بازدید 123706
«تابناک» همه گزینه های اصولگرایان برای انتخابات 96 را بررسی کرد؛

16 گزینه اصولگرایان برای ریاست جمهوری؛ به دنبال راهی برای پیروزی

دقیقا 289 روز تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فرصت باقیست و احزاب و جریانات سیاسی خود را آماده حضور در این انتخابات می کنند. انتخاباتی که اصولگرایان باید بکوشند به کاندیدای واحد برسند.
کد خبر: ۶۱۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 02 August 2016
دقیقا 290 روز تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فرصت باقی است و احزاب و جریانات سیاسی پس از روشن کردن وضعیت خود برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ـ که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد ـ خود را آماده حضور در این انتخابات می کنند؛ جایی که قرار است به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان بر خلاف رویه 28 سال اخیر، انتخابات ریاست جمهوری در ماهی غیر از خرداد برگزار شود.

به گزارش «تابناک»، در حالی که کمتر از ده ماه تا موعد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است، گمانه زنی های زیادی در خصوص افراد مورد نظر جریان اصولگرا برای کاندیداتوری صورت می گیرد. البته در مورد برخی افراد هم نیازی به گمانه زنی نیست؛ چراکه چند وقتی است فعالیت خود را علنی کرده اند.

از گزینه هایی نظیر محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، محمود احمدی نژاد، حسن غفوری فرد، عبدالله جاسبی، احمد توکلی، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، پرویز فتاح، منوچهر متکی، سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی و حتی افراد شاخصی نظیر حجت الاسلام ناطق نوری، سردار قاسم سلیمانی و حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان افرادی یاد می شود که همه یا بخشی از اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم روی آن ها حساب باز کرده اند.

معمای اصولگرایان و حمایت از روحانی

چند فرضیه انتخاباتی در مورد کاندیدا و یا کاندیداهای مورد نظر جریان اصولگرایی مطرح می شود، مثل اینکه اصولگرایان با بهره برداری از مدلی که پیشتر توسط اصلاح طلبان به کار گرفته شد، به سمت گزینه ای بروند که بیشترین شانس را برای پیروزی دارد. در این صورت آن ها باید گزینه ای نظیر حجت الاسلام حسن روحانی را انتخاب کنند که در حال حاضر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده است و اگر بنا را به روال 8 ساله بودن روسای جمهور در ایران بگذاریم، از شانس زیادی برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برخوردار است.

البته برخی موضوعات نظیر توجه و رسیدگی جدی به وضعیت اقتصادی کشور، رفع مساله رکود، رونق اقتصادی و رفع رکود، مملوس کردن نتایج اقتصادی و سیاسی برجام، جلوگیری از بد عهدی ها در اجرای برجام به ویژه در یکسال آینده، توجه به مساله انتصابات و البته برخورد قاطع با مدیران متخلف در مسأله فیش های حقوقی و اقدامی که در این رابطه افکار عمومی را قانع کند، از مهمترین پیش شرط هایی است که روحانی در صورت موفقیت در این حوزه ها می تواند به ادامه دار بودن دولتش امیدوار باشد.

مسأله حمایت احتمالی اصولگرایان از روحانی اولین بار از سوی "محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری" مطرح شد و البته او تاکید کرد که اصولگرایان برای حمایت از رئیس دولت یازدهم شروطی دارند که به نظر می رسد، مسائلی که در پاراگراف قبلی بیان شد، بخشی از شروط این جریان برای روحانی باشد. هرچند که قطعا بخشی از اصولگرایان که به جبهه پایداری نزدیکند به همراه احزابی نظیر جمعیت ایثارگران و رهپویان زیر بار این حمایت نخواهند رفت.

همراه کردن سایر اصولگرایان هم در این روند کاری دشوار به نظر می رسد؛ چراکه "آیت الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز" با وجود اینکه حسن روحانی از اعضای شورای مرکزی این تشکل روحانی بوده و همچنان هم برخی اعضا برای حضور دوباره وی در جلسات جامعه روحانیت تلاش می کنند، اعلام کرده که "با توجه به شرایطی که داریم بسیار بعید است که ما بخواهیم از آقای روحانی حمایت کنیم."

در مورد 15 کاندیدای احتمالی دیگر اصولگرایان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری یا فکت ها و نشانه هایی در جهت احتمال کاندیداتوری آن ها وجود دارد یا اینکه خود فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده اند و یا تحلیل هایی که ارائه می شود، نشان از شانس آن ها برای کاندیداتوری و در نهایت پیروزی در انتخابات دارد. هرچند که پیشتر علاوه بر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که اعلام کرده بود " نیروهای انقلاب و جریان‌های اصولگرا گزینه‌های مناسب و جدی برای رقابت 96 دارند." برخی چهره های اصولگرا نیز اعلام کرده بودند این جریان کاندیداهای شاخص بسیاری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی دارند.

از بین 16 کاندیدای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات آتی به نظر می رسد برخی چهره ها باتوجه به عدم احراز صلاحیت شان در انتخابات قبلی جدیتی برای کاندیدا شدن نداشته باشند که از جمله این افراد می توان به "حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، منوچهر متکی و محمدرضا باهنر" اشاره کرد؛ کمااینکه رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با وجود مطرح شدن نامش به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان، اعلام کرده است که "برنامه ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 96 ندارد."

محمدباقر قالیباف؛ برای بار سوم می آید؟

قالیباف تا کنون دو دوره و در سال های 1384 و 1392 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است و به نظر می رسد در حال حاضر باتوجه به ویژگی ها، عملکرد و سوابقش در صورت اعلام آمادگی یکی از گزینه های اصلی اصولگرایان برای حضور در انتخابات آتی باشد. ضمن اینکه چندی پیش نقل قولی از وی مطرح شده بود که "قصد دارد در انتخابات 96 بار دیگر خود را در معرض رأی مردم قرار دهد. محمدباقر قالیباف، متولد اول شهریور ۱۳۴۰ در مشهد است. وی پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است. وی همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نماینده رئیس دولت اصلاحات در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بوده است. وی در سال ۱۳۸۴ نامزد ریاست جمهوری شد و در اولین تجربهٔ انتخاباتی خود با کسب بیش از 4 میلیون رای پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی، بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده، نفر چهارم شد، اما در شهریور همان سال با اجماع شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. وی دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده ‌است. محمدباقر قالیباف عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکدهٔ جغرافیا دانشگاه تهران هم هست.

محمدباقر قالیباف با شعار ایران سربلند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ هم نامزد شد، ولی در این انتخابات هم توفیقی به دست نیاورد و پس از حجت الاسلام حسن روحانی نفر دوم شد و از روز ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ به محل کارش بازگشت و مشغول فعالیت‌های خود در حوزه شهرداری تهران شد. وی در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد. به نظر می رسد قالیباف در صورت اعلام کاندیداتوری مورد اقبال احزاب سنتی اصولگرا، جامعه روحانیت و احزابی نظیر جمعیت پیشرفت و عدالت قرار بگیرد؛ هرچند برخی اصولگرایان نظیر جبهه پایداری و حتی حامیان سابق قالیباف نظیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان به دلیل برخورداری از کاندیداهایی نظیر سعید جلیلی، حداد عادل و احمد توکلی احتمالا دیگر حمایتی از وی نخواهند داشت.

علی اکبر ولایتی؛ آقای دیپلمات در هوای پاستور

علی‌اکبر ولایتی که در سال های ابتدایی انقلاب گزینه نخست وزیری بود، در نهایت به دلیل مخالفت مجلس وقت عهده دار کرسی وزارت امور خارجه شد و البته 16 سال – از سال 1360 تا 1376 -  در این مقام باقی ماند، سال 92 با تشکیل یک ائتلاف سه گانه به همراه محمد باقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل هوای پاستور را در سر پروراند. هرچند با وجود تأیید صلاحیت و حضور در عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در پایان رقابت های انتخاباتی با کسب ۲٬۲۷۲٬۱۲۲ رأی (۶٫۳۸ درصد) رتبه پنجم را به خود اختصاص داد.

ولایتی متولد چهارم تیر۱۳۲۴ در شمیران و دارای مدرک تخصص اطفال و کودکان از دانشگاه جانز هاپکینز است. او پس از فراغت از وزارت امور خارجه در سال 76 به عنوان مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب منصوب شد و باپایان انتخابات ریاست جمهوری 92 با حکم آیت الله هاشمی رفسنجانی جانشین روحانی درمرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

وی در خردادماه سال ۱۳۷۶ از کاندیداتوری علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد. در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفت خودش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، ولی به محض نامزد شدن اکبر هاشمی رفسنجانی او به نفع هاشمی کناره‌گیری کرد. به نظر می رسد طیف سنتی اصولگرایان و بخشی از جامعتین از حامیان ولایتی در صورت کاندیداتوری مجدد باشند.

غلامعلی حدادعادل؛ راه پاستور از بهارستان می گذرد؟

غلامعلی حداد عادل که سابقه چهار دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس و البته ریاست مجلس هفتم را در کارنامه دارد، با شعار "تقوا و تدبیر" در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام کاندیداتوری کرد، اما در نهایت به دلیل احترام به ساز و کار ائتلاف سه گانه ای که به همراه قالیباف و ولایتی تشکیل داده بودند، پس از شرکت در مناظره ها و برنامه های انتخاباتی تلویزیونی در تاریخ 20 خرداد ماه در حالی که تنها 4 روز به برگزاری انتخابات زمان باقی بود، به نفع اصولگرایان کناره گیری کرد.

حداد عادل هم مثل ولایتی متولد 1324 است. او اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب لقب گرفت و پس از وی علی لاریجانی این راه را تا به امروز ادامه داده است. وی در انتخابات مجلس دهم در تهران سرلیست فهرست انتخاباتی اصولگرایان بود که در نهایت با قرار گرفتن در جایگاه سی و یکم از راه یابی دوباره به بهارستان بازماند.

وی در حال حاضر علاوه بر مشاورت عالی مقام معظم رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. در صورت کاندیداتوری حدادعادل که برخی احزاب اصولگرا در حال زمینه چینی برای آن هستند به نظر می رسد، جمعیت های ایثارگران انقلاب اسلامی و رهپویان وی را مورد حمایت قرار دهند، هرچند جبهه پایداری هم در صورت عدم کاندیداتوری "سعید جلیلی" احتمالا از حامیان وی خواهد بود. 

پرویز فتاح؛ کاندیدای 96 یا 1400؟

پرویز فتاح یکی از معدود وزیران دولت احمدی نژاد است که شاید اگر از جریانات سیاسی مختلف درباره عملکرد او در وزارت نیرو سئوال شود، همه متفق القول اقداماتش را تائید خواهند کرد. وی البته در جریان برگزاری جلسه رأی اعتماد مجلس به حمید چیت چیان، وزیر نیروی دولت روحانی تمام تلاش خود را برای رأی آوردن او به کار بست و نمایندگان زیادی را متقاعد کرد تا به گزینه دولت یازدهم برای وزارت نیرو رأی اعتماد بدهند.

فتاح گفته بود که با شناختی كه از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون نسبت به وزیر پیشنهادی نیرو دارم، می دانم كه این انتخاب كاملا عنایت و لطف الهی بوده كه شامل حال وزارت نیرو شده است و یك برادر ارزشی، متعهد، مومن و ولایی و از همه مهم تر "متخصص" از درون وزارت نیرو انتخاب شده است. شاید همین حمایت یکی از دلایلی بود که باعث شد وزیر پیشنهادی با 272 رای یکی از بالاترین آراء پس از انقلاب و دومین وزیر کابینه روحانی از لحاظ تعداد رأی کسب شده در جلسه رای اعتماد لقب بگیرد.

 سید پرویز فتاح قره‌باغی متولد ۱۳۴۰ در ارومیه  و هم اکنون رئیس کمیته امداد امام خمینی است. مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه و جانشینی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از دیگر مسئولیت های مهم وی بوده است.

وی در سال ۱۳۶۸ در رشتهٔ مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۲ نیز مدرک کارشناسی ارشد صنایع (گرایش سیستم‌ها) را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد. وی پذیرفته شده در آزمون دکترا است. فتاح بعد از اینکه در اردیبهشت ۹۴ ریاست کمیته امداد منصوب شد گفته بود که "مستمری مددجویان کمیته امداد از این پس، قبل از حقوق مدیران و پرسنل این نهاد پرداخت می‌شود". او همچنین یکی از معدود مدیران ارشدی بود که پس از افشای ماجرای فیش های حقوقی نجومی، فیش حقوقی خود را منتشر و مبلغ دریافتی اش را اعلام کرد. به نظر می رسد کاندیداتوری فتاح در انتخابات ریاست جمهوری همه اصولگرایان از جمله اصولگرایان سنتی، جامعتین و حتی جبهه پایداری را برای حمایت از وی متقاعد کند، اما سئوال این است که او در سال 96 کاندیدا خواهد شد یا برنامه وی کاندیداتوری در انتخابات 1400 است؟

عزت الله ضرغامی؛ تلاش برای ماموریت غیرممکن

سید عزت‌الله ضرغامی زمانی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی حضور پیدا کرده بود، شاید فکرش را هم نمی کرد که روزی رئیس سازمان صدا و سیما شود و از وی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری نام برده شود. 

ضرغامی که نامش در دوره قبلی انتخابات هم به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح می شد، متولدٔ ۱۳۳۸ در محله نازی‌آباد است و پس از دوران ریاستش بر سازمان صدا و سیما که حدود 10 سال و 6 ماه به طول انجامید، هم اکنون عضو شورای عالی فضای مجازی است و گه گاهی فعالیتش در فضای مجازی خبرساز می شود.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است و در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر دریافت کرد.

سعید جلیلی؛ اداره کشور به شکل مذاکرات هسته ای

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در مشهد متولد شد. او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حمایت جبهه پایداری و بخشی از جریان اصولگرا با شعار "حیات طیبه" کاندیدا و با کسب ۴٬۱۶۸٬۹۴۶ رأی برابر ۱۱٫۳۶ درصد کل آراء پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد.

جلیلی هم اکنون عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است. او همچنین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کشورهای 1+5 بود. 

وی پیش از این 18 سال در وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده و سمت هایی همچون رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه، معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه را برعهده داشته است. جلیلی در برهه ای هم مدیر بررسی‌های جاری دفتر مقام معظم رهبری بوده است.

حسن غفوری فرد؛ تجربه دوباره انتخابات ریاست جمهوری

حسن غفوری‌فرد پیشتر یک بار در سال 1380 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده اما در این راه توفیقی کسب نکرده است. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی (قدیمی ترین حزب جمهوری اسلامی ایران) در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شده و دارای مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۵۶ است. او هم اکنون استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران و رییس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در پی استعفای دولت موقت در آبان ۱۳۵۸ و همچنین طاهر احمدزاده استاندار وقت خراسان، او در آذر ۱۳۵۸ به سمت استاندار جدید منصوب شد و تا ۷ مرداد ۱۳۶۰ در این پست باقی ماند. پس از کشته شدن ۲ تن از نمایندگان استان خراسان در انفجار ۷ تیر۱۳۶۰ و برگزاری انتخابات مجدد، او و کامیاب به عنوان نماینده گان جدید استان خراسان به مجلس اول جمهوری اسلامی راه یافتند.

غفوری فرد یک ماه پس از راهیابی به مجلس، به سمت وزیر نیرو منصوب شد. وی، وزیر نیرو (۱۳۶۴-۱۳۶۰) در دولت اول میرحسین موسوی بود. پس از آن، او مدت ۴ سال (۱۳۶۸-۱۳۷۲) رییس سازمان تربیت بدنی شد. در انتخابات مجلس پنجم در اسفند ۱۳۷۴، به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت. او در انتخابات دوره هشتم مجلس (۱۳۸۶) به پیروزی رسید و بار دیگر به مجلس راه یافت. اگرچه غفوری فرد در انتخابات میان دوره‌ای مجلس هفتم(همزمان با انتخابات شوراهای سوم که در سال 1385 برگزار شد) به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت.

به نظر می رسد بخشی از اصولگرایان نظیر حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری او را یکی از کاندیداهای احتمالی در انتخابات سال آینده می دانند.

عبدالله جاسبی؛ این دفعه می خواهد چالشی واقعی داشته باشد

عبدالله جاسبی که حدود 30 سال (از ۱۳۶۱ تا دی ۱۳۹۰ ) عهده دار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بود، تاکنون دوبار در دوره های ششم و هشتم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و به ترتیب رقیب اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی بوده است. وی متولد ۱۳۲۳ در تهران و ارائه دهنده پیشنهاد تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

عبدالله جعفرعلی جاسبی در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیلات وارد دانشگاه آستون در انگلستان شد. ابتدا مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت صنعتی وسپس مدرک دکترای تخصصی خود را دررشته مدیریت تولید و تکنولوژی از دانشگاه آستون دریافت کرد. پیش از انقلاب برای همکاری با گروه‌های مبارز و تأمین هزینه‌های مبارزه، همراه با برخی از دوستان در شرکت سهامی قائمیان عضویت پیدا کرده و سهامدار شد و همین امر مقدمه آشنایی او با برخی از اعضای هیئت موتلفه اسلامی از جمله اسلامی، بهشتی، هرندی (برادر شهید هرندی) شاهچراغی و شفیق و سایرین شد.

او در فاصله 5 سال از جدایی جاسبی از دانشگاه آزاد، 2 نفر طعم تکیه بر صندلی ریاست این دانشگاه را چشیده اند و به نظر می رسد برخی اصولگرایان سنتی به دنبال مطرح کردن جاسبی برای انتخابات ریاست جمهوری هستند تا اون در سومین حضورش در این عرصه برخلاف دو دوره قبلی که حضوری صوری را تجربه می کرد، چالشی واقعی را دنبال کند. 

احمد توکلی؛ رقیب همیشه جدی رؤسای جمهور

احمد توکلی همچون جاسبی در انتخابات ششم و هشتم ریاست جمهوری کاندیدا بود که در هر دو دوره رقیب اصلی کاندیداهای پیروز یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی محسوب می‌شد. او در هر دو دوره در رتبه دوم قرار گرفت.  توکلی زادهٔ ۱۳۳۰ در بهشهر، رئیس پیشینِ مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است.

وی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میر حسین موسوی بوده‌است. وی در دوره اول مجلس نماینده بهشهر و در دوره‌های هفتم تا نهم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده‌است. توکلی از ابتدای دورهٔ هفتم تا اوایل دورهٔ نهم، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. وی در انتخابات مجلس دهم با حضور در لیست اصولگرایان درنهایت با قرار گرفتن در مرتبه سی و پنجم رأی لازم را به دست نیاورده و از راهیابی مجدد به مجلس بازماند.

وی مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه ناتینگهام انگلستان اخذ کرده و هم اکنون استاد یار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.

وی دو دوره کاندیدای ریاست جمهوری شده که هر دوبار (به ترتیب پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی) دوم شده‌است.

توکلی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قصد داشت سومین دوره کاندیداتوری را تجربه کند، اما در نهایت به نفع قالیباف کنار رفت. در صورتی که احد توکلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باشد، به نظر می رسد بخشی از اصولگرایان که با عنوان اصولگرایان تحول خواه شناخته می شوند، به حمایت از وی بپردازند.

محمود احمدی نژاد؛ هوای پاستور در سر دارد

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت های نهم و دهم است که تحرکات وی و جلسات و سخنرانی های متعددش در نقاط مختلف کشور نشان می دهد او پس از یک دوره که به لحاظ قانونی نمی توانست در انتخابات شرکت کند، بار دیگر هوای پاستور در سر دارد. البته این بار داستان متفاوت است؛ چرا که تقریبا اکثر اصولگرایان حاضر به حمایت دوباره از وی نیستند، ضمن اینکه او باید در نظر داشته باشد که نهادهای نظارتی و شورای نگهبان اجازه حضور دوباره به او را در قامت کاندیدای ریاست جمهوری می دهند یا نه؟ سئوالی که خود او در سخنرانی اخیرش پاسخ داده و عنوان کرده که " هیچ نگرانی از بابت تائید صلاحیتش برای کاندیداتوری وجود ندارد!"

وی  آبان ۱۳۳۵ در آرادان از توابع گرمسار سمنان به دنیا آمد و 8 سال رئیس دولت های نهم و دهم بود. احمدی نژاد همچنین از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اولین استاندار اردبیل و از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ شهردار تهران بود. او هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانش‌یار دانشگاه علم و صنعت است.

از جمله اقدامات احمدی‌نژاد در دورهٔ ریاست جمهوری، اجرای طرح تحول اقتصادی بود که طبق آن سوخت سهمیه‌بندی شد، و همچنین یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد غذایی تدریجاً حذف به طور نقدی به مردم پرداخت شد. از دیگر اقدامات او پروژهٔ مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن خانواده‌های کم در آمد بود. در دورهٔ ریاست جمهوری او روابط با کشورهای در حال توسعه بر کشورهای توسعه یافته اولویت یافت و برنامهٔ هسته‌ای ایران با وجود فشارهای بین‌المللی که منجر به اعمال تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت، آمریکا و اروپا علیه ایران شد، به پیش برده شد.

گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری شیخ نور و فرمانده محور مقاومت

در مورد 2 گزینه حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری و سردار قاسم سلیمانی که از آن ها به عنوان کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نام برده می شود باید اشاره کرد که عمدتا آنچه در این باره مطرح می شود، گمانه زنی ها و تحلیل های برخی کارشناسان سیاسی است و باتوجه به شرایط این دو نفر و رویکردهایی که دارند، بعید به نظر می رسد نام شان را به عنوان یکی از کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری 96 مشاهده کنیم.

نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون مجموعا ۱۱دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرده است. در این دوره‌ها، مردم ۲۵۴ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۱۷ رأی به کاندیداهای حاضر در انتخابات داده‌اند. در این ۱۱ دوره تا کنون ۷ نفر توانسته‌اند به صندلی ریاست‌جمهوری ایران تکیه بزنند؛ ابوالحسن بنی‌صدر، آیت‌الله خامنه‌ای، محمدعلی رجایی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی کسانی هستند که از سوی مردم به عنوان رییس‌جمهور در دوره‌های مختلف انتخاب شدند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۹
انتشار یافته: ۲۲
ای کاش این دو جریان بفکر رفع مشکلات مردم باشند
احمدی نژاد یادت نره
اگر سردار سر لشگر سلیمانی کاندیدا نشدند. قالیباف بهترین گزینه است
من انتخابات 92 به اقای ولایتی رای دادم، ولی از بین این گزینه ها فقط اقای قالیباف شایدم به زور اقای فتاح رای اوری داشته باشن
راستی چرا دیگر هیچ چهره دیگری ازاصول گرایان چنگی بدل نمیزند
رئیسی یادتون رفت .
دی شیخ باچراغ همی گشت دور شهر کز دیو ودد ملولم و ريیس جمهورم آرزوست گفتند یافت می نشود گشته ایم ما گفت آنچه یافت می نشود آنم آرزوست
کاش راجع به کیفیت مسایل مطرح شده در پاراگراف آخر بیشتر میگفتید.
مردم کار به اصول وفصول ندارند به احمدینژاد رایی می دهند
نه سازش نه تسلیم یار جلیلی هستیم
این متن تبلیغ احمدی‌نژاد بود؟ به فعالیت های شگرف ایشان اشاره مبسوط کردید.
گزینه ی اصلی اصولگرایان سردار سلیمانی است.
چرا ذهن مردم را منحرف میکنید؟
مطمئمن هستم منتشر نمیکنی.
مدیر محترم سایت آفتاب تخریب اصولگرایان را از دستور کارت خارج کن که اینکار دستکمی از کار فتنه گران 88 ندارد.
ولایتی اصول گرا نیست در گفتار و رفتار ثابت کرده
آقاي دكتر لاريجاني رو چرا نگفتين؟ واسه دقيقه نود و سورپرايز نگه داشتين؟
فقط محمود احمدی نژاد
:))
با صحبت های دیشب آقای روحانی خیلی از ابهامات از اذهان پاک شد.تسلط ایشان بر موضوعاتی نظیر هدایت تحصیلی برای ما فرهنگیان بسیار جالب بود.بی شک در صورت عدم توافق برجام الان کشور در وضعیت جنگی قرار داشت .جنگی که سرمایه های اصلی کشور که جوانان هستند را پرپر کرده بود وبسیاری از زیر ساختهای ما نابود شده بود .این بزرگترین موفقیت دولت آقای روحانی است.
یک از یک خوشگلتر و بهتر :)
یکی از اون یکی بدتر. به جز آقای توکلی که اونم شانسی نداره
فقط دکتر احمدی نژاد
کشورما بر روی گسلی بزرگ از اوضاع وخیم منطقه ای قرار دارد که اخیرا امریکا حضور مستقیم و جدی در منطقه خاورمیانه دارد و قصد دارد با هر ترفندی اوضاع را متشنج برای کشورهای منطقه و افکار عمومی را از موضوع اسرائیل ( رشد-توسعه-ابقاء) دور نماید و بستر استمرار بقاء ان را صد در صد مساعد کند ( جهت ایجاد تنها یک تفکر ابرقدرت جهانی) لذا بران باشیم فردی را برگزینیم با پشتوانه محکمی ازائتلاف همه احزاب کشور برای رویارویی با چنین برنامه عظیمی که درپیش روی ماست فردی با تفکر تکان دهنده مشتمل بر قدرت تسلط کامل بر حل مسائل اقتصاد کشور و حذف هر گونه افکار تفرقه جویانه و وحدت رویه عملی-کاربردی در اطاعت مطلق از رهبرانقلاب و فرماندهی کل قوا و بکاربستن همه تجهیزات به جذب افکار منطقه ای و ایجاد یک دیوار و حائل منطقه ای در مقابل افکار غرب. بدیهی است بایستی بدنبال کسانی گشت که نه فقط واجد مصداقی شرایط احراز ریاست جمهوری باشند بلکه واجد افکاربلندی باشند .......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر