بازدید 49542

همسر ایرانی،خالق"بدون دخترم هرگز" درگذشت

کد خبر: ۶۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱ 24 August 2009
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت:


؛ دکتر بزرگ محمودي که همسر ايراني او بتي محمودي با چاپ کتابي عليه فرهنگ ايران به نام «بدون دخترم هرگز» در دهه 80 جنجالي در غرب برپا کرد، روز شنبه در 70سالگي پس از 25 سال دوري از فرزندش در بيمارستاني در تهران درگذشت.

جنجال بتي محمودي عليه همسرش و فرهنگ ايران در سال 1984 ميلادي بعد از چاپ کتاب او، تبديل به فيلم سينمايي نيز شد که با واکنش بسياري از ايرانيان در کشورهاي غربي و همچنين داخل کشور روبه رو شد.




فرزند دختر "بزرگ محمودي"، مهتاب، در زمان جدايي از او چهار سال داشت و توسط همسر امريکايي او بتي از ايران برده شد و پس از آن هيچ گاه اين پدر نتوانست فرزندش را ببيند.

فيلم سينمايي «بدون دخترم هرگز» در سال 1991 با هنرپيشگي سالي فيلد در نقش بتي و آلفرد مولينا در نقش دکتر محمودي اکران شد و با مخالفت بسياري از ايرانيان که معتقد بودند فرهنگ آنان به ريشخند گرفته شده است، روبه رو شد.

بتي محمودي در کتاب خود ادعا کرده بود شوهرش او و دختر چهارساله شان را براي سفري کوتاه به تهران آورده بوده و بعداً از خروج آنان از کشور جلوگيري کرده است.

بتي محمودي در کتاب «بدون دخترم هرگز» به صورت لخت و عريان به فرهنگ و نحوه زندگي ايرانيان تاخته بود تا جايي که حتي نوع زندگي و غذاهاي ايرانيان را با فضاسازي بي رحمانه يي عقب افتاده تصوير کرده بود.

او در تصويري که از غذاي سنتي کله پاچه- که اينک در بسياري از کشورهاي اروپايي و حتي امريکا پخته شده و به فروش مي رسد- در کتاب داده بود، ايرانيان را وحشي خوانده بود. بتي محمودي همچنين به نحوه زندگي ايرانيان تاخته بود که چرا در دستشويي و آبريزگاه هاي خود به جاي کاغذ توالت از آب استفاده مي کنند.

بتي محمودي به اتفاق فرزندش چندي بعد از آمدن به ايران به ياري چند قاچاقچي از ايران به ترکيه مي رود و از همان جا شروع به نوشتن کتاب ضدايراني و جنجالي خود مي کند. او که هنگام ازدواج با بزرگ محمودي در ميشيگان امريکا مي زيست، در بازگشت چند مصاحبه جنجالي نيز ترتيب داد و از محل مصاحبه ها و چاپ چندباره کتاب و بعداً فيلم سينمايي ثروتي به دست آورد و اعلام کرد چون جاسوسان شوهرش براي بازگرداندن او و فرزندش فعالند، جاي خود را مشخص نمي کند.

اينک که همسر ايراني بتي محمودي در تهران درگذشته است بار ديگر خبرگزاري ها از واقعه يي که 25 سال پيش براي سال ها منبع جنجال عليه فرهنگ ايران بود، گزارش تهيه کرده اند.

البته اين گزارش ها زماني براي بار ديگر تهيه مي شود که غربيان بيشتر از گذشته با فرهنگ ايرانيان آشنا شده اند و همچون دهه 80 ابهام موجود در دانش آنان از زندگي ايرانيان نمي تواند به پذيرفتن ادعاهايي منجر شود که بتي محمودي با وارونه سازي عادات در زندگي ايرانيان و بزرگنمايي آنها به فرهنگ ايرانيان تاخته بود.

دکتر محمودي سال ها بعد در مصاحبه يي در ايران گفت او نيز تصميم گرفته است کتابي درباره زندگي خود با بتي بنويسد. او گفت اين حق براي او محفوظ است که حتي فيلمي تهيه شود و او در آن سخن بگويد.

محمودي درباره فيلم و کتاب بتي گفت؛ آنها يک مساله سياسي از يک طلاق ساده ساخته اند و اضافه کرد او توانسته است مانند هر پدري مراتب عشق و علاقه اش را به دخترش برساند. او البته خوشحال بود که دخترش مانند پدرش دانشجوي پزشکي شده است.

او همچنين گفت متاسفانه اگر به امريکا برود به خاطر شکايت بتي دستگير مي شود و در نهايت معتقد بود زندگي او قرباني سياست شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار