بازدید 6331
تبدیل خرما به انواع شیرینی در کارگاه ۲۵۰ متری

این خانم با ۲۰ میلیون تومان ۱۰ بیکار را شاغل کرد

کد خبر: ۶۱۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۹ 14 August 2016
ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی است و به شکل چشم‌گیر در توسعه اشتغال موثر است. یک کارآفرین نمونه با استفاده از فرآوری خرما دست به اشتغال برای ۱۰ نفر و خانواده خود زده است.

به گزارش تسنیم، دو مفهوم کارآفرینی و اشتغال‌زایی هر دو با ارزش و با هم مرتبطند اما لزوماً منطبق بر هم نیستند. اشتغال‌زایی یکی از نتایج کارآفرینی است.اما نکته مهم اینجاست که کارآفرینی همیشه به صنایع سنگین پتروشیمی، فولاد، مواد معدنی و ... توسط دولت محقق نمی شود، گاهی کارآفرینی از یک حیاط کوچک خانه شروع و در گسترده وسیع ادامه می یابد.

اما در مسیر اشتغالزایی یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است.از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی است، به شکل چشم‌گیر در توسعه اشتغال موثر است.

زهرا خسروزاده، اهل استان بوشهر است که با بهره گیری از دستگاه های صنایع تبدیلی برای 10 نفر اشتغالزایی کرده است. او در کارگاهش به فرآوری خرما می پردازد و شوهرش نیز در فروشگاه محصولات تولیدی را به فروش می رساند.

این فعال کارآفرینی درباره نوع فعالیتش بیان می‌کند: قبل ازاینکه به عرصه تولید وارد شوم در آموزشگاه فنی و حرفه ای به مدت 12 سال تدریس صنایع غذایی می‌ کردم یعنی تا حدودی با این صنعت آشنا بودم.همچنین در صدا و سیمای استان نیز به عنوان کارشناس غذایی فعالیت داشتم. اما با وجود اینکه کار داشتم تمایلم به این بود که شخصاً وارد کار تولیدی شوم. خلاصه در سال 90 موفق شدم خرما را که مهمترین محصول کشاورزی استان بوشهر است، به شکل فرآوری تولید کنم.

این خانم با ۲۰ میلیون تومان ۱۰ بیکار را شاغل کرد

خسروزاده با بیان اینکه سرمایه اولیه ام تنها 20 میلیون است اظهار داشت:حدود 10میلیون از سرمایه ام را صرف خرید یک دستگاه "میکسر" خریدم و کار را در یک کارگاه 30 متری شروع کردم.کار ما این است که هسته های خرما را در می آوریم و خرما را داخل دستگاه میکسر و تبدیل به خمیر خرما می‌کنیم. پس از آن به تبدیل انواع شیرینی‌ها نظیر رنگینک، حلوا خرمایی، رلت خرما و خرما شکلاتی می‌پردازیم.

با توجه به اینکه خرما مهمترین محصول کشاورزی استان بوشهر است، بالاخره در سال 90 تصمیم را گرفتم به سمت عرصه تولید بروم. به همین دلیل به سمت تولید محصولات فرآوری شده خرما را به عنوان عرصه فعالیت انتخاب کردم.

با توجه به اینکه خرما  بسیار شیرین است، نیازی به شکر، مواد افزودنی و مواد نگهدارنده نداریم و محصول نهایی کاملاً طبیعی است.

وی درباره محل عرضه این محصول می‌گوید: اوایل شروع فعالیت به نظرم رسید بهترین محل عرضه محصولاتمان فرودگاه بوشهر است زیرا مردم غیر بومی در آن محل زیاد رفت و آمد می کنند و نیازمند سوغاتی هستند. عرصه محصولات فرآوری شده خرما در فرودگاه بوشهر با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و کم کم از استان های مختلف تماس می گرفتند و خواستار دریافت محصولات می شدند. ارگان های دولتی هم مشتری ثابت ما شدند زیرا آن ها برای پذیرایی از مهمانان غیر بومی نیازمند شیرینی های سنتی بودند.

خسروزاده با بیان اینکه پس از استقبال از این محصول توانستیم کار را توسعه دهیم گفت: به مرور توانستیم کار را توسعه بدهیم و یک کارگاه 250 متری  با 10 کارگر داشته باشیم. کار را در کارگاه من تولید می کنم و همسر در فروشگاه آنها را به فورش می‌رساند. یکی از پیشرفت‌های ما خرید یک دستگاه بسته بندی بود که با وام 30 میلیون تومانی بسیج سازندگی تهیه کردیم. شکیل و جذاب کردن محصولات با خرید این دستگاه برای ما خیلی موثر بود.

وی با بیان اینکه خرما در استان بوشهر به صورت سنتی در قالب‌‌های 2 یا 3 کیلویی بسته‌بندی و عرضه می شود افزود:برای بازگرداندن خرما به سبد غذایی خانواده‌ها بهترین راه فرآوری این محصول و ارائه آن در قالب های جدید وجود ندارد. علاوه بر این موضوع یکی از آسیب‌ها این است خرما ارزش غذایی بالایی دارد اما در سبد غذایی خانواده جایگاهی ندارد، در نتیجه این روش بهترین راهکار برای ورود خرما به سبد خانوار است.

این فعال کارآفرینی با بیان اینکه مشاغل خانگی علاوه بر اشتغالزایی و کسب درآمد مزیتی دارد و آن این است که مانع از فعالیت و کار منزل نمی‌شود. بیشتر محصولات کشاورزی ماندگاری اندکی دارند و اگر زود به فروش نرسند از بین می روند و زحمات کشاورز نابود می شود. همین مساله موجب می شود که در یک فصل همه محصولات کشاورزی به بازار سرازیر شود و قیمت به شدت کاهش یابد، در نتیجه کشاورز ضرر می کند. از طرف دیگر همان محصول کشاورزی در فصول دیگر سال نایاب می شود و قیمت به شدت افزایش می یابد و این بار مردم ضرر می کنند. صنایع تبدیلی عامل زمان را از دخالت در محصولات کشاورزی کنار می زند. علاوه بر این امکان فرآوری و خلق ارزش افزوده برای محصولات را فراهم می کند. وقتی ارزش افزوده ایجاد می شود، خود به خود اشتغالزایی صورت می گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل