام محسوب می‏شود.

*ماده8 ـ* اگر در یک صفحه، اسناد مختلفی درج شده باشد، از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.

*ماده9ـ* اسناد، مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف می­باشند و حسب مورد تصدیق، تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام می­شود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشت­ها (یا تصاویری) که بایگانی
خواهد شد و یا مدارک صادره با مرکب قرمز و با عبارت: «به استناد بند.... ماده (9) آیین­نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد» و همچنین درستون مبلغ در نرم­افزار مربوط عبارت (رایگان) درج می­گردد:

الف ـ تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد. مانند در راه ماندگان، بازداشت­شدگان، زندانیان، اخراج­شدگان و موارد مشابه.

*تبصره ـ* اصل یا رونوشت مصدق مدارک موید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رییس نمایندگی بر روی آن درج شده است باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی نگهداری شود.

ب ـ تصدیق اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.

پ ـ تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.

ت ـ تأیید ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

ث ـ تصدیق اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدایی به این مراکز.

ج ـ تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره­ مند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل.

چ ـ تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

ح ـ تصدیق اسنادی که به موجب پیمان­های بین­المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

خ ـ تصدیق اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا نمایندگی‏های سیاسی، کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور رسیده و تعرفه آن دریافت شده است.

د ـ تصدیق امضا (ذیل وکالتنامه یا رضایت­نامه) مامورین رسمی ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی و به تشخیص رییس نمایندگی.

*ماده10ـ* هرگاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و نقش تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذی‌نفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

الف ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد، مراتب کتباً به وی اخطار و در صورت تعمد، با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

ب ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار کتبی به متخلف، مابه‏التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (49) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذی‌نفع مسترد می­گردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.

پ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر و یا در تأییدیه رایانه­ای درج و یا به بخش ذی­ربط کمتر اعلام نماید مطابق قوانین و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

*ماده11ـ* در ترجمه مدارک، هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر به طور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می­شود.

*ماده12ـ* تعرفه تأیید کلیه نسخه‌های اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد (10%) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.

*ماده13ـ* هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت امورخارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.

*ماده14ـ* دستورالعمل­های مورد نیاز درخصوص چگونگی اجرای این آیین­نامه در صورت لزوم توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

*ماده 15 ـ* تصویب­نامه شماره 141699/ت34405هـ مورخ 1386/9/4 با اصلاحات بعدی لغو می­شود.

برای دریافت جداول تعرفه ها اینجا کلیک کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۱۲
این برای داخل کشوره یا خارج کشور ؟؟؟
از اين افزايش قيمت دل آدم ميگيره حساب
خیلی گرونه
هزينه صدور گذرنامه از 330 تومن!!!!!!!!!! آخه قدم به قدم يه چيزي بگين بگنجه ، چه خدمت شگفت انگيزي قراره بدهيد كه تعرفه 4 برابر شده!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
قول خواهند داد
روحانی چیکار کردی با ما
چه خوب! ارزش پاسپورت ایرانی بالا رفت!
عزت و ابرو به پاسپورت ایرانی بازگشت؟؟؟؟؟
تورم تك رقمي ؟ هزينه پاسپورت سه برابر شده
؟؟؟ واقعن که
اینم از این دولت
سلام. تیتر خبر باید اصلاح شود. این هزینه ها مربوط به ایرانیان عزیزی است که در خارج کشور قصد استفاده از خدمات را دارند میباشد.
یادش بخیر
چرا تو این شرایط بد اقتصادی توفیق زیارت کربلا رو از ما گرفتن ... مردم از کجا پول بیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
اخه یکی نیست بگه چه هزینه ای براتون کم اومده
واقعن که
یعنی در هر حالی فقط بلدن از مردم پول بگیرن. کجای دنیا انقدر دولت قیمت ها رو بی دلیل بالا می بره. دلیل همه این گرونی ها فقط خوده دولته
خاك
یعنی چی که هرشب میخوابیدصبح بلندمیشیدیه نرخ جدیدتعیین میکنید.گناه مابیچاره ها که سالهاست ارزویرفتن به کربلاروداریم بحق اقاامام حسین به گردن شماهاست ازکجابیاریم این همه پول .بعدازعمری میخواستم امسال برم کربلا
بابا یکی بگه چرا باید واسه پاسپورتی که به هیچ جا راهش نمیدن این همه پول داد؟؟؟؟
لابد خروجی هم میخواد بشه یک میلیون !!!!
اقای روحانی....مرسی از تدبیر و امیدت
؟؟//
واقعا خجالت آوره...
حالم از تدبیر و امیدتون بهم می خوره...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
باید
مگه کسی به نظر مردمم احترام میگذاره.بابا انصافتون کجاس.تاحالا اینجوریشو ندیده بودم.یکشبه دوبرابر نه سه برابر بشه.احسنت برشما.اینجوری جلو تورمو گرفتین
دمت گرم آقای روحانی عجب تدبیر امیدی بود عجیب کلیدی هم اوردین واسه ملت ما بابا یکی به اینا بگه آقا نداریم چه خبر تونه بسه
واقعا خسته نباشيد همينو كم داشتيم ديگه تكميل شد
سلام .دوستان و خوانندگان عزیز این خبر کذب محض است.یه کم تو اینترنت بگردید متوجه میشید.سرچ کنید که آیا افزایش 300 درصدی هزینه پاسپورت حقیقت دارد .جوابتون رو دریافت میکنید .با خیال راحت برید کربلا .منم دعا کنید.خوشحالتون کردم مدیونین ها.از من گفتن بود.
این همه گرونی واسه چی
شما که دم میزنید برید کربلا نباید صحنه رو خالی کرد و خیلی حرفای دیگه .چرا دیدن اقا امام حسینی که ارزوی هر ادمیه اینهمه سخت میکنید.اقلا یه رویه ای رو درست پیش بگیرید که منی که دستم تنگه امام حسین و ببینم.به خدا خیلی دلم میخواد.چه گناهی کردیم. آخه شما هم که به طرق دیگر راه رو برما میبتدید.ایا درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاقا نداااریییممم
واقعا واسه اين سايت متاءسفم
خوبه که ب کارتون با قدرت ادامه بدید
عزیزان بزرگوار من هم امسال بدجوری دلم میخواست برم کربلا.اما با هزینه بالای گذر نامه تو این وضعیت اقتصادی توحسرت زیارت میمونم.التماس دعا.السلام علیک یا ابا عبداله الحسین علیه السلام
واقعا غیر منطقیه .واسه دولت تدبیر متاسفم
دوست عزيز - اتفاقاً اين افزايش به قيمت 330 هزار تومان كاملاً درست است و خودم از اداره صدور گذرنامه در اراك پرسيدم همين روز گذشته . ولي واقعاً حقش نيست اينطوري با آرزوها و آلام مردم بازي كنند ميدوني چند صد هزار نفر آرزوي رفتن به كربلا و زيارت قبر شش گوشه امام حسين ( ع ) رو دارن ؟ كي بايد جواب اينا رو بده ؟ !
خیلی کم آقای روحانی دست درد نکنه رندش کن 6000000
سلام...هموطنان عزیز.اصلا.نگران نباشید این یک شیب بسیار ملایم است....اگر یک صبح بیدار شد ودیدید که قبض مصرف هوا برای شما امد...اصلا غیر عادی نیست...اخه نفس کشیدن مفتی هم میشه!!!!!
با سلام خدمت همه...سالی که زور است 13 ماهه...فکر کنم به خاطر مسایل امنیتی گران شده تا کسانی که اراده کمتری دارند راهی سفر نشوند...ان شاالله که بعدا به قیمت منصفانه مبدل گردد..!!!!
چه خبره 300هزار تومن
چه خبره 300هزار تومن
بعدعمری امسال خواستم برم کربلا،ای خداااا گناه ماچیه اخه
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
این مبلغ دروغه همه هزینه ها روهم اگه 300 بشه پاسپورت و ویزا و خرجتون تا اونجا
واقعا متاسفم براتون
چقدر خوشحال بودم امسال میرم پابوس اقام ،امام حسین ترو به حق بی بی زینب من پول ندارم ولی ازعشق زیارتت دارم دیونه میشم خودت یک جوری کن که امسال اربعین کربلا باشم.خداییش باید برای این روزها باید مجانی کنند نه اینکه چند برابرش کنند واقعا جواب فاطمه الزهرا رو چی میخوان بدن اینقدر محبان پسرش رو ارزو به دل میزارن.
انصافم خوب چیزیوا
ای بابا
واقعاکه!!!
دولت خودش بدتر از همه
وای نههههه تورو خدا
خا ای یعنی چی
سلام چرا کسی به فکراین مردم نیست
بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور افزود: آنچه اعلام شده مربوط
تکذیب افزایش هزینه صدور گذرنامه در کشور
به تعرفه خدمات کنسولی در حوزه وزارت امورخارجه برای افراد خارج از کشور است.
واقعا متاسفم
خیلی مسخره اس
سلام دوستان..من امروز مراجعه کردم واسه گذرنامه..یک فیش۷۵۰۰۰تومان یک فیش ۳۷۵۰تومان وهزینه پست ودفتر هم ۲۹۳۰۰جمعاحدود۱۰۹۰۰۰تومان میشه..لطفا دوستان اول تحقیق کنن بعد اعلام نظر کنن..متاسفام که تو مملکت ما شایعه زودتر از حقیقت رواج پیدا میکنه..التماس دعا در ایام حسینی
با سلام واقعا از لطف بی کران مسوولین و دست اندر کاران سپاس گذاریم
سلام دوستان
لطفا به سایت رسمی پلیس + 10 مراجعه کنید تا متوجه صحبت دوستمون بشید
خخخخخ
یادش بخیر قبلنا سالی یبار یه صد تومنی یا دویستا تک تومنی میرفت رو قیمتا الان عشقیه هر کی هرچقد شب خواب ببینه صبح تعبیرش میکنه وخیلی راحتم از مردم میگیره
اقا من میخوام تمدید کنم گذرناممو
.
قصد هیئت وزیران ایجاد نارضایتی در میان مردمه
من دیروز برای پاسپورت اقدام کردم کلا شد 112 تومن
سلام ب همیه دوستان چیزی ندارم که بگم همین که حرف دل ایرانیا هم وطننانم حرف دله منه چی رودوباره تکرارکنم......سلام آقا تواین بی پولی بطلب بیام بین الحرمین سیرگریه کنم لبیک یاحسین.
این خبر رو درست کنید قصد شما از این خبر کذب چیه واقعا؟؟؟ من امروز پلیس +١۰ بودم کلا پاسپورت حدود ١۰٩ تومن شد.نه ٣٣۰ هزار تومن.این خبر رو تصحیح کنید.یا اصلا حذفش کنید،این خبر کذب رو.
باورم نمیشه
باورم نمیشه
من بالاترم یه نظر گذاشتم 26 مهر اقدام کردم امروز اومد گذرنامم ...ممنونم
سلام عزیزان،
کل مبلغ برای صدور گذرنامه میشه ۱۰۹ تومن،از پلیس +۱۰ اقدام کنید همین فردا،
دلیل این خبر رو اصلا متوجه نمیشم.
التماس دعا
بی تدبیرترین دولتی که دیدیم همین دولته......
نه بابا این خبر دروغه من با پدرم رفتیم گذرنامه گرفتم شد
109هزارتومن من واقعا نمیدونم چه لذتی داره این خبرایه دورغو پخش کردن
این همه شهید دادیم .ولی متاسفانه هیچ فرقی بین خانواده های شهدا و شخص عادی نیست .بهتره که یکم بفکر خانواده شهدا باشید
آخه چه خبره
چشماتون را باز کنید
واقعا متاسفم
همون 109 تومنم گرونه مگه یه دفترچه چهل برگی چی داره چه خدماتی میدن مگه تو دبی هزینه پاسپورت 14 دلاره اونم با توجه به درآمدشون
سلام چی داریدمیگیدتاریخ1395,08,10یعنی امروزساعت11.55پلیس +10گزرنامه پاسپرتموگرفتم شد110هزارتومن
منم فکر کردم300تومن میشه والی رفتم پلیس+10گفتن109هزارتومان میشه
109هزارتومنه
واقعا این پولها رو از ملت میگیرید پول زوره.
؟؟؟؟/
هعییییی
پاسپورت کشور ما از اون خوباس ...
والا ،گواهینامه میخوای بگیری پدرت در میاد
لبیک یا زینب(س)
عاشق روزیم که پام تو سوریه باز بشه .
دوستان برام دعا کنید از امام حسین میخوام که همتون رو راهی بین الحرمین کنه و رخصت ورود به حرمین رو اول از مولای متقیان حضرت علی(ع) بگیرین
چه خبره 330 تومن
سلام
سلام به پاسپورت ۱۰۹ تومنم زیاده یعنی چی اخه واسه یه دفترچه ی ۴۰ برگ ۱۰۹ تومن بده مردم پولو از زیر سنگ در میارن تو این وضع تورم این خوب نیست که واسه پاسپورت ۱۰۹ تومن بگیرن. اخه واسه شناسنامه ۲۳ تومن میگیرن. واسه این چرا انقدر؟؟؟؟؟
هزینه پاسپورت با تشریفات اداری جمعا حدود 150 تا 170 هزار تومن میشه
اقتصاد » اقتصاد کلان و اشتغال
هزینه اخذ پاسپورت چقدر است؟/ ارزان‌ترین و قوی‌ترین گذرنامه برای کدام کشورهاست؟
سلام
اینجا وبسایت تابتانک مقصر و مسئول آزمایش قیمته که ببینند اگر این کار عملی بشه عکس العمل مردم چیه.
ثبت نامه گذرنامه
ثبت نامه گذرنامه
گذر نامه اي كه اعتبارش رو ميزنه ٥ سال ولي بعد ٤ سال ونيم ديگه هيچ جا نميتوني بري ميگن اعتبارش كمتر از ٦ ماهه !!!!!!!!!!
اخه یه دفترچه چقد ارزش داره
چرا مردم زیر فشار میذارید
توشه ما بستان آباد گذر نامه را به ما 150 تومان دادن مگن 40
تومن قرون دادن
امیدوارم
هعییییییییییی
چه پول هایی از مردم می گیرن!!!!
ما ها رو از زیارت آقا محروم میکنین
من نمیدونم چند صفحه کاغذ این همه ارزش داره
این خبر کذبه.من دیروز یعنی 96/02/12 برای گرفت مدارک مراجعه کردم گفتن مبلغ کل برای دریافت گذر نامه ( با اجازه محضری و پرداخت تمام هزینه ها ) کلا حدود 101000 تومان است.البته نوزاد و کوچیک و بزرگ هیچ فرقی هم ندارد.
ايران جز محدود كشوري هاي كه از مسافرها خروجي ميگيره
واقعا جاي تاسف داره
هر خارجي كه مياد ايران تعجب مي كنه
با سلام و خسته نباشید
کسی خبر داره که تمدید پاسپورت چقدر هزینه دارد؟
ای بابا یکی از اشنا ها یه هفته پیش گذرنامه گرفت شد ۱۱۴هزار تومن منم فردا میخواستم بگیرم ینی یه دفه گرون شد
قیمت گذر نامه ۹۶/۷/۱۱ ۱۱۴۰۰۰ تومان امروز اقدام کردم
من پاسورتم 5ماه اعتبارش مونده بایدتعویضش کنم لطفاراهنمایی بفرماید
واقعا جای بسی تدبیر و امید خالیست بین همه مردم
نام کچل رو گذاشتند زلفعلی مانند دولت تدبیر و امید
چه خبره عرضه اینم ندارند که قیمت گذرنامه اینقدر گرون نباشه براشون رسم شده.هر سال گرون تر از پارسال
سلام خستنه باشید واقعا
کشوری که پول خروجی بالا میگیره قاعدتا دادن پاسپورت را مجانی انجام میدهد...ولی ما هم پول پاسپورت خروجی باید بدیم هم پول پاسپورت خروجی!!!؟؟؟ خودمم نفهمیدم چی شد
خیلی گرووووونه الان یکی به من توضیح بده من‌پاسپورت ندارم برای گرفتنش برای ترکیه چقدر خرجم میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان