بازدید 7082
۱
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش سوم؛

مقامات سعودی در آمریکا، با شبکه «اسامه بن لادن» ارتباط داشتند +ویدیو

برخی از هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر با افرادی که ممکن است با دولت عربستان مرتبط بوده‌ باشند، تماس داشته و از آن ها کمک یا حمایت مالی دریافت کرده‌اند. اطلاعات به دست آمده از برخی منابع اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دستکم دو نفر از این افراد ظاهراً از افسران سازمان اطلاعات عربستان سعودی بوده‌اند. تحقیقات کمیته مشترک تأیید کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اطلاعاتی را در اختیار داشت که بیشتر بر اساس گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود و نیازمند تأیید مستقل بود.
کد خبر: ۶۰۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 26 July 2016
مقامات سعودی در آمریکا، با شبکه «اسامه بن لادن» ارتباط داشتند +ویدیوپس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام ده روز پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد موسوم به «28 صفحه» در حالی ده روز پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش سوم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است.

ارتباطات احتمالی دولت عربستان با تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی

برخی از هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر با افرادی که ممکن است با دولت عربستان مرتبط بوده‌ باشند، تماس داشته و از آن ها کمک یا حمایت مالی دریافت کرده‌اند. اطلاعات به دست آمده از برخی منابع اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دستکم دو نفر از این افراد ظاهراً از افسران سازمان اطلاعات عربستان سعودی بوده‌اند. تحقیقات کمیته مشترک تأیید کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اطلاعاتی را در اختیار داشت که بیشتر بر اساس گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود و نیازمند تأیید مستقل بود؛ این اطلاعات نشان می‌داد که مقامات دولت عربستان در آمریکا ممکن است ارتباطات دیگری با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی داشته باشند.

در جلسات استماعی که در کمیته تحقیقات مشترک برگزار شد، هیچ یک از سازمان‌های سیا یا اف‌بی‌آی نتواسنتند به طور مشخص میزان حمایت عربستان از فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان و یا داخل آمریکا را تأیید کنند. هر دوی این سازمان‌ها اعلام کردند که مسائل مرتبط با تروریسم عربستان را به صورت خصمانه‌ای دنبال کرده‌اند.

پیش از یازدهم سپتامبر سال 2001، اف‌بی‌آی ظاهرا بر تحقیقات در خصوص .......... اتباع عربستان در داخل آمریکا به دلیل جایگاه عربستان سعودی به عنوان متحد آمریکا متمرکز نشده بود .......... یک نماینده .......... اف بی آی، پیش از یازده سپتامبر، در جلسات استماع شهادت داد که اف‌بی‌آی «هیچ گزارشی از هیچ یک از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا» مبنی بر وجود یک .......... در آمریکا دریافت نکرده است.

از یک سو این احتمال وجود دارد که این نوع ارتباطات مطرح شده در گزارش‌های اف‌بی‌آی و سازمان سیا، همانطور که در .......... مورخ 2 جولای 2002 اعلام شد، «شواهدی متقن مبنی بر حمایت از این تروریست‌ها در داخل دولت عربستان»‌ باشد. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که تحقیقات بیشتر در خصوص این ادعاها توضیحاتی در خصوص این ارتباطات بدست دهد.

با توجه به پیامدهای جدی این اطلاعات در سطح ملی، رئیس کمیته تحقیقات مشترک جمع‌آوری اطلاعات مرتبط برای بازبینی تحقیقات و انجام بررسی‌های مناسب و اقدامات اطلاعاتی به اف‌بی‌آی و سازمان سیا ارجاع داده است.

ارتباطات احتمالی میان هواپیماربایان یازده سپتامبر و مقامات دولت سعودی در آمریکا

در بررسی اسناد و یادداشت‌های سازمان سیا و اف‌بی‌آی، اعضای کمیته تحقیقات مشترک اطلاعات ذیل را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند:

* فردی که به «نواف الحازمی» و «خالد المحضار» کمک کرده ممکن است با دولت عربستان مرتبط بوده باشد. فرد دومی که با الحازمی و المحضار تماس گرفته نیز روابطی با دولت عربستان داشته شامل، ارتباطاتی با سفیر عربستان در آمریکا. همچنین گزارشی در پرونده‌های اف‌بی‌آی وجود دارد مبنی بر اینکه گفته شده هر دوی این افراد احتمالا افسران اطلاعاتی عربستان بوده‌اند.

* هواپیماربایان یازده سپتامبر احتمالا با دیگر مقامات دولت عربستان در داخل آمریکا پیش از حملات یازده سپتامبر نیز در ارتباط بوده‌اند.

* مقامات دولت عربستان در آمریکا احتمالا با شبکه تروریستی اسامه بن‌لادن ارتباط داشته‌اند.


ادامه در بخش بعدی....

تعداد بازدید : 38
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اینها که همه بر پایه احتمالات هستن. احتمالا ارتباط داشته باشند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل