بازدید 14549

«تجارت کثیف» برخی پزشکان با بیماری مردم

وقتی فلان پزشک، اکثر بیمارانش را فقط با یکی دو دقیقه معاینه اولیه و بدون هیچ گونه الزام پزشکی، به اندوسکوپی،کولونوسکوپی یا سونوگرافی و نظایر این ها ارجاع می دهد، آیا دارد طبابت می کند یا با سوء استفاده از بیماری مراجعه کننده هایش، در حال سرکیسه کردن آنهاست؟!
کد خبر: ۶۰۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 27 July 2016
از قدیم الایام که «حکیم» و «طبیب» نامیده می شدند تا امروز که مردم آنها را «آقا یا خانم دکتر» خطاب می کنند، مورد احترام و اعتماد عمومی بوده اند، بدان حد که "پزشک محرم است" تبدیل به یک ضرب المثل شده است.

به گزارش عصر ایران، با این حال، در سال های اخیر، برخی فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، این حرفه شریف را با تجارتخانه اشتباه گرفته اند. البته نمی گوییم پزشکان کسب درآمد نکنند که چنین سخنی منطبق با واقعیت نیست. یک پزشک حق دارد به واسطه کار حساس و مهمی که دارد، درآمد بالایی هم داشته باشد و در رفاه زندگی کند؛ این حق مسلّم کسی است که سالیان درازی از عمر و جوانی خود را صرف تحصیل علم کرده و اینک نیز در کار مهم "نجات انسان ها از درد یا مرگ" است.

این که برخی پزشکان همزمان با طبابت، فعالیت های تجاری دیگری هم می کنند نیز موضوع این بحث نیست چرا که اشتغال به هر فعالیت قانونی، حقی است عمومی.

آنچه دغدغه این نوشتار است، «تجارت کثیف» برخی پزشکان با بیماری مراجعان است؛ آنجا که پزشک، بیمار را نه «یک انسان که از درد به او پناه آورده»، که «کیف پول» می بیند و تمام ذهنیتش این است که چگونه می تواند حداکثر پول را از این "کیف" بیرون بکشد.
 
وقتی فلان پزشک، اکثر بیمارانش را فقط با یکی دو دقیقه معاینه اولیه و بدون هیچ گونه الزام پزشکی، به اندوسکوپی،کولونوسکوپی یا سونوگرافی و نظایر این ها ارجاع می دهد، آیا دارد طبابت می کند یا با سوء استفاده از بیماری مراجعه کننده هایش، در حال سرکیسه کردن آنهاست؟!

یا فلان مرکز پزشکی که به جای استفاده از لوازم یک بار مصرف، از یک وسیله چندین بار استفاده می کند، آیا با جان و سلامتی انسان ها تجارت می کند یا در حال عمل به تعهدات پزشکی است؟!

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات حکومتی چند نمونه از این تخلفات را افشا کرد. به عنوان مثال وی از تخلف عجیب یک بیمارستان بزرگ در تهران خبر داد و گفت که در این بیمارستان، از نوعی فنر یک بار مصرف پزشکی است که از کشاله ران وارد رگ های بیمار می شود و به قلب می رسد و "یک‌بار مصرف" است، بارها و بارها برای بیماران مختلف استفاده می شده است!

اگر نام این کار ، جنایت نیست، پس چیست؟ آیا مردم با هزار امید به بیمارستان می روند و کلی هم پول می دهند و ای بسا با قرض و وام هزینه درمانشان را تأمین می کنند که آقایان یا خانم های پزشک و همکاران آنها، وسیله یک بار مصرفی که قبلاً در بدن بیمار دیگری استفاده شده را دوباره وارد رگ های این ها بکنند؟!

مورد دیگری که «قاضی خدایی» فاش کرده، مربوط به یک پزشک متخصص زنان و زایمان بوده است که با ارجاع غیرلازم بیمارانش به سونوگرافی های خاص، کار و کاسبی پر رونقی برای خودش راه اندخته بود و تنها در ۸ ماه ۲ میلیارد تومان از بیماران بی نوا سود برده بود.
 
حال پولش به کنار، فکر کنید به زمانی که این پزشک، با نگران کردن بیماران، آنها را متقاعد می کرد که حتماً باید فلان سونوگرافی را انجام دهند و لابد در دلش به آنها می خندید و چرتکه می انداخت که امروز چقدر با این روش کلاهبرداری کرده است؟!

آنچه ذکر شد را البته نمی توان به کلیت جامعه پزشکی تعمیم داد و دامن بسیاری از پزشکان دلسوز و شریف را به ننگ گروهی از هم‌لباسان آلود. نکته این است که این حرفه، چنان حساس است و چنان با زندگی مردم گره خورده است که اقدامات غیر شرافتمندانه عده ای پزشک، روح مردم را می آزارد و آنان را به همه پزشکان به طور عمومی بدبین می کند.

در این میان اشتباه ترین کار ممکن که می تواند از سوی پزشکان و تشکل هایشان دنبال انجام شود، لاپوشانی تخلفات است که قطعاً شائبه ساز می شود.

پالایش جامعه پزشکی و بازگرداندن آن به اعتبار تاریخی اش، بیش و پیش از همه بر عهده خود پزشکان است و در مرحله بعد، با دستگاه های نظارتی است که با تخلفات و جرائم این حوزه به شدت برخورد کنند و جان و سلامتی مردم را بر همه چیز مقدم بدارند و اغماض نکنند، کما این که امروز، یک بیمارستان خصوصی متخلف را با وجود مقاومت رئیس و کارکنانش پلمب کردند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۳۳
اگر محرض شد که پزشکی از وسیله یک بار مصرف بیش از یک بار استفاده کرده



باید برای هر بار استفاده جریمه شود. اگه مثلا برای هر بار استفاده 10 هزار تومان جریمه شود و 10 بار در ماه هم این کار را کرده باشد 100 هزار تومان جریمه که از جیبش بپردازد دیگه از این کارها نمی کنه یا مثلا مریض رو بیخود دنبال آزمایش نمی فرسته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
! محرز
پسرخوب که این مقاله رانوشتی فکرمی کنی گرهی از مشکل باز کردی یا بااین کارت بیماررابه ادامه درمانش وکارهای لازم وحیاتی برای تشخیص پزشکی اش مشکوک ونگران کردی یکبار گفتم اگر مشکلی می بینی به مراجع قانونی بسپار تاحل کنند
تابناک عزیز ممنون از مقاله ات من یک پزشک متخصص هستم وبا بخشی از مطالب بالا کاملا موافقم
ولی باید عرض کنم خود کرده را تدبیر نیست چرا که پذیرش پزشکان از طریق سهمیه های خاص کنکور و دوران تخصص و نهایتا فوق تخصص باعث این شده که افراد بدون زحمت خاصی به مدارج بالایی برسند که ظرفیت آنرا ندارند ونتیجه اش هم معلوم است ممنون
متاسفانه وقایعی که ذکر شده در خیلی از نقاط ایران اتفاق می افتد.
پدر من پزشک و از اساتید دانشگاه هستند.بعضی از پزشکان متخصص جوان و بعضا برخی از با تجربه ها دست به تولید مریض میکنن.عمل های جراحی بی مورد بیماران که سبب بوجود آمدن عوارض وحشتناکی می شود.از عمل ساده واریکوسل گرفته تا برداشتن کیسه صفرا.آزمایش ها و ....
بیمار را چنان می ترسانن که حاضر به هر کاری می شود بدون توجه به عواقب و عوارض آن.
همه برای داشتن زندگی لوکس و داشتن اتومیبلهای چند صد میلیونی از هم سبقت می گیرند.
گرچه این اپیدمی برای همه اقشار اصناف در حال اتفاق است.از راننده اتوبوسی که با بی خوابی ده ها نفر از مسافران را به کام مرگ می کشاند.از مهندسی که برای نظارت یک ساختمان و برج کوتاهی می کند و سبب بروز حادثه می شود و...
در حال حاضر بيماران را مي‌شناسم كه حاضرند درد بكشند و يا با يك مسكن آرام شوند ولي به پزشك مراجعه نكنند. از آنها مي‌پرسي چرا به پزشك مراجعه نمي‌كنند، مي‌گويند وقتي به يك پزشك مراجعه مي‌كني ديگر رهايت نمي‌كنند و به انواع و اقسام آزمايش و سنوگرافي و آندوسكوپي مي‌فرستند و من حوصله اين كارها را ندارم. واقعاً جامع پزشكي به كجا مي‌روند؟
شما یک تجارت تمیز به من معرفی کن و اونوقت مدعی شو که تجارت پزشکان کثیف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
پزشکی تجارت نیست. بفهم
تابناک جان!! چرا از دزدی و کارهای خلاف بقیه شغلها چیزی نمیگید!!؟؟؟نکنه فکر کردین اینجا سویس یا امریکا هستش که همه چی رو حساب باشه که اینجوری از پزشکها انتظار دارین
رسیدگی اصولی و به دور از حب و بغض و از سر خیرخواهی و توام با انصاف و عدالت تنها چاره کار است. این مطلب شما امروز نسبت به سایر مطالبی که قبلا درج می کردید منصفانه و صدر و ذیل شایسته ای داشت. اینکه تخلفات پزشکی وجود دارد و باید رسیدگی شود و اینکه همه پزشکان اینگونه نیستند و صد البته این نوع نگاه و مطالبه باید در تمام مشاغل و فعالیت های اجتماعی صورت گیرد. اما نکته بسیار مهم و مغفول این روزهای جامعه ما از بین رفتن پایه های اخلاقی جامعه است. به خدا چه قبول کنید و چه بی تفاوت از کنار آن بگذرید گریبان همه ما را خواهد گرفت و آن وجود ظلم و تعدی به یکدیگر است و سکوت ما فقط تسریع عقوبت می کند. اگر هرکس در هر کاری که مشغول است خدا را در نظر بگیرد و کارش را درست انجام دهد حال و روزمان اینگونه نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
از املائتون خوشم اومد استاد
من خودم تحصیلکرده وزارت بهداشتم و تقریبا به قوانین اکثر کشورها در درمان آگاهی دارم
متاسفانه در کشور ما استثنایی ترین کشور در حوزه بهداشت و درمان است

اولا
تنها جایی در دنیا هستیم که پزشکان یک نظام پزشکی تاسیس کردند به اسم دفاع از بیمار و پزشک ولی چون عملا همه پزشک هستند از هم حمایت و لا پوشانی میکنند
دوما
کجای دنیا صنفی دارید که خود قانون بنویسد خود اجرا کند خود نظارت کند و خود رای دهد در ایران فقط اینگونه است
سوما :
در همه جای دنیا برای پزشک درست است که سقف در آمد ندارند اما سقف ویزیت دارند مثلا پزشک عمومی 8 نفر و متخصص فقط 6 نفر را حق دارد ویزیت کند اگر بیشتر ویزیت کرد باید جریمه شود و کل مبلغ به خزانه واریز شود
با این کار عدالت هم برقرار میشود و یک پزشک 5 میلیون نمیگیرد و پزشک دیگر چند میلیارد
و از طرفی پزشک برای بیمار وقت میگذارد و درست درمان میکند نه اینکه هر دفعه شش نفر دور میزش هستند که صبابت کند
و مریض احساس آرامش نکند که دردش را بگوید .

چهارم
در بین اکثر کشورها بین پزشک و سایر افراد جامعه از لحاظ در آمد تفاوت نیست و اگر هم وجود دارد کم است بعنوان مثال در عربستان که بهترین در آمد را دارد فقط 20 درصد بیشتر دیافتی دارند ولی در ایران چند هزار درصد
پنجم
مشکل فرهنگی هم در ایران وجود دارد که بیش از حد بها دادن به پزشک دامن خودشان را گرفته

از طرفی رسانه ها رسالت دارند بیش از این مردم را به حقوقشان واقف کنند
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
این رو هم اضاقه کنید که در هیچ جای دنیا رابطه مالی میان بیمار و پزشک وجود نداره.
این مقاله تقریبا منصفانه است
به نام حق

آقایان و خانم ها خودمان را گول نزنیم! اکنون حرفه پزشکی به یک عمل تجاری پرسود تبدیل شده است. و این نگاه جامعه پزشکی است زیرا یافتن پزشکانی که چنین نگرشی ندارند بسیار سخت است پس اغلب آنان تاجر مسلک هستند! این معضل فقط موقعی رفع خواهد شد که ارتباط مالی بین پزشک و بیمار چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی قطع شود و داد و ستد هر گونه وجهی بین پزشک و آزمایشگاه و بیمارستان و ... از یک طرف و بیمار از طرف دیگر جرم تلقی شود. اگر دولتی تنها این کار را در دوره کاریش به سرانجام برساند خدمت بزرگی به کشور خواهد کرد به امید چنان روزی!
امیدوارم فساد در کشور ما هر روز کمتر و کمتر شود در همه اقشار از پزشکان گرفته تا مدیران و .....
مراکز تصویر برداری هم شیطنت دارند. ما به یکی از آنها مراجعه کردیم. نسخه برای ما نوشتند که از داروخانه 2 عدد آمپول "حاجب" برای تصویر با کنتراست بگیریم. در حین تصویر برداری تنها از یکی از آنها برای بیمار ما استفاده کرد و دومی را در کمد خود جای دادند. پولش را از جیب ما و بیمه درمانی ما می گیرند و بعد برای مصارف شخصی خود و آشنایان استفاده می کنند. نمی دانم باید به کجا گزارش بدهیم ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
گزارش كني ميگن برو دوتا ديگه بخر ببينيم از كدوماس ، بعدشم ميگن آها از ايناس ... اينا يكيش دور ريز داره براي همين ميگن دوتا بخريد
من تا حالا جند مورد از این موارد برای خودم پیش اومده ...متاسفانه باید گفت ما از هرکشوری بدتر شدیم و بیماری و رنج مردم مانند سر گردنه ایست که باید پول زور بدهی و چندین برابر بدهی دربرابر خدماتی ناقص ...
بنده پارسال دچار سرما خوردگی شدم که متاسفانه ریه هایم درگیر شده بودند و در ناحیه قفسه سینه احساس درد می کردم به متخصص داخلی که مراجعه کردم و داشتم براش توضیح می دادم که فقط بیان می کرد که من باید اون داخل راببینم و اندسکوپی واسم نوشت خدا چشمتون روز بد نبینه مضاف بر هزینه 400 هزاری اندوسکوپی بسیار اذیت شدم خلاصه تجربه خیلی بدی بود معده ام نیز هیچ مشکلی نداشت
كى جلوى اين كارها كرفته ميشود جرا جلوى مطبها داروخانه باز شده ودكتر با اصرار ميكويد همين روبرو دارو را دارد و قيمتش هم يك مليون و دويست هزار تومان است
با نظرتون کاملا مخالفم.در کشور آلمان هم تشخیص بیماری کاملا ماشین محور هست.یعنی برای کوچکترین بیماری از شما میخوان که حتما به دستگاه های تشخیص و سنجش بیماری زجوع کنید و دکتر با توجه به اون عکس و گزارش، بیماری شما رو تعیین و نسخه درمان رو ارایه میکند.
پزشکی را میشناسم که متاسفانه در سیما هم اجرا دارد و بیماران را با توجه به شهرت خود در این خصوص سرکیسه میکند ، دو دقیقه ویزیت با اخلاق فوق العاده بد و زننده و ارجاع به نمونه برداری در آزمایشگاه همسرشان !!!!!
دولت باید با پزشکان متخلف برخورد شدید داشته و علاوه بر زندان باید مجوز آنها رو نیز ابطال کند
با عرض سلام و ادب من هفته گذشته با تورم صورت به مطب آقای دکتر ... رفتم و ایشان برای یک ویزیت و در اوردن دو تیکه واکس کوچک از گوش من با پنس و یاد آوری اینکه من باید گوشم را با آب و صابون بشویم مبلغ دویست و پنجاه هزار تومن حق ویزیت از من گرفتند. اگر چه من از ایشان به 1590 شکایت کرده ام ولی واقعاً از این آقای دکتر بخاطر نداشتن هیچگونه انصاف و احساس انسان دوستی خیلی ناراحت شدم تا حق ویزیت پرداختی. باید ملت با این افراد برخورد کنند زیرا بنظر نمی رسد که دستگاه های ذیربط توان و یا علاقه لازم را برای برخورد با این آقایان صاحب نفوذ را داشته باشند.
مورد کونولوسکپی واندوسکپی برای من اتفاق افتاده . درحالیکه چندماه بود مریض بودم وبه دلیل مشغله اداری کمتر پیگیر بیماری بودم .ولی نزد متخصص داخلی وپزشک عمومی رفته بودم که بدون معاینه از پزشک عمومی به متخصص داخلی وبدون معاینه به متخصص ارولوژی بود بنظرم ارجاع داده شدم ووقتی کونولوسکپی واندوسکپی تجویز کرد وهیچ معاینه ای انجام نداد شک کرده ونرفتم ونهایتا یک پزشک عمومی دیگر براحتی با دو تا قرص معالجه کرد .واز شر مریضی چند ماهه خلاص شدم . مرضی که با 2تا قرص قابل درمان بود را میخواستند بلاسرم بیاورند .
الان دیگه کاملا جا افتاده که پزشک بیمار رو معرفی میکنه به کالای پزشکی و اون کالای پزشکی هر وقدر خواست به کالا اضاف میکنه بعنوان پورسانت به پزشک پرداخت میکنه،چون پزشک تاکید میکنه حتما از فلام مکان خریداری کنید وگرنه من ضمانت نمیکنم بیمار رو سرکیسه میکنند به همین سادگی،اگه مشخصات خواستید براتون میفرستم
یک نفر این سوال رو جواب بده ! چرا از هر بچه ای می پرسید دوست داری چکاره بشوی حواب می دهد ، پزشک !!!
در همه شغل ها تجارت میشود ولی فراموش نکنید که پزشک با جان بیمار سر و کار دارد و سوگند خورده ...هر چند که انسانیت از جامعه رخت بر بسته
سلام و عرض ادب
من پزشکم بچه همین مردم و همدرد آنها هستم. آسیب های عملکردی باید توسط بدنه جامعه پزشکی پذیرفته شود و درمان اساسی شود . از برخی اعمال همکارانم شرمسار و ناراحت و عصبانیم و به مردم بخاطر نارضایتی این سیستم پر عیب و نقص حق میدم سیستمی که یک طرفش نقص آموزشی و انتهای دیگرش بیمه های غیر پاسخگو و ناکارامد هست
دقیقا همین ارجاع به سونوگرافی بین متخصصین زنان باب شده وبا خرید یک دستگاه سونوگرافی این کار را خودشان انجام می دهند و بابت هر سونوگرافی بین 90تا170هزارتومان می گیرند
متاسفانه پزشکان قلب هم با نصب دستگاه های اکو و نوار قلب و تست ورزش بابت یک مراجعه بیش از 450هزارتومان از این بابت دریافت می کنند
متن عالی بود و در بسیاری از بیمارستانها که غالبا خصوص و شمال پایتخت هستند همان نگاه در حاشیه جاری است .
متاسفانه این موضوع نه تنها برای صنف پزشکی بلکه برای تمام جامعه ی امروزی به دلیل نبود نظارت و مجازات صحیح وجود دارد به طور مثال ماه پیش برای خرید شکلات به یک مغازه معروف در اراک مراجعه کردم فروشنده هم کیسه شکلات را به پشت دخل برد و وزن کرد وقتی شکلات ها رو توی مغازه خودم وزن کردم چیزی حدود نیم کیلو کم بود به124 هم که زنگ زدم اپراتور همان ابتدا گفت ترازوی خودت اشکال دارد و هیچ اقدامی انجام نداد یا امروز که ظهر به خونه آمدم فرد تبلیغاتچی یک جا بیست عدد تبلیغ یکسان رو توی خونه ام ریخته بود تا زودتر کاغذهاش تموم بشه و هزاران کلک دیگه ایی که هر روز می خوریم و البته خودمون به دیگران میزنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها