بازدید 4473
وال استریت ژورنال:

ظهور ایران در منطقه موجب نزدیک شدن بیشتر ریاض و تل‌آویو شده است

روزنامه آمریکایی نوشت: سفر اخیر هئیتی از عربستان به تل‌آویو نشانگر تغییر دیدگاه عربستان به واسطه برجام و نگرانی مشترک ریاض– تل‌آویو از ظهور ایران است.
کد خبر: ۶۰۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲ 27 July 2016

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در تحلیلی پیرامون سفر اخیر «انور عشقی» از مقام‌های سابق عربستان سعودی به سرزمین‌های اشغالی نوشت: این سفر نشانگر این است که عربستان سعودی و منطقه در حال تغییرند.

وال استریت ژورنال نوشت: سرپرستی هئیت سعودی‌ها به عهده انور عشقی ژنرال بازنشسته این کشور و برخی چهره‌های علمی و تجاری بود. آن‌ها در حین این سفر با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کردند و با اعضای مجلس اسرائیل نیز در کنست ، ملاقات نمودند.

سرلشگر «انور عشقی» مشاور سابق پادشاه عربستان بعد از سفر به اسرائیل  اعلام کرد که راهکار دو دولتی برای حل مناقشات فلسطین-اسرائیل می‌تواند بهانه ایران برای حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه را ازبین ببرد.

عشقی همچنین خواستار همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در مبارزه با تروریسم شده و از اسرائیل خواست تا به آنچه که باعث این تروریسم شده، پایان دهد. وی گروه‌های حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله را تروریست خوانده و ادعا کرد ایران از آن‌ها حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، شاید مهمترین نکته قابل توجه در این دیدار، ملاقات سعودی‌ها با «دور گلد» مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و سرلشگر «یواو ماردکای» بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: این ملاقات نشان از تغییرهای بسیار بیشتر در دیدگاههای عربستان تا اسرائیل دارد. اسرائیل مدت‌هاست که در فشار برای عادی سازی روابط با اعراب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

چنین دیدار آشکاری مبین این است که عربستانی‌ها مشتاق  سنجیدن اوضاع هستند. دگرگونی در اوضاع منطقه ناشی از بهار عربی، ظهور ایران و نگرانی‌های مشترک بابت توافق هسته‌ای ایران بوده که موجب کاسته شدن اختلاف بین عربستان و اسرائیل شده است .

وال استریت ژورنال در خاتمه نوشت: به نظر می‌رسد که عربستانی‌ها بیشتر از اسرائیلی‌ها نگران ایران و ظهور داعش هستند. وجود چنین منطق دشمن مشترک حتی موجب صمیمیت بیشتر در روابط اسرائیل و مصر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل