بازدید 7856
عصرانه اقتصادی

از "کشف ۱۱۶ تن میوه قاچاق در یک هفته" تا " فیلم چگونگی دور زدن نرخ سود در بانکها"

در عصرانه اقتصادی امروز، از تغییرات امروز شاخص بورس همراه با تحلیل اتفاقات تالار شیشه ای حافظ سخن گفته ایم. در ادامه با دوربین مخفی نشان می دهیم که بانک ها چگونه نرخ سود را دور می زنند و از افزایش اونس طلا در کنار کاهش نرخ تورم و آخرین تغییرات نرخ فروش دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز نوشته ایم. در پایان از گرانی و ارزانی مواد غذایی به روایت بانک مرکزی نوشته ایم.
کد خبر: ۶۱۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 10 August 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سرمایه، ارز، سکه، انرژی، و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در عصرانه اقتصادی امروز، از تغییرات امروز شاخص بورس همراه با تحلیل اتفاقات تالار شیشه ای حافظ سخن گفته ایم. در ادامه با دوربین مخفی نشان می دهیم که بانک ها چگونه نرخ سود را دور می زنند و از افزایش اونس طلا در کنار کاهش نرخ تورم و آخرین تغییرات نرخ فروش دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز نوشته ایم. در پایان از گرانی و ارزانی مواد غذایی به روایت بانک مرکزی نوشته ایم.


شاخص در ارتفاع 78 هزار واحدی درجا می زند

امروز شاخص بورس در ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد اما این افزایش تقاضا 30 دقیقه بیشتر طول نکشید و از ساعت 9:30 دقیقه به بعد با تقویت عرضه در بازار و غلبه آن بر تقاضا شاهد نزول شاخص بودیم به طوری که در پایان شاخص بورس با کاهش 177.90 واحدی رقم 78190.50 واحد را به ثبت رساند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.05.20 شاخص بازار اول با 133.21 واحد کاهش به رقم 55349.20واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول، با کاهش 3380.6واحد به رقم 167269 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 63.40 واحد کاهش به رقم 27854.60واحد رسيد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بورس  در سومین هفته ماه دوم تابستان با کاهش 177.90واحدی به رقم 78190.50 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با کاهش 1.10واحد به رقم 818.30واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3059 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1590 میلیارد ریال رسید.

آمادگی یک‌بانک برای کاهش سودتسهیلات‌به9درصد

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص که روز دوشنبه اولین روز منفی خود را بعد از هفده روز کاری مثبت خود ثبت کرده بود امروز مجددا منفی شد و در این میان تاثیر منفی شرکت هایی که در گروه پالایشگاهی و فلزات خیلی مشهود بود. نکته قابل توجه امروز افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به دیروز بود به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 3386 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 4669 میلیارد ریال رسید که با رشدی بیش از 35 درصدی همراه بود. اگرچه امروز شاخص عقب نشینی کرد و با منفی به کار هود پایان داد اما همچنان در کانال صعودی قرار دارد و باید دید با توجه به اخباری که آخر این هفته به بازار مخابره می شود، بورس هفته آینده را چگونه طی خواهد کرد. به طور کلی امروز شاهد معاملات متعادل و پرحجمی بودیم.

از حاشیه های امروز تالار شیشه ای: کمیته بررسی لایحه اصلاح بودجه سال ۹۵ مقرر کرد دولت تنها در یک سال برای پرداخت مطالبات از محل دارایی‌های بانک مرکزی برداشت کند و گزارش آن را هر سه ماه یکبار به مجلس ارائه کند.دولت در تبصره 35 لایحه اصلاحی خود پیشنهاد کرده بود 45 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارزش گذاری دارای‌های بانک مرکزی اعم از طلا و غیره که متعلق به ملت ایران است و همچنین از محل مابه التفاوت تسعیر ارز برای پرداخت مطالبات بانک‌ها به بانک مرکزی و مطالبات بانکها از دولت استفاده شود.مدیرعامل بانک مسکن،جناب آقای محمد هاشم بت شکن،آمادگی بانک مسکن برای کاهش سود وام به 9درصد را اعلام کرد.محمد هاشم بت شکن بیان کرد که این بانک آمادگی دارد به تبع کاهش سود سپرده های بانکی، سود تسهیلات خود را از 11درصد به 9 درصد کاهش دهد.در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تسهیلات مشارکت مدنی این بانک 91 درصد و تسهیلات خرید مسکن 61 درصد افزایش داشته است.بانک مسکن پرداخت 100 هزار تسهیلات برای بافت فرسوده شهری را در دستور کار خود قرار داده است.

دوربین مخفی چگونگی دور زدن نرخ سود در بانکها

علیرغم ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی تعدادی از بانک ها به دنبال راه‌هایی برای حفظ سرمایه های مشتریان خود هستند. در این میان مشتریان نیز با توجه به اینکه بازار مطمئنی به جهت سرمایه گذاری در برابر خود نمی بینند تمایلی به جابجایی سرمایه های خود ندارند.

تعداد بازدید : 40



بانک مرکزی چین: یوآن را جهانی می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی چین اعلام کرد در نظر دارد تا از طریق همکاری بیشتر با کشورهای دیگر و بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت گسترده‌تر از واحدپول این کشور، استفاده جهانی از یوآن را بیشتر کند.

این اظهارات در گزارش‌ سالانه بانک مرکزی در خصوص جهانی‌کردن یوآن که روز چهارشنبه در وب‌سایت بانک مرکزی چین قرار گرفته؛‌ آمده است.

این بیانیه در حالی انتشار یافته که نزدیک به یک سال از اجرای سیاست تضعیف ارزی چین در آگوست 2015 می‌گذرد. اقدامی که بازارهای جهانی را شگفت‌زده کرد و موجب سقوط بازارهای کالایی و بازارهای سهام شد. سهم یوآن در پرداخت‌های جهانی در ماه ژوئن به 1.72 درصد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح ثبت شده از سال  2014 بوده است؛ این در حالی است که ذخایر ارزی در هنگ‌کنگ نیز به پایین‌ترین سطح سه سال اخیر رسید.

در بیانیه بانک مرکزی چین همچنین آمده است: زیرساخت‌ها برای بین‌المللی کردن یوآن بهبود خواهد یافت، استفاده خارج از مرزها تحت حساب جاری افزایش خواهد یافت و کانال‌های سرمایه‌گذاری یوآنی نیز وسعت خواهد یافت. این بیانیه اشاره‌ای به چگونگی دستیابی به این اهداف نکرده است.

بانک مرکزی اعلام کرد استفاده یوآن به عنوان واحد پولی ذخیره نیز افزایش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر یوآن را وارد حق برداشت مخصوص خود کرد.


رکوردشکنی تولید نفت عربستان در ماه جولای 2016

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، آمار مورد تایید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد که تولید نفت عربستان با پیشی‌گرفتن از رکورد 10.56 میلیون بشکه‌ای که در ماه ژوئن سال گذشته به ثبت رسیده بود به 10.67 میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که نفت به روند نزولی خود در معاملات نیویورک ادامه می‌دهد.

تقاضای برق در خاورمیانه در ماه‌های جولای و آگوست (گرم‌ترین ماه‌های سال) به اوج خود رسیده است. در این ماه‌ها استفاده عربستانی‌ها از کولر و دستگاه‌های تهویه در منازل و دفاتر اداری به بیشترین حد می‌رسد. یک مقام آگاه در سیاست تولید عربستان در ماه آوریل اعلام کرده بود این کشور در نظر دارد تا تولید نفت خود را در تابستان 2016 به 10.5 میلیون بشکه برساند. 


زنگنه مسئول تأیید کلیات قراردادهای نفتی شد

هیأت وزیران مصوب کرد کلیات قراردادهای نفتی شامل قیمت، مدت و اعمال شرایط عمومی باید به تأیید وزیر نفت برسد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه رسمی، هیأت وزیران در جلسه 1395/5/13 به‌پیشنهاد وزارت نفت و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی در تصویب‌نامه مربوط به شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به‌شرح زیر است:

1 ــ کلیات قراردادهای نفتی شامل قیمت، مدت و اعمال شرایط عمومی باید به تأیید وزیر نفت برسد.

2 ــ در اجرای ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ــ مصوب 1394 ــ وزارت نفت مکلف است، توجیه فنی و اقتصادی و زیست‌محیطی، زمان‌بندی اجرا و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هر یک از طرح‌ها و پروژه‌ها را به تصویب شورای اقتصاد برساند.

3 ــ در اجرای ماده (15) قانون اصلاح قانون نفت ــ مصوب 1390 ــ وزارت نفت مکلف است یک نسخه از قراردادهای منعقده موضوع مصوبه یادشده را ظرف ده روز پس از تاریخ نفوذ هر قرارداد، به‌صورت طبقه‌بندی شده برای رییس مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

4 ــ وزارت نفت مکلف است ظرف ده روز پس از تاریخ نفوذ هر قرارداد در مصوبه مذکور، گزارش آن را جهت بررسی و ارزیابی به هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی (موضوع مواد (3) و (7) قانون اصلاح قانون نفت) ارایه نماید. این گزارش باید شامل متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای هر قرارداد باشد.

5 ــ به‌منظور تدوین راهبردها و سیاست‌ها، ارزشیابی و نظارت بر اجرای مدیریت مخازن برای تولید صیانتی با رویکرد انتقال و توسعه فناوری، ساختار و تشکیلات موجود در وزارت نفت با پیشنهاد آن وزارتخانه و تأیید سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور تقویت، ارتقاء و توسعه یافته و بر اجرای قراردادهای موضوع این تصویب‌نامه و انتقال و توسعه فناوری به شرکت/ شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P) و نیز پیمانکاران عمومی( GC) و سازندگان تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ایرانی مطابق شیوه‌نامه ابلاغی وزیر نفت نظارت نماید.


قیمت اونس طلا افزایش یافت

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال انتشار آمار ضعیف از اقتصاد آمریکا و کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور، ارزش دلار کاهش یافت و این موضوع افزایش بیش از یک درصدی قیمت طلا در معاملات امروز را در پی داشت. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به بالاترین رقم در بیش از یک سال گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از افزایش 0.4 درصدی در جلسه قبل، امروز با 1.1 درصد افزایش به 1354 دلار و 44 سنت رسید.

قیمت طلای آمریکا نیز یک درصد افزایش داشت و به 1360 دلار و 60 سنت رسید
قیمت پالادیوم با 7.4 درصد افزایش به 746 دلار و 10 سنت رسید که بالاترین رقم از ژوئن 2015 تاکنو بود. قیمت پلاتین نیز با رشد 2.4 درصدی به 1177 دلار و 80 سنت رسید. قیمت پلاتین در بالاترین رقم به 1182 دلار و 20 سنت رسید که بالاترین قیمت در طی بیش از 16 ماه گذشته بود.

یک تاجر فلزات گرانبها در هنگ کنگ گفت: «روند کلی در گروه فلزات پلاتین مثبت است. اعتصاب ها در معادن و مشکلات اتحادیه های تجاری در آفریقای جنوبی موجب تقویت قیمت پلاتین  شده و پالادیوم نیز به تبع آن افزایش داشته است.»

کاهش نرخ تورم معدنی در فصل بهار

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولید کننده بخش معدن در فصل بهار سال ۱۳۹۵ با ۴.۸ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به عدد ۱۹۱.۵ رسید. شاخص مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده کل بخش معدن) ۱۲.۷ درصد کاهش نشان داده است.

درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل بهار سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید کننده کل بخش معدن) ۱۰.۲- درصد می باشد. کاهش ۴.۸ درصدی شاخص قیمت بخش معدن در فصل مورد بررسی ناشی از کاهش قیمت بخش استخراج کانه های فلزی است.

تغییرات امروز بازار آزاد ارز

امروز در بازار آزاد ارز، هر دلار به طور میانگین با قیمت 3533 به فروش رسید، یورو نیز به طور میانگین با قیمت 3948 به فروش رسید و درهم امارات نیز میانگین قیمت فروش 9683 تومان را ثبت کرد. نمودارهای زیر نشان دهنده روند تغییرات نرخ فروش این سه ارز را از ابتدا معاملات تا پایان ساعت 18 امروز نشان می دهد.

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی


قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش مهر به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز چهارشنبه به دلیل فزونی عرضه جهانی طلای سیاه و به دنبال آن تحت الشعاع قرار گرفتن بازارها با روند نزولی آغاز به کار کرد.

در همین حال قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۳۴ سنت کاهش به ۴۲ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید ضمن اینکه قیمت نفت دریای برنت هم با ۳۶ سنت کاهش در برابر ۴۴ دلار و ۶۲ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که عرضه جهانی نفت بیش از نیاز تقاضا است ضمن اینکه فزونی محصولات پالایشگاه های نفتی هم موجب وخیم تر شدن شرایط فعلی بازار نفت شده است و نشست آتی اوپک هم خیلی راهی به سمت محدود کردن تولید باز نخواهد کرد.

روسیه از رکود خارج شد

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، آمار رشد اقتصادی این کشور نشان می دهد که روسیه در حال خارج شدن از رکود و بازگشت به رشد اقتصادی است.

مقامات بانک مرکزی روسیه اعلام کردند، ارزیابی رشد اقتصادی نشان می دهد که رکود را پشت سر گذاشته ایم و به سمت رشد کند اقتصادی در حال حرکت هستیم.

در همین حال بانک مرکزی روسیه رشد اقتصادی این کشور را در نیمه دوم سال جاری میلادی بین ۲ دهم تا ۳ دهم درصد برآورد کرده است و این رقم برای سه ماه سوم و چهارم به ترتیب ۴ دهم و ۵ دهم درصد خواهد بود.

بر همین اساس روسیه به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و تحریم از سوی غرب به بلندترین دوره رکود در ۱۶ سال اخیر مبتلا شده است.

البته پیش از این وزیر اقتصاد روسیه به دلیل کاهش رشد اقتصادی 3.7 درصدی این کشور در سال 2015 میلادی پیش بینی خود را از  تولید ناخالص داخلی روسیه را با روند نزولی ۲ دهم درصدی پیش بینی کرده بود.

کاهش سود وام مسکن به ۹درصد

مدیرعامل بانک مسکن از آمادگی این بانک برای کاهش سود تسهیلات از ۱۱ درصد به ۹ درصد خبرداد و گفت: این بانک آمادگی دارد به تبع کاهش سود سپرده های بانکی، سود تسهیلات خود را از ۱۱درصد به ۹ درصد کاهش دهد.

۱.۵ میلیون تلفن بی‌استفاده در تهران

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با تاکید بر اینکه هر خط تلفن ثابت در شهری مانند تهران بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد، گفت: اکنون بیش از یک و نیم میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد در این شهر وجود دارد.

دلار بانکی ارزان و یورو گران شد

بانک مرکزی امروز چهارشنبه 20 مردادماه، بانک مرکزی قیمت 39 ارز عمده دولتی را اعلام کرد و بر این اساس قیمت 22 ارز نسبت به دیروز افزایش پیدا کرد و  ارزش 11 ارز دیگر  از جمله دلار آمریکا  کاهش پیدا کرد و ارزش 6 ارز دیگر بدون تغییر ثابت ماند. 

عصرانه اقتصادی

سکه یک میلیون و 123هزار تومان معامله شد

در بازار آزاد امروزچهارشنبه 20 مردادماه، هر قطعه سکه بهارآزادی با 16 هزار تومان رشد قیمت ، یک میلیون و 123هزار تومان معامله شد.

عصرانه اقتصادی

روایت بانک مرکزی از گرانی و ارزانی مواد غذایی

به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۵ / ۵ / ۹۵ را منتشر کرد.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۱.۰ درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل ۵.۱ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۹۰۰۰۰ الی ۱۰۷۰۰۰ ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۴ درصد کاهش ولی بهای برنج داخله درجه دو ۰.۲ درصد افزایش یافت. قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود. در گروه حبوب بهای لوبیای سفید معادل ۰.۸ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۵ درصد تا ۱.۹ درصد کاهش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای گلابی معادل ۷.۴ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۴.۵ درصد کاهش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه بهای سبزی‌های برگی بدون تغییر بود. قیمت لوبیا سبز معادل ۶.۷ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱.۰ درصد تا ۱۰.۰ درصد افزایش داشت.

از

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوش گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود. بهای گوشت مرغ معادل ۲.۱ درصد کاهش یافت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته قیمت قند معادل ۱۸.۵ درصد، شکر ۹.۰ درصد، چای خارجی ۰.۲ درصد و روغن نباتی مایع ۰.۱ درصد افزایش داشت. بهای روغن نباتی جامد بدون تغییر بود.

در هفته منتهی به ۱۵ مردادماه نسبت به هفته قبل قیمت گروه لبنیات ۰.۱ درصد، تخم مرغ ۵.۱ درصد، سبزی‌های تازه ۱.۶ درصد قند و شکر ۱۴.۲ درصد، چای ۰.۲ درصد و روغن نباتی ۰.۱ درصد افزایش یافته اما حبوب ۱.۱ درصد، میوه‌های تازه ۲.۱ درصد و گوشت مرغ ۲.۱ درصد کاهش داشته است.


کشف ۱۱۶ تن میوه قاچاق در یک هفته

به گزارش فارس، محمد علی باغستانی میبدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در محل سازمان به آخرین وضعیت آمار مبارزه با آفات در مزارع کشور، پرداخت و از وضعیت واردات سموم و قاچاق سم، خساراتی که ناشی واردات آفات کشورهای دیگر به کشور وارد شده و کشف میوه قاچاق سخن به میان آورد.

وی گفت: طی یک هفته اخیر در دو محموله جداگانه در استان آذربایجان غربی و هرمزگان 116 تن میوه قاچاق کشف شده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: 101 تن در استان آذربایجان غربی و در مرز بازرگان کشف شده که از این رقم 72 تن آن مربوط به گوجه فرنگی و 23 تن لیموترش بوده است که فاقد شناسنامه و گواهی مبداء بوده و در کنار آن 15 تن لیموترش قاچاق در بندرعباس کشف و امحاء شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار