بازدید 12482
یک رسانه آمریکایی ادعا کرد:

ویروسی که چهره امنیتی ایران را تغییر داد

یک پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی آمریکایی در گزارشی نوشت: استاکس‌نت اثری پایدار و مهم بر فرهنگ، سیاست و صنعت ایران داشته است.
کد خبر: ۶۰۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸ 26 July 2016
یک پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی آمریکایی در گزارشی نوشت: استاکس‌نت اثری پایدار و مهم بر فرهنگ، سیاست و صنعت ایران داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی تیک پارت (take part) در گزارشی نوشت: برای بیش از 30 سال، آمریکا برای متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای در ایران تبلیغات گسترده و اقدامات شدیدی را اتخاذ کرده است. اما در میان تحریم‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک و تحت فشار اسراییل، دولت ایالات متحده سلاح بی‌سابقه‌ای را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران به کار گرفت.

عماد کیایی، مدیر عامل شورای ایرانیان آمریکایی با اشاره به ویروس استاکس‌نت مدعی شده است که این ویروس 20 درصد سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را مختل کرد و گفته است: برنامه هسته‌ای ایران یک مساله ملی برای مردم ایران بود و زمانی که خراب‌کاری در این صنعت رخ داد، ایران حضور بسیار متکبرانه در حوزه سایبری برای خود ایجاد کرد.

استاکس‌نت که در سال 2010 کشف شد، نخستین نمونه علنی و بارز جنگ سایبری مورد حمایت یک کشور بود و یکی از موضوعات مستند جدید آلکس گیبنی در فیلم "روزهای صفر" است.

این گزارش با بیان این‌که این روزها درباره‌ پیامدهای این حمله سایبری در ایالات متحده بحثی صورت نمی‌گیرد، نوشت: این ویروس اثری پایدار و مهم بر صنعت، سیاست و فرهنگ ایران داشته است.

استاکس نت، کدی بلند و پیچیده، برای کشف آسیب‌پذیری ویندوزهای ماکروسافت برنامه‌ریزی شد. این ویروس از طریق اتصال USB پخش شد و هدف‌اش یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران بود. استاکس‌نت در این تاسیسات هسته‌ای متوقف نشد. اگرچه قرار نبود تا فراتر از این نیروگاه هسته‌ای برود، اما تا پیش از این‌که تحلیل‌گر بدافزار آن را در ماه ژوئن 2010 کشف کند، به کامپیوترهای سراسر آسیا نفوذ کرد.

روزنامه‌نگاران و کارشناسان امنیت سایبری بعدها مدارکی را منتشر کردند که نشان می‌داد استاکس‌نت نتیجه همکاری بین آمریکا و اسراییل بود که رشد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌داد.

این گزارش می‌افزاید: در نوامبر 2010 ، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران به طور علنی تایید کرد که این بدافزار سانتریفیوژها را مختل کرد.
وی در خلال یک کنفرانس خبری گفت: آنها موفق شدند تا از طریق نرم‌افزاری که در بخش‌های الکترونیکی کار گذاشتند، مشکلاتی را برای تعداد محدودی از سانتریفیوژهای ما ایجاد کنند.

احمدی‌نژاد این خبر را پس از تلاش تروریستی که به کشته شدن یکی از دانشمندان برجسته هسته‌ای ایران منجر شد، اعلام کرد و گفت: بدون شک دستان رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی در این کار در میان است.

نویسنده این گزارش تصریح می‌کند: درباره‌ این‌که تا چه اندازه استاکس‌نت و این ترورها بر زیرساخت‌های هسته‌ای ایران اثر گذاشته مباحثی وجود دارند، اما هیچ پرسشی مبنی بر این‌که این اقدام چشمان مردم و دولت‌ها را به حدود، خطرات و احتمال جنگ سایبری باز کرد، وجود ندارد.

دیوید کندی موسس و رئیس شرکت مشاور امنیتی امنیت سایبری تراستدسک TrustedSec به این پایگاه خبری تحلیلی گفت: استاکس‌نت جهان را شوکه کرد. این ویروس کاملا یک راه جدید برای حمله به روش نظامی بود.

وی ادامه داد: به این دلیل که حملات سایبری به نیروهای نظامی با رویارویی فیزیکی نیازی ندارند، ایران در کنار کشورهایی که نمی‌توانند در برابر قدرت‌های نظامی جهان مقاومت کنند این ایده را گرفته و در حال ادامه آن هستند.

کیایی نیز در این زمینه گفت: زمانی که برنامه هسته‌ای ایران به ویژه از سوی کشورهای خارجی مورد حمله قرار گرفت، باعث شد تا تعداد افرادی که می‌خواستند در این حوزه وارد شوند، بیش‌تر شود. با توجه به آموزش علوم، مهندسی، تکنولوژی و ریاضیات در کنار خشم عمومی از سیاست‌های پیدا و پنهان اسراییل و آمریکا نیروهای امنیت سایبری و امنیت هسته‌ای ایران اکنون بلندنظر و کاملا به کار خود وارد هستند.

طبق اعلام موسسه مطالعات استراتژیک که به انجام تحقیقات برای ارتش آمریکا می‌پردازد، ارتش ایران 120 هزار نفر را در سال 2012 برای کار در امنیت سایبری به خدمت گرفت و این کشور یک میلیارد دلار در زیر ساخت، تکنولوژی و کارشناسی سایبری در اواخر 2011 سرمایه‌گذاری کرد.

این گزارش می‌افزاید: با استفاده از اطلاعات به دست آمده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که دچار حادثه یا در ایران سرنگون شده بودند، مهندسان نظامی ایرانی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پیشرفته را ربودند و آن را در ایران دوباره برنامه‌ریزی کردند. معاون فرمانده نیروهای مسلح ایران در آن زمان گفت: به لحاظ فنی، فاصله ما با آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و دیگر کشورهای پیشرفته آن‌قدر زیاد نیست که پایین کشیدن این هواپیما برای ما شبیه یک رویا باشد.

کندی در این‌باره گفت:‌ استاکس‌نت برای این کار یک کاتالیزور بود.
این گزارش در ادامه به توافق شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا با ایران برای حذف تحریم‌ها در ازای محدود کردن توانایی هسته‌ای ایران در سال 2015 با توجه به خطر رشد جنگ هسته‌ای پرداخت و نوشت: کیایی می‌گوید: روابط دو جانبه بین ایالات متحده و ایران هنوز دچار مشکل است. تا زمانی که این حل نشود مردم ایران همواره شاهد سطحی از تهدیدها از سوی کشورهای خارجی خواهند بود.

نویسنده این گزارش به واکنش ایرانیان مقیم آمریکا اشاره کرد و نوشت: حملات به تاسیسات هسته‌ای ایران و پرسنل آن از سوی هم ایرانیان داخل و هم ایرانیانی که در خارج به سر می‌برند، از جمله ایرانیان آمریکایی، منفی تلقی شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل