بازدید 2790

دولت ریز برنامه‌ها برای احیای هامون را اطلاع رسانی کند

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان وبلوچستان با انتقاد از نبود برنامه برای مقابله با ریزگردها، گفت: همه اقدامات برای احیای تالاب هامون روی کاغذ باقی مانده و هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۶۰۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ 26 July 2016
حبیب دهمرده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص نهایی شدن طرح جامع مقابله با ریزگردهای سیستان و بلوچستان از سوی دولت، گفت: این اقدامات شاید تا حدودی بار مشکلات را کاهش دهد اما مهم ترین مشکل درحال حاضر عدم  رسیدگی به موضوع حق آبه تالاب هامون و دریاچه هیرمند است که دولت افغانستان باید پرداخت کرده و پیگیری این مورد باید در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته برای تالاب هامون انجام نشده است، افزود: متاسفانه همه اقدامات برای احیای تالاب هامون روی کاغذ باقی مانده و هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته است؛ در حال حاضر هم مشخص نیست که آب موجود در هامون حاصل بارش باران تا چه زمانی باقی خواهند ماند.

وی با  تاکید بر انجام یک اقدام عملیاتی تمام عیار علمی برای احیا تالاب هامون، تصریح کرد: باید مشخص شود که طی سال‌های آینده شرایط و وضعیت هامون چه تغییراتی را نسبت به امروز به خود خواهد دید، بنابراین یکی از راه حل های موجود برای حل مشکلات ریزگردها در سیستان انجام اقدامات علمی از سوی دانشمندان ایرانی و استفاده از ظرفیت های جهانی است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه اقدامات برای کاهش ریزگردها باید قابل لمس و اندازه گیری برای مردم باشد، گفت: به عنوان مثال گفته می شود که احداث یک ساختمان در 5 سال آینده به اتمام می رسد، بنابراین باید مشخص شود اجرای طرح های مختلف در سیستان برای کاهش ریزگردها هم طی چند سال و به چه میزان پیشرفت خواهد کرد اما برای احیاء تالاب هامون و مقابله با ریزگردها هیچ برنامه ریزی مشخصی از سوی دولت وجود ندارد.

دهمرده با تاکید بر اینکه احداث دایک ها در ورودی آب به هامون اقدام غیرعلمی بود، افزود: متاسفانه درمقاطع مختلف این دایک ها باز یا بسته می شود که دلایل آن هم مشخص نیست، با توجه به اینکه ریزگردها و بادهای 120 روزه در طول سال وجود دارد باید از مسئولان ذی ربط پرسید که چرا این دایک ها را در برخی ادوار مسدود می‌کنند؛ آیا سازمان محیط زیست برای احداث و یا تخریب این دایک ها برنامه مشخصی دارد، متاسفانه بارها تاکید شده که این افدامات غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه برنامه‌ای برای احیای تالاب هامون وجود ندارد، تصریح کرد: دیگر زمان انجام اقدامات عملی از سوی مسئولان است و باید از شعار پرهیز کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رییس سازمان محیط زیست از نهایی شدن طرح جامع مقابله با ریزگردهای سیستان  و بلوچستان خبرداد وگفت: طرح توسعه‌ای کشاورزی در 46 هزار هکتار از طریق اصلاح الگوی آبیاری ازجمله اقدامات درسطح استان سیستان برای مقابله با ریزگردها است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان