بازدید 16114
عصر امروز و با امضای قرارداد 115 میلیارد تومانی توسط تاج برای دو فصل؛

قیمت فوتبال ایران 70میلیارد تومان ارزان شد، با حق پخش اضافه!

نکته عجیب و بحث برانگیز این قرارداد، ظهور کلمه «پخش» در کنار واژه تبلیغات محیطی است که به شدت آن را جنجالی می کند، چون حق پخش تلویزیونی که در قوانین داخلی، منحصر به سازمان صداوسیماست، حالا به مشتری غیر از تلویزیون فروخته شده است! با این حال و به رغم اهدای این امتیاز بسیار بزرگ به مشتری جدید، باز هم مبلغ حق پخش به نزدیکی های قرارداد قبلی هم نرسید که قطعا بحث برانگیز خواهد بود.
کد خبر: ۶۰۹۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 27 July 2016
سرانجام فدراسیون فوتبال یک هفته پس از آغاز مسابقات لیگ برتر شانزدهم، قرارداد پرابهام تبلیغات محیطی دو فصل مسابقات لیگ برتر و جام حذفی فوتبال را امروز به امضا رساند.
 
به گزارش «تابناک ورزشی»، عصر امروز (چهارشنبه) با حضور رئیس فدراسیون فوتبال سرپرست سازمان لیگ، مدیرعامل شرکت فناپ، مدیرعامل شرکت اپسان، مدیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون، رئیس حراست و مدیر روابط عمومی فدراسیون، پای قراردادی را امضا کرد که نسبت به دو فصل گذشته، سقوط چشمگیری داشت و به جای گران شدن حدود 30درصد ارزش خود را از دست داد!

نکته عجیب و بحث برانگیز دیگر، ثبت کلمه «پخش» در این قرارداد کنار واژه تبلیغات محیطی است که به شدت موضوع را جنجالی می کند. در خبری که سایت سازمان لیگ از مراسم این قرارداد منتشر کرده، کلمه «پخش» که به معنای حق پخش معروف است و در قوانین داخلی منحصر به سازمان صداوسیماست، به مشتری غیر تلویزیونی فروخته شده است. با این حال و به رغم اهدای این امتیاز بسیار بزرگ به فناپ، باز هم مبلغ حق پخش افت سنگین و سقوطی شدید را نشان می دهد.

حالا باید دید در دو سال اخیر، مدیریت تاج بر سازمان لیگ چه بر سر فوتبال باشگاهی ایران آورده که در حالی که همه اقلام در جامعه رو به گرانی گذاشته و دستمزد و هزینه های باشگاهداری در ایران هم سر به فلک کشیده، درآمدهای فوتبال ایران تا این حد کاهش می یابد و به قول معروف فوتبال ایران ارزان شده است؟

مبلغ قرارداد تبلیغات محیطی برای دو فصل آینده به ترتیب برای سال اول 500 میلیارد ریال و برای سال دوم 650 میلیارد ریال عنوان شده و این در حالی است که تاج در سال 91 با امضای قراردادی 160 میلیاردی برای دو فصل با یک خانم تبلیغات چی، ادعا کرده بود، دکمه کت فوتبال را با این رقم فروخته و طی سال های بعدی ارقامی به مراتب بیشتر نصیب فوتبال کشور می کند.

حالا باید منتظر اعتراض شدید باشگاه ها از جمله سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی بود که همین اواخر در پی جدا کردن خرج خود از سایر تیم ها بودند.

قیمت تبلیغاتی فوتبال ایران70میلیاردتومان ارزان شد!/ فروش حق پخش به مشتری غیرازصداوسیما

ورود نهادهای نظارتی به نحوه انعقاد این قرارداد و کارشناسی رقم واقعی تبلیغات محیطی لیگ، ضروری به نظر می رسد، زیرا در صورت اشتباه بودن مبلغ قرارداد قبلی که هنوز هم بخش اعظمی از آن پرداخت نشده است، تاج به عنوان مسئول مستقیم وقت، باید پاسخگو باشد و چه بسا یک عذرخواهی ساده هم کافی نباشد، چون محاسبات همه تیم های باشگاهی بر اساس آن رقم ادعا شده از سوی تاج بسته شد و وصول نشدن آن درآمدها به نابودی برخی تیم ها انجامید.

در محافل فوتبالی گفته می شود، فناپ شرکتی نیست که بتواند اجرای حرفه ای این تبلیغات را برعهده بگیرد و باز هم همان تیم خانم شفیعی (همان پیمانکار بدهکار و بدقول و مقروض سال قبل) کارها را به دست خواهد گرفت.

در این میان، گویا شرکت سامانه پیامکی همراه اول هم در پی قبضه کردن این فرصت بود که گویا در رقابت از بانک پاسارگاد شکست خورد و به این ترتیب، مجری سه سال پیش تبلیغات دور زمین، به این عرصه باز نخواهد گشت. با این حال با توجه به اینکه فوتبال ایران آخرین بار سه فصل پیش رقمی حدود 25 میلیارد تومان را برای حق پخش با شبکه سه تمام کرده بود، می توان گفت قیمت فوتبال ایران سر جمع و با احتساب رقم 160 میلیاردتومانی قبلی تبلیغات محیطی، حدود 70 میلیارد تومان آب رفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل