بازدید 14345
پایگاه آمریکایی «المانیتور» گزارش داد؛

طرح جدید رژیم اسرائیل برای اشغال جنوب سوریه

به تازگی خبرهای زیادی در مورد تحرکات جدید اسرائیل در مرزهای خود با سوریه جهت مداخله در سوریه در رسانه های بین المللی منتشر شده است؛ خبرهایی که بیش از هر چیز، فعال شدن اسرائیل در بحران سوریه را نشان می دهد. هم اکنون نیز خبری در مورد طرح جدید اسرائیلی ها برای اثرگذاری بر بحران سوریه منتشر شده؛ طرحی که بیش از آنکه مداخله گری باشد، نوع جدیدی از اشغالگری است.
کد خبر: ۶۰۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 28 July 2016
به تازگی خبرهای زیادی در مورد تحرکات جدید اسرائیل در مرزهای خود با سوریه جهت مداخله در سوریه در رسانه های بین المللی منتشر شده است؛ خبرهایی که بیش از هر چیز، فعال شدن اسرائیل در بحران سوریه را نشان می دهد. هم اکنون نیز خبری در مورد طرح جدید اسرائیلی ها برای اثرگذاری بر بحران سوریه منتشر شده؛ طرحی که بیش از آنکه مداخله گری باشد، نوع جدیدی از اشغالگری است.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «المانیتور» در مطلبی مدعی شده که اسرائیل در حال ایجاد منطقه امنی در جنوب سوریه است.

المانیتور می نویسد: «این مسأله از ماه می و با انتشار بیانیه یک واحد ارتباطی اسرائیلی (صهیونیستی) مبنی بر همکاری با ساکنان سوری مناطق تحت اشغال مخالفان (اپوزیسیون) در جنوب سوریه آغاز شد که پس از آن، با توزیع کمک های صهیونیست ها طی ماه رمضان در میان 35 روستای مناطق مشابه ادامه یافت. سپس در روز یازدهم ماه ژوئیه، ارتش اسرائیل تعدادی بولدوزر و یک تانک را به عمق سیصد متری (328 یارد) خاک سوریه در قنیطره انتقال داده و در حالی مشغول حفاری شد که افرادی را که در تلاش برای نزدیک شدن به آنها بودند، به شلیک تانک  تهدید می کرد».

اسرائیل با وجود اعلام سیاست رسمی مبنی بر عدم مداخله در سوریه، کمک های درمانی زیادی برای 2000 سوری شامل اعضای جبهه النصره وابسته به القاعده و معارضان دولت سوریه ارسال کرده است و برخی معارضان دولت سوریه نیز در گفت وگو با المانیتور، قویا ارتباط با مقامات اسرائیل را تأیید کرده و از علاقه دو طرف برای ایجاد یک «منطقه امن» در جنوب سوریه سخن گفته اند؛ اقداماتی که در جنوب سوریه توسط اسرائیل انجام می شود، نیز چنین پروژه ای را اثبات می کند.

المانیتور می گوید: «کمال اللبوانی» عضو گروه «ائتلاف مخالفان سوری»، با حمایت قوی از ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه، چندین بار با مقامات اسرائیل در دو سال گذشته دیدار کرده است. او در آخرین دیدار خود در ماه فوریه، تغییر محسوسی در درون دایره تصمیم گیری اسرائیل به وجود آمده است.

اللبوانی در گفت وگو با المانیتور ضمن اشاره به ملاقات با مقامات سطح بالای اسرائیل و تشویق آنها به ایجاد منطقه امن در سوریه، گفته است: «من شگفت زده شدم که چطور مقامات اسرائیل در کنست (پارلمان اسرائیل) از ایجاد منطقه امن در اسرائیل استقبال کردند و گفتند، اگر شما بخواهید ما آماده کمک برای انجام این کار هستیم».

اللبوانی گفت: «وقتی طرح را با سفیر آمریکا در اسرائیل و بنیامین نتانیاهو مطرح کردم آن ها مخالفت نکردند و نگفتند نه».

با توجه به گفته ها و طرح اللبوانی ـ که مورد تأیید اسرائیل است ـ منطقه امن قرار است در ده کیلومتری عمق خاک سوریه و حدود بیست کیلومتر در امتداد مرز اجرا شود که از جنوب بتا قنطورس (یک روستای دروزی نشین) آغاز می شود و تا جنوب قنیطره امتداد دارد و بیش از 17 روستا با جمعیتی حدود 15 هزار نفر را در بر می گیرد.

اللبوانی ادامه داد: « اسرائیلی ها می گویند با استفاده از منطقه امن می خواهند امنیت مرزهایشان را تأمین کنند. سپس اردنی ها و ترک ها نیز می توانند، به الگوبرداری از اسرائیل، اقدام به ایجاد منطقه امن در مرزهایشان کنند».

«رابرت راک»، رئیس دپارتمان تاریخ دانشگاه تاوسون ایالات متحده نیز می گوید: «اسرائیل وضعیت جنوب سوریه را با توجه به پارامترهای استراتژیک خود می بیند و در لوای کمک های انسان دوستانه قصد جمع آوری اطلاعات از این منطقه را دارد».

در همین زمینه اللبوانی نیز که در جریان کامل این اقدام اسرائیل است، می گوید: « امروز فضای مناسبی است که اسرائیل می تواند با کمک های پزشکی و کمک های دیگر به مردم جنوب سوریه، تصورات آن ها از اسرائیل به عنوان یک دشمن و تهدید را از بین ببرد و از این موقعیت برای جمع آوری اطلاعات از سراسر مرزهای جنوب سوریه استفاده کند».

وی گفت: «مردم آنجا هم اکنون فقیر و گرسنه هستند و به همین دلیل حاضرند در ازای مقدار کمی پول برای هر کسی کار کنند». به همین واسطه، اسرائیل به همه جا دسترسی دارد و اطلاعات زیادی نیز دریافت می کند.

«موتی کاهانا» مؤسس یک سازمان آمریکایی ـ اسرائیلی در آمریکا نیز از ایجاد یک منطقه امن در جنوب سوریه حمایت کرده و گفته است: « مرحله اول برای ایجاد منطقه امن، ارائه کمک ها و تجهیزات پزشکی، مرحله دوم باز کردن مدارس و تمرکز بر آموزش و پرورش و مرحله سوم کمک به ایجاد و تجهیز یک نیروی پلیس محلی است. ما شهرها و روستاهای مورد نظر را شناسایی کرده ایم اما اکنون نمی توانیم جزئیات بیشتری بگوییم».

«عصام زیتون»، یکی دیگر از چهرهای معارض سوری نیز رابطه پنهانی با رژیم اسرائیل را تأیید کرد. زیتون تنها سوری دعوت شده به کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا در اسرائیل بود و با مقامات این رژیم برای ایجاد یک منطقه امن در سوریه صحبت کرد.

او در گفت وگو با المانیتور گفت: «پنج سال برای همکاری با اسرائیلی ها تلاش کردم و متوجه شدم اسرائیل نه تنها دشمن ما نیست، بلکه دشمنان ما را نیز آماج می گیرد».

المانیتور در نهایت می نویسد، برای رژیم اسرائیل، ایجاد یک منطقه امن در این منطقه بسیار مهم و مفید است. از این طریق و با ایجاد یک منطقه حائل و سپر مرزی، نیروی هوایی سوریه نمی تواند به محدوده مرزی اسرائیل وارد شود و حزب الله نیز نمی تواند حملاتی را در بلندی های جولان علیه اسرائیل راه اندازی کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر