بازدید 17262

درباره در آمد چند صد میلیادری اتاق بازرگانی اطلاعاتی در دست نیست!

برآورد می شود مجموع درآمد سالانه اتاق بازرگانی رقمی بالغ بر 380 میلیارد تومان باشد. اگر چه برخی مسئولان اتاق بازرگانی درآمد اتاق را سالانه تنها 60 تا 80 میلیارد تومان بیان کرده اند اما این اظهارات در فضای ابهام آلود بیان شده و با توجه به عدم انتشار آمار و اطلاعات و عدم ارائه گزارش حسابرسی توسط هیات رئیسه اتاق به نظر می رسد این آمار جای بررسی و تدقیق دارد.
کد خبر: ۶۱۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹ 04 August 2016
از زمانی که در سال 1262 با موافقت ناصر الدین شاه شورای بازرگانان تشکیل شد تا سال 1348 که اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران شکل گرفت و بعد از آن درسال 1369 قانون اتاق بازرگانی صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، همواره دو دغدغه درباره فعالیت این نهاد که آن را پارلمان بخش خصوصی می نامند، وجود داشته که اول تامین درآمد متناسب با وظایف اتاق و دوم استقلال اتاق از دولتهای مستقر و نمایندگی بخش خصوصی بوده است. درآمدهای این نهاد، مساله ای است که این سالها کم تر در باره آن صحبت شده است و تا کنون کسی آمار دقیقی از میزان درآمدهای پارلمان بخش خصوصی ایران ندارد و نمی داند این نهاد چقدر درآمد دارد و این در آمدها را دقیقا برای چه فعالیت هایی هزینه می کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» با این وجود با رجوع و بررسی، منابع در آمدی اتاق بازرگانی و نیز وظایفی که این نهاد برایش تعریف شده است، شاید بتوان تا حدودی درآمدها و هزینه های این نهاد مادر بخش خصوصی را تخمین زد. عموما درآمدهای اتاق بازرگانی ایران براساس ماده 20 قانون اتاق بازرگانی و سایر قوانین، از محل‌های زیر تامین می‌شود:

1- حق عضویت سالانه

حق عضویت مطابق آیین نامه نحوه عضویت مصوب شورای عالی نظارت-1374(به پیشنهاد هیئت رئیسه) سالانه از تمامی اعضا اخذ می‌شود. میزان فعلی آن مطابق جدول زیر و بر اساس سرمایه اظهار شده اعضا است.
 
 سرمایه (ریال)مبلغ به ریال 
 تا 300,000,0002,500,000 
 از 300,000,000 تا 2,000,000,0004,000,000 
 از 2,000,000,000 به بالا5,000,000 


2- سه در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی

مطابق با ماده واحده قانون نحوه تامین هزینه های اتاق و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دارندگان کارت بازرگانی موظف‌اند سه در هزار درآمد مشمول مالیات خود را به حساب اتاق بازرگانی واریز نمایند. تمدید کارت بازرگانی –که بصورت سالانه تمدید می‌شود- منوط به ارائه فیش واریزی مذکور است.

3- یک در هزار رقم فروش کالا و خدمات

مطابق ماده 77 قانون برنامه 5ساله پنجم توسعه، تمامی اعضای اتاق بازرگانی موظف‌اند یک درهزار رقم فروش کالا و خدمات خود را به حساب اتاق بازرگانی واریز نمایند.

4- سایر درآمدها

شامل حق صدور و تمدید کارت بازرگانی، تعرفه رتبه‌بندی کارت بازرگانی، برگزاری دوره های آموزشی، انتشارات و ....

مصارف این درآمدها بر اساس قانون تأسیس اتاق بازرگانی به طور مشخصی تعیین نشده است و تنها در متن قانون عبارت زیر بیان گردیده است: 

«درآمد اتاق طی ضوابطی که به پیشنهاد هیئت رئیسه به تصویب هیات نمایندگان می‌رسد به مصرف خواهد رسید». 

نکته قابل توجه آن است که اتاق بازرگانی هیچگاه گزارش عملکرد مالی خود را حتی برای اعضای اتاق نیز منتشر نکرده است و هیچگونه آمار و اطلاعاتی در مورد نحوه هزینه کرد منابع گسترده مالی وجود ندارد. همچنین برخی از اعضای اتاق نیز به نحوه مدیریت منابع مالی و بودجه ریزی و تفریغ آن در اتاق بازرگانی انتقاداتی وارد کرده اند. 

با توجه به اینکه بطور متوسط در طول 5 سال گذشته مجموع ارزش صادرات و واردات کالا در کشور سالانه حدود 100 میلیارد دلار بوده است و انجام تجارت خارجی نیز منوط به عضویت در اتاق بازرگانی و داشتن کارت بازرگانی است، برآورد می شود مجموع درآمد سالانه اتاق بازرگانی رقمی بالغ بر 380 میلیارد تومان باشد. اگر چه برخی مسئولان اتاق بازرگانی درآمد اتاق را سالانه تنها 60 تا 80 میلیارد تومان بیان کرده اند  اما این اظهارات در فضای ابهام آلود بیان شده و با توجه به عدم انتشار آمار و اطلاعات و عدم ارائه گزارش حسابرسی توسط هیات رئیسه اتاق به نظر می رسد این آمار جای بررسی و تدقیق دارد.



این درحالی است که اتاق بازرگانی وظایف پرهزینه‌ای را در نظام اقتصادی کشور بر عهده ندارد. بر اساس قانون وظایف اتاق به شرح زیر است: 
ارائه نظر مشورتی به قوای سه گانه
همکاری با دستگاه های اجرایی به منظور اجرای قوانین مربوط به اتاق
ارتباط با اتاق سایر کشورها 
برگزاری نمایشگاه های تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی
شرکت در سمینارها و کنفرانس های مربوط 
کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور
تشویق سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی
صدور و تمدید کارت عضویت در اتاق بازرگانی
تشکیل اتحادیه های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی 
برگزاری دوره های کاربردی در رشته های مختلف بازرگانی، صنایع و معادن

با بررسی مختصر وظایفی که پارلمان بخش خصوصی بر عهده دارد، به راحتی می توان تشخیص داد که این فعالیت ها، فعالیت های چندان هزینه زایی نیستند و اگر فرض گرفته شود که درآمد ثابت شده برای این نهاد عددی باشد که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، اکنون می توان این سوال را پرسید که اولا چرا میزان درآمدهای دقیق این نهاد اعلام نمی شود؟ دوما این میزان درآمد برای چه فعالیت هایی هزینه می شود؟ و سوما چرا اسناد این درآمد ها و هزینه ها در اختیار اعضاء قرار نمی گیرد؟

شاید انتظار افکار عمومی و به ویژه اعضای این نهاد که مخاطب اصلی فعالیت های هزینه زای آن هستند،انتظار چندان بالایی نباشد که از کم و کیف این درآمدها و هزینه ها به صورت شفاف مطلع شوند.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۷
متاسفانه مبلغ بالایی میگیرند وهیچ گذشت هم ندارند سال گذشته از شرکت ما حدود ۳۰۰۰۰۰۰۰۰تومان بناحق گرفتند تا کارت بازرگانی را تمدید کردند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
تابناک توروخدا این مطلب رو پیگیری کن. بابا یک در هزار فروش رو برای تمدید کارت از ما میگیرن. بابا بخدا انصاف هم خوب چیزیه. بیان یک در هزار سود رو بگیرن. ما که همه دار و ندارمون رو دارایی داره. سود و زیان ما هم که معلومه. بیان 3 در هزار و بگیرن ولی از سود نه ازکل فروش. خیلی نامردیه ما بسیاری از قرار داد هامون رو ضرر کردیم ولی برای اینکه قرارداد بود انجامش دادیم بعد این نامرد ها اومدن از یک در هزار فروش رو گرفتن تابناک مرسی که این مطلب رو منتشر کردی. برو پیگیری کن بیشتر و خواهی دید که به خدا اینها هیچ غلطی هم برای اعضا نمیکنند
این رو هم اضافه کنید که این اتاق هر سال چند هزار سهمیه طرح ترافیک داره که بده به اعضاء . اما علنا اتاق بازرگانی اومده میگه به کسانی طرح ترافیک میدم که یک در هزار فروششون بالای یک میلیون تومن میشه !! یعنی حداقل یک میلیارد تومن فروش !! در عوض به بازرگانان نوپا که پول کمتری به اتاق میدن هیچی نمیده !!
خلاصه هر گروهی برای خود یک لانه زنبوری امن تهیه دیده اند و منابعی بدست میاورند و صفا !!!! ؟؟ انوقت کشاورز گندمش را داده میربود نان نسیه میخورد و بازنشسته ها 5 ماه است اضافات حقوق خود را نگرفته اند !!دارو دارمان در بیمارستانها مسئله دار است ......!!! صد ها نفر از جمله پسر اسطوره ایران 120000000000 تومان برنج را گرفته اند فروخته اند و خورده اند !! بفرمائید کجای کارمان اسلامی است و کدام رفتارمان مسلمانی !! حالا میخواهیم مسیحیلت اروپا هم بیایند بشوند مسلمون و شیعه !!!!؟؟؟ ما زائیده و پرورده های اساطیری مسلمانزاده را هم به شک انداحته اند این حد اکثری مسئولان این مملکت !!! این مسلمانی است که وام جئانان را ندهند اما 120000000000 تومان را گردن کلفتها ویلا نشین بخورند ؟؟؟!!
باید در هر کاری شفاف سازی باشد
فقط کسانی از محاسبه باک دارند که ریگی به کفش داشته باشند
البته در بیرون از اتاق حرف و حدیث در مورد بریز و بپاش زیاد است که انشااله با ارایه گزارش درست رفع شود
اونوقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با 200 هزار نفر عضو، لنگ چند میلیون تومن پوله
بررسی کنید و ببینید با در آمد اتاقهای چه میکنند. چرا اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بایکدیگر میجنگند تا انتخاب شوند و بتوانند 4 سال مجانی کار کنند.چرا فردی 35 میلیارد ریال هزینه تبلیغات میکند تا رئیس اتاق بازرگانی یک استان شود ونمیشود.چه منافعی دارند؟سفرهای متعدد خارجی که نتوانسته صادرات را یک دلار افزایش دهد. چند اتاق بازرگانی کل کارمندانش از یک خانواده هستند( خراسان جنوبی وشمالی) .رانتهایی که مورد بهره برداری قرار میگیرد را بررسی کنید.اکثر اعضای هیئت نمایندگان (در استانها بخصوص) یک نیروی خانم با خود به اتاق ها تحمیل میکنند !!!!!.جذب بازنشستگان در اوج بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بیدادمیکند.بهره گیری از امکانات اتاق بازرگانی سر به فلک میرسد.متاسفانه بالای سر اتاقهای بازرگانی هیچ دستگاه نظارتی نیست . یک بخش خصوصی که برابر دولت و وزارت خارجه مراوده با کشورهای بیگانه دارد اندازه یک دبیرستان غیر انتفاعی در معرض نظارت نیست.فروشگاه رنجیره ای حراست دارد اتاقهای بازرگانی ندارند.متاسفانه اتاقهای بازرگانی با امکانات مالی ،سفرخارجی کارت هدیه و....... که در اختیار برخی مسئولین دولتی قرار میدهند،مصونیت نظارتی پیدا کرده اند.و....... مسائل دیگر و شما سایت تابناک هم اگر منعکس نکنید یا منافعی دارید و یا خیانت غیر عمد میکنید
بگذارید بی پرده به شما بگویم، به عنوان کسی که سال هاست عضو اتاق میباشم. این اتاق تنها کارش صدور گواهی مبدا است. بقیه خدماتش برای هیات رئیسه اتاق است. در عین حال بنده عضو اتاق بازرگانی لاهور پاکستان هم میباشم. خدماتی که آنها ارائه میدهند با یک حق عضویت سالیانه 200 دلار (همین) به اندازه 200000 هزار دلار ارزش دارد.
کمیسیون های تخصصی در ایران محلی برای غرغر کردن اعضاست، ولی در آنجا امکان نامه نگاری تا مقام معاون وزیر را داریم. همه شنیده میشوند و به همه رسیدگی میشود. لیست بازرگانان خارجی را در ایران درخواست میکنیم میگویند نداریم در لاهور هر ماه لیست را آپدیت میکنند و برام میفرستند بدون اینکه خودم درخواست کنم (کافی است یک بار درخواست کرده باشم). من که به زبان آنها تسلطی ندارم چندی پیش با یک مترجم انگلیسی به دیدار مشاور اقتصادی وزیر بازرگانیشان رفتم و مشکلات را گوشزد کردم و حلش کردند. بدون اخذ هزینه کلاس های انگلیسی، آلمانی، فرانسه و اسپانیایی برگذار میکنند. اصول بازرگانی را در کلاس هایشان بهتر از دانشگاه علامه تدریس میکنند. در ملاقات های تجاری همیشه 4-5 قرارداد بسته میشود (عمدتا صادرات محور). توجه کنید قرار داد نه سند همکاری. اینها که میگم برای اتاق لندن یا هامبورگ نیست برای اتاق لاهور است. باور کنید اگر نیاز به گواهی مبدا نبود و برای صادرات کارت بازرگانی نمیخواستند هیچگاه سراغ آن نمیرفتم.
امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور بیشتر به این اتاق رسیدگی کند چون با صادرات و واردات سرو کار دارد و در اقتصاد کشور نقش مهم دارد
کدام کشور است که ازت سوال نمیکنند چگونه این همه پول به دست میاری؟؟؟
لطفا اضافه بفرماييد كه حقوقهاي چند ده ميليوني براي كارمندان خاص بهمراه مسافرتهاي خارج از كشور با بليطهاي فيرست كلاس با حق ماموريت روزي پانصد يورو

راستي ايا فكر كرديم در قبال چه خدمتي به مردممان چنين حقوقهايي را براي خودمان حلال ميدانيم

خداوند عاقبتمان را بخير گرداند
سلام ,متاسفانه عادت کرده ایم در کشور بدون تحقیق و بررسی ,وکسب اطلاعات صحیح ,هر طور دلمان خواست قضاوت و تحلیل کرده و بی محابا انتشار دهیم ,عزیز من بودجه اتاقها(درآمد و هزینه سالانه) هر سال حسابرسی , برای اطلاع اعضا هیات نمایندگان منتشر ,به انان ایمیل و سپس در جلسه مجمع نمایندگان به رای و تصویب گذاشته مبشود,
همین مبالغ بالا وبی حساب وکتاب بود کرییس اتاق بازرگانی دچارناراحتی قلبی کردویهوی بفکر استعفا افتاد ترس ازحساب وحسابرسی بود نناراحتی قلبی خیلی شیطون وکلکند
روح مطلب را آن برادرمان گفت که درخواست ایجاد حراست و مانند آن برای اتاق کرده تا مثل سایر سازمانهای حاکمیتی مصون از فساد شود .. اتاق زبان دراز شده باید مهار شود ..
خوب بالخره باید,هزینه های,خانه های صنعت و معدن و امپراطوری م. م از یک جایی تامین شود. کجا بهتر از اتاق بازرگانی
اعلام این رقم غیر کارشناسی است .380 میلیارد تومان فقط 75 درصد درآمد اتاق بازرگانی تهران است. درآمد اتاقهای بازرگانی سراسر کشور حدود 600 میلیارد تومان است. کارمند بازنشسته اتاق بازرگانی ایران
متاسفانه اتاق بازرگانی شرایط مناسب و مساعدی را در اختیار اعضاء قرار نمی دهد، مدیرانی که در امورتشکلها حضور دارند در انتخابات نقشهای موثری بازی می کنند، هزینه های عجیب و غریب هیئت مدیره در مسافرتها و اخذ نمایندگی شرکتهای خارجی و عقد قراردادهای کلان به واسطه حضور در هیئت رییسه اتاق، کافی است یک بررسی کوتاه در عملیات صادرات بر مواد نفتی و سنگ آهن و واردات کاغذ و.... برخی از دوستان توسط نهادهای امنیتی و نظارتی انجام شود تا ببینین کسانی که امروز منتقد سیاستهای دولتهای قبل هستند چگونه از همان مسیر به ثروتهای نجومی رسیدند و در انتخابات پیشین با صدور ۵۰۰ کارت عضویت توانستند تمام رقبا را کنار بزنند..... حرفهای اتاق بیشتر از آن است که بشود در یک نگاه آن را گشود...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل